بیگانگی مخابرات با بخش‌خصوصی و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی گاز در کرمان

کرمان - ایرنا - نخستین جلسه اعضای مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با چند سازمان خروجی های مختلف داشت؛ از به رسمیت نشناختن بخش خصوصی توسط مخابرات و بیگانگی آن با مجلس تا عقب ماندگی های شرکت گاز.

به گزارش ایرنا، مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست خود در سال جاری طی روز پنجشنبه میزبان ۲ حوزه مهم زیر ساختی استان شامل گاز و مخابرات بود تا ضمن شنیدن گزارش وضعیت موجود، چالش های ۲ حوزه رصد و پایش نیز شود.

در جریان این نشست بود که نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد از مشکلات حوزه مخابرات به دلیل ناهماهنگی با مجلس شورای اسلامی است و مخابرات بخش خصوصی را بدرستی به رسمیت نمی شناسد.

شهباز حسن پور تاکید کرد: آمادگی کامل داریم تا در مجلس شورای اسلامی مسائل و چالش های بخش مخابرات را حل و فصل کنیم.

زیان ۲۲۰ میلیارد تومانی مخابرات کرمان

این سخنان البته درحالی است که مدیر شرکت مخابرات کرمان اصرار دارد این شرکت زیانده است و در این نشست گفت: متوسط درآمد تلفن ثابت از هر خط در استان ماهانه ۲ هزار و ۸۰۰ تومان است اما هزینه نگهداری آن ماهانه ۳۰ هزار تومان و سال گذشته ۲۲۰ میلیارد تومان مخابرات در استان زیان داشت.

حسن آذری نصرآبادی گفت: تمامی مراکز تلفن در روستاها زیانده هستند.

مدیر مخابرات مرکز کرمان تاکید کرد: توسعه نیافتن زیرساخت شبکه، نبود بودجه برای نگهداری بهینه شبکه بویژه در مناطق محروم، مطالبات ۲ هزار میلیارد تومانی مخابرات، تحریم و فقدان تعرفه های حمایتی از جمله مشکلات مخابرات استان کرمان است.

وی همچنین با اشاره به ضعف ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان کرمان بیان کرد: ضریب نفوذ مخابرات در بخش تلفن ثابت در استان ۱۹.۴ درصد است، اما ضریب نفوذ کشوری ۳۴.۳ درصد است.

آذری نصرآبادی تصریح کرد: توسعه زیرساخت های ارتباطی استان، کاهش شکاف دیجیتالی، ایجاد شهرهای هوشمند، توسعه فیبر نوری و دسترسی منازل، اشتغالزایی و کارآمد کردن با مولدسازی دارایی های مخابرات در دستور کار مخابرات کرمان قرار دارد.

وی ادامه دهد: حدود ۲ هزار کیلومتر فیبر نوری در استان امسال اجرا می شود که برای این کار بزرگ همه دستگاه ها باید مشارکت کنند.

ساماندهی عرصه ارتباطات و فضای مجازی

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به شرایط و جایگاه فضای مجازی در دنیای کنونی بر ضرورت ساماندهی این عرصه تاکید کرد.

عفت شریعتی اطهار داشت: اگر امروز در فضای مجازی مشکلات و بحران هایی مشاهده می کنیم به دلیل کم کاری است و نباید خصوصی سازی بهانه کم کاری باشد.

پیش بینی گسترش کسب و کارهای فضای مجازی

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بخشی از مسائل مخابرات در استان نظیر مطالبات را می توان با کمک مدیران اجرایی و با برگزاری نشست ها حل کرد اما بخشی از مسائل کلان است که مربوط به حوزه ملی و دستگاه ها و نهادهای مختلف قرار دارد.

محمدرضا پور ابراهیمی افزور: تاکنون حتی یک نامه درباره مشکلات مربوط به خصوصی سازی مخابرات به مجلس نرسیده است و آماده رسیدگی به این مشکلات در مجلس هستیم.

وی با اشاره به تغییرات کسب و کار در جامعه اظهار داشت: شرکت مخابرات باید برای گسترش اشتغال و کسب و کار پیش بینی های لازم را انجام دهد.

صرفه جویی هفت میلیون سیلندر گاز در کرمان

بخش دیگر این نشست به بررسی وضعیت گازرسانی در استان اختصاص داشت که مدیرعامل شرکت گاز استان‌ کرمان نیز با اشاره به جبران عقب ماندگی ها در این حوزه گفت: در پنج سال اخیر ۱۰ هزار کیلومتر گازرسانی در استان انجام شده که باعث صرفه جویی به میزان هفت میلیون سیلندر گاز شده است.

بیگانگی مخابرات با بخش‌خصوصی و تلاش برای جبران عقب‌ماندگی گاز در کرمان

منوچهر فلاح افزود: در مدت پنج سال اخیر ۲۷ شهر استان به شبکه گاز رسانی وصل شدند که ۱۱ مورد در دولت سیزدهم بود و ۹۴۵ روستا نیز از نعمت گاز در پنج سال گذشته برخوردار شده اند و ۴۸۵ روستا مربوط به دولت سیزدهم است.

وی افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری کردیم، ۳۸۰ روستا و ۹ شهر گازرسانی شدند که در طول عمر ۵۰ ساله فعالیت شرکت گاز بی نظیر بوده است.

وی ادامه دهد: پوشش‌ شبکه گاز برای جمعیت شهری ۹۹ درصد و تنها ۶ شهر استان کرمان گاز ندارند که عملیات گاز رسانی برای آنها در جریان است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان بیان کرد: سه هزار و ۷۱۳ روستای واحد شرایط برای گازرسانی در استان داریم که به یک هزار و ۸۰۰ روستا گاز رسانی شده و برای تمامی روستاهای واحد شرایط امسال پیمانکار انتخاب می شود.

وی با اشاره به افزایش مصرف گاز برای جلوگیری از قاچاق سوخت تصریح کرد: گاز برای گلخانه های استان ارزان قیمت تر از گازوئیل است، اما هنوز در این بخش اصرار بر مصرف گازوئیل وجود دارد.

رییس مجمع نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشرفت در حوزه گاز رسانی طی سال‌های اخیر خوب بوده و عقب ماندگی ها تا حد زیادی جبران شده است.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: باید عملیات گازرسانی به نقاطی که گاز ندارند بویژه مناطق روستایی بسرعت پیگیری و انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha