بازدید معاون اجرایی رییس جمهور از سد و نیروگاه برق چمشیر گچساران

گچساران- ایرنا - معاون اجرایی رییس جمهور ظهر امروز (شنبه ) در جریان بازدید از سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: این سد و نیروگاه بزرگترین طرح برق و آبی در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلابها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

به گزارش ایرنا ، محسن منصوری با اشاره به اینکه تراز سد چمشیر از سطح دریا هم اکنون ۵۴۶ متر است اظهار کرد: هم اکنون ۲۲ درصد از ظرفیت این سازه آبی معادل ۶۰۰ میلیون متر مکعب پر است.

منصوری تصریح کرد: همچنین این سد با هدف تولید ۴٨٠ گیگاوات ساعت انرژی برق ابی در سال احداث شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مکاوات که در مجموع ۱۷۶ مگاوات می باشد.

سید علی احمد زاده اظهار کرد: آورده متوسط دراز مدت رودخانه زهره بیش از یک هزارو ۷۰۰ میلیون متر مکعب است.

پیشرفت فیزیکی ۹۵درصدی سد چمشیر

وی افزود: هدف از ساخت سد چمشیر ذخیره سیلاب ها و استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در استان های بوشهر و خوزستان است.

احمد زاده گفت: عملیات اجرایی این طرح با اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز زیست محیطی از سال ۹۱ شروع شد و هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی ٩۵ درصد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران گفت: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ٨۵هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، تولید ۴۸گیگا وات برق آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سیلاب ها و استفاده بهینه از آب و جلوگیری از بروز خسارات سیلاب،اشتغال زایی،کنترل شوری آب رودخانه زهره و احیاء اراضی پایین دست از مهمترین اهداف این طرح اقتصادی می باشد.

محمد رضا فاضل ادامه داد: سد و نیروگاه چم شیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت.
وی گفت: سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

فاضل ابراز کرد: با وارد شدن مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره سازی مناسب آب، این نوید را به کشاورزان پایین دست به ویژه کشاورزان دشت های زیدون و هندیجان می توان داد که در تابستان و پاییز سد چمشیر آبی مناسب را از لحاظ کیفیت و کمی برای آنها تنظیم خواهد شد.

نیروگاه و سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha