آنتن رادار فضاپیمای اروپا به مقصد «مشتری» دچار نقص فنی شد

تهران- ایرنا- آژانس فضایی اروپا اعلام کرد یک آنتن مهم و حیاتی که دو هفته پیش روی یک فضاپیما به مقصد سیاره «مشتری» (Jupiter) نصب شده بود، دچار نقص فنی شده و گیر کرده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «فیز»، بنا بر اعلام سازمان فضایی،‌ این آنتن رادار ۱۶ متری روی فضاپیمای «جوس» (Juice) در پی پرتاب شدن و برخاستن فضاپیما از زمین تنها به اندازه یک سوم باز شده بود. این فضاپیما روز ۱۴ آوریل (جمعه ۲۵ فروردین) پرتاب شد.

مهندسان ظن آن را دارند که یک گیره یا سنجاق ریز ممکن است دچار پیش‌آمدگی شده باشد. کنترل‌کنندگان پرواز در آلمان در نظر دارند تا از طریق ایجاد احتراق در «موتور» (انجین) این فضاپیما بتوانند گیره شل شده را تکان بدهند. آنها گفتند که اگر این کار جواب ندهد، زمان زیادی برای حل کردن این مشکل نیاز دارند.

آنتن رادار فضاپیمای اروپا به مقصد «مشتری» دچار نقص فنی شد

فضاپیمای «کاوشگر قمرهای یخی مشتری»‌ (Juice) تا سال ۲۰۳۱ به این سیاره عظیم نخواهد رسید. این فضاپیما مسیری قوس‌دار برای رسیدن به آنجا در پیش گرفته که پرواز در ارتفاع کم از زمین و ماه و «ونوس» (زهره) با کمک جاذبه در مسیر آن پیش بینی شده است.

آنتن راداری مذکور برای نگاه کردن و سر در آوردن از بخش‌های زیرین پوسته یخی سه قمر سیاره مشتری مورد نیاز است. دانشمندان حدس می‌زنند که در زیر سطح این قمرها اقیانوس‌های زیرسطحی و احتمالا حیات وجود دارد که کشف این مساله یکی از هدف‌های اصلی این ماموریت ۱.۸ میلیارد دلاری است. هدف‌های این ماموریت، قمرهای «کالیستو»، «اروپا» و «گانی‌مید» - بزرگترین قمرها در منظومه شمسی – هستند.

آنتن رادار فضاپیمای اروپا به مقصد «مشتری» دچار نقص فنی شد

سازمان فضایی اروپا اعلام کرد که به جز این اِشکال در آنتن، بقیه جنبه‌های فنی این فضاپیما درست کار می‌کنند.

فضاپیمای این سازمان به اندازه یک اتوبوس کوچک است. یک آنتن رادیویی، پنل‌های خورشیدی و یک میله ۱۰.۶ متری برای اندازه‌گیری میدان مغناطیسی سیاره مشتری دارد که همگی با موفقیت روی آن نصب و راه‌اندازی شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha