۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 85093612
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پیشنهاد استاد روس برای سوآپ نفت از مسیر ایران

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۲۷
کد خبر: 85093612
پیشنهاد استاد روس برای سوآپ نفت از مسیر ایران

مسکو- ایرنا- استاد روابط بین‌الملل دانشگاه امگیمو روسیه با تأکید بر اینکه توسعه همکاری‌ها با تهران ضروری است، پیشنهاد داد که عملیات سوآپ نفت روسیه از طریق ایران در شرایط کنونی بین المللی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوگنی کاژوگین چهارشنبه در کنفرانس بین المللی "همکاری های روسیه – ایران در جهان در حال تغییر" با اشاره به اینکه بندر ماخاچ قلعه از بنادر روسیه در دریای خزر دارای پایانه نفتی است، گفت:‌این بندر در دهه های قبل برای انتقال نفت قزاقستان به اروپا مورد استفاده قرار می گرفت و در شرایط کنونی، می تواند برای سوآپ نفت از طریق ایران به کار گرفته شود.

پیشنهاد استاد روس برای سوآپ نفت از مسیر ایران

به جهانی که بودیم،‌باز نمی گردیم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط بین المللی روسیه اظهار داشت: بالاخره در زمانی با اوکراین به شرایط باثباتی دست می‌یابیم اما به جهانی که بودیم، بازنخواهیم گشت.
این استاد روس گفت:‌ هم اینک روسیه در شرایط مناقشه پیچیده‌ای با اوکراین قرار دارد و بالاخره به شرایط باثباتی دست می‌یابیم اما وضعیت کنونی باعث گردش روسیه به جنوب و شرق شد.
کاژوگین اظهار داشت: ما می خواهیم سایر کشورها نیز مستقل باشند و حاکمیت خود را حفظ کنند و در این زمینه برای ایران احترام ویژه ای قائل هستیم چرا که ایران مدت‌ زیادی است از استقلال خود دفاع می‌کند.
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه امگیمو وابسته به وزارت امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به اینکه بستر همکاری با ایران در کریدور شمال جنوب فراهم است، گفت: در شرایط تحریم روسیه، این مسیر منحصر به فرد است چرا که در کنترل غرب نیست.
وی ادامه داد: هرچند کریدور شمال – جنوب با هدف تجارت بین کشورهای روسیه ، ایران و هند شکل گرفت و در مقطع کنونی،‌ بخش روسیه و ایران این کریدور در حال پیگیری است، باید تلاش کرد که توجه کشورهای هند و پاکستان را به مشارکت در این کریدور و بهره گیری از ظرفیت های آن جلب کرد.

به گزارش ایرنا،‌ در آیین آغاز به کار این کنفرانس بین المللی، کنستانتین زاتولین معاون اول کمیته دومای دولتی در امور کشورهای مشترک المنافع و همکاری های اوراسیا، پیام ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه به این نشست را قرائت کرد.
در این نشست، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و جمعی از صاحب نظران و مقامات روسیه فعال در عرصه همکاری های دوجانبه با ایران نیز حضور داشتند و سخنانی ایراد کردند.

دیگر اخبار مربوط به این کنفرانس را در ایرنا بخوانید:‌

رئیس دومای روسیه: حق با طرفداران توسعه مناسبات با ایران بود

دیپلماسی عمومی، کلیدواژه توسعه مناسبات تهران – مسکو است

روس اتم: به ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر پایبند هستیم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha