چند قدم تا پایان تکمیل مرکز درمان نازایی در مازندران

ساری- ایرنا- با تزریق اعتبار در دولت سیزدهم عملیات ساخت مرکز درمان ناباروری به عنوان تنها مرکز درمان تخصصی این حوزه در مازندران در دانشگاه علوم پزشکی بابل که سالها متوقف بود از سرگرفته شد و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی رسید و اکنون با وعده اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی این طرح به تکمیل نزدیک می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اواخر فروردین ماه استاندار مازندران به همراه فرماندار شهرستان بابل از مراحل ساخت نیمه تمام مرکز ناباروری فاطمه الزهرا (ص) بازدید کرد. سید محمود حسینی پور در همان زمان ابراز امیدواری کرد ساختمان جدید مرکز ناباروری فاطمه الزهرا تا هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.

اکنون که هنوز چند روز از آن بازدید نمی گذرد وعده و قول استاندار مازندران برای تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی نشان دهنده عزم دولت برای تکمیل این طرح مهم درمان نازایی در این استان است که مسیر را هموار می کند و امیدها برای بهره برداری از این طرح زخم خورده از کمبود اعتبار به سرانجام نزدیک می کند.

مازندران همسو با ابلاغیه کشوری در مسیر کمک به زوج های نابارور قرار گرفته است البته این همراهی مسوولان مازندران با ابلاغیه های کشور تنها به پرداخت هزینه درمان خلاصه نشده و برای این منظور مصوبات سفر رییس جمهور نیز در این عرصه کمک حال بوده است.

همسو با این کار از ۱۷۶ مصوبه سفر رییس جمهور به مازندران ۲ مصوبه ویژه به حوزه درمان زوجین نابارور اختصاص یافته است.

راه اندازی مرکز درمان ناباروری بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) بهشهر در شرق مازندران و راه اندازی همین مرکز در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر در غرب استان در دستور کار قرار گرفته است که با فعالیت آنها دسترسی افراد برای دریافت خدمات از این نوع مراکز نیز تسهیل یابد.

تا پیش از اجرایی شدن این وعده دولت سیزدهم تنها مرکز درمان ناباروری مازندران در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) در بابل فعال بود. اما همپا با کمک دولت به پرداخت هزینه درمان زوج های نابارور در این استان تلاش برای فراهم کردن زیر ساخت های دولتی به منظور دسترسی راحت تر زوج ها به خدمات درمانی اجرا شد و البته همچنان نیز ادامه دارد.

چند قدم تا پایان تکمیل مرکز درمان نازایی در مازندران
بازدید استاندار مازندران از مراحل ساخت مرکز درمان ناباروری حضرت فاطمه الزهرا(س) بابل

ساخت مرکز درمانی تخصصی ناباروری فاطمه الزهرا (س) در سال ۱۳۷۱ با کمک و اهدای زمین توسط فرد نیکوکاری انجام شد و در مراحل کار دانشگاه علوم پزشکی بابل با تخصیص اعتبار این مرکز را به امکانات و خدمات بروز درمان ناباروری مجهز کرده است.

با افزایش فعالیت های تخصصی این مرکز درمانی و نیز مراجعات زوجین برای درمان ناباروی خود ساخت بنای جدید برای مطلوب و مناسب سازی فضا و امکانات در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی ساختمان جدید از سال ۱۳۹۵ در زمینی به وسعت ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع آغاز شد.

ساخت بنای جدید مرکز درمانی تخصصی نازایی بابل به همان سال نخست آن خلاصه شد و بنا به اظهار نظر ریاست مرکز در همان زمان و با کمک خیران تا حدودی ساخت بنا انجام شد و اما بعد از مدتی کار متوقف باقی ماند به طوریکه طی سالهااعتباری برای ادامه روند ساخت از سوی وزارت بهداشت و درمان تخصیص نیافت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دقت و توجه ویژه این دولت در خصوص موضوع درمان ناباروری زوجین این طرح نیز مورد تفقد قرار گرفته است و با تزریق اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح از مرحله سکون و توقف خارج شده است.

به طوریکه در مدت ۶ سال پیشرفت فیزیکی طرح ۴۵ درصد بود و اما با روی کارآمدن دولت سیزدهم و توجهات صورت گرفته پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی در مدت یکسال اخیر در آن رخ داده است و اکنون این طرح پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد دارد و بنا به اظهار نظر مسوولان مرکزبا روند فعلی تخصیص اعتبار این مجموعه تا شهریور ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : استاندار مازندران برای تکمیل این طرح قول داد که ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص دهد.

سیدعلی مظفرپور افزود: استاندار مازندران در بازدید اخیر از دانشگاه علوم پزشکی بابل قول پیگیری تخصیص ۳۰۰ میلیارد ریال به بیمارستان نازایی فاطمه‌الزهرا (س) را داده و همچنین ۱۵۰ میلیارد ریال برای خوابگاه دانشجویی این دانشگاه اختصاص داد.

وی ادامه داد : دانشکده دندانپزشکی، بیمارستان نازایی فاطمه‌الزهرا، مرکز ۱۰۰ تختخوابی دیالیز، نمایشگاه فرهنگی و سایر موارد از جمله پروژه‌های در دست اقدام این دانشگاه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل گفت : ۴۰ درصد بستری‌ در مراکز درمانی این دانشگاه از شهرستان های غرب مازندران و سایر استانها پذیرش می شود این درحالیست سرانه ای برای این بیماران نداریم اما خدماتدهی درمانی برای آنها انجام می شود.

چند قدم تا پایان تکمیل مرکز درمان نازایی در مازندرانرییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل، دانشکده داروسازی را از نیازهای ضروری این دانشگاه برشمرد و افزود: برغم پیگیری ها در دهه های گذشته این مهم تاکنون محقق نشده است که این موضوع از مراجع ملی در حال پیگیری است.

رییس مرکز تخصصی درمان ناباروری فاطمه الزهرا(س) بابل گفت: در راستای اجرای سیاست جمعیتی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل ناباروری برای زوجین شد.

دکتر صدیقه اسماعیل‌پور افزود: با محقق شدن بیمه درمان ناباروری، سازمان بیمه سلامت به عنوان نهاد متولی این مهم را برعهده گرفته است و تاکنون ۱۸۵۷ زوج از اﯾﻦ ﻃﺮح اﺳﺘﻔﺎده کرده اند. تا کنون بیش از ۲۷۳۳ فرزند در مرکز ناباروری فاطمه الزهرا (س) بابل متولد شده است و زوجین نابارور می‌توانند از طرح های حمایتی "برکت"، "بسیج" و "۹۰ درصد" در این مرکز بهره مند شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: پزشکان متخصص و فوق تخصص این مرکز به منظور پیشگیری درمان، سلامت بارداری و سلامت دوران بارداری، با طرح‌ های مختلف آماده ارائه خدمات به هموطنان این استان و استان‌ های همجوار هستند. فعالیت تخصصی بخش نازایی مرکز از سال ۱۳۷۵ شروع و با ارتقای تجهیزات و افزایش مراجعه کنندگان درمان نازایی با روش IO تحریک تخمک گذاری، IUI تلقیح داخل رحمی، IVF لقاح داخل آزمایشگاهی از سال ۱۳۷۷، ICSI تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم از سال ۱۳۷۹ مشغول ارائه خدمت است.

چند قدم تا پایان تکمیل مرکز درمان نازایی در مازندران

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha