پوشش بیش از ۵۵ میلیون نفر در طرح پزشک خانواده/ از موج کرونا عبور کردیم

تهران -ایرنا- معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای برنامه پزشکی خانواده را از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت برای ۵۵ میلیون جمعیت شهری ذکر کرد وگفت: این برنامه در استان‌های فارس و مازندران در حال اجراست و گسترش آن به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر از اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، حسین فرشیدی روز یکشنبه در یک نشست خبری به مناسبت هفته سلامت ( ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ) افزود: پزشکی خانواده بخشی از نظام شبکه بهداشت و درمان است که با اهداف ارتقای سلامت جامعه از جمله تکمیل فضای فیزیکی و تامین نیروی انسانی و راه اندازی خود مراقبتی بوده که با توجه به ایجاد هوش مصنوعی، باید کاری کنیم که سطح سواد سلامت خانواده ها افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان امری مهم است که باید خودمراقبتی در اعضای خانواده ایجاد شود و بتوانیم این خودمراقبتی را از طریق بهورزان آموزش دهیم ، تا اطمینان و همکاری متقابل بین خانواده و مراقب ایجاد شود و بیماری‌های غیرواگیر کاهش یابد.

وی، تغذیه مناسب، چاقی، فشار خون بالا و غیره را از عوامل مهم بروز بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت: باید هر ایرانی مراقب سلامت خود باشد و ارتقای سواد سلامت جامعه ایجاد شود، زیرا بیماری‌های ناشی از عدم اطلاع از نحوه درست زندگی مانند سرطان‌ها رو به افزایش است.

فرشیدی افزود: باید بتوانیم با نحوه درست زندگی سالم آمار مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیر که ۷۸ درصد از مرگ ها را شامل می شود ، کاهش دهیم .

وی ادامه داد: افزایش سن و حوادث در آینده ای نزدیک گریبانگیر جامعه می شود، که باید آمادگی لازم را برای مقابله با آنها داشته باشیم.

کرونا کاهش یافت

وی ادامه داد: از موج هشتم کرونا رد شدیم و آمار مرگ و میر کاهش یافته و در وضعیت مطلوب کنترل این بیماری هستیم.

فرشیدی تاکید کرد: از مشکلات در حوزه درمان است هزینه زیادی است که در خدمات پاراکلینیک و بستری به خانواده ها تحمیل می شود، که کمرشکن است ، امیدواریم با اجرای برنامه پزشکی خانواده با محوریت ارائه خدمات درمانی استاندارد، به وضعیت مطلوب برسیم.

وی افزود: پزشکی خانواده راهی را هموار می کند که بر اساس خدمات تعریف شده و استاندارد، خانواده ها از خدمات بیمه ای بهره مند می شوند.

ورود ۵۹ شهر به برنامه پزشکی خانواده

فرشیدی ادامه داد: ۵۹ شهر بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت وارد برنامه پزشکی خانواده شدند که هفت میلیون و هفت نفر را تحت پوشش خواهند داشت.

وی تصریح کرد: دانشکده های علوم پزشکی فراخوان مراقبان سلامت ارایه می دهند که بر اساس برنامه، یکهزار و ۵۰۰ نفر باید یک مراقب داشته باشد و تا قبل از پایان اردیبهشت انتساب جمعیتی صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: اپلیکیشنی برای ایجاد ارتباط مراقب و خانواده در برنامه پزشکی خانواده ایجاد می شود و همه امکانات برای ارائه خدمات بهتر و ارتقای سلامت تجهیز می شود.

ماهانه حدود ۴۰۰ هزار نفر وارد سیستم نظام ارجاع می‌شوند

معاون بهداشت با اشاره به اینکه ۴۶/۵ همت کل بودجه برای پزشکی خانواده است، گفت: ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از طریق برنامه پزشکی خانواده در روستاها وارد سیستم نظام ارجاع می شوند.

وی ادامه داد: حقوق پزشکان خانواده بر اساس شرایط و اینکه روستاها و مناطق محروم ماندگار باشند پرداخت می شود و امتیازاتی نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه در نظر می گیرند.

آمار دقیق برای متولدین تاریخ رند نداریم

وی در مورد تاریخ تولدهای رند گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم ولی باید خانواده ها آگاه باشند که با این کار سلامت نوزاد به خطر می افتد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha