ثبت و نمایه‌سازی نیازهای جامعه، اصلی‌ترین کارکرد سامانه نان

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ثبت و نمایه‌سازی نیازهای جامعه برای رفع کاستی‌ها و مشکلات و کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی از اصلی‌ترین کارکردهای سامانه نان است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، امید رضایی‌فر با تشریح کارکردهای سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اظهار داشت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، راه‌اندازی سامانه نان بود. این موضوع به صورت تکلیف قانونی نیز در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازها و توانمندی‌های جامعه تاکید شده و اهداف اصلی اجرای این طرح کاربردی‌ کردن تحقیقات مراکز علمی، برانگیختن احساس مشارکت آحاد کشور برای ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در خصوص مشارکت و ثبت تعداد ایده‌ها و نیازهای دستگاه‌های اجرایی کشور و همچنین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در سامانه نان گفت: تاکنون ۷۷۰۰ نیاز توسط دستگاه‌های اجرایی و کارگزاران ایده و نیاز در این سامانه ثبت شده است که از این تعداد ۹۵۶ ایده در قالب طرح پژوهشی، ۱۴۲ محصول دانش‌بنیان و ۱۰۳ توانمندی فناورانه است.

وی تصریح کرد: همچنین در راستای رفع نیاز دستگاه‌های اجرایی با تکیه بر ظرفیت پژوهشی دانشجویان دانشگاه‌ها، تعداد ۴۴ پایان‌نامه و رساله (پارسا) در سامانه نان درج شده که با توجه به تاکید ثبت نیاز فناورانه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی تا کنون ۴۴۷ دستگاه اجرایی نیاز خود را در سامانه ثبت کرده‌اند. همچنین ۹۵ دانشگاه، ۳۶ پارک علم و فناوری و ۱۵ پژوهشگاه به منظور همکاری و ثبت ایده با هدف رفع نیازهای کشور در نظام ایده و نیازها فعالیت داشته‌اند.

رضایی‌فر با بیان چهار مرحله اصلی نظام ایده‌ها و نیازها «نان» گفت: ابتدا مرحله نهادی است که در این مرحله دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم و تعدادی از نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی بخش‌های دیگر، حسب آمادگی و به تدریج، نظام ایده‌ها و نیازهای ویژه خود را طراحی، پیاده سازی و فعال می‌کنند.

وی افزود: مرحله دوم بخشی که نظام ایده‌ها و نیازها نان برای بخش‌های اصلی کشور، مانند بخش آموزش عالی، بخش آموزش و پرورش، بخش کشاورزی، بخش صنعت، و نظایر اینها طراحی و پیاده‌سازی می‌شود. مرحله سوم ملی است که همه نهادها همراه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و افراد در سطح عموم جامعه امکان دسترسی و تبادل‌نظر در این سامانه خواهند داشت.

رضایی فر ادامه داد: مرحله چهارم، بین‌المللی است. در این مرحله سفارش‌ها و تامین ملی یا انجام تحقیقات توسط کنشگران منطقه‌ای و بین‌المللی برای رفع نیازهای کشور در چارچوب مطمئن و با تامین امنیت ملی انجام خواهد پذیرفت.

ثبت و نمایه‌سازی نیازهای جامعه، اصلی‌ترین کارکرد سامانه نان

ثبت و نمایه‌سازی نیازهای مختلف جامعه، در نتیجه سوق دادن بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری در جهت رفع نیازها و مشکلات جاری کشور است که با ایجاد این بانک اطلاعاتی متمرکز، زنجیره پژوهش، فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیاز محور کردن بخش مهمی از فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، جامعه در مسیر توسعه همه جانبه علمی و تحقق پنجره واحد نظام ملی نوآوری قرار خواهد گرفت.

وی در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان سیاست‌های ایجاد و ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: این مصوبه به منظور تقویت تحقیقات دانشگاهی تقاضامحور و افزایش اثربخشی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در حل مسائل کشور نسبت به احصاء و تعیین نیازها، ایده‌ها و توانمندی‌های جامعه و یکپارچه‌سازی سامانه‌های موجود در پژوهش، فناوری و نوآوری، در قالب نظام ایده‌ها و نیازها به عنوان سکوی ملی پژوهش و فناوری کشور تصویب شده است.

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم در مورد ویژگی‌های نان گفت: سادگی ورود اطلاعات و امکان ثبت نیاز و ایده به شکل کاربرپسند از اشخاص حقیقی و حقوقی، لزوم بهره‌برداری از هوش مصنوعی در پیاده‌سازی با توجه به پیش‌بینی گسترده کاربران، ایجاد ارتباط مستقیم با پایگاه داده موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام به منظور دستیابی به اطلاعات پژوهشگران کشور و جهان اسلام و ارسال علائم هشدار به ذینفعان ثبت شده در سامانه از جمله ویژگی‌های این سامانه است.

وی افزود: این نظام در راستای تکمیل زیست بوم فناوری از ایده تا محصول، فرهنگ‌سازی، توانمندسازی، ظرفیت‌سازی شبکه علمی و دانشگاهی کشور عمل می‌کند.

رضایی‌فر درخصوص طراحی و پیاده‌سازی چند نرم‌افزار در راستای توسعه نان بیان کرد: برای سنجش و بهبود بهره‌وری ظرفیت علمی و فناوری کشور از نرم افزار اندازه‌گیری بهره وری، "ناب"، در راستای استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های مرجع کشور از نرم‌افزار جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع "جام"، به منظور اتصال توانمندی‌های فناورانه کشور به بازار و اقتصاد از نرم‌افزار جریان اقتصادی نوین "جان" و همچنین با هدف هدایت آموزش‌های دانشگاهی و مهارت افزایی طراحی و پیاده‌سازی از نرم افزار خاستگاه آموزشی صنایع "خاص" استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha