استاندار کرمان: ۱۱۱ درصد تعهد اشتغال در این استان محقق شد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه بیش از ۱۱۱ درصد تعهد اشتغال این استان طی یک سال گذشته محقق شده است گفت: کرمان در این حوزه موفق عمل کرده اما ظرفیت این استان بسیار بالاتر از این میزان است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز یکشنبه در آیین تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان کرمان افزود: سال گذشته ۶۷ هزار فرصت جدید شغلی در کرمان ایجاد شد در حالی که تعهد این استان ۶۰ هزار فرصت بوده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته نرخ بیکاری استان کرمان سه درصد کاهش یافت و یکی از فعالیت های بزرگ در مسیر کسب این نرخ، حفظ اشتغال موجود در کرمان بوده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان تاکید کرد: همگی باید برای دوام و حفظ اشتغال موجود در این استان کمک کنیم که بدین منظور ابتدا اشتغال حفظ و سپس شغل جدید ایجاد شود.

نقش کارگران در استقلال اقتصادی

وی با بیان اینکه کارگران یکی از ظرفیت های بزرگ کشور برای توسعه محسوب می شوند تصریح کرد: پایه اصلی توسعه مواردی همچون تولید، کارفرما، کارگر و دولت هستند.

فداکار افزود: دولت زیرساخت ها از جمله آب، برق، تاسیسات و بانک را پای کار می آورد و با توجه به آن کارفرما سرمایه گذاری می کند و کارگر به صورت عملیاتی موجب می شود که تولید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: مهمترین رکن کشور استقلال اقتصادی است و اگر وابستگی اقتصادی زیاد شود سایر بخش ها نیز زیر سئوال می رود.

استاندار کرمان با بیان اینکه کاهش ذخایر نداریم اما واردات برخی از مواد اولیه نیز در روند تولید اشکالی ندارد گفت: در مجموع قوام تولید ملی، ظرفیتی برای کشور است که می تواند چرخ اقتصاد را به حرکت درآورد.

وی یادآور شد: ابتدا مراحل آغاز و پایداری تولید و سپس کمیت و افزایش ظرفیت در تولید اثرگذار هستند و نقش اصلی را در این حوزه کارگر برعهده دارد گرچه نقش کارفرما نیز غیرقابل انکار است.

فداکار افزود: برخی واحدهای تولیدی برای تولید پایدار و اشتغالزایی مشکلاتی همچون دارایی، بانکی و بیمه ای دارند اما همه ما یک مجموعه هستیم و باید اقداماتی انجام دهیم تا برنامه تولید و اشتغال را به سامان برسانیم.

وی عنوان کرد: کارگران با تولید بار سنگینی از دوش مردم برمی دارند و کار در یک مجموعه بزرگ دشوار است اما تولید باید با تمامی سختی ها، اتفاق بیفتد.

استاندار کرمان گفت: کارگران با وجود تمامی سختی ها تلاش می کنند تا کشور اداره شود، ۵۰ میلیارد دلار صادرات داریم و اقتصاد کشور جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران را می چرخاند که باوجود افزایش تحریم ها تولید افزایش یافته و کشور در بسیاری حوزه ها خودکفا شده است.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای تولیدی نقش دانش بنیان را انجام می دهند بیان کرد: درمان در حوزه تامین اجتماعی پیشتاز است و در این حوزه کمک زیادی به کارگران شده است.

قول مساعد استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران

فداکار اضافه کرد: مشکلات ساختمانی و افزایش حقوق کارگران را پیگیری می کنیم اما موضوع تورم مربوط به حوزه ملی است.

وی افزود: دولت اعتبارات تملک دارایی خوبی پایان سال گذشته به حساب استان کرمان واریز کرد و اکنون چند هزار میلیارد تومان در اختیار دستگاه است که با این اعتبار می توانند طرح توسعه اجرا کنند و در مجموع این اعتبارات در استان رونق اشتغال و توسعه ایجاد می کند.

استاندار کرمان تصریح کرد: طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمان به علت محدودیت زمین گرفتار شده بود که این مشکل هم حل شد و اکنون کار به صورت محکم پیش می رود.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش یا فنی حرفه ای فعالیت های خوبی آغاز شده اما ظرفیت آموزشی در برخی دستگاه ها سال ها تعطیل است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فداکار افزود: اشتغال بزرگی در حوزه معادن استان کرمان وجود دارد و در حوزه زغال سنگ کارهایی در دست پیگیری است که تمامی این موارد ظرفیت اشتغال و اقتصاد کرمان را فعال تر از گذشته می‌کند.

موفقیت استان کرمان در اشتغالزایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این نشست گفت: آمار ۱۱۱ درصدی تحقق اشتغال این استان طی سال گذشته نشان می‌دهد که در حوزه اشتغال موفق عمل شده است.

مجتبی مصباح ادامه داد: میانگین رسیدگی به شکایات جامعه کارگری در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۲ روز بود که این آمار طی سال گذشته به ۷۰ روز کاهش پیدا کرد، ضمن آنکه سطح آموزش ایمنی در محیط کار طی این مدت ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به فعالیت جشنواره امتنان از آبان ماه سال گذشته گفت: ۲ هزار و ۲۲۰ نفر در سامانه جشنواره امتنان نام نویسی کردند که در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات بودند که پس از داوری آنان در نهایت امروز از ۲۲ کارگر و کارفرمای نمونه استان قدردانی و تجلیل می شود و در این زمینه کرمان عنوان بیشترین تعداد برگزیدگان کشور را بین استان ها به دست آورده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان عنوان کرد: دشمن باوجود تمامی دسیسه ها و هجمه‌های تبلیغاتی، موفق نشد چرخ اقتصاد استان کرمان را متوقف کند و این مهم با هوشیاری و بصیرت همه کارگران حاصل شده است.

نمایندگان کارگران نیز در این نشست با اشاره به معوقات حقوق باقی مانده، مشکلات بهداشت و درمان، تورم و نقش این موارد بر زندگی کارگران گفتند: خط فقر ۱۳ میلیون تومان توسط دولت اعلام شد در حالی که حداقل حقوق کارگری هشت میلیون تومان تعیین و سفره کارگری جمع شده است.

همچنین استاندار کرمان و سایر مسئولان در این آیین از کارگران برتر جشنواره امتنان قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha