۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85093501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار عفو بین‌الملل به دولت مکرون برای سرکوب فرانسویان

تهران- ایرنا- نهادهای نظارتی از جمله عفو بین‌الملل و شورای اروپا در مورد "استفاده بیش از حد زور" از سوی نیروهای امنیتی فرانسه و نقض حقوق اولیه انسانی از سوی آنها هشدار دادند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر قانون اصلاح بازنشستگی دولت فرانسه، نیروهای امنیتی این کشور با سرکوب اعتراض‌ها حقوق بشر را نقض می‌کنند.

نقض حقوق اولیه انسانی صدها هزار نفر از کسانی که در اعتراض‌های هفتگی در فرانسه شرکت کردند، توصیفی است که نشریه فارن پالیسی در گزارش روز گذشته خود به آن پرداخته است.

این نشریه گزارش داد که نهادهای ناظر در فرانسه و خارج از این کشور از جمله عفو بین‌الملل و شورای اروپا، درباره استفاده بیش از حد زور از سوی پلیس ضد شورش فرانسه در جریان اعتراض‌ها هشدار دادند.

این جنبش اعتراضی از ماه ژانویه آغاز شده و پس از تایید دادگاه قانون اساسی و امضا شدن طرح توسط امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور، اعتراض‌ها با خشم بیشتری ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در دهه‌های اخیر روش‌های پلیس فرانسه سرکوبگرانه‌تر از هر جای دیگری در اروپا شده و این مساله از این جهت اهمیت دارد که روش‌های اجرای قانون فرانسه پا را فراتر از مرزها گذاشته و نیروهای امنیتی ده‌ها کشور در سراسر جهان را آموزش می‌دهد.

اعضای «دیده‌بان آزادی‌های عمومی پاریس» که تجمعات در پایتخت فرانسه را از نزدیک دنبال می‌کنند، تصویر تاریکی از خشونت‌های توجیه ناپذیر نیروهای فرانسوی از جمله ارعاب معترضان، آزار کلامی و فیزیکی گسترده تظاهرات کنندگان و استفاده کورکورانه از تسلیحاتی مانند گلوله‌های پلاستیکی و بمب دودزا به تصویر کشیدند.

آنها که به دلایل امنیتی نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند که استفاده از گاز اشک آور و شلیک‌های بی مورد بسیار مشاهده می‌شد.

نشریه فارن پالیسی در ادامه گزارش به رفتارهای خشونت آمیزی که دیگر پلیس‌های ضد شورش اروپایی می‌توانند به کار گیرند اشاره کرد. مانند سرکوب معترضان کاتالونیا توسط پلیس اسپانیا، کتک زدن خشونت آمیز تظاهرات کنندگان در حاشیه نشست گروه هشت در ایتالیا در سال ۲۰۰۱.

این نشریه آمریکایی با اشاره به امواج زیادی از تظاهرات‌ها در فرانسه در سال‌های اخیر نوشت: بسیاری معتقد هستند که شیوه پلیس فرانسه برای برخورد با تظاهرات کنندگان اوضاع را بدتر می‌کند.

یک کارشناس پلیس در دانشگاه گرنوبل نیز گفت: شیوه فرانسوی که شامل افزایش تدریجی در استفاده از زور در واکنش به سطح مقاومت معترضان می‌شود، به صورت موثر یک دکترین تشدید تنش است.

پلیس فرانسه همچنین به علت محاصره گروهی معترضان حتی آنهایی که اعتراض صلح آمیز می‌کنند و ضرب و شتم آنها مورد انتقاد است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha