۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85094996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ۳میلیون متر مربعی زیستگاه فیل آسیایی

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85094996
کاهش ۳میلیون متر مربعی زیستگاه فیل آسیایی

تهران – ایرنا – یک تحقیق علمی جدید حاکی است که بیش از ۳ میلیون متر مربع از گستره تاریخی زیستگاههای فیل آسیایی در سه قرن گذشته از دست رفته که این امر ممکن است از عوامل مناقشه دوران حاضر بین فیلها و انسانها باشد.

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، بررسی زیستگاههای حیات وحش در طول قرون گذشته ضرورت فوری استفاده پایدار از زمین و اجرای راهبردی محافظتی برای جلوگیری از خطراتی که متوجه حیات وحش و جوامع انسانی است را نشان می‌دهد.

یک مطالعه تحقیقی انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که فیلهای آسیایی در طول مدت ۳۰۰ سال گذشته بیش از دو سوم از زیستگاههای تاریخی خود را از دست داده اند که علت اصلی این مساله استفاده انسان از زمین جهت کشاورزی و قطع درختان برای برداشت چوب بوده است.

این امر که از عوامل اصلی در برخورد و تنازع بین انسان و فیل در عصر حاضر است، ضرورت اجرای راهبردهای محافظتی موثر را مورد تاکید قرار می دهد بخصوص که مناطق محافظت شده کنونی ممکن است برای جمعیت باقی مانده فیلها ناکافی باشد.

بر اساس این تحقیق دانشگاه کالیفرنیا «سن دیه گو»، بیش از ۳ میلیون کیلومتر مربع از گستره زیستگاههای تاریخی فیلهای آسیا تنها در مدت ۳ قرن از دست رفته است که این کاهش قابل ملاحظه ممکن است از عوامل مناقشات کنونی بین فیلها و انسانها باشد.

کاهش ۳میلیون متر مربعی زیستگاه فیل آسیایی

یک تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا با هدایت «شرمین دسیلوا» با توسعه (ایجاد) نگرشهای تازه بر اساس مجموعه منحصر به فردی از داده های مربوط به کاربرد زمین در طول مدت ۱۳ قرن، به این نتیجه رسیده است که زیستگاههای مناسب برای فیلهای آسیا در مدت ۳۰۰ سال گذشته به میزان نزدیک به دو سوم کاهش یافته است.

فیلهای در معرض خطر انقراض که بزرگترین حیوانات زنده ساکن خشکی در آسیا هستند، در علفزارها و جنگلهای بارانی سکونت دارند که زمانی پهنه قاره آسیا را در بر می گرفت. محققان مزبور با تحلیل داده های کاربری اراضی از سال ۸۵۰ تا ۲۰۱۵، در گزارشی در نشریه «گزارشهای علمی» وضعیت نامناسبی را توصیف می‌کنند که ۶۴ درصد از اراضی سکونتگاه فیلها در سرتاسر آسیا از دست رفته است. هر چند زیستگاههای فیلها تا پیش از دهه ۱۷۰۰ میلادی بطور نسبی با ثبات بود، رویه های کاربری اراضی زمان استعمارگری در آسیا، از جمله قطع درختان برای تهیه الوار چوب و کشاورزی، موجب شد که اندازه میانگین قلمروهای زیستگاهی بیش از ۸۰ درصد کاهش پیدا کند و از ۹۹هزار به ۱۶ هزار کیلومتر مربع برسد.

این مطالعه پیشنهاد کرده است که جمعیت باقی مانده فیلهای امروز ممکن است نواحی سکونتگاهی کافی در اختیار نداشته باشند. محققانی از چندین مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی از چند کشور از جمله آلمان، مالزی، ویتنام و انگلیس در این کار مطالعاتی مشارکت داشته اند. این محققان نتایج کار خود را علاوه بر تاثیر فوری بر فیلهای آسیایی، به عنوان مکانیزمی برای ارزیابی کاربری اراضی و راهبردی ضروری محافظتی برای همه ساکنان مناطق مورد بررسی ارائه کرده اند.

دسیلوا گفت: ما از فیلها به عنوان شاخصهایی برای بررسی تاثیر تغییرات در کاربری اراضی بر این اکوسیستم‌های متنوع در طول مدت زمانی طولانی استفاده می کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha