شناسایی نخبگان رباتیک کشور در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران

تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران، جریان سازی علمی و مهارتی در حوزه هوش مصنوعی، شناسایی نخبگان رباتیک و ارائه ربات‌هایی با قابلیت تجاری‌سازی در کشور است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، داود ثمری روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار این دور از مسابقات اظهار داشت: در هفدهمین دوره از این رویداد، سه کمیته اجرایی، پشتیبانی اطلاع‌رسانی و فنی، در قالب دبیرخانه مسابقه ربوکاپ، این رقابت را هدایت می‌کند. همچنین کارگروهی برای پیگیری حضور بخش صنعت با رویکرد انتفاع فناوران از دستاوردهای فناورانه خود، تشکیل شده است.

دبیر هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران، هدف از برگزاری این رقابت علمی را شناسایی نخبگان رباتیک کشور و جریان سازی علمی و مهارتی در حوزه هوش مصنوعی دانست و افزود: امید است این رویداد به بخش‌های صنعتی کشور مرتبط شده و از این طریق، ربات‌های ساخته شده به بخش صنعتی کشور وارد شوند و به تبع آن، صنعت کشور از مزایای این ربات‌ها در بهبود عملکرد، بهره‌برداری کنند.

وی از برگزاری وبینارهای علمی و کارگاه‌های آموزشی در حاشیه برگزاری مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران خبر داد و تصریح کرد: در این کارگاه‌ها، مشارکت کنندگان با مباحث نوین هوش مصنوعی و رباتیک آشنا خواهند شد. همچنین در این رقابت، رویداد سکوی پرتاب با موضوع شناسایی و تقدیر از رساله‌ها و پایان نامه‌های برتر در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی برگزار خواهد شد.

شناسایی نخبگان رباتیک کشور از اهداف مسابقات ربوکاپ آزاد ایران است

دبیر هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران افزود: در حال حاضر این رقابت به منظور ارائه ربات‌هایی با قابلیت تجاری‌سازی و حمایت بخش صنعت کشور از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در حال برگزاری است.

معاون فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات بر حضور صنعتگران در این رقابت رباتیکی تاکید کرد و گفت: این حمایت از نوع ایجاد ارتباط میان صنعتگران با فناوران است تا این رویداد از حالت رقابت خارج و ربات‌های ساخته شده در صنعت کاربردی شوند.

ثمری گفت: تیم‌های برگزیده این مسابقات در صورت تمایل می‌توانند نسبت به تبدیل تیم‌ خود به یک استارتاپ و شرکت دانش‌بنیان در واحد علوم و تحقیقات و در مرکز رشد این دانشگاه اقدام کنند.

به گفته این معاون فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات رباتیک که شامل بخش‌های آزمایشگاهی می‌شود، در واحد علوم و تحقیقات تاسیس خواهد شد. مرکز تحقیقات رباتیک واحد علوم و تحقیقات، محل مناسبی برای تجمیع تیم‌های برگزیده حوزه‌های مرتبط با رباتیک است.

وی ادامه داد: همچنین با تشکیل انجمن فناوری رباتیک، افراد برگزیده و منتخب حوزه‌های هوش مصنوعی و رباتیک شناسایی و ضمن راهبری و توان‌افزایی مستعدان، تیم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک، تشکیل خواهد شد.

ثمری ادامه داد: در مرکز رشد واحد علوم و تحقیقات، ۱۰ شرکت از ۱۱۵ شرکتی که در این مرکز مشغول به فعالیت هستند، در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی هستند، ضمن آنکه در سال ۱۴۰۱ مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری سیستم‌های هوشمند و فناوری‌های نرم را با رویکرد استقرار تیم‌های فعال در حوزه‌های هوش مصنوعی و رباتیک، از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده‌ایم.

وی گفت: در سال گذشته ۱۳۰ تیم در این رقابت حضور داشتند، ولی امسال ۳۳۲ تیم در مرحله اول ثبت نام کردند و بعد از آنکه مدارک آنها بارگذاری شد، تعداد ۲۳۰ تیم پذیرش شدند.

شناسایی نخبگان رباتیک کشور از اهداف مسابقات ربوکاپ آزاد ایران است

به گزارش ایرنا، هفدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران به همت ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران و دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد علوم و تحقیقات از ششم تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در ۲۳ لیگ نظیر لیگ‌ انسان نمای کوچک، دموی دانش آموزی، روبات‌های سرویس‌رسان در کار، روبات پرنده، خودرو خودران، شبیه سازی سه بعدی فوتبال، شبیه سازی دو بعدی فوتبال، شبیه سازی فوتبالیست دوبعدی- استارتر، شبیه سازی امدادگر و روبات مجازی امدادگر برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha