استولتنبرگ: ناتو وعده‌اش به اوکراین درباره خودروهای جنگی را محقق کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ از تحقق وعده ناتو به اوکراین درخصوص خودروهای جنگی خبر داد و گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بیش از ۹۸ درصد از این خودروهای وعده داده شده که شامل بیش از ۱۵۰۰ خودروی زرهی و ۲۳۰ تانک بود را به کی‌یف تحویل داده است.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، دبیرکل ناتو اظهار کرد: به‌ طورکلی متحدان و شرکای ناتو از طریق گروه تماس به رهبری ایالات متحده، از اوکراین حمایت بی‌سابقه‌ای ارائه کرده‌اند.

وی افزود: کمک‌های ما شامل سایر تجهیزات از جمله مقدار زیادی مهمات است. در مجموع، ما بیش از ۹ تیپ زرهی جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده‌ایم.

به گفته استولتنبرگ، ناتو بر این باور است که ارائه هرچه بیشتر تسلیحات ممکن به کی‌یف بهترین راه برای تحقق صلح در اوکراین است زیرا به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور اجازه می‌دهد از موضعی قوی برای شرکت در مذاکرات صلح بهره‌مند شود.

دبیرکل ناتو در عین حال نسبت به دست‌کم گرفتن ارتش روسیه هشدار داد و گفت: روسیه هزاران سرباز را برای حمله به شهر آرتموفسک (به نام باخموت در اوکراین) اعزام کرده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

از برگزاری دور اول و دوم گفت‌ وگوهای صلح بین روسیه و اوکراین در هفته نخست این درگیری‌ها تا آخرین روزها و ساعت‌های سال ۲۰۲۲ که از یک طرف مسکو برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی می‌کرد و کی‌یف در واشنگتن به دنبال دریافت حمایت‌های مالی و تسلیحاتی بیشتر برای ادامه جنگ بود گرفته، تا هفته نخست سال جدید میلادی که پیشنهاد آتش‌بس یک‌جانبه روسیه از طرف اوکراین رد شد و اروپا از ارسال سامانه‌های جدید نظامی به اوکراین پرده برداشت؛ تاکنون دورنمایی برای صلح دیده نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha