تقویت روابط دوجانبه؛ ماموریت رئیس دومای روسیه در کوبا

تهران- ایرنا- تبادل گسترده و مداوم هیات‌های دیپلماتیک میان روسیه و کوبا به نشانه «وضعیت عالی روابط» میان دو کشور درحالی ادامه دارد که رئیس دومای روسیه با دستورکار توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه و به منظور برگزاری نخستین نشست بین پارلمانی به این جزیره سفر کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، ویاچسلاو ولودین (Vyacheslav Volodin) رئیس مجلس ملی روسیه (دوما) در سفری رسمی وارد کوبا شد.

میگل دیاز کانل (Miguel Díaz-Canel) رئیس‌جمهوری کوبا با استقبال از این مقام روس در پیامی توییتری نوشت: این سفر برای این جزیره اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا موجب تداوم همه مبادلات ماه‌های اخیر با طرف روسی می‌شود.

وی افزود: این دیدار بیانگر وضعیت عالی روابط بین فدراسیون روسیه و کوبا است.

رئیس‌جمهوری کوبا در دیدار با رئیس دومای روسیه تصریح کرد: امروز شما با یک دستور کار مهم از کشور ما دیدن می‌کنید و در روزهای آینده بیست‌ویکمین نشست کمیسیون بین پارلمانی فدراسیون روسیه و کوبا برگزار خواهد شد. این مسئله نشان می‌دهد که تبادل گسترده و سیستماتیک هیات های عالی رتبه وجود دارد.

رئیس دولت کوبا در این دیدار ضمن تشکر از حمایت مجلس فدراسیون روسیه در مبارزه با تحریم و علیه قرار دادن کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم، بر پیگیری‌های این نهاد روسیه در مورد تمام پروژه‌ها و توافق‌هایی که در جریان سفر کانِل به روسیه انجام شد، تاکید کرد.

دیاز کانِل از حمایت بی قید و شرط این کشور از روسیه و محکومیت قاطع و سیستماتیک کوبا در تمام رویدادهای بین‌المللی در رابطه با درگیری ایجاد شده توسط دولت آمریکا با هدف نزدیک شدن به خطوط غیر قابل قبول مرزهای ناتو با روسیه تاکید کرد.

رئیس دومای روسیه نیز اظهار داشت که هیات وی، هر کاری که ممکن است برای اجرای تصمیم‌های تصویب شده میان دو کشور انجام خواهد داد.

ولودین و هیات همراه او با همراهی قانونگذاران کوبایی، نخستین نشست کمیسیون همکاری بین پارلمانی را برگزار خواهند کرد. این نشست با هدف تقویت روابط میان دو کشور، در نتیجه توافقنامه‌ای که ۳۰ نوامبر گذشته (۹ آذر) در مسکو امضا شد، برگزار می‌شود.

در این نشست کمیسیون همکاری بین مجالس قانونگذاری دو کشور، نمایندگان به موضوعاتی در زمینه‌های مالی و سرمایه گذاری، انرژی، آموزش، کشاورزی و گردشگری خواهند پرداخت.

استبان لازو (Esteban Lazo) رئیس پارلمان کوبا نیز در دیدار با ویاچسلاو ولودین تاکید کرد: کشور ما در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد؛ در نتیجه تشدید تحریم‌های آمریکا، قرار گرفتن کوبا در فهرست یکجانبه و جعلی وزارت امور خارجه ایالات متحده به عنوان کشور حامی تروریسم، اقدامات جنگی غیرمتعارف و براندازی علیه مردم ما از جمله این موارد است.

وی افزود: تصمیم و اراده ملت ما (با وجود این شرایط)، نه تنها مقاومت، بلکه به کار بستن خلاقیت در این مسیر است؛ رویارویی با کمبودها، حرکت رو به جلو و توسعه اقتصادی برای بالا بردن سطح زندگی مردمی که به شدت از تاثیر این مشکلات رنج می‌برند. در این نبرد، ما بر همبستگی و حمایت ملت‌های برادری همچون روسیه حساب می‌کنیم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی و در چارچوب سفرهای رسمی خود به چهار کشور آمریکای لاتین، به کوبا سفر کرد و کارشناسان این سفر را عامل تحکیم روابط سنتی میان هاوانا و مسکو توصیف کردند.

رِنه گونزالس باریوس مدیر «مرکز فیدل کاسترو» و رئیس سابق «موسسه تاریخ کوبا» نیز یادآور شد: مسکو با هاوانا فناوری‌های متعددی را به اشتراک گذاشته که برای توسعه صنعت، علم، دفاع، فضا، فرهنگ و آموزش متخصصان در همه بخش‌ها حیاتی است.

در حال حاضر روسیه یکی از ۱۰ شریک تجاری برتر کوبا است. هر دو طرف روابط خود را استراتژیک توصیف می‌کنند که بر روابط سنتی دوستانه، گفت‌وگوی سیاسی برای ارتقای همکاری در همه زمینه‌ها و منافع متقابل متمرکز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha