تازه‌های موسیقی؛ «به یاد بنان» تا «لحظه»

تهران- ایرنا- آلبوم‌های موسیقی «به یاد بنان»، «رقص مضراب» و «لحظه» به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، «به یاد بنان» با آهنگسازی و تنظیم محمد عشقی و خوانندگی محمد عبدالکریمی در گونه موسیقی ایرانی در هفت قطعه؛ فرین (مقدمه‌ ماهور). آوازِ درآمد، گشایش، ضربی ماهور، آواز دلکش، تصنیف گلشن دل؛ اثر: نصرالله زرین‌پنجه، شعر از ابوالقاسم حالت، شفق (مقدمه‌ افشاری)، آواز افشاری. درآمد، جامه‌دران، عراق و فرود و تصنیف آتشین لاله؛ اثر: روح‌الله خالقی. شعر از رهی معیری منتشر شده است.

محمد عشقی (سنتور)، علیرضا دریایی (ویلن، ویلن آلتو، کمانچه)، کریم قربانی، مسعود فیروزی (ویلنسل)، المیرا مردانه (کمانچه، همنواز آواز)، آرش فرهنگ‌فر، سهیل اله‌دادیان (تمبک)، هومن قنبری (تار)، علی قنبری (عود)، مرجان مهربان (قانون)، محسن ایروانفر(نی؛ قطعه‌ فرین، تصنیف گلشن دل)، نفیسه طباطبایی (فلوت) و علی فربودنیا (کلارینت، نی؛ تصنیف آتشین لاله) نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

حمیدرضا نوربخش خواننده، مدرس و مدیرعامل خانه موسیقی در توضیح این اثر نوشته است: «موسیقی ملی، موهبتی است آسمانی و میراثی است گرانبها که در طول قرن‌ها حیاتش نسل به نسل استمرار یافته و به بالندگی رسیده است. بدون شک جان مایه این موسیقی آواز است و نماد و نمود عظمت و غنا و شکوه آن در حنجره و آواز استادان بزرگی همچون غلامحسین بنان متجلی است. بنان بی‌تردید یکی از خوانندگان بزرگ موسیقی ایران است که با تکیه بر ذوق و نبوغ و خلاقیت کم‌نظیر شیوه‌ای منحصر به فرد و بی‌سابقه در آواز و تصنیف‌خوانی پدید آورد که اگرچه شیوه او توسط خوانندگان بزرگی همچون استاد محمدرضا شجریان (خصوصا در تصنیف‌خوانی) پی گرفته و به تکامل رسید اما در بسیاری وجوه منحصر به خود او باقی ماند.

نوع صدادهی و تحریرهای بنان همراه با شیوه بیان شعر و تلفیق شعر و موسیقی و آرایه‌های بسیار در عین سادگی بسیار عمیق، پیچیده و به تعبیری سهل و ممتنع است.

در میان خوانندگان نسل جوان معدودی سعی در دنباله روی این شیوه فاخر و ممتاز آوازی داشته‌اند که یکی از بهترین آنها محمد عبدالکریمی است که نزدیک به دو دهه در این مسیر صعب و پرفراز و نشیب طی طریق داشته و تلاش فراوان نموده است. ایشان ردیف موسیقی ایران را به خوبی می‌داند و شیوه‌های مختلف آوازی را تجربه کرده، درک شعری بسیار خوب دارد و خصوصاً چند سالی است با تمرکز بر آثار استاد بنان با رمز و راز و ظرایف و لطایف این شیوه به خوبی آشناست.

اثر حاضر که یادواره بنان نام دارد اولین آلبوم اوست که در قالب اثری از هنرمند خوش قریحه محمد عشقی تقدیم هنردوستان می‌شود. برای این هنرمند آرزوی بهروزی و اعتلای روزافزون در حوزه هنر موسیقی و اجراهای درخشان‌تر دارم.»

تازه‌های موسیقی؛ «به یاد بنان» تا «لحظه»

«رقص مضراب»

آلبوم موسیقی «رقص مضراب» در هفت قطعه؛ رقص مضراب. آهنگساز و تنظیم: مسعود معزّی، واریاسیون بر روی قطعه‌ «در قفس»؛ آهنگساز: استاد ابوالحسن صبا، چهارمضراب نوا. آهنگساز: استاد پرویز مشکاتیان، قطعه‌ کابوکی. آهنگساز: عارف جزراوی خواننده و نوازنده‌ کُرد، کراس کوده‌ری. ملودی از استاد علیمردان خواننده‌ شهیر کُرد، ده‌سمالی (چوپی)؛ ملودی از استاد محمد ماملی خواننده شهیر کُرد و مه‌لول و گه‌لاویژ منتشر شده است.

آرینا صادقی، رزگار صادقی، کارن احمدی (سنتور سل)، ریبین یارویسی (سنتور باس)، فردین محمدی (سنتور می) و مهشید گرگانی (سنتور دو) نوازندگان این آلبوم موسیقی هستند.

درباره‌ این اثر، به قلم مسعود معزّی می‌خوانیم: «رقص مضراب، کوارتت برای ساز سنتور، اثری از اینجانب است که با اجرای زیبای هنرجویان عزیزم از آموزشگاه‌های سازوژین کامیاران و بارین سنندج به بار نشست. این اثر شامل قطعاتی از موسیقی آثار اساتید موسیقی ایران و ملودی‌هایی زیبا و روح‌نواز کردی است که آنها را برای گروه کوارتت سنتور تنظیم کرده‌ام.»

تازه‌های موسیقی؛ «به یاد بنان» تا «لحظه»

«لحظه»

آلبوم «لحظه» بداهه‌نوازی عود با نوازندگی عود ‌تریستان دریسِنس و نوازندگی دف و تمبک بیژن شمیرانی در ۱۰ قطعه؛ آغاز، بیداری، هیجان، شهود، تمنا، انفصال، نهایت، ناپیدایی، نیستی و سکون قلب در سبک تجربی منتشر شده است.

‌در توضیح این آلبوم موسیقی آمده است: «تریستان دریسِنس در این آلبوم پروژه‌ای را ارائه می‌دهد که به طور کامل از بداهه‌نوازی‌های معاصر عود تشکیل شده و دو قطعه از این قطعات توسط بیژن شمیرانی نوازنده تمبک و بندیر همراهی شده‌اند. وی با نمایش سبکی متمایز از نوازندگی عود، بیشتر مسیری را دنبال می‌کند که مدعیِ نمایندگیِ سنتِ خاصی نیست.

هنگام گوش دادن به لحظه‌، می‌توان ترکیبی از عناصری را مشاهده کرد که یادآور بربط ایرانی و عود عثمانی است. بداهه‌پردازی‌های این آلبوم به‌ عنوان بازتابی خاطره‌انگیز از سیر مراحل عرفانی صوفیانه (مقام) است که توسط شاعران بزرگ پارسی زبان مثل جلال‌الدین رومی، توصیف شده است.»

تازه‌های موسیقی؛ «به یاد بنان» تا «لحظه»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha