یک منبع سوری:خروج ترکیه از سوریه شرط رابطه با آنکارا است/اظهارات وزیر دفاع ترکیه درست نیست

تهران – ایرنا – یک منبع سوری به روزنامه «الوطن» گفت: عادی شدن روابط آنکارا و دمشق مستلزم خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه است و بدون عقب نشینی آنها، روابط عادی میان دو کشور برقرار نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، الوطن روز سه شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت: نشست چهارگانه وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو برای گفت وگو درباره ثبات در سوریه و منطقه برگزار شد، در حالی که دمشق آشکارا خواهان خروج نیروهای ترکیه و اجرای توافقنامه "M4" است، مقامات این کشور بدون توجه به این امر، به استفاده تبلیغاتی از چنین نشست هایی ادامه می دهند.

الوطن افزود: وزارت دفاع ترکیه در تلاشی جدید برای بهره برداری تبلیغاتی از هر دیدار سوری – ترکی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اواسط ماه مه، پس از نشست اخیر وزرای دفاع یاد شده نیز بیانیه ای صادر کرد و در آن مدعی شد که اقداماتی ملموس برای عادی سازی روابط میان دمشق - آنکارا از جمله نتایج این نشست بوده است، این درحالی است که یک منبع مطلع در تماس با روزنامه با الوطن این ادعا را تکذیب کرد.

این منبع گفت که ادعای عادی سازی روابط ترکیه و سوریه در بیانیه وزارت دفاع ترکیه درست نیست، آنچه اتفاق افتاد، بحث درباره سازوکارهای خروج نیروهای ترکیه بود، اما این نشست به هیچ گامی درباره عادی سازی بین دو کشور نپرداخت.

منبع مطلع به الوطن گفت که عادی شدن روابط ترکیه و سوریه مستلزم خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه است و بدون عقب نشینی نیروهای ترکیه، روابط عادی میان دو کشور برقرار نخواهد شد. خروج سربازان ترک، اولین موضوعی است که باید حل شود و در نشست چهارجانبه نیز همین موضوع مطرح شد.

در همین حال، وزارت دفاع سوریه، در بیان جزئیاتی از نشست چهارجانبه مسکو، اعلام کرده بود که موضوع خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه و همچنین اجرای توافق در مورد جاده بین المللی موسوم به جاده M4 مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

وزارت دفاع ترکیه اما اعلام کرد که در این نشست، درباره گام‌های مشخصی در رابطه با عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه، بحث و تبادل نظر شد و ضرورت تشدید تلاش ها برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان و مبارزه با تمامی گروه های تروریستی و افراطی مستقر در خاک سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نشست چهارجانبه مسکو، موضوع مقابله با همه مظاهر تهدیدات تروریستی و مبارزه با همه گروه‌های افراطی در سوریه، مورد توجه ویژه قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: «پس از مذاکرات، دو طرف (سوریه و ترکیه) بار دیگر بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و لزوم تشدید تلاش‌ها برای بازگشت سریع آوارگان سوری به کشورشان، تاکید کردند.

بیانیه وزارت دفاع روسیه حاکی است که وزرای دفاع چهارکشور شرکت کننده در نشست مسکو، همچنین گفت وگوهای جاری در این خصوص سوریه را دارای ماهیتی سازنده توصیف کرده بر لزوم ادامه آن به منظور افزایش ثبات در سوریه و کل منطقه تاکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha