وزیران فناوری گروه-۷ متعهد به ترویج کاربرد مسئولانه هوش مصنوعی شدند

تهران- ایرنا- وزیران دیجیتال و فناوری هفت کشور توسعه یافته موسوم به «گروه هفت» در نشست ژاپن با تصویب بیانیه‌ای مشترک خواستار ارتقا و ترویج «هوش مصنوعی مسئولانه» شدند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روزنامه «یومیوری» ژاپن، تاکید این وزیران بر کاربرد به گفته آنان «مسئولانه» هوش مصنوعی در زمانی است که این فناوری به سرعت در حال توسعه است و پیش‌بینی می‌شود که تاثیرات قابل ملاحظه‌ای بر جوامع انسانی داشته باشد.

شرکت‌کنندگان در نشست دو روزه وزیران دیجیتال و فناوری در منطقه «گاناما» تاکاساکی کشور ژاپن همچنین یک طرح اقدام برای ایجاد محیط‌هایی تصویب کردند که امکان استفاده ایمن هوش مصنوعی در آنها وجود داشته باشد؛ هدف از این اقدام هماهنگ‌سازی استانداردهای بین‌المللی برای فناوری و ارزیابی خطر در میان کشورهای گروه هفت و سایر کشورها است.

این وزیران بر سر پنج اصل برای استفاده مناسب از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های در حال توسعه به توافق رسیدند که این اصول عبارتند از: حکومت قانون، احترام به حقوق بشر، فرایندهای مناسب و مقتضی، دموکراسی و استفاده از فرصت‌ها برای نوآوری.

وزیران فناوری گروه-۷ متعهد به ترویج کاربرد مسئولانه هوش مصنوعی شدند

با توسعه و گسترش سریع هوش مصنوعی مولد از قبیل «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT)، یکی از نقاط تمرکز اصلی نشست ژاپن ایجاد توازن بین کاربرد هوش مصنوعی و مقررات این حوزه بود. خطرهای متوجه حریم خصوصی، نقض حقوق نسخه‌برداری یا کپی‌رایت و نشست اطلاعات مرتبط با هوش مصنوعی مولد نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از سوی کشور ژاپن رئیس گروه هفت، وزیر امور داخلی و ارتباطات، وزیر اقتصاد و تجارت و صنایع و نیز وزیر اصلاحات دیجیتال در این نشست حضور داشتند. «تاکیاکی ماتسوموتو» وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن در این خصوص گفت: ما (وزیران گروه هفت) در خصوص لزوم تشویق توسعه و بکارگیری هوش مصنوعی اتفاق نظر داشتیم و در عین حال اذعان داریم که لازم است مقررات مناسبی در این خصوص برقرار شود.

وزیران فناوری گروه-۷ متعهد به ترویج کاربرد مسئولانه هوش مصنوعی شدند

خبرگزاری رویترز نیز در همین ارتباط گزارش داد: وزیران گروه هفت کشور پیشرفته جهان تاکید کردند که این کشورها باید مقررات «مبتنی بر ریسک» در مورد هوش مصنوعی تصویب کنند. این در حالی است که قانونگذاران اروپایی درصدد معرفی یک «قانون هوش مصنوعی» برای اجرای مقرراتی درباره ابزارهای نوظهور مانند «چت جی پی تی» هستند.

هر چند این وزیران اذعان کردند که «ابزارهای سیاست‌گذاری برای دستیابی به دیدگاه مشترک و هدف وجود هوش مصنوعی قابل اعتماد ممکن است در کشورهای عضو گروه هفت تفاوت داشته باشد» اما توافق این وزیران نقطه عطفی تاریخی در خصوص چگونگی برخورد این کشورها با مدیریت هوش مصنوعی در بحبوحه نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی و ریسک‌های امنیتی است. «مارگارت وستگار» معاون اجرایی کمیسیون اروپا گفت: نتایج این نشست گروه هفت نشان می‌دهد که ما در این خصوص تنها نیستیم.

دولت‌ها به طور خاص به محبوبیت ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند «چت جی‌بی‌تی» توجه نشان داده‌اند که یک ربات گفت و گوی ابداع شده توسط شرکت «اوپن اِی آی» (OpenAI) مورد حمایت مایکروسافت است که از زمان آغاز به کارش در ماه نوامبر به اپلیکیشنی با سریع‌ترین نرخ رشد در تاریخ تبدیل شده است.

قانونگذاران اروپایی روز پنجشنبه به یک توافق اولیه در خصوص پیش نویس قانون هوش مصنوعی دست یافتند. مقامات ارشد حوزه فناوری از کشورهای گروه هفت شامل انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا در کنار اتحادیه اروپا در شهر «تاکاساکی» در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی توکیو دیدار کردند. ژاپن همچنین اواخر ماه مه میزبان اجلاس گروه هفت است و «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در آن نشست درباره مقررات حوزه هوش مصنوعی با سران دیگر کشورهای گروه هفت بحث و گفت و گو خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha