مدیرعامل شرکت نفت: ۸۰ درصد گاز همراه تولید میادین نفتی کشور جمع آوری می‌شود

اهواز - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت که در زمان حاضر ۸۰ درصد گاز همراه تولیدی میادین نفتی در مناطق جنوبی کشور جمع آوری می شود.

به گزارش ایرنا محسن خجسته مهر روز پنجشنبه در جریان دور دوم سفر استانی رییس جمهور به استان خوزستان در جلسه هماهنگی افتتاح پروژه های شرکت ملی نفت ایران که به میزبانی شرکت نفت و گاز اروندان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به ازای هر مترمکعب گاز که بسوزد باید جریمه ۵۰۰ میلیون تومانی پرداخت کنیم که سرجمع آن حدود هشت هزار میلیارد تومان می شود.

وی افزود: اکنون ۶۰ میلیون مترمکعب گاز همراه تولید میادین نفتی جمع آوری می شود که با طرح جدید ۲۴ میلیون مترمکعب معادل سه فاز پارس جنوبی به آن اضافه می شود.

وی با اشاره به حرکت رو به جلوی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و تمامی شرکت های تابعه گفت: تحول چشمگیری به واسطه تلاش های دولت مردمی در صنعت نفت به ویژه شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته که هر شرکت شاخص های متعددی دارد و برای بررسی دقیق آن باید دوره های زمانی مشابه گذشته مقایسه شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه زمانی که دولت را تحویل گرفتیم میزان تولید شرکت ملی نفت ایران ۲.۲ میلیون بشکه بود، افزود: هم اکنون بیش از سه میلیون بشکه نفت برای مصرف تولید می کنیم چون مصرف حدود ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

خجسته مهر با اشاره به صادرات روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت، ادامه داد: آمادگی برای بالا بردن ظرفیت تولید نفت یکی دیگر از شاخص هاست که اکنون وجود دارد؛ اگر میزان صادرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند، شرکت های تابعه آمادگی لازم را دارند در صورتی که این آمادگی در گذشته وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه ملاک رونق کسب و کار و بنگاه اقتصادی سنجش قدرت جذب مالی آن است، عنوان کرد: جذب یا پیشرفت مالی طرح ها و پروژه ها بیشتر شده به طوری که صورت وضعیت معطل پرداختی در کل شرکت ملی نفت ایران نداریم؛ این شاخص هم یک فرصت (نداشتن بدهی) و هم یک تهدید (نبودن صورت وضعیت به معنای عدم کارایی شرکت ها است) محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه تکرار مناقصات شاید بد باشد ولی اصرار و پیگیری زیاد برای به نتیجه رسیدن آنها نشان دهنده فعالیت های زیاد شرکت ها است، گفت: در ۱۰ سال گذشته حجم قراردادهای پژوهشی حدود ۷۰ میلیارد تومان بوده که اکنون فقط در مناطق نفت‌خیز به بالای یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

خجسته مهر در ادامه به موافقت با پیشنهاد مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای توسعه ۱۶ مخزن نفتی اشاره کرد و افزود: برای فسخ برخی قراردادهای مربوط به میدان نفتی رامشیر و منصوری صحبت هایی شد که این مجوز را در اختیار مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قرار دادیم.

وی با بیان اینکه هیچ پروژه ای نباید متوقف بماند، گفت: گاز نباید فلر شود و تحقق ان جی ال ۳۲۰۰ کار ارزشمندی است؛ مطالعه مهندسی پایه آن سال ۸۷ انجام شده و اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال به نتیجه رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: اگر زمستان پارسال شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تعمیرات اساسی را انجام نمی داد و نمی توانستیم حدود ۱۶ میلیون مترمکعب گاز تولید کنیم، در کشور با فاجعه روبرو می شدیم.

بهره برداری از ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی در ۱.۵ سال گذشته

خجسته مهر با اشاره به اینکه طی ۱.۵ سال، ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی به تولید آورده شده که کار بسیار بزرگ و بااهمیتی محسوب می شود، گفت: این کار باعث افزایش تولید به میزان ۵۰ هزار بشکه نفت شده است؛ تمامی نفت های سبک و فوق سنگین را صادرات می کنیم و اینطور بیشتر متوجه اهمیت موضوع به تولید برگشتن چاه های نفت می شویم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به موافقت برای اینکه کریدور جدید اهواز را ملی کنیم چون مزیت های خوبی دارد، یادآور شد: آمادگی اجرای طرح توسعه ۱۶ مخزن با اعتبار ۵.۵ میلیارد دلار را داریم؛ برای فسخ برخی قرادادها نیز تفویض اختیارات به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب داده شده است.

خجسته مهر با اشاره به اینکه تاخیر در اجرای پروژه و تعدیل آنها باعث افزایش هزینه های مالی (چند صد میلیاردی) برای شرکت می شود، گفت: در بخش رفاهیات نیز درخواست های مربوطه را به صورت جدی دنبال می کنیم؛ وقتی نفت در قالب مسوولیت های اجتماعی این همه خدمات رسانی دارد، پس باید بهداشت و درمان و رفاهیات استانداردی را هم برای کارکنان و خانواده آنها فراهم کرد تا مهمترین موضوع کشور که تولید است بدون چالش و با قدرت انجام بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه با وجود همه سختی ها موفقیت های خوبی به دست آوردیم و انجام هیچ کاری را مشروط به رفع تحریم ها نکردیم، گفت: در بخش دریا طی ۱۶ ماه گذشته ارزش تصمیم گیری هایی که داشتیم خیلی بهتر از اقداماتی بوده که به نتیجه رسیده و در نهایت هفت سال دیگر به نتیجه خواهد رسید؛ در حوزه دریا با یک ناترازی روبرو هستیم و هر سال شدت آن بیشتر می شود.

خجسته مهر افزود: تا پایان سال آینده یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری اجرا می کنیم که با این کار ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را به ظرفیت تولید اضافه خواهیم کرد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور صبح پنجشنبه همراه با اعضای هیات دولت از طریق فرودگاه دزفول وارد خوزستان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه صبح پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه دزفول از سوی استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی مورد استقبال قرار گرفت.

تعدادی از نخبگان استان خوزستان و سران عشایر برای استقبال از رئیس جمهور حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha