زاخارووا: سازمان ملل در موضوع کارشکنی آمریکا در صدور روادید ورود کند

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به خودداری آمریکا از صدور روادید برای خبرنگاران عضو هیات همراه سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور، گفت: مسکو امیدوار است سازمان ملل هر کاری که ممکن است برای حل مشکل روادید ورود به ایالات متحده انجام و در این کارشکنی آمریکا ورود کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه به وقت محلی در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل، افزود: ما امیدواریم که دبیرخانه سازمان ملل متحد و رهبری ساختارهای مربوطه این سازمان از توافقنامه‌های الزام‌آور قانونی با کشور میزبان استفاده کنند و تمام تلاش خود را برای اصلاح این وضعیت غیرقابل قبول به کار گیرند.

زاخارووا با اشاره به اینکه روسیه راهی جز طرح این موضوع در سازمان ملل ندارد، گفت: طرف آمریکایی همچنان از موقعیت خود به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل سوء استفاده می‌کند و واشنگتن نمایشی مضحک از کارشکنی در صدور روادید برای گروهی از روزنامه‌نگاران روسی برای پوشش رویدادهای مربوط به ریاست دوره‌ای مسکو بر شورای امنیت سازمان ملل به نمایش گذاشت.

وی با تاکید بر تقلب و کارشکنی‌های گسترده مقامات آمریکایی در صدور روادید، افزود: روادید یا صادر نمی‌شود یا بعد از برخاستن آخرین پرواز صادر می‌شود. چرا آخرین پرواز؟ زیرا پروازهای مستقیم بین مسکو، واشنگتن و نیویورک که قبلاً توسط شرکت‌های هواپیمایی روسی در سطح بالایی انجام می‌شد، توسط دولت آمریکا مسدود شده است.

زاخارووا همچنین خاطرنشان کرد: واشنگتن تمدید روادید برای خبرنگاران روسی که در ایالات متحده کار می‌کنند را به تعویق می‌اندازد و کنسولگری‌های آمریکا در روسیه روادید خبرنگاران این کشور را تمدید نمی‌کنند، روزنامه‌نگاران مجبورند به دفاتر کنسولی آمریکا در کشورهای ثالث مراجعه کنند و روند تمدید روادید نیز اغلب با تاخیر انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: این در واقع یک نسل‌کشی تمامی روزنامه‌نگاران روسی در ایالات متحده است.

زاخارووا در ادامه با تاکید بر اینکه وضعیت آزادی بیان و دسترسی برابر به اطلاعات روز به روز بدتر می‌شود، خاطرنشان کرد: تعدادی از کشورهایی که خود را مهد دموکراسی توسعه‌ یافته معرفی کرده‌اند، با استفاده از موقعیت و ظرفیت غالب رسانه‌ای خود، فضای اطلاعات ملی‌شان را به طور کامل از دیدگاه‌های جایگزین پاکسازی کرده‌اند و این برخلاف تمام تعهدات بین‌المللی آنها در این زمینه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha