پژوهشگر ایرانی موفق به تولید فیلتر جداساز آب و روغن شد

تهران - ایرنا - پژوهشگر شیمی کشور موفق به تولید فیلتر جداساز آب و روغن با فناوری نانو شد، محصولی که از کاربردی وسیع در صنایع مختلف از جمله پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاهی برخوردار است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، المیرا ولایی که دارای مدرک دکتری تخصصی مهندسی شیمی از دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی - طراحی فرآیندها از دانشگاه سهند تبریز است، طرح ساخت سامانه جداساز آب و روغن با استفاده از فیلترهای با پوشش‌های نانوساختار با ترشوندگی خاص را ارائه کرده است.

وی در خصوص انگیزه خود به منظور پیگیری این طرح فناورانه اظهار کرد: در بسیاری از صنایع حجم بسیار بالای پسماندهای روغنی تولید می‌شود که این موضوع به یک آلودگی مرسوم در جهان تبدیل شده و اکنون یک نگرانی جدی جهانی به حساب می‌آید.

این محقق کشور افزود: علاوه بر این، نشتی و جاری شدن روغن در طول حمل و نقل دریایی یا تولید نفت یک معضل مهم برای محیط و اکوسیستم دریا محسوب می شود، بنابراین جداسازی و خالص‌سازی آب از آلودگی‌های روغنی ایجاد شده موضوع چالش برانگیز در سال‌های اخیر بوده که نیازمند ایده‌ها و تکنیک‌های علمی جدید است.

وی ادامه داد: به همین دلیل تقاضای زیادی برای توسعه روش‌های مؤثر و ارزان قیمت برای حذف انواع آلاینده‌های آلی از سطح آب و از بین بردن آلودگی‌های نفتی و روغنی از پساب صنعتی و پالایشگاهی به وجود آمده است.

ولایی اضافه کرد: از سوی دیگر به‌ علت اشتعال‌ پذیری روغن و احتمال تجزیه آن به سایر مواد شیمیایی مضر منجر به ایجاد آلودگی‌ های ثانویه زیست محیطی، خطرات برای موجودات زنده و نهایتاً سلامتی بشر می‌شود.

پژوهشگر کشور موفق به تولید فیلتر جداساز آب و روغن شد

وی گفت: از مشکلات دیگر همچنین مواد شیمیایی مختلفی است که در فرایند شست‌وشو و تمیز کردن آلاینده‌های روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد منجر به ایجاد آلودگی‌های محیط زیست می‌شوند.

به گفته این پژوهشگر کشور صرف نظر از آلودگی‌های زیست محیطی و مخاطرات اکولوژیکی، گروه وسیعی از فرایندهای شیمیایی نیازمند جداسازی روغن‌ها یا چربی‌ها از محیط‌های آبی هستند که کمبود آب در بسیاری از مناطق خشک تقاضا برای توسعه تکنولوژی مؤثرتر برای جداسازی آب و روغن را بیشتر کرده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امکان بازیافت روغن و استفاده مجدد از آن در بسیاری از صنایع نیاز به توسعه تکنولوژی‌های جدید و کارآمدتر را بیشتر نشان می‌دهد.

ولایی با بیان اینکه جداسازی آب و روغن در صنایع به دو منظور تصفیه روغن و تصفیه آب انجام می‌گیرد، افزود: به همین دلیل این محصول کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف از جمله پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه‌ها دارد و می‌توان از فیلتر با ترشوندگی خاص به منظور حذف روغن از پساب‌های خروجی و تصفیه روغن با هدف استفاده مجدد آن در واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی و نیروگاهی بهره گیری کرد.

به گفته این پژِوهشگر، بررسی عملکرد این فیلترها برای تصفیه نمونه پساب‌های صنعتی و پیدا کردن چالش‌های مسیر تجاری‌سازی آن‌ها می‌تواند از نکات برجسته این طرح باشد.

وی هدف اصلی از این طرح را ساخت و توسعه فیلترهای آب و روغن با ترشوندگی خاص با ساختارهای سلسه مراتبی متشکل از نانوساختارهای اکسید فلزی عنوان کرد که قابل استفاده برای جداسازی هر دو نوع مخلوط‌های غیر قابل امتزاج آب و روغن و مخلوط‌های امولسیونی است.

ولایی تاکیدکرد: در این طرح سعی شده زیرساخت‌های اساسی جهت توسعه این نوع فیلترها در مقیاس‌های نیمه صنعتی مورد بررسی قرار گرفته و چالش‌های اساسی جهت ورود آن‌ها به بازارهای هدف شناسایی شده و در صورت امکان جداکننده‌های مبتنی بر این نوع فیلترها در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شود.

وی شناسایی بازارهای هدف را از دیگر اهداف این طرح فناورانه عنوان کرد و افزود: علاوه بر استفاده از این نوع فیلترها در فرایندهای تصفیه پساب مثل صنایع نیروگاهی برای تصفیه روغن ترانس و صنایع کشتیرانی نیز استفاده شود.

این محقق و پژوهشگر کشور با اشاره به ارسال طرح خود در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به سامانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: این طرح در آذر ماه همان سال تصویب شد اما به دلیل مشکلاتی که همه‌گیری کرونا ایجاد کرد، این پروژه سه سال طول کشید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha