از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

تهران-ایرنا- تاکید ترکیه بر عدم همراهی تحریم ها علیه ایران، کنار گذاشتن دلار توسط سازمان همکاری شانگهای، زلزله در رسانه های آمریکا، بدعت غیرسازنده اتحادیه اروپا در مورد ایران، مخالفت ۷۰ درصدی فرانسوی‌ها با انتخاب دوباره مکرون و هک شدن موساد مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**موساد هک شد
سایت سازمان اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی موسوم به موساد دوشنبه شب هدف حمله سایبری قرار گرفت.

موسسه بیمه رژیم صهیونیستی و چندین سایت اینترنتی هدف حمله سایبری گسترده قرار گرفتند.

روزنامه «معاریو» چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز با تأیید این حملات سایبری نوشت که به نظر می رسد که این کار توسط هکرهای سودانی صورت گرفته باشد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

برپایه گزارش این رسانه عبری زبان، گروه هکری «انانیموس سودان" اعلام کرد که سایت موساد وتأمین اجتماعی اسرائیل را هک کرده است.

براساس این گزارش این گروه هکری در حساب انستگرامی خود نوشت که این حمله سایبری مقدمه‌ای برای حملات گسترده‌تر است.

در چند هفته گذشته چندین بار پایگاه‌های اینترنتی مراکز مختلف رژیم صهیونیستی هدف حمله سایبری قرار گرفته است.

همچنین منابع خبری ۲۷ فروردین ماه نیز از حملات سایبری به تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر دادند.

در همین حال رسانه‌های صهیونیستی از حملات سایبری به وب سایت‌های اپراتورهای تلفن همراه «Cellcom»، «Pelephone»، «Hot» و «۰۱۲ Mobile» رژیم صهیونیستی خبر دادند.

پیش تر کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، این حمله سایبری بزرگترین حمله در سال‌های اخیر است که مجموعه بزرگی از وب‌سایت‌های اسرائیلی (صهیونیستی) را هدف قرار داده است که در نتیجه، ۶۰ سایت در طول ۲ روز (۲۶ و ۲۷ فروردین ماه) آسیب دیدند.

اواسط فرودین ماه نیز نیز حملات سایبری، شبکه کامپیوتری شرکت پُست رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و در نتیجه آن ارائه خدمات پستی مختل شد. همچنین یک حمله سایبری آبیاری مزارع در مناطق وسیعی را که توسط رژیم اسرائیل اشغال شده بود مختل کرد.
https://irna.ir/xjMh78
**حضور خواهر زندانی آمریکایی در سازمان ملل همزمان با حضور لاوروف
واهر پال ویلان یکی از زندانیان آمریکایی در روسیه همراه با لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل همزمان با تشکیل نشست شورای امنیت به ریاست سرگئی لاوروف در این نهاد بین المللی حضور یافت.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

پال ویلان، درجه‌دار سابق نیروی دریایی آمریکا است که در روسیه به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده است. دادگاه مسکو او را برای دریافت اطلاعات طبقه‌بندی شده مجرم شناخته است اما ویلان و دولت آمریکا او را بی گناه می دانند.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از برگزاری نشست شورای امنیت با موضوع چندجانبه گرایی به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره ای این شورا را در ماه جاری میلادی (آوریل) به عهده دارد، گفت: روسیه به عنوان برگزارکننده نشست امروز شورای امنیت، به همسایگان خود در اوکراین حمله کرده است و به قلب منشور سازمان ملل ضربه زده است.

سفیر آمریکا افزود: روسیه بارها حقوق جهانی بشر و آزادی های اساسی را چه در خارج و چه در داخل مرزهای خود نقض کرده است. این نقض ها شامل بازداشت خودسرانه فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و رهبران مخالف و همچنین بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی است.

گرینفیلد ادامه داد: پال ویلان شهروند آمریکا هم اکنون در روسیه زندانی است صرفاً به این دلیل که در زمان نامناسبی در مکانی اشتباه بوده است. در حال حاضر، ایوان گرشکوییچ به صورت غیر قانونی توسط دولت روسیه به دلیل انجام وظیفه خود به عنوان یک روزنامه نگار محترم بازداشت شده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: ما از دولت روسیه می خواهیم پال ویلان را آزاد کند و به دهد به خانه خود بازگردد.

سپس الیزابت ویلان خواهر پال ویلان زندانی آمریکایی در روسیه گفت که برادرش از دسامبر ۲۰۱۸ به طور غیرقانونی در روسیه بازداشت شده است.

وی مدعی شد: سرویس های امنیتی روسیه یا اف اس بی هنگامی که پال از روسیه دیدار می کرد برای او پاپوش ایجاد کرده و به اتهامات دروغین جاسوسی وی را دستگیر کردند. او به مدت یک سال و نیم در زندان لفورتوو زندانی بود، ایوان گرشکوییچ خبرنگار آمریکایی نیز در همین زندان به دلیل اتهامات مشابه زندانی است.

خواهر زندانی آمریکایی ادامه داد: این روش بازی روسیه آنقدر تکراری است که حتی بازپرس ایوان نیز همان فردی است برادرم را مورد آزار و اذیت و بازجویی قرار داد تا اینکه در یک دادگاه ساختگی در ژوئن ۲۰۲۰، پال به دلیل جرمی که مرتکب نشده بود به ۱۶ سال زندان محکوم شد.

وی اضافه کرد: اکنون پال در اردوگاه کار IK-۱۷ در استان دورافتاده موردویا و به عنوان یک گروگان و قربانی سقوط روسیه در بی قانونی نگهداری می شود. پال جرمی مرتکب نشده، بلکه علیه او جنایت شده است.

خواهر پال ویلان ادامه داد: من امروز اینجا هستم تا به جامعه جهانی بگویم که یکی از راه‌های مشارکت در چندجانبه‌گرایی مؤثر، مقابله با کشورهایی است که به دیپلماسی گروگان‌گیری متوسل می‌شوند. من اینجا هستم تا به روسیه بگویم: پال ویلان را آزاد کنید.

پیش از سخنان گرینفیلد، یک مقام اتحادیه اروپا نیز به نمایندگی از سفرای این اتحادیه در جمع خبرنگاران گفت: به نظر می رسد روسیه با برگزاری این جلسه شورای امنیت قصد دارد خود را محافظ منشور سازمان ملل نشان دهد اما این امر با واقعیت بسیار فاصله دارد.

وی افزود که تمام نهادهای سازمان ملل از روسیه انتقاد کرده اند. مجمع عمومی سازمان ملل از روسیه خواسته است نیروهای خود را از تمام سرزمین اوکراین خارج کند. اگر روسیه به چند جانبه گرایی معتقد است، خروج نیروها از اوکراین اولین گام در راستای این ادعا است.

نماینده اتحادیه اروپا تصریح کرد: جامعه بین المللی باید با قاطعیت خواستار پاسخگویی برای جنایت ها علیه مردم اوکراین باشد.
https://irna.ir/xjMh79
**پولیتیکو: دولت بایدن نگران شکست ضدحملات بهاری اوکراین است
تارنمای پولیتیکو دوشنبه شب گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بی‌سر و صدا برای احتمال شکست «ضدحمله» بهاری اوکراین علیه روسیه آماده می‌شود و نگران تبعات آن است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

پولیتیکو نوشت: اوکراین با انجام ضدحمله قریب‌الوقوع خود تلاش خواهد کرد تا مناطقی را که روسیه در شرق و جنوب تصرف کرده است، پس بگیرد. اما مقام‌های کی‌یف به دلایل عملیاتی تاکنون جزئیات چندانی در این باره ارائه نکرده‌اند.

تیم بایدن علنا از اوکراین حمایت کرده و وعده داده است «تا جایی که لازم باشد» کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به این کشور می‌دهد. اما مقام‌های دولت آمریکا در محافل خصوصی نسبت به دستاوردهای اندک حملات اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند.

به نوشته پولیتیکو، گروهی از مقام‌های آمریکایی می‌گویند که اگر دولت بایدن همه نیازمندی‌های کی‌یف یعنی موشک‌های دوربردتر، جنگنده و تجهیزات دفاع هوایی را تامین می‌کرد پیشروی‌های اوکراین کارآمدتر می‌شد. اما گروهی دیگر معتقدند که کمبودهای اوکراین نشان می‌هد که کی‌یف نمی‌تواند روسیه را بطور کامل از سرزمین خود بیرون براند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که آنها هر کاری را که لازم باشد برای موفقیت حملات بهاری اوکراین علیه روسیه انجام می‌دهند.

اوکراین امیدوار بود که ارتباط زمینی روسیه با شبه جزیره کریمه را قطع کند اما دو مقام دولت آمریکا می‌گویند که مسئولان کشورشان نسبت به تحقق این هدف تردید دارند.

با این حال، هنوز این امیدواری در پنتاگون وجود دارد که اوکراین بتواند خطوط تدارکی روسیه در آن منطقه را قطع کند، حتی اگر دستیابی به پیروزی کامل بر نیروهای روسیه بسیار سخت باشد.

به گفته مقام‌های ایالات متحده، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که اوکراین توانایی عقب راندن نیروهای روسیه در جاهایی را که عمیقا موقعیت مستحکمی دارند، ندارد. این نگرش در مورد سایر میادین نبرد در اوکراین نیز صدق می‌کند.

مقام های آمریکایی می‌گویند که کی‌یف مایل است اهدافش را تعدیل کند زیرا آسان‌تر خواهد بود که اهداف متوسط تر بعنوان پیروزی معرفی شوند.

در صورتی که ضدحمله اوکراین انتظارات را برآورده نکند باعث می‌شود که متحدان این کشور با دورتر شدن کی‌یف از چشم‌انداز پیروزی، درباره ادامه حمایت از اوکراین دچار تردید شوند.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی درباره تداوم بیش از حد بلندپروازی‌های اوکراین و گسترش بسیار زیاد نیروهای این کشور در عرصه جنگ به اوکراین هشدار داده‌اند.

اما پولیتیکو نوشت: غیرمحتمل است که اوکراین از خواسته‌های دوردست خود دست بکشد.
https://irna.ir/xjMh7j
**۷۰ درصد فرانسوی‌ها انتخاب دوباره مکرون برای ریاست جمهوری را زیانبار دانستند
نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که هفت نفر از هر ۱۰ شهروند فرانسوی معتقدند که انتخاب دوباره امانوئل مکرون به ریاست جمهوری، برای فرانسه بسیار زیانبار بوده است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

نتایج نظرسنجی موسسه «الاب» که دوشنبه منتشر شد، حاکی است که فقط ۳۰ درصد از فرانسوی‌ها انتخاب دوباره مکرون در ۲۴ آوریل ۲۰۲۲ را برای فرانسه خوب می‌دانند.

این در حالی است که ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مکرون را خودکامه، ۷۳ درصد وی را متکبر و ۵۰ درصد نیز او را شجاع توصیف کردند.

همچنین ۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان دوره دوم ریاست جمهوری مکرون را با واژه «اختلاف‌برانگیز»، ۴۲ درصد با کلمه ناامیدکننده، ۳۹ درصد عصبانی‌کننده توصیف کردند.

از سوی دیگر، ۱۳ درصد در توصیف دوره دوم ریاست وی از واژه «احترام»، ۱۰ درصد از کلمه حمایت و هفت درصد نیز از واژه رضایت استفاده کردند.

اندکی بیش از ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که مکرون از سال ۲۰۱۷ تاکنون تغییرات اندکی ایجاد کرده و ۳۱ درصد نیز گفتند که وی هیچ تغییری ایجاد نکرده است.

این در حالی است که ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی از اقدامات مکرون در حوزه خدمات درمانی، ۷۷ درصد از سیاست‌های مربوط به هزینه‌های عمومی و مهاجرت و آموزش، ۷۵ درصد از فعالیت‌های وی در حوزه مبارزه با نابرابری، ۷۴ درصد از کاهش قدرت خرید در دوره مکرون و ۷۴ درصد نیز از اقدامات وی در مبارزه با تغییرات جوی ابراز نارضایتی کردند.

علاوه بر این، ۶۰ درصد نیز گفتند که از وجهه‌ای که فرانسه در خارج از کشورش برای خود ساخته است، ناخرسند هستند.

هفته گذشته روزنامه فیگارو گزارش داد که محبوبیت مکرون پس از امضای مصوبه اصلاحات جنجالی برای افزایش سن بازنشستگی به ۲۶ درصد کاهش یافته است.

این قانون بحث‌برانگیز سن بازنشستگی فرانسوی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش داده است؛ موضوعی که باعث شد مردم فرانسه تظاهرات میلیونی علیه مکرون برگزار کنند.
https://irna.ir/xjMh7n
**ترکیه: برای دیدار اردوغان و اسد زمان‌های متعددی پیشنهاد شده است
مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه دوشنبه شب در خصوص دیدار احتمالی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور با بشار اسد همتای سوری‌اش گفت که این دیدار نیازمند مقدمه چینی است و تاریخ‌های مختلفی برای این دیدار پیشنهاد شده است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

اوغلو در مصاحبه با شبکه "تی وی ۱۰۰ ترکیه" گفت: دیدار میان دو طرف می تواند روی دهد، اما آماده سازی اولیه برای این دیدار لازم و ضروری است. موضوعاتی مانند مساله آوارگان، مبارزه با تروریسم و روند سیاسی و از جمله موضوعاتی است که باید مورد بحث قرار گیرد.

وی در باره تاریخ دیدار اسد و اردوغان نیز گفت: تاریخ های مختلفی برای این دیدار وجود دارد از جمله ماه می و یکی از این زمان ها نیز نزدیک انتخابات ترکیه است.

چاووش اوغلو ادامه داد: یکی از تاریخ‌های پیشنهادی برای این کار، اول ماه می اعلام شد، اما قرار است رئیس جمهوری ایران در این زمان به سوریه سفر کردند که همزمانی آن برای ما مناسب نیست و اکنون درحال بحث درخصوص تاریخ دیگری برای دیدار اردوغان و اسد هستیم.

وزیر امورخارجه ترکیه تصریح کرد: نشست رهبران کشورها برای تحقق نتایج لازم و ضروری است و این دیدارها تنها نباید برای عکس یادگاری باشد.

در سال ۲۰۱۱ جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. ترکیه که قبل از این درگیری روابط نزدیکی با دمشق داشت، طرف مخالفان و گروه‌های مسلح مخالف دولت قانونی سوریه را گرفت. از آن زمان تاکنون روابط ترکیه با سوریه همچنان پرتنش بوده است.

با این حال، پس از شکست نقشه و جنگ تحمیلی تروریستی علیه دولت و ملت سوریه و بویژه در ماه‌های اخیر آنکارا و دمشق از احتمال عادی سازی تدریجی روابط صحبت می کنند.
https://irna.ir/xjMh7s
**مدیر اطلاعات ملی آمریکا : جاسوس‌افزارها و ابزارهای فناوری تهدید بزرگی علیه ما هستند
آوریل هینس مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت که جاسوس‌افزارها و ابزارهای فناوری تهدید بزرگی علیه آمریکا هستند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

هینس دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در اندیشکده موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی اظهار کرد که جاسوس‌افزارها، دروغ‌پراکنی و سایر ابرازهای فناوری تهدید بزرگی علیه امنیت ملی آمریکا هستند.

وی افزود که هوش مصنوعی حتی از اینها بدتر است زیرا رژیم‌ها را قادر می‌سازد تا از تلاش‌هایی که برای مقابله با آنها انجام می‌شود، در امان بمانند.

هینس گفت: استفاده از این فناوری‌ها و روش‌های نظارت و محدودسازی نارضایتی‌ها در حال افزایش است و بیش از پیش فراگیر، هدفمند و پیچیده‌تر شده است.

وی افزود: شاهد نمونه‌های بیشتر و بیشتری از استفاده کشورهای دیگر از سرکوب دیجیتال رویکردهایی از این نوع هستیم که باعث نابودی [هنجارهای] دموکراتیک می‌شود.

هینس روسیه را به تصویب قوانینی در مورد سانسور مخالفت‌ها با جنگ اوکراین و زندانی کردن افرادی که «اخبار جعلی» منتشر می‌کنند، متهم کرد.

وی همچنین ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران و چین مطرح کرد. او مدعی شد که برخی کشورها از سرکوب دیجیتال برای هدف قرار دادن نارضایتی‌ها در داخل و خارج از مرزهایشان استفاده می‌کنند.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا، چین را «بزرگ‌ترین عامل سرکوب فراملی» نامید و به پیگرد ده‌ها مقام چینی توسط آمریکا بدلیل آزار و اذیت شهروندان چینی در ایالات متحده اشاره کرد.

این در حالی است که «لیو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در آمریکا اظهارات هینس را رد کرد و گفت که کشورش از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کند.

هینس در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام فزاینده دولت‌ها در قطع دسترسی به اینترنت هشدار داد و گفت که سال گذشته میلادی ۳۵ کشور بیش از ۱۸۰ بار دسترسی به اینترنت را قطع کردند.
https://irna.ir/xjMh7B
**کانادا: چین در قطب شمال بسیار فعال شده است
آنیتا آناند وزیر دفاع ملی کانادا گفت که روسیه تنها تهدید در قطب شمال نیست بلکه چین نیز در این منطقه بسیار فعال شده است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

آناند دوشنبه به وقت محلی در جلسه استماعی در سنای کانادا گفت: تهدید در قطب شمال فقط روسیه نیست. ما شاهد فعالیت گسترده‌تری در منطقه از سوی چین نیز هستیم.

وی افزود: چین خود را یک کشور نزدیک قطب شمال خوانده است. بنابراین، ما باید متوجه باشیم که تهدید و تهدید احتمالی در آن منطقه فقط از سوی یک کشور به تنهایی ایجاد نمی‌شود.

آناند تاکید کرد که دولت کانادا باید قابلیت‌های نظامی و منابع انسانی خود را برای دفاع موثر از منافعش در قطب شمال تقویت کند.

آناند سال گذشته گفت که دولت کانادا طی دو دهه آینده بودجه‌ای ۳۰ میلیارد دلاری به منظور مقابله، رصد و مراقبت از تهدیدهای نظامی روسیه و چین در قطب شمال اختصاص می‌دهد.

چین و روسیه ماه مارس در بیانیه مشترکی اعلام کردند که متعهد به حفظ قطب شمال بعنوان قلمرو صلح و همکاری سازنده هستند.

پیش از آن نشریه میلیتاری تایمز گزارش داده بود که گارد ملی آمریکا برای مناقشه احتمالی با روسیه و چین از جمله با متحدان واشنگتن در قطب شمال آماده می‌شود.
https://irna.ir/xjMh7y
**بدعت غیرسازنده اتحادیه اروپا در مورد ایران
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، در ادامه سیاست شکست خورده مداخله‌جویی در امور داخلی کشورها، بدعت غیرسازنده‌ای را در پیش گرفته و به رغم هشدار مقام‌های کشورمان درباره تبدیل شدن این بلوک، به سکوی دشمنان انقلاب، هفتمین بسته تحریمی علیه ایران را در آخرین جلسه خود وضع کرد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

تحریم‌هایی که روز دوشنبه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، دو نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی، یک عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پنج عضو بنیاد سپاه و یک شرکت مهندس ارتباطات را شامل می‌شود. به ترتیب سیاهه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به ۲۲۱ فرد و ۳۵ نهاد رسید.

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو اتحادیه را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.

ساعاتی پیش از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز دولت لندن تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع و نام چهار فرمانده را به فهرست خود اضافه کرد.

هرچند اقدامات صورت گرفته نمادین و بلحاظ اثر بخشی بر سیاست‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران بی‌تاثیر است، اما در نوع خود، یک چرخش ناصواب در سیاست‌های اتحادیه اروپا بشمار می‌رود.

هنوز زمان زیادی از هنگامی که مقامات اتحادیه منتقد سیاست فشارحداکثری واشنگتن بودند و برجام را معیاری برای اندازه‌گیری ناتوانی خود در برابر واشنگتن توصیف می‌کردند نمی‌گذرد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد که گوی سبقت را از رئیس جمهوری قمار باز آمریکا ربوده و بی‌اعتبارتر از گذشته به پیروی از سیاست‌های شکست خورده وی متوسل شده‌اند.
پیشینه:

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بهمن ۱۳۹۹ طی یادداشتی که در تارنمای اتحادیه منتشر شد، به پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات اقتصادی خود در قبال این توافق پرداخت و نوشت که برجام ابزار مهمی برای اندازه گیری راهبرد استقلال اقتصادی اروپا است.

این توافق به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی اروپایی است که اجرای آن به دلیل خروج آمریکا و تحریم‌های یکجانبه دولت ترامپ زیر سئوال رفت.» وی اذعان کرد:‌ ما در سال‌های اخیر قادر به حمایت از تجارت قانونی بین شرکت‌های اروپایی و ایران نبوده‌ایم.

بورل در این یادداشت که حدود سه ماه بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید منتشر شد، وابستگی بیش‌ازحد اتحادیه اروپا به دلار آمریکا را یکی از ضعف‌های اساسی این بلوک عنوان و تصریح کرد که این موضوع باید در سایه تقویت یورو مورد توجه قرار گیرد. وی افزود که این میزان از وابستگی به دلار منجر به خطرات اقتصادی و هزینه‌های مضاعف برای بازیگران اروپایی شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این یادداشت، ضرورت حفاظت از سازوکارهای مالی مستقر در اروپا مانند سوئیفت، یوروکلیر و کلیراستریم را در برابر دخالت‌های آمریکا مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که تحریم‌های دولت ترامپ در پی خروج از برجام، اثرات نامطلوبی را بر عملکرد آن‌ها داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت حفاظت بهتر از ابزارهای مالی اروپا تصریح کرد: ما باید از اینکه یک کشور ثالث بتواند تحریم‌های یکجانبه خود را بر این ابزارها اعمال کند جلوگیری کنیم. از این منظر، کمیسیون، بانک مرکزی و نهادهای ذیربط اروپایی راهکارهایی را برای مقابله با چنین تدابیر غیرقانونی بررسی خواهند کرد.

از نکات قابل توجه این نوشتار، اعتراف او به ناکارامدی اینستکس، سازوکاری که اروپا در سال ۲۰۱۹ برای تسهیل روابط تجاری با ایران راه اندازی کرد اما به دلیل تحریم‌های آمریکا و ناتوانی طرف‌های اروپایی برای تزریق سرمایه، مورد بهره برداری قرار نگرفت و سرانجام اوایل سال جاری منحل شد.

بورل همان زمان تصریح کرد: من زمان زیادی را صرف بررسی این سازوکار کردم اما اثر بخشی آن تاکنون محدود بوده است. وی وعده راه‌اندازی و سرعت بخشیدن به « جریان بی وقفه خدمات مالی ضروری بین اروپا و شرکای تجاری قانونی» را مطرح کرد اما تجربه نشان داد که در تحقق این ادعا هم پیشرفتی صورت نگرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین بکارگیری قانون مسدودساز اتحادیه اروپا برای حمایت از شرکت‌های اروپایی دربرابر تحریم‌های خارجی را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد که این قانون در ماجرای خروج آمریکا از برجام چندان با استقبال بنگاه‌های اقتصادی اروپا مواجه نشده و اثر بخش نبود.

او خواستار تجدید این قانون شد اما اصلاحات صورت گرفته، دیر، اندک و بی‌اثر بود.
اهمیت موضوع:

شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که هر ماه با حضور دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی به‌منظور بررسی آخرین وضعیت تحولات بین‌المللی تشکیل جلسه می شود، از اکتبر گذشته تاکنون با موضع‌گیری‌های خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، هفت بسته تحریمی وضع کرده است.

جوسپ بورل پس از پاسخ ایران به نخستین بسته تحریمی اتحادیه، از تحریم تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا توسط ایران انتقاد کرد و مدعی شد که کار اعضای نهاد قانون‌گذار بحث و بررسی مسائل است و نباید مجازات شوند. با این حال طولی نکشید که نام نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به بهانه‌های واهی و بی‌اساس مسائل حقوق بشری به سیاهه تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شد و مهر دیگری بر تناقض در رفتار اتحادیه اروپا را ثبت کرد.

در مقطعی شتابآهنگ تحریم کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرار دادن نام این نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا هم بواسطه تحریک عناصر ضد انقلاب شدت گرفت. نمایندگان پارلمان اروپا اواخر دی‌ماه سال گذشته به درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. اما طولی نکشید موانع قانونی این درخواست توهم‌آمیز بر واقعیت‌ها چیره شد و طرح شکست خورد.

سوم بهمن ۱۴۰۱، شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی آشکار از پیگیری این طرح عقب‌نشینی کردند. جوسپ بورل به خبرنگاران گفت که نمی‌توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. او با کنایه به قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه توضیح داد که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات افراد صورت نمی‌گیرد.

بورل گفت؛ تنها هنگامی می‌توان یک سازمان را به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کرد که دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا حکم حقوقی صادر کند و «بعد از آن ما در سطح اروپایی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز که اخیرا مواضع نسنجیده، تند و غیرحرفه‌ای علیه ایران در پیش گرفته است، موضوع افزودن سپاه به فهرست یادشده را پیچیده‌تر از وضع تحریم علیه ایران توصیف کرد.

اما ‏ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را عملا منتفی دانست و گفت: در این زمینه ما به تصمیم [دادگاه] یکی از کشورها نیاز داریم که آن‌ها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از ۲۷ کشور باید به لحاظ حقوقی تصمیم بگیرد (ادعا کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی صورت داده است.

وی حکم محکمه‌پسند دادگاه در این زمینه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: چون ممکن است دیوان دادگستری اروپا آن را رد و اعلام کند که (اجرای این حکم) امکان پذیر نیست.
نتیجه‌گیری:

هفت ماه گذشته گواه روشنی است که سیاست خصمانه اتحادیه اروپا در قبال ایران شکست خورده است. از طرح علیه سپاه گرفته تا فربه‌ کردن نمادین فهرست تحریم‌ها، اتحادیه اروپا به‌شکل تاسف‌باری خود را به ابزاری درخدمت پیشبرد اهداف گروه‌های ضد انقلاب تبدیل کرده است.

چندی پیش جوسپ بورل در برابر سووال خبرنگاری که از او پیرامون ناتوانی اتحادیه اروپا برای شناسایی سپاه بعنوان سازمان به اصطلاح تروریستی پرسید، ادعا کرد که تحریم‌ها هم مهم هستند و ایران تمایلی به تشدید تحریم‌ها ندارد.

اما واقعیت ماجرا حکایت دیگری است. اولا جمهوری اسلامی ایران به‌موقع، به رفتارهای غلط و غیرسازنده اروپایی با استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها و حقوق قانونی خود پاسخ داده است. در همین زمینه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

در ثانی اروپایی‌ها با در پیش گرفتن مسیر غلط و شکست خورده تحریم، صرفا مسیر بازگشت خود را به عادی‌سازی روابط با ایران دشوار می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران در ماجرای توافق با عربستان سعودی عزم و اراده خود را برای تقویت مناسبات با کشورهای جهان برپایه یک سیاست پویا و پایدار که به نفع صلح و ثبات جهان باشد، به نمایش گذاشت.

اروپا هم درحالی که نقش بلوک غرب در روند شکل گیری نظم جدید بین المللی رو به کاهش است، می تواند کاستی‌های خود را از طریق تنوع بخشیدن به شرکا، وابستگی کمتر به ایالات متحده و اجتناب از ادامه محاسبات اشتباه اصلاح و با دور شدن از مواضع غیرسازنده کنونی، مسیر درست را انتخاب کند.
https://irna.ir/xjMh7b
**وزیر خارجه عراق : شرایط کشور هرگز اجازه روابط با رژیم صهیونیستی را نمی دهد
«فؤاد حسین» وزیر امورخارجه عراق بامداد سه‌شنبه گفت که شرایط کنونی کشورش هرگز اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌دهد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

الحسین در مصاحبه با برنامه «نصف دایره» شبکه العهد عراق افزود که شرایط سیاسی و قوانین کشور اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌دهد.

وزیر امورخارجه عراق تصریح کرد: اظهاراتی که از عادی سازی با اسرائیل مطرح می شود، اظهاراتی رسانه‌ای است.

وی به حاکمیت کشورش در دوران صدام حسین اشاره کرد و گفت که حاکمیت عراق از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۰۳ هیچ مفهومی نداشته وهمه چیز زیر چتر سازمان ملل متحد قرار داشته است.

وزیر امورخارجه عراق در بخش دیگری از این مصاحبه به تلاش دولت عراق برای فعال کردن هیأت های دیپلماتیک در آفریقا اشاره کرد و گفت: دولت بغداد به دنبال خلق بازار نفت در قاره سیاه است.

حسین حملات ترکیه به شمال عراق را دخالت نظامی و نه اشغالگری نامید ودر عین حال تصریح کرد که مقابله مسلحانه هرگز نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

وی روابط کشورش با آمریکا را قوی دانست و گفت در تلاش برای تقویت آن هستیم، چرا که منافع عراق اقتضا می کند که یک رابطه قوی و درحال رشد با ایالات متحده داشته باشیم.

حسین در پایان به چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه و ارتباط آن با دولت السودانی اشاره کرد و گفت که این گروه در جبهه دولت قرار دارد و در راستای منافع عراق پیش می رود.
https://irna.ir/xjMh7Q
**زلزله در رسانه های آمریکا؛ اخراج مجریان فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان و یک مدیر اجرایی
خبر اخراج "تاکر کارلسون" مجری شبکه تلویزیونی فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان و "دان لمون" مجری شبکه سی ان ان وابسته به دموکرات ها در رسانه های آمریکا پس از اخراج "جف شل" مدیر اجرایی "ان‌بی‌سی یونیورسال"، روز دوشنبه به وقت محلی در رسانه های آمریکا جنجال برانگیز شد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که تاکر کارلسون مجری پربیننده این شبکه به کار خود پایان داده است.فاکس نیوز هیچ توضیحی برای اخراج کارلسون ارائه نکرد و گفت که آخرین برنامه «تاکر کارلسون امشب» جمعه گذشته پخش شد.

در عرض چند ثانیه پس از اعلام اخراج کارلسون، ارزش سهام شرکت فاکس ۴ درصد کاهش یافت. اخراج این مجری از شبکه فاکس نیوز کمتر از یک هفته پس از آن اتفاق می افتد که این شبکه با پرداخت ۷۸۷ میلیون دلار برای حل و فصل دعوای حقوقی با شرکت "دومینیون وتینگ سیستمز" Dominion Voting Systems به دلیل پخش ادعاهای دروغین شبکه فاکس پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به توافق رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت که کارلسون همچنین اخیراً در شکایتی علیه یک تهیه کننده سابق فاکس نیوز گفته بود این شبکه محیط کار ظالمانه و زن ستیزانه ای دارد.

بر اساس این گزارش، شکایت های مختلف و نظریه های سیاسی کارلسون درباره روسیه و حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا در سال های اخیر در فاکس نیوز مشهور شده و بر سیاست جمهوری خواهان تاثیر گذاشته بود.

کارلسون که در اوایل کار خود در CNN و MSNBC کار می کرد، پس از جایگزینی بیل اوریلی در سال ۲۰۱۶، به سرعت به محبوب ترین شخصیت فاکس تبدیل شد.

کارلسون از محبوبیت بالایی میان حافظه کاران و جمهوریخواهان آمریکا برخوردار است و برنامه‌های او به مسائلی چون مهاجران غیرقانونی، جرایم، مسائل نژادی و جنسیتی می‌پرداختند.

لحن خاص او در مورد شخصیت های بزرگ آمریکا، مخاطبان عمدتا محافظه‌کار فاکس نیوز را به خود جلب و حتی موضوع تبدیل وی به یک شخصیت سیاسی را مطرح کرده بود.

در اوایل سال جاری، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به کارلسون دسترسی انحصاری به فیلم های امنیتی مربوط به حمله به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را داد. وی سپس در برنامه خود اینگونه نتیجه گیری کرد: «فیلم‌ها، شورش یا حمله در حال وقوع را نشان نمی‌دهند». تفسیر او از سوی بسیاری از جمله میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

کارلسون همچنین صراحتا حمایت آمریکا از اوکراین را زیر سوال برده است. وی در یکی از برنامه های خود گفت: "باید از خود بپرسیم واقعاً این حمایت در مورد چیست؟ چرا ما از پوتین تا این حد متنفریم؟ آیا پوتین تا به حال ما را نژادپرست خطاب کرده است؟ آیا پوتین ما را به دلیل مخالفت با وی تهدید به اخراج کرده است؟ آیا او همه مشاغل طبقه متوسط را در شهر من به روسیه فرستاده است؟

شرکت دومینیون مدعی شده بود که برخی از برنامه‌های فاکس به دروغ ادعاهایی مبنی بر تقلب در انتخابات را منتشر کرده‌اند و این تقلب به ضرر دونالد ترامپ بوده است.

اولین جلسه دادگاه شکایت غول تکنولوژی دومینیون از شبکه خبری فاکس نیوز به اتهام افترا زدن، با توافق دو طرف لغو شد و فاکس نیوز موافقت کرد که ۷۸۷میلیون ۵۰۰ هزار دلار یعنی معادل نیمی از خسارت مورد درخواست شرکت دومینیون را بپردازد تا به اتهام ترویج دروغ تقلب در انتخابات محاکمه نشود.

به گزارش رسانه ها، شرکت دومینیون که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های شمارش رای در آمریکاست قراربود دیروز شبکه خبری فاکس نیوز را به دلیل ادعاهای دروغش درباره تقلب انتخاباتی و نقش این شرکت در آن به دادگاه ببرد.

این شرکت خواستار پرداخت ۱.۶ میلیارد دلار غرامت از سوی شبکه خبری فاکس نیوز شده بود. محافظه‌کاران و دوستان انتخاباتی دونالد ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ادعا کردند که شرکت دومینیون با هدف جلوگیری از انتخاب مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری دستگاه‌های شمارش رای خود را دستکاری کرده‌ است. ادعایی که دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا نیز بدون ارایه هیچ مدرکی به آن دامن زد.

اخراج مجری سی ان ان پس از ۱۷ سال

همزمان با اخراج مجری شبکه فاکس نیوز، "دان لمون" مجری خبری شبکه سی ان ان آمریکا نیز که ۱۷ سال برای این تلویزیون کار می‌کرد، اخراج شد؛ اقدامی که با استقبال دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل مواجه شد.

دان لمون در حساب کاربری خود در توییتراعلام کرد امروز دوشنبه از طریق مدیر برنامه‌هایم مطلع شدم که سی.ان.ان به کارم پایان داده است. متعجب شدم.

وی افزود: فکر می‌کردم بعد از ۱۷ سال کار کردن در سی.ان.ان فرد بانزاکتی در مدیریت این شبکه وجود داشته باشد که مستقیما این خبر را به من بدهد.

او نوشت: هیچ وقت هیچ نشانه‌ای به من داده نشد که نمی‌توانم به کارهایی که دوست داشتم در شبکه ادامه دهم. واضح است که مسائل بزرگتری در بازی وجود دارد.

در پی این اظهارات لمون، شبکه سی ان ان با قدردانی از زحمات او در طول ۱۷ سال گذشته اعلام کرد که اظهارات لمون "نادرست" است .به او "فرصتی برای ملاقات با مدیران پیشنهاد شد، اما در عوض بیانیه‌ای در توییتر منتشر کرد."

سی.ان.ان و لمون در اظهارات و بیانیه‌های خود به دلایل این اخراج اشاره نکردند. لمون اوایل سال جاری میلادی به دلیل اظهاراتش در مصاحبه با نیکی هیلی از نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جنجال برانگیز شده بود.

هیلی در این مصاحبه گفته بود افرادی که بالای ۷۵ سال سن دارند باید سلامت روانی خود را اثبات کنند.لمون درباره هیلی گفته بود که وی در اوج نیست و اوج یک زن در دهه ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ زندگی وی است. لمون بعدا بخاطر این اظهارات عذرخواهی کرد.

هیلی در واکنش به اخراج لمون از سی ان ان در توئیتی نوشت: یک روز خوب برای همه زنان، در هر جایی که هستند. ترامپ نیز از اخراج لمون استقبال کرد و در شبکه اجتماعی خود "تروث سوشیال"نوشت: تنها سوال من این است که چرا [اخراج وی] دیر انجام شد.

نشریه ورایتی اوایل آوریل در گزارشی نوشت که لمون در گذشته نیز در پخش زنده اظهارات توهین‌آمیز دیگری در مورد زنان انجام داده و رفتار نامناسبی با همکاران زن خود در سی‌ان‌ان داشته است.

برخی رسانه های آمریکایی نیز گزارش داده که در هفته های اخیر، مدیران سی ان ان متوجه شده بودند که برخی از میهمانان تمایل نداشتند با لمون روی آنتن ظاهر شوند، و تحقیقات نشان داده بود محبوبیت او نزد مخاطبان کاهش یافته است.

اخراج مدیر اجرایی ان بی سی یونیورسال

همزمان رسانه های آمریکایی اعلام کردند جف شل، مدیر اجرایی ان‌بی‌سی یونیورسال، یکی از بزرگترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی آمریکا، به دلیل داشتن "روابط نامناسب" با یکی از کارمندان زن در این شرکت، روز یکشنبه به وقت محلی مجبور به کناره گیری از مقامش شده است. او پس از آن ناگزیر به کناره‌گیری شد که این شرکت تحقیقاتی را درباره این رابطه انجام داد.

جف شل در بیانیه ای مدعی شد: واقعا متاسفم که همکارانم را ناامید کردم. رابطه نامناسبی با یک زن در شرکت داشتم که عمیقا متاسف هستم.
https://irna.ir/xjMh7V
**استعفای مشاور سیاست داخلی بایدن در آستانه اعلام تصمیم وی برای انتخابات ۲۰۲۴
"سوزان رایس" مشاور ارشد سیاست داخلی جو بایدن روز دوشنبه به وقت محلی در آستانه اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ استعفا داد و قرار است ماه آینده میلادی (می) سمت خود را ترک کند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

سوزان رایس پیش از این، کارشناس دموکرات پیشکسوت سیاست خارجی آمریکا در سمت مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس ‌جمهوری پیشین آمریکا و نیز سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد بود که با جو بایدن در مقام معاون رئیس جمهور وقت دولت اوباما همکاری نزدیک داشت.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای با تقدیر از تلاش های سوزان رایس در سمت مشاور سیاست داخلی خود بدون اشاره به دلیل استعفای وی گفت: واضح است پس از بیش از دو سال رهبری جدی او در شورای سیاست داخلی، هیچ‌ کس تواناتر و مصمم‌تر از سوزان رایس برای انجام کارهای مهم برای مردم آمریکا وجود ندارد.

سوزان رایس نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود از بایدن قدردانی کرد و گفت: به تمام کارهایی که توانستیم با هم برای مردم آمریکا انجام دهیم، افتخار می‌کنم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که سوزان رایس در جایگاه مدیر شورای سیاست داخلی کاخ سفید، تاثیر گسترده‌ای بر رویکرد دولت بایدن در موضوعاتی چون مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت و نابرابری‌های نژادی داشت.

رایس در حالی که آخرین روز کاری او ۲۶ ماه آینده میلادی (می) خواهد بود از دست‌اندرکاران اصلی دولت بایدن در موضوع مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک و بازگرداندن بسیاری از آنان بود.
https://irna.ir/xjMh85
**رسانه صهیونیستی: «شاباک» با خطر بزرگی روبرو است
یک رسانه رژیم صهیونیستی با اشاره به عملیات ضد صهیونیستی روز گذشته یک جوان فلسطینی در شهر اشغالی قدس نوشت که سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» و پلیس این رژیم با خطر بزرگی روبرو هستند زیرا این عملیات در قلب شهر اشغالی قدس انجام شد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

عملیات روز گذشته یک مبارز فلسطینی در خیابان «یافا» شهر اشغالی قدس که منجر به زخمی شدن هشت صهیونیست شد و حال یکی از آن ها بسیار وخیم توصیف شده است، باعث خشم و سردرگمی صهیونیستها شده است.

هالیل بیتون روزین، خبرنگار این شبکه صهیونیستی در این باره گفت که شاباک و پلیس رژیم صهیونیستی با مشکل خطرناکی روبه رو هستند.

یک جوان ۳۵ ساله فلسطینی از اهالی منطقه «بیت صفافه» در جنوب قدس اشغالی در عملیات ضد صهیونیستی با یک خودرو، هشت صهیونیست را زخمی کرد و نظامیان رژیم صهیونیستی وی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

خبرنگار شبکه تلویزیونی ۱۴ رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی شدید درباره این عملیات گفت: بیت صفانه محله ای در قلب قدس قرار دارد و ساکنان آن اسرائیلی هستند و این منطقه مانند بیت حنینا و یا شعفاط نیست و اگر مجریان عملیات از آن جا خارج شوند، نمی توان جلوی آن ها را بدون اقدامات بی سابقه علیه کل این محله گرفت.

پیش از این عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش حماس در این باره اظهار کرد: عملیات قهرمانانه در شهر قدس در چارچوب پاسخ به جنایات رژیم اشغالگر و هتک حرمت مسجد الاقصی انجام شد.

وی افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی تاوان جنایات و تجاوزات خود به مسجدالاقصی را خواهد داد و از امنیت و ثبات برخوردار نخواهد بود و ملت ما به انقلاب و دفاع از الاقصی ادامه خواهند داد.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره عملیات روز گذشته قدس اعلام کرد که این عملیات در ۲۰۰ متری محل برگزاری مراسمی برای کشته شدگان ارتش رژیم صهیونیستی انجام شد.

طی هفته اول ماه جاری میلادی (آوریل)، نیروهای مقاومت فلسطین ۳۶۸ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌ها رقم زده است.

پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjMh8W
**اسناد سرّی پنتاگون؛ روایت ضد و نقیض‌های آمریکا در افغانستان
در ادامه انتشار اخبار مربوط به اسناد فاش شده پنتاگون، روزنامه واشنگتن پست به تازگی در گزارشی نوشت که برخی از این اسناد حکایت از آن دارد که افغانستان به کانون تحرکات تروریستی و یک پایگاه هماهنگی برای تروریست ها از جمله داعش تبدیل شده است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

طبق گزارش واشنگتن پست که گویا بر اساس اسناد افشا شده پنتاگون تهیه شده است، گروهی از تروریست های داعش در افغانستان مشغول طراحی برای انجام حملاتی در اروپا و آسیا و اماکنی نظیر سفارتخانه ها، کلیساها، مراکز خرید و رویدادهای مهم ورزشی جهان نظیر رقابت های جام جهانی فوتبال بوده و هستند .

این گزارش واشنگتن پست با واکنش طالبان افغانستان همراه بود و مقامات این حکومت ضمن مغرضانه و جعلی خواندن این دست گزارش ها، تاکید کردند که گروه داعش در داخل خاک افغانستان سرکوب شده و درحال نابودی است.

ذبیح لله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه ای اعلام کرد نشر این گزارش از سوی واشنگتن پست نمایانگر آن است که «برخی نهادهای اطلاعاتی امریکایی هنوز هم از دشمنی با افغانستان دست‌برنداشته اند ».

عبدالطیف پدرام رئیس حزب کنگره ملی افغانستان هم در توییتی در واکنش به خبر واشنگتن پست مبنی بر اینکه افغانستان به کانون تروریسم تبدیل شده است، نوشته است: بعد از دو دهه حضور اشغالگرانه در افغانستان، این پیام شان بود! پس در افغانستان شما امریکایی ها چه غلطی می کردید؟

صرف نظر از اینکه وضعیت کنونی افغانستان به لحاظ امنیتی چگونه است و حکومت طالبان چه عملکردی در مقابله با عناصر و گروه های تروریستی در داخل افغانستان داشته ، این سوال مطرح است: آمریکایی ها که در سال ۲۰۰۱ با شعار جنگ علیه ترور ، با همراهی گسترده چند کشور هم پیمان خود به افغانستان حمله کردند، به مدت ۲۰ سال این کشور را تحت اشغال نظامی خود داشتند، تریلیون ها دلار برای این جنگ و اشغالگری هزینه کردند و جان صدها هزار نظامی و غیرنظامی افغان و غیرافغان را گرفتند، دستاوردشان بعد از این همه سال جنگ و اشغالگری و این همه هزینه های سرسام آور چه بود؟

اگر واشنگتن پست امروز با استناد به اسناد افشا شده پنتاگون ادعا می کند که افغانستان به کانون هماهنگی تروریست های داعش تبدیل شده است، چرا در این گزارش نمی نویسد که آمریکایی ها در دوره ۲۰ ساله اشغال افغانستان دقیقا چه هدفی را دنبال می کردند؟ مگر نه اینکه طبق ادعای خودشان برای پاکسازی افغانستان از ترور و تروریسم به این کشور حمله کرده بودند؟

چنین تناقض های فاحشی در ادعاها و رفتار دولت های مختلف آمریکا ، چه دمکرات و چه جمهوری خواه، حکایت از آن دارد که حضور طولانی مدت آنها در افغانستان، هرگز به دلیل دلسوزی برای مردم جنگ زده و آواره این کشور نبوده و هرگز تصمیمی برای ایجاد ثبات و آرامش در افغانستان نداشته اند.

آمریکایی که مدعی بودند برای زدودن ناآرامی و ناامنی و فقر از چهر افغانستان به این کشور لشکرکشی کرده اند، دو سال پیش و بعد از بیست سال لگدمال کردن امنیت و جان و مال مردم افغانستان، این کشور را در بدترین شرایط رها کردند و غیرمسئولانه خاک افغانستان را ترک کردند و افغان را با هزار و یک مشکل به حال خود رها کردند.

آمریکایی ها که خوی توسعه طلبی سلطه جویی آنها در نقاط مختلف جهان بر کسی پوشیده نیست، شعار مبارزه با ترور در افغانستان را دستاویزی قرار داده بودند تا با حضور گسترده نیروها و پایگاه های خود در این کشور دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی و سوق الجیشی ، جایی برای نفوذ خود در آسیا با هدف رصد اطلاعاتی تحولات کشورهای پیرامونی افغانستان دست و پا کنند.

اگر ادعاهای مقامات وقت کاخ سفید در سال ۲۰۰۱ مبنی بر حمله افغانستان برای مبارزه با تروریسم در این کشور واقعیت داشت و اگر نیروهای آمریکا و ناتو واقعا بر سرکوب تروریسم و تلاش برای ایجاد آرامش و ثبات افغانستان تمرکز می کردند، افغانستانی باید سالها پیش از این به آرامش می رسید؛ کشوری که امروز گرفتار انبوهی از مشکلات و بحران های انسانی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است.
https://irna.ir/xjMhbz
**روسیه: تحریم‌های غرب نتیجه معکوس داشته است/ حذف تدریجی دلار و یورو
وزیر دارایی روسیه با ناکارامد خواندن تحریم های غرب علیه این کشور، گفت، تحریم هایی که با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه اعمال شده تاثیر معکوسی داشته و به اقتصاد غرب آسیب رسانده است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

آنتون سیلوانف به شبکه خبری راشاتودی گفت: سیاست کوته بینانه اروپا در اعمال تحریم ها بیشتر از مسکو، بر اقتصاد خود این اتحادیه تاثیر داشته است.

وی افزود: گزینه های غرب برای هدف قرار دادن مسکو بعد از چند دور تحریم با هدف فلج کردن اقتصاد روسیه، به اتمام رسیده است.

این مقام روس اظهار داشت: همه این محدودیت ها اثر بومرنگی (تاثیرمعکوس) داشته و به افزایش بحران هزینه زندگی، افزایش تورم و کاهش استانداردهای زندگی در کشورهای غربی منجر شده است. بنابراین این کشورها با پیروی از یک سیاست کوته بینانه، مداوم بسته های محدودیت ها و تحریم ها را اعمال می کنند.

به گفته وزیر دارایی روسیه، مسکو در مقابل تحریم های غرب سیاست مستقلی را دنبال و تلاش می کند تاثیر محدودیت های اعمال شده علیه این کشور را به پایین ترین سطح برساند.

وی گفت، ما در مواجهه با شرایط سخت بودجه و قوانین بودجه ای و تورم هدفمند، در حال توسعه استقلال مالی خود هستیم. همچنین دولت روسیه به دنبال استقلال در ابزارهای پرداخت با استفاده از سیستم مالی کارت های «میر» و سامانه کارت پرداخت ملی (NSPK) است و همچنین دستیابی به استقلال در حوزه فناوری را دنبال می کنیم.

سیلوانف با تاکید بر اینکه اقتصاد روسیه امسال به نرخ رشد مثبت خواهد رسید، گفت: وقتی کشورهای غربی بسته‌های جدیدی از محدودیت‌ها را معرفی می‌کنند، ما هم اقدامات ضد تحریمی انجام می‌دهیم و می‌بینیم که در حال موفقیت هستیم.

این مقام اقتصادی روسیه با بیان اینکه تورم در کشورش پایین تر از کشورهای غربی است، اظهار داشت: روسیه پایین ترین نرخ بیکاری را دارد و دستمزدها در این کشور واقعی هستند.

وی گفت: به همین دلیل سیاست ما در واکنش به بسته تحریم ها نتیجه بخش بوده است و ما در مسیر درستی حرکت می کنیم.

به گفته این مقام روس، ژئوپلتیک جهانی تغییر کرده است و کشورهای در حال توسعه کشورهای به اصطلاح توسعه یافته را تحت فشار قرار داده اند و در نتیجه کشورهای توسعه یافته تحریم ها و محدودیت های مختلفی را علیه آنها اعمال می کنند.

سیلوانف گفت: با این حال چنین محدودیت هایی اعتماد جهانی به دلار آمریکا و یورو را کاهش داده است. روسیه مجبور شده است که تسویه حساب‌ با به اصطلاح ارزهای «قابل تبدیل آزاد» را جایگزین ارزهای «معتبر» کند. از نظر ما ارز معتبر ارز ملی و ارزهای کشورهای دوست است که مشکلی در انتقال پول برای کالاها و خدمات ایجاد نمی کنند.

وزیر دارایی روسیه در مورد اقدامات کشورش برای دلارزدایی توضیح داد که کنار گذاشتن دلار و یورو به تدریج پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: ما وظیفه نداریم همین فردا این ارزها را کنار بگذاریم، از آنها استفاده می کنیم، اما تلاش می کنیم به ارزهای قابل اعتمادتری روی بیاوریم.

سیلوانف خاطرنشان کرد: روسیه و چین حدود ۷۰ درصد از مبادلات اقتصادی خود را با ارزهای ملی تسویه می کنند و به این کار ادامه خواهند داد.
https://irna.ir/xjMhb6
**۲۹۱ غیرنظامی در سودان کشته شدند/ تیراندازی پراکنده در اطراف کاخ ریاست جمهوری
اتحادیه پزشکان سودان امروز سه شنبه در جدیدترین آمار خود شمار کشته های غیرنظامی درگیری های ۱۱ روز اخیر در این کشور را ۲۹۱ نفر اعلام کرد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد: در جریان درگیری ها ۲۹۱ غیرنظامی کشته و ۱۶۹۹ نفر دیگر زخمی شدند.

این اتحادیه افزود: از زمان درگیری ها در ۱۱ روز پیش تاکنون ۱۱ نفر از پرسنل بخش بهداشت و درمان سودان کشته شده اند.
براساس اعلام این اتحادیه، ۷۱ درصد بیمارستانهای مجاور مناطق درگیری از خدمت رسانی باز ایستاده اند و ۱۳ بیمارستان گلوله باران شده و ۱۹ بیمارستان نیز به اجبار تخلیه شده اند.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی دیروز دوشنبه شمار قربانیان درگیری ها در سودان را ۴۲۰ و شمار زخمی ها را ۳۷۰۰ نفر عنوان کرد؛ بدون اشاره به اینکه چه تعداد از آنها نظامی و چه تعداد غیرنظامی هستند.

براساس گزارشها، تعیین شمار دقیق قربانیان و زخمی ها با توجه به عدم امکان دسترسی به مناطقی که شاهد نبرد بوده اند، دشوار است و آمارها چه بسا بیشتر از این میزان اعلامی باشد.

شبکه الجزیره پیشتر از آغاز آتش بسی ۳ روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع از امروز سه شنبه خبر داده بود اما با این وجود، صدای تیراندازی و انفجار در اطراف کاخ ریاست جمهوری در شهر خارطوم پس از برقراری این آتش بس به گوش رسیده است. همچنین صدای انفجار و گلوله های سنگین در منطقه ام درمان نیز شنیده شده است.

در بیانیه ارتش سودان آمده است که این آتش‌بس با ابتکار عمل عربستان و آمریکا برقرار شده است.

در عین حال ارتش سودان موافقت خود را مشروط به تعهد نیروهای پشتیبانی سریع برای توقف تمام اقدامات خصمانه آنها کرد که از آنها به عنوان شورشی نام برد.

پیش از این و ۳۰ فروردین ماه نیز (چهارشنبه گذشته) آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفتگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده اند.
https://irna.ir/xjMhbY
**مقام طالبان: سیاست فعلی ما تاثیرپذیر از هیچ کشوری نیست
مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان که به ولایت خوست رفته خاطرنشان کرد سیاست کنونی این گروه سیاست مستقل اسلامی بوده که تاثیرپذیر از هیچ کشوری نیست.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

حافظ ضیا احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان صحبت‌های مولوی امیر خان متقی را منتشر کرده است گفت طالبان در مدت کم هزاران زندانی را از زندان‌های پاکستان، ایران، عربستان، ترکیه و دیگر کشورها آزاد کردند.

وی افزود سیاست کنونی طالبان، سیاست مستقل و سیاست اسلامی بود که تاثیرپذیر از هیچ کشوری نیست بلکه در کشور و توسط خودمان طراحی می‌شود. متقی ادعا کرد طالبان با سیاست متوازن خارجی و سیاست اقتصاد محور به طرف پیشرفت، آبادی و خود کفایی پیش می رود.

وی خطاب به مردم جهان گفت باید امنیت و پیشرفت ما را ببینید.
https://irna.ir/xjMhb9
**نماینده سوریه: برخی کشورها سازمان ملل را استثمار کرده‌اند/ شورای امنیت باید اصلاح شود
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: برخی از کشورها سازمان ملل را استثمار کرده و این نهاد بین المللی را به خدمت سیاست‌های خود در آورده اند و باید ساختار این سازمان و در صدر آن شورای امنیت در راستای تکثرگرایی اصلاح شود.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«بسام صباغ» در جلسه شورای امنیت درباره حفظ صلح و امنیت بین المللی و تکثرگرایی موثر برای دفاع از اصول منشور سازمان ملل متحد، تاکید کرد: سوریه در ۱۰ سال گذشته از استثمار سازمان ملل توسط برخی کشورهای غربی برای به خدمت گرفتن این نهاد بین الملل برای اعمال سیاست‌های خصمانه خود علیه سوریه آسیب دیده است.

وی بیان کرد: بازنگری در سازوکارهای فعالیت سازمان ملل و جلوگیری از استثمار این سازمان توسط آن کشورها برای خدمت به محاسبات سیاسی محدود و برنامه‌های مخرب، اهمیت دارد.

صباغ گفت: دمشق در دهه گذشته قربانی فقدان تکثرگرایی واقعی و بهره برداری برخی از کشورها از سازمان ملل متحد به عنوان بستری برای خدمت به سیاست‌های خصمانه و مداخله جویانه آن‌ها در امور سوریه شده است و در برابر تهدیدهای وحشیانه‌ترین سازمان‌های تروریستی تنها ماند.

وی تاکید کرد که حفظ کثرت گرایی حقیقی مستلزم اصلاح ساختارهای فعلی و در راس آن‌ها توسعه شورای امنیت برای انعکاس واقعیت جدید روابط بین الملل و اصلاح موسسات مالی بین المللی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است به گونه‌ای که آن‌ها را وادار به تامین منافع کشورهای در حال توسعه و کشورهای جنوب کند و به طور موثر از تلاش برای دستکاری و تخطی از مفاد منشور یا تفسیر نادرست از احکام آن (شورای امنیت سازمان ملل) برای توجیه مداخله در امور داخلی کشورهای عضو یا جعل و دامن زدن به درگیری‌های خونین و گسترش هرج و مرج و تروریسم و افزایش درد و رنج مردم و عقت نگه داشتن آن‌ها جلوگیری کند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار داشت: نظام چندجانبه سازمان ملل متحد در دو دهه گذشته با چالش‌های بسیاری در مواجهه با تعدادی از بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه بوده است.

وی افزود: این امر در ناکامی مفتضحانه در جلوگیری از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و ناتوانی در پایان دادن به تراژدی مردم فلسطین که دهه‌ها تحت رژیم اشغالگر اسرائیل قرار گرفته‌اند و در مقابله با تهدیدات تروریستی روزافزون و اپیدمی و همه گیری بیماری‌ها و افزایش درد و رنج انسان‌ها به دلیل فقر، گرسنگی، تشنگی و نبود مراقبت‌های بهداشتی تجلی یافته است.
https://irna.ir/xjMh9C
**ژنرال اوکراینی: با کمبود نیرو و تجهیزات مواجهیم
«سرگئی ملنیک» ژنرال اوکراینی در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی با بیان اینکه «شرکای بین‌المللی با تشکیل واحدهای رزمی در پایگاه‌های خود پشتیبانی نمی‌کنند» گفت «مشکل این است که کمبود نیرو و تجهیزات داریم».

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

سرگئی ملنیک (Serguéi Melnik) ژنرال ۴۵ ساله اوکراینی و مقام ارشد نظامی در استان خارکف (Járkov/دومین شهر بزرگ اوکراین در شرق این کشور و هم‌مرز با روسیه) در گفت‌وگو با روزنامه ال پائیس اسپانیا با اشاره به اینکه انتظار نمی‌رفت جنگی میان روس‌ها و اوکراینی‌ها آغاز شود، گفت که او ۱۵ سال پیش، یکی از کسانی بوده که معتقد بودند جنگ با روسیه غیرقابل تصور است و نیازی به تقویت ارتش اوکراین نیست؛ تا اینکه همه چیز در سال ۲۰۱۴ با درگیری در دونباس و الحاق کریمه به مسکو تغییر کرد.

ال پائیس می‌نویسد:روسیه از تابستان گذشته ۸۰۰ کیلومتر استحکامات برای محافظت از سرزمین‌های اشغال شده در برابر تهاجم ساخته است. ملنیک تخمین می‌زند که برتری تسلیحات و نیروهایی که برای شکستن دفاع روسیه مورد نیاز خواهند بود، چهار تا شش برابر برتری دشمن است. این داده‌ها چالش بزرگ پیش روی سربازان اوکراینی را تایید می‌کند، زیرا تئوری های نظامی نشان می‌دهد که برای موفقیت یک ارتش مهاجم، باید حداقل سه به یک برتری نسبت به ارتش مدافع وجود داشته باشد.
این مقام ارشد نظامی اوکراین همچنین نسبت به اینکه روسیه بخواهد استراتژی را که در جنگ‌های چچن انجام داد، در اوکراین تکرار کند، ابراز نگرانی کرد و گفت: آرامش فعلی کمی مرا نگران می‌کند (ارتش روسیه در حال تمرکز نیروهای خود در دونتسک است).

ملنیک اعتراف کرد که اوکراین به نیروهای بیشتری نیاز دارد، اما نه فقط به مردان نظامی بلکه به مهمات توپخانه و تانک نیز نیاز دارد. وی تصریح کرد: مشکل این است که ما کمبود نیرو و تجهیزات داریم. زیرا کسانی که سربازان حرفه‌ای هستند، پیشتر خسته، مجروح و در حال طی دوران نقاهت هستند و یا مرده‌اند. به همین دلیل از افراد بدون تجربه نظامی دعوت می‌کنیم و آن‌ها را آموزش می‌دهیم تا آمادگی کافی برای مقابله با دشمن را داشته باشند.

این ژنرال اوکراینی افزود: شرکای بین‌المللی ما نیز با تشکیل واحدهای رزمی در پایگاه های خود پشتیبانی نمی‌کنند. وی اما هشدارها مبنی بر اینکه علاوه بر جذب نیروهای فعلی ممکن است یک بسیج عمومی اجباری پنهانی نیز رخ دهد را رد کرد.

ملنیک اگر چه تاکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین تسلیحات کافی برای هماهنگی حمله بهاری دارند، اما اذعان کرد که هر چه بیشتر و بیشتر تسلیحات مدرن از متحدان بین‌المللی خود دریافت کنند، بهتر است. وی همچنین چندین بار در این مصاحبه تاکید کرد که اولویت، دریافت سامانه‌های پدافند هوایی است؛ نه تنها برای از بین بردن تهدید هواپیماها و بالگرد های روسی در جبهه نبرد، بلکه برای محافظت از شهرهای اوکراین.

سرگئی ملنیک در مورد اظهار نظر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن قصد ندارد سلاح‌های دوربرد به کی‌یف تحویل دهد، اطمینان داد اوکراینی‌ها قصد ندارند از موشک‌ها یا سلاح‌های خارجی برای حمله به مواضع روسیه استفاده کنند.

به نوشته ال پائیس، اوکراین بر ایجاد صنعت تولید پهپاد خود تمرکز کرده است. ملنیک در این باره می‌گوید هواپیماهای بدون سرنشین انقلاب بزرگ جنگ در اوکراین از نظر تئوری نظامی هستند، آن‌ها در همه جبهه‌ها و برای مصارف متعدد مورد استفاده قرار می گیرند. «این امن‌ترین گزینه برای ضربه زدن به نیروها و دارایی‌های فنی دشمن است. پهپاد یک قطعه پلاستیکی با بمب است که دقیقاً به سمت هدف پرواز می‌کند. یک دهه پیش ما فیلم هایی در مورد آن تماشا می کردیم اما امروز این یک واقعیت است. جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین باورکردنی نیست زیرا در حال رسیدن به نقاط غیرمنتظره است».

ملنیک با بیان اینکه باید از هواپیماهای بدون سرنشین برای انهدام بمب‌افکن‌های روسی در فرودگاه‌های نظامی روسیه استفاده شود، اطمینان داد که اوکراین می‌خواهد این کار را نه فقط برای دفاع از خاک خود، بلکه برای بقیه اروپا انجام دهد؛ زیرا همان طور که روس‌ها موشک‌های خود را به کی‌یف یا خارکف پرتاب می کنند، می‌توانند این کار را علیه بقیه اروپا نیز انجام دهند.
https://irna.ir/xjMhb8
**چین و سنگاپور رزمایش دریایی مشترک برگزار می کنند
نیروی دریایی سنگاپور و چین قرار است در ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) تمرینات نظامی مشترک خود از سرخواهند گرفت که پیشتر به دلیل همه گیری کووید-۱۹ به حال تعلیق درآمده بود.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

این رزمایش که قرار است تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) بطول انجامد دومین تمرین نظامی به شمار می آید که تاکنون میان دو طرف برگزار شده است.

برای نخستین بار، چین و سنگاپور در سال ۲۰۱۵ رزمایشی چهار روزه را با حضور سه کشتی برگزار کردند.

این در حالیست که در این رزمایشی که قرار است به زودی برگزار شود چهار ناو حضور دارد.

همچنین هیاتی از نیروی دریایی چین قرار است در نمایشگاهی که هر دو سال با حضور نیروی دریایی و نظامیان دو کشور در اوایل ماه مه (اردیبهشت-خرداد) در سنگاپور برگزار می شود، شرکت کنند.

براساس این گزارش، برگزاری چنین رزمایشی نشان از روابط دفاعی دوجانبه گرم و دوستانه بین دو کشور است.

همکاری دفاعی بین سنگاپور و چین در سال ۲۰۱۹ بر اساس توافقنامه مبادلات دفاعی و پیمان همکاری امنیتی افزایش یافت.
https://irna.ir/xjMhcn
**سازمان همکاری شانگهای: دلار را کنار می‌گذاریم
معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که این سازمان در حال تدوین نقشه راه برای کنار گذاشتن کامل دلار در مبادلات تجاری بین اعضا و استفاده از ارزهای ملی است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روی آنتن شبکه تلویزیونی بلاروس-۱ تصریح کرد که این سازمان در حال تدوین و توسعه یک نقشه راه برای انتقال دلار به ارزهای ملی است.

وی گفت: «نقشه راه برای گذار به تسویه با ارزهای ملی در حال تدوین است. این روند بسیار ساده نیست، زیرا متأسفانه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی بسیار عمیق است، از جمله در سیستم های پول ملی.»

به گفته لوگوینوف، برای کنار گذاشتن کامل دلار، «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و راه زیادی در پیش است.»

وی گفت: در مورد معرفی نوعی ارز واحد سازمان همکاری شانگهای، این موضوع هنوز روی میز نیست و چنین هدفی تعیین نشده است، اما ما بیشتر به این موضوع توجه خواهیم کرد.»

سازمان همکاری شانگهای شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. ایران نیز در حال پیوستن نهایی به این سازمان است. افغانستان و مغولستان دارای وضعیت ناظر هستند.

در اجلاس سران در سمرقند که در سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد، سازوکاری برای پیوستن بلاروس به سازمان همکاری شانگهای که از سال ۲۰۱۵ به عنوان ناظر درآمده بود، راه اندازی شد. شرکای گفت و گوی این سازمان شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، مصر، کامبوج، قطر، نپال، عربستان سعودی، ترکیه و سریلانکا هستند.
https://irna.ir/xjMhd2
**گردان های سیدالشهداء عراق: مقاومت در بالاترین آمادگی برای بیرون راندن نظامیان آمریکایی است
سخنگوی گردان های سیدالشهدای عراق تاکید کرد که گروه های مقاومت این کشور در بالاترین سطح آمادگی برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاک عراق در صورت اصرار واشنگتن بر خارج نکردن آنها است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«کاظم الفرطوسی» سخنگوی گردان های سیدالشهدای عراق در گفت وگو با سایت العربی الجدید گفت: اگر واشنگتن اصرار به خارج نکردن نیروهای نظامی اش از عراق داشته باشد، گروه های مقاومت در بالاترین آمادگی برای بیرون کردن آنها از خاک این کشور هستند. با این حال، ما منتظر اقدامات دولت عراق برای بستن این پرونده به شیوه های دیپلماتیک هستیم.

وی افزود که گروه های مقاومت به نخست وزیر برای ساماندهی وضعیت دولت بویژه در زمینه های اقتصادی و خدمات رسانی فرصت داده اند و منتظر عمل «محمد شیاع السودانی» برای فعال سازی مصوبه پارلمان هستند، زیرا این مصوبه دولت را ملزم به اخراج کامل نیروهای خارجی از عراق و در صدر آن نیروهای آمریکایی کرده است.

الفرطوسی ادامه داد: تاکید ما درباره لزوم خروج آمریکا از عراق ادامه دارد و درباره این پرونده با السودانی بحث هایی در جریان است. در غیر این صورت، آرامش کنونی ادامه نخواهد داشت و در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی، هدف قرار دادن آنها در نهایت اجتناب ناپذیر خواهد بود.
وی اضافه کرد: این موضوع را السودانی و همه طرف های سیاسی عراق به خوبی درک می کنند.

پارلمان عراق دی ماه ۹۸ قانون خروج نیروهای اشغالگر آمریکا را از این کشور تصویب کرد، ولی آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف نظیر افزایش اقدامات تروریستی همچنان تلاش دارند تا به حضور خود در عراق ادامه دهند.


کارشناسان معتقدند که آمریکا با حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق تلاش دارد تا به بهانه اقدامات آنان در این کشور، همچنان حضور نظامی داشته باشد.
https://irna.ir/xjMhdz
**ترامپ: بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است
دونالد ترامپ که به صورت رسمی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ اعلام کرده است، در تازه ترین اظهاراتش علیه جو بایدن، وی را بدترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا خواند و عملکرد دولت وی را یک فضاحت و ناکامی برای کشور دانست.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

تارنمای خبری آمریکایی «هیل» با انتشار این خبر نوشت: ترامپ درست یک روز قبل از آنکه انتظار می‌رود جو بایدن حضور خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام کند، به وی حمله کرد و در بیانیه ای که روز گذشته منتشر ساخت (عملکرد) دولت بایدن را یک ناکامی برای کشور خواند.

بنابراین گزارش، در بیانیه ترامپ آمده است: اگر پنج نفر از بدترین روسای جمهوری در تاریخ آمریکا را کنار هم قرار دهیم ، نمی توانند به این اندازه که بایدن طی این مدت کوتاه در تخریب کشور کوشیده، عمل کرده باشند.

ترامپ در حمله خود علیه بایدن به مشکلات داخلی و خارجی بایدن طی مدت دو سال حضور وی در کاخ سفید پرداخته و به مواردی همچون معضل تورم، مهاجرت، افزایش جرائم، وضعیت ناگوار تحصیلی در موضوعات داخلی و خروج از افغانستان، بحران جنگ اوکراین و تنش با چین در سیاست خارجی اشاره کرداست.

ترامپ در ادامه حمله به رقیب احتمالی خود در انتخابات آتی، نوشت: با چنین رئیس جمهوری مصیبت بار و ناکار آمدی، بایدن حتی نباید تصور حضور دوباره درانتخابات را داشته باشد، مطلع هستید که در انتخابات گذشته چه رخ داد، آنها (بایدن) دست به تقلب زدند.

وعده شکست بایدن و ممانعت از وقوع جنگ جهانی سوم

ترامپ که تنها رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا است که سابقه دو استیضاح را در کارنامه دارد و پرونده تخلفات و اتهامات او در دادگاه درحال بررسی و رسیدگی است، در ادامه بیانیه خود نوشت: با حمایت شما (هواداران)، ما جو بایدن را درانتخابات ۲۰۲۴ شکست خواهیم داد، ما اقتصاد آمریکا را نجات داده و تورم را درهم خواهیم شکست و مانع وقوع جنگ جهانی سوم خواهیم شد.

بنابراین گزارش، ترامپ در ماه نوامبر گذشته حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را در «مارا لاگو» محل اقامت خود در فلوریدا به صورت رسمی اعلام کرد، اما این درحالی است که وی بعنوان یکی از معدود روسای جمهوری آمریکا است که از سوی دستگاه قضایی این کشور متهم به چندین فقره اتهام از جمله واقعه تروریستی ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) حمله به عمارت کنگره، پرداخت حق السکوت و فرار مالیاتی است.
https://irna.ir/xjMhbv
**مادورو: ونزوئلا هرگز حضور نظامی آمریکا را نخواهد پذیرفت
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد که این کشور هرگز حضور نظامی آمریکا را نخواهد پذیرفت.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

نیکلاس مادورو با یادآوری هجدهمین سالگرد تصمیم هوگو چاوز (۱۹۵۴- ۲۰۱۳) مبنی بر تعلیق همه عملیات مشترک میان ونزوئلا و آمریکا در صفحه توییتر خود نوشت: تا زمانی که انقلاب وجود دارد، ما در سرزمین مادری (سیمون) بولیوار و (هوگو) چاوز حاکمیت خواهیم داشت.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد: به افتخار سرزمینمان و خون آزادیخواهانمان، دیگر هرگز حضور نظامی امپریالیسم را نخواهیم پذیرفت. زنده باد ونزوئلا بولیواری، آزاد و مستقل.

چاوز ۲۴ آوریل ۲۰۰۵ اعلام کرده بود که سرویس مخفی ونزوئلا متوجه شده است برخی از مقام‌های ایالات متحده در حال انجام کارزار منفی علیه ونزوئلا هستند.

تعلیق اعزام افسران ونزوئلا برای تحصیل در مدارس نظامی آمریکا و ممنوعیت ورود نظامیان ونزوئلایی برای ارائه دوره‌های آموزش بهره‌وری و به‌روزرسانی حرفه‌ای از جمله مواردی بود که تصمیم چاوز بر آن‌ها دلالت داشت.

ونزوئلا از سال ها قبل تحت تحریم های شدید اقتصادی واشنگتن قرار دارد و آمریکا از تشدید تحریم‌ها به منظور تغییر دولت و کنترل منابع غنی این کشور بولیواری دست نمی‌کشد.

مقام‌های ونزوئلایی محدودیت‌های یکجانبه متعددی که ایالات متحده از سال ۲۰۱۴ اعمال کرده است، محکوم می‌کنند و معتقدند تحریم‌ها، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود، زیرا از دسترسی به کالاها و خدمات ضروری برای توسعه اجتماعی مردم ونزوئلا ممانعت به عمل‌می‌آورد، اقدامات قهری یکجانبه آمریکا همچنین قوانین بین‌المللی و حق تعیین سرنوشت مردم را نقض می‌کند.

دلسی رودریگز معاون رئیس جمهور ونزوئلا به تازگی اعلام کرده که زیان‌های ونزوئلا از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بیش از ۲۳۲ میلیارد دلار در بازه زمانی هشت سال گذشته است.
https://irna.ir/xjMhdR
**وزیر خارجه ترکیه: هدف از نشست چهارجانبه مسکو حفظ تمامیت ارضی سوریه است
وزیر امور خارجه ترکیه هدف از نشست چهار جانبه امروز سه شنبه وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو را احیای روند سیاسی، تضمین امنیت مرزها، حفظ تمامیت ارضی سوریه و بازگشت امن پناهجویان سوری به کشورشان دانست.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«مولود چاووش اوغلو» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی تی.وی۱۰۰ تصریح کرد که آنکارا در حال تدوین نقشه راهی برای بازگشت امن پناهجویان سوری به کشور خود است و این نقشه راه با همکاری سازمان ملل اجرا می شود.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال «سوری‌ها چگونه باز خواهند گشت؟» اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳.۹ میلیون سوری در ترکیه زندگی می کنند که همه باید به طور منظم ثبت نام کنند تا هنگام بازگشت، امنیت و سلامت آنها تضمین شود.

وی با بیان این که بازگشت پناهجویان سوری باید در چارچوب یک طرح جامع انجام شود، افزود: بازگرداندن آنها با رویکرد نژادپرستانه درست نیست.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه "ترکیه به خاک سوریه چشم طمع ندارد"، مدعی شد که "اگر آنکارا نظامیان خود را از سوریه خارج کند، شکاف و خلاء حضور آنها توسط سازمان‌های تروریستی پر می‌شود و این امر به زیان امنیت ملی ترکیه خواهد بود."

وی همچنین مدعی شد: ترکیه تاوان نبود امنیت در شمال سوریه را می‌دهد و تلاش دارد که سرزمین‌های جنوبی و هم‌مرز سوریه در امان باشد و بر این اساس، دغدغه خود را به روسیه، ایران و سوریه منتقل کرده و در خصوص نقشه راه توافق شده است.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه راه حل دائمی و صلح در سوریه، برای این کشور و سایر کشورها مهم است، ادعا کرد: ترکیه با حضور خود در شمال سوریه، مانع از تشکیل یک کریدور ترور شد.

این درحالی است که دولت سوریه حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه را "اشغالگرانه" می داند و می گوید که ارتش ترکیه "از گروههای تروریستی در شمال سوریه" حمایت می کند.

چاووش اوغلو در بخش دیگری از گفت وگوی خود گفت: سازمان تروریستی پ.ک.ک و یگان‌‎های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) همچنان تهدیدی برای ترکیه محسوب می‌شوند و با فعالیت در شمال و شرق سوریه تلاش دارند تا سوریه را تجزیه کنند.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی ترکیه، سوریه و ایران با تروریسم اظهار کرد: ترکیه یکی از اهداف درگیری و حضور تروریست‌ها در شمال سوریه است.

وی در پاسخ به سوال «آیا دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد در دستور کار قرار دارد و سوریه منتظر نتایج انتخابات در ترکیه است؟»، ابراز عقیده کرد: این دیدار هیچ مزیت انتخاباتی برای ترکیه ندارد و می تواند قبل یا بعد از انتخابات انجام شود بنابراین آنکارا در این خصوص حساب انتخاباتی باز نکرده است.

چاووش اوغلو اضافه کرد: بحران ۱۱ ساله در سوریه هنوز حل نشده و تنها راه حل آن مذاکره است، معتقدیم که برای بازسازی کشور به صلح دائمی نیاز است.

وی با اشاره به نشست چهار جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو افزود: در نهایت هدف از همه این جلسات، احیای روند سیاسی و تضمین ثبات دائمی، برقراری صلح، مبارزه با تروریسم، تضمین امنیت مرزها و حفظ تمامیت ارضی سوریه و بازگشت امن پناهجویان سوری به موطن خود است.

«ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه پیش از این در نشست چهارجانبه مسکو که در سطح معاونان وزیران امور خارجه برگزار شد، با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم و پرهیز از دخالت در امور داخلی کشورش گفته بود که هنوز هیچ نشانه مثبتی در زمینه خروج نظامیان ترکیه از سوریه دیده نشده است.

وی گفت:«هنوز هیچ نشانه مثبتی در خصوص خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا مبارزه با تروریسم در شمال غرب سوریه به ویژه در منطقه ادلب مشاهده نکرده‌ایم».

سوسان تصریح کرده بود که اعلام رسمی ترکیه درباره خروج همه نیروهایش از سوریه و آغاز عقب نشینی، «دروازه برقراری مجدد ارتباط بین دو طرف» خواهد بود.

وی تأکید کرده بود که بازگشت اوضاع در شمال شرق و شمال غرب سوریه به وضعیت سابق خود مستلزم حفظ حاکمیت ملی و وحدت سوریه، خروج همه نیروهای غیر قانونی و مبارزه با تروریسم و اعمال مجدد حاکمیت ملی دولت سوریه بر همه اراضی خود است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز دوشنبه به نقل از «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که قرار است نشست وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه امروز در مسکو برگزار شود.

وی در خصوص پناهجویان سوری در ترکیه نیز گفت: ما خواهان موج جدیدی از پناهندگان نیستیم و هدف ما این است که شرایط مناسب برای بازگشت سوری ها به خانه های خود را به شکل امن و آبرومندانه فراهم کنیم.
https://irna.ir/xjMhdY
**بورل: ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین توسط باکو برخلاف کاهش تنش‌هاست
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا از اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین انتقاد کرد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

بورل پس از نشست شورای امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین از سوی جمهوری آذربایجان بر خلاف خواسته‌های اروپا در راستای کاهش تنش‌ها است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: ما در مورد تصمیم یکجانبه جمهوری آذربایجان در ایجاد یک ایست بازرسی در ورودی گذرگاه لاچین گفتگو کردیم که بر خلاف خواسته ما در راستای کاهش تنش‌ها است.

وی در ادامه بر روی حل شدن مسائل از طریق گفتگو تاکید کرد و افزود که باکو به عنوان مبنای پیشرفت در راستای عادی سازی روابط، باید با طرف ارمنی اعتماد سازی کند.

پیش از این نیز وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای، ایجاد ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم و اعلام کرد: اقدامات جمهوری آذربایجان با تعهدات پذیرفته شده در توافق آتش‌بس مغایرت دارد و به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

بر اساس این بیانیه، فرانسه از باکو خواست که به تعهدات بین‌المللی به ویژه اجرای تصمیمات موقت ۲۲ فوریه (۳ اسفند) دیوان بین‌المللی دادگستری که الزام‌آور است، پایبند باشد.

همچنین فرانسه احیای تردد آزادانه مردم، وسایل نقلیه و کالاها در امتداد کریدور لاچین و همچنین تامین مداوم گاز و برق برای مردم را خواستار شد.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری آذربایجان با ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین، توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض کرده و به دنبال پاکسازی قومی در قره‌باغ کوهستانی است.
https://irna.ir/xjMhgq
**دلارزدایی و تاثیرات آن در تجارت جهانی
در بازه زمانی چند ماه گذشته، شماری از بلوک های منطقه ای در جهان به دلیل تزلزل پذیر بودن دلار، انجام مبادلات تجاری با ارزهای غیر از دلار آمریکا را اتخاذ کرده اند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

این اقدام کشورهای مختلف به دلیل اعمال تحریم های گسترده ای است که ایالات متحده بر شماری از کشورهای مختلف از جمله روسیه اعمال کرده است.

مادامی که تحریم ها اعمال شده از سوی آمریکا، مبادلات تجاری با دلار آمریکا را برای کشورها دشوار کرده است، بنابراین کشورهای مختلف به دنبال دستیابی به راه حلی بلندمدت می گوشند دلارزدایی را در برنامه خود قرار دهند.

یکی از مهمترین این رویدادها، زمانی به وقوع پیوست که فرانسه به عنوان یک کشور در اتحادیه اروپا از واحد پولی یوان در مبادلات تجاری برای تامین انرژی استفاده کرد ...

براساس این گزارش، در ۲۸ مارس (۸ فروردین ماه سال جاری) چین اولین معامله تجاری را با واحد پول محلی خود (یوآن) به جای دلار آمریکا انجام داد.

بورس نفت و گاز شانگهای در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شرکت ملی نفت فلات قاره چین (کنوک - CNOOC) و توتال انرژی فرانسه (Total Energies) از طریق این بورس، اولین معاملات چین در زمینه گاز طبیعی مایع را که به یوان تسویه شده است، انجام دادند.

بورس نفت و گاز شانگهای افزود: این معامله شامل حدود ۶۵ هزار تُن گاز طبیعی مایع است که قبل از تسویه معامله با شرکت چینی با ارز «یوآن» توسط «توتال انرژی» از امارات وارد شده است.

همچنین چین و برزیل توافقنامه ای در مورد تجارت دوجانبه با یوان در تاریخ ۱۰ فروردین ماه سال جاری منعقد کردند.

به استناد گزارش های خبری، در حال حاضر برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شود که آمارهای منتشر شده از تراز تجاری دو کشور با یکدیگر نشان می‌دهد، چین و برزیل تنها در سال ۲۰۲۲ مبادلاتی تجاری با یکدیگر داشته‌اند که ارزش آنها به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

به باور کارشناسان، به دنبال ایجاد نوسانات شدید در دلار در سالهای اخیر، بنظر می رسد ارزش ارزهای محلی بیشترین آسیب پذیری را در برابر ارز رایج آمریکا داشته باشند و در نتیجه کشورها برای مقاوم کردن اقتصاد خود به دنبال جایگزین مناسبی برای دلار در معاملات تجاری جهانی هستند.

کارشناسان اقتصاد بین الملل می گویند کاهش استفاده از دلار و همچنین دلار زدایی یک مساله جدید نیست اما بنظر می رسد به تازگی این رویکرد به شدت در حال جریان است و می توان شاهد تغییرات چشمگیر در آینده بود.
تاثیر جنگ اوکراین در دلارزدایی

تحریم های غرب به ویژه تحریم های ایالات متحده علیه روسیه به دلیل درگیری با اوکراین سبب شد بر میزان محبوبیت یوان و استفاده از آن در مبادلات میان چین و روسیه افزوده شود.

به عبارت دیگر، از آنجایی که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه وضع کردند، مسکو و دولت چین برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد همکاری بین سیستم‌های مالی خود با یکدیگر متحد شده‌اند.

پس از آنکه میزان استفاده از یوان در مبادلات تجاری با چین افزایش یافت، مالزی نیز تلاش هایی را برای استفاده از ارزهای محلی آغاز کرده است.

به باور کارشناسان روابط بین الملل، جنگ اوکراین ممکن است روند سست شدن نظام مالی غرب‌محور که از مدت‌ها قبل آغاز شده بود را سرعت بخشیده و مجموعه‌ای از کشورها را به سمت تضعیف نظام تحریم‌ها سوق دهد.

جنگ اوکراین، هم‌اکنون در دو میدان اقتصادی و نظامی در جریان است. کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا علاوه بر ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین، نظام مالی‌شان را هم به سلاحی علیه بخش‌های اقتصاد روسیه تبدیل کرده‌اند.

این وضعیت احتمالاً باعث خواهد شد روندی که از مدت‌ها قبل‌تر در تضعیف نهادهای مالی غربی آغاز شده بود تسریع شده و مجموعه‌ای از کشورهای ثروتمندتر را به فکر تضعیف سلاح تحریم‌ها بیندازد، چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد کشورهای دیگر از اتفاقی که برای روسیه افتاده مصون باشند. همان‌طور که پیشتر گفته شد، چنین روندی از پیش در میان حتی برخی از متحدان اروپایی آمریکا آغاز شده، اما اکنون احتمال بیشتری دارد که سرعت گرفته و به راهکارهای عملیاتی‌تر تبدیل شود.
https://irna.ir/xjMhfs
**جنگ ارزی؛ احتمال تغییر در آینده نظم اقتصادی جهان
یک رسانه اروپایی با اشاره به رویکرد برخی کشورها برای کاهش سلطه دلار در اقتصاد جهانی، گسترش چنین راهبردی را «جنگ ارزی» بین کشورها توصیف کرده که قابلیت آن را دارد تا در آینده نزدیک، نظم اقتصادی جهان را دستخوش تغییر کند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

تارنمای اوراسیا ریویو با یادآوری این که دلار آمریکا سال ها ارز رسمی در تجارت بین المللی بوده است، نوشت: اما به تازگی گسترش ارز جدیدی برای جایگزینی با دلار و به چالش کشیدن سلطه آن مطرح شده است.

این وضعیت در سال ۲۰۲۲ در شرایطی که جهان موج بی سابقه ای از تحریم ها علیه روسیه را شاهد بود به وخامت گرایید. این در حالیست که حمله به ارز روسیه همچنین خطراتی را متوجه اقتصاد برخی کشورها کرد. اکنون این کشورها برای این که به چنین سرنوشتی دچار نشوند به دنبال سلطه زدایی دلار هستند. این راهبرد اکنون آنچنان گسترش یافته که می توان از آن به عنوان جنگ ارزی یاد کرد.

روند دلار زدایی در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) هنگامی که الکساندر باباکوف معاون رئیس دومای دولتی روسیه گفت که تغییر در ارز ملی کشورها اولین گام است، شتاب گرفت.

این مقام روسیه گفت کشورش اکنون در حال حرکت به سمت توسعه یک ارز جدید است که قرار است از آن برای تجارت فرامرزی استفاده شود.

وی افزود: گام بعدی، ارائه گردش ارز دیجیتال یا هر شکل دیگری از یک ارز اساسی جدید در آینده نزدیک است. من فکر می کنم در اجلاس سران بریکس، کشورهای عضو آمادگی خود را برای تحقق این پروژه اعلام کنند. چنین اقداماتی در راه است.

گروه بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، آشکارا در حال بحث در مورد ایجاد یک ارز جدید برای ارتقای تجارت است. این کشورها بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند.

در ماه های اخیر، بریکس خود را در جایگاه جایگزینی برای گروه ۷ قرارداده و در نتیجه ارز بریکس، بی تردید این گروه را از یک ائتلاف اقتصادی به یک ائتلاف ژئوپلتیکی در قرن ۲۱ تبدیل خواهد کرد. گذشته از این تعدادی از کشورها در غرب آسیا و شمال آفریقا به ویژه عربستان و الجزایر علاقه مند به پیوستن به این ائتلاف هستند. طولانی شدن بحران اقتصادی منجر به سقوط ارزهای خارجی شده است.

این رسانه چنین استدلال کرد که دلارزدایی یک شبه انجام نمی شود و قدرت دلار ممکن است مانع پیشرفت ارزهای جدید شود. در نتیجه، سرنوشت ارزهای جهان در روزهای آینده با «جنگ ارزی» رقم خواهد خورد.

چرا به ارز جدیدی نیاز هست؟

اوراسیا ریویو در بخشی از گزارش خود آورده است: مفهوم معرفی یک ارز جدید بریکس از خلاء نشأت نمی گیرد، بلکه ترکیبی از دو جنبه اقتصادی و راهبردی است که اساساً بر اساس سناریوی ژئوپلیتیک اخیر جهان ترسیم شده است و اثرات مستقیم یا پیامدهای پس از همه گیری کرونا، تاثیر جنگ روسیه و دو قطبی شدن بی سابقه جهان را شامل می‌شود.

به لحاظ اقتصادی، ایجاد ارز جدید بریکس یک تحول تازه نیست. زیرا این ائتلاف از بدو تأسیس، در ترویج تجارت بین کشورهای عضو با استفاده از ارزهای محلی رویکردی سختگیرانه داشته است. در نتیجه، اگر کشورهای بریکس طرح خود را دنبال و ارز جدیدی ایجاد کنند، ممکن است به ثبات اقتصادی خود کمک کنند. مفهوم این امر، بهبود اعتماد مشتری برای سرمایه گذاری در بریکس است که متعاقبا به توسعه اقتصادی منجر می شود.

این رسانه در ادامه مطلب خود با اشاره به این که ضعف ارزی در مقابل دلار و یورو شکستی برای کشورهای بریکس در سالهای اخیر بوده، آورده است: اما ارزش دلار آمریکا در برابر روبل روسیه و رئال برزیل کاهش یافته است، این در حالی است که ارزش یورو در برابر همه ارزهای بریکس کاهش یافته است. در نتیجه، کشورهای عضو، استفاده از ارزهای محلی را در تجارت دوجانبه برای ایجاد یک محیط اقتصادی امن افزایش داده‌اند. علاوه بر این، با اتخاذ یک ارز واحد، کشورها ممکن است حساسیت خود را نسبت به نوسانات ارز و تغییرات نرخ بهره محدود کنند، بنابراین ثبات اقتصادی را بهبود بخشیده و احتمال وقوع بحران‌های مالی را کاهش می‌دهند.

دلار آمریکا از سال ۱۹۴۴ به عنوان ارز ذخیره رسمی جهان تعیین شد و از آن زمان جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی داشته است. این امر به ایالات متحده قدرت قابل توجهی در مقابل سایر اقتصادها داد و در حقیقت آمریکا به طور سنتی از تحریم ها برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود استفاده کرده است.

اما همه کشورها با مقررات آمریکا موافق نیستند و کشورهایی مانند روسیه و چین مایلند به هژمونی دلار پایان دهند. در نتیجه، فرآیند ایجاد ارز جدید بریکس به کاهش سلطه دلار در بازارهای جهانی اشاره دارد. علاوه بر این، این رویکرد به کاهش اتکای سایر کشورها به پول و اقتصاد آمریکا می انجامد و شاید تأثیر تحولات اقتصادی و سیاسی در آمریکا بر اقتصاد آنها را کاهش دهد.

اورسیا ریویو درباره این که آیا می توان سلطه دلار را کاهش داد نوشت، آمریکا حدود ۶۰ درصد از ذخایر ارز خارجی جهان را در اختیار دارد و استفاده از دلار ابزار مشترک تبادلات تجاری را در بیش از ۷۰ درصد از صادرات خارج از اروپا تشکیل می دهد. موفقیت روند «دلارزدایی» عمدتا به شیوه ها و تکنیک هایی که کشورهای بریکس بکار خواهند بست بستگی خواهد داشت؛ به عبارتی حذف سلطه دلار بستگی به این دارد که جایگزین دلار تا چه اندازه می تواند دلار را شکست بدهد.

این رسانه نتیجه گرفت: راهبرد بریکس برای ایجاد ارز جدیدی تغییر مشهود در پویایی اقتصادی جهان را نشان می دهد اما این راهبرد مفهومی بیش از تبعات و معیارهای اقتصادی دارد و اکنون وارد حوزه جدیدی از سیاست های مبتنی بر قدرت، قطبی شدن و شکل گیری اقتصاد جهانی شده است. در نتیجه، موفقیت یا شکست چنین اقداماتی بی تردید چشم انداز اقتصادی جهان را در آینده تغییر خواهد داد.
https://irna.ir/xjMhfJ
**انصارالله: جنگ سودان امتداد جنگ یمن است/نقش منفی واشنگتن در مذاکرات ریاض و صنعا
عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: بحران سودان در امتداد بحران یمن است و کسانی که امروز در سودان می جنگند، پیش از این در یمن جنگیده بودند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«محمد البخیتی» در گفت وگو با شبکه المیادین گفت که بحران سودان در امتداد بحران یمن است و فرماندهان ارتش سودان اگر وارد جنگ یمن نمی شدند، اتفاقات سودان و درگیری های آن رخ نمی داد، کسانی که امروز در سودان می جنگند، پیش از این در یمن جنگیده بودند.

وی با بیان اینکه دولت صنعا توان یاری رساندن به یمنی ها را در کشور سودان ندارد، نسبت به این امر ابراز تاسف کرد.

البخیتی اضافه کرد که دلیل این مساله تجاوز، تحریم و اوضاع معیشتی دولت صنعا است.

عضو جنبش انصارالله یمن تاکید کرد که سفرهای اخیر هیات سعودی به صنعا، بسیاری از موانع موجود بر سر راه مذاکرات را از میان برداشت و دستاوردهای زیادی محقق شد، اما همچنان به توافق صلح کامل و فراگیر نرسیدیم.

وی گفت: درخصوص بسیاری از امور به ویژه در پرونده انسانی، با هیات سعودی به توافق رسیدیم، منتظر اجرایی شدن بندهای توافق هستیم و از تعلل در این امر حذر می کنیم زیرا اوضاع ملت یمن به گونه ای است که دیگر اجازه تاخیر در اجرای بندهای مورد توافق را نمی دهد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن افزود: مذاکره با سعودی ها به دلیل فرا رسیدن عید سعید فطر متوقف شد و تکمیل روند مذاکرات به زودی انجام خواهد شد.

البخیتی گفت که صنعا و ریاض در خصوص مسائل زیادی به توافق رسیده اند و اکنون در مرحله کاهش تنش هستند، سعودی ها و اماراتی می دانند که پاسخ هرگونه تنش، تنش خواهد بود و این امر به سود آنها نیست.

وی اضافه کرد: در این مرحله مذاکرات درخصوص فرودگاه ها و بنادر در حال انجام است و در مراحل بعدی، مذاکرات درمورد تحقق صلح دائم و فراگیر انجام خواهد شد.

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تاکید کرد: گفت وگوهای داخلی یمن باید تمام نهادها و شخصیت های سیاسی طرفدار در این کشور از جمله «شیخ سالم علی الحریزی» (از رهبران برجسته استان المهره یمن) را شامل شود، شخصیت ها و شبه نظامیانی که مستقیم با سعودی ها و اماراتی ها متصل هستند، مانع رسیدن به راه حل خواهند شد، زیرا وظایف خود را در خارج از دست خواهند داد.

وی گفت که در جریان مذاکرات، بر لزوم خروج کامل نیروهای بیگانه از یمن و بازگرداندن حاکمیت کامل در خاک این کشور تاکید شد.

البخیتی تاکید کرد که صلح به معنای خروج نیروهای آمریکایی از استان های اشغال شده یمن است ،حضور هر نیروی بیگانه ای را در خاک یمن نمی پذیریم و با آنها مقابله مستقیم خواهیم کرد.

وی گفت که آمریکا خواستار صلح در یمن نیست و در مذاکرات ریاض و صنعا نقش منفی ایفا کرد.

پیش از این «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن پنجشنبه شب گفت که آمریکا در تلاش است تا در روند صلح یمن سنگ اندازی کند.

المشاط همچنین اظهار کرد که ایالات متحده نمی خواهد که مسائل انسانی در یمن حل و فصل شود.

وی تأکید کرد: آمریکایی ها نمی خواهند که مسائل انسان دوستانه مرتفع شود و این مسأله به نفع دولت عربستان و منطقه نیست و ریاض نباید تسلیم فشارهای واشنگتن شود و به آن تن بدهد.

المشاط افزود: تنها دستاورد تسلیم شدن در برابر فشار آمریکا، ویرانی و بی ثباتی خواهد بود.

این اظهارات به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک و تماس‌های مکرر مقامات کشورهای منطقه و نیز مقامات آمریکایی و سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن صورت می‌گیرد.
https://irna.ir/xjMhgr
**اکونومیست: روسیه جنگ فرسایشی را تاب می‌آورد
نشریه انگلیسی اکونومیست در گزارشی با اشاره به دستاوردهای دولت روسیه در دور زدن تحریم‌ها، تامین نیازهای جنگ و حفظ ثبات داخلی پیش‌بینی کرد که اقتصاد این کشور جنگ فرسایشی و طولانی را تاب بیاورد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

در این گزارش تارنمای نشریه اقتصادی اکونومیست آمده است: با وجود تشدید مکرر تحریم‌های غرب، اقتصاد روسیه ثبات خود را دوباره به دست آورده است. صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده که رشد اقتصاد روسیه امسال ۰.۷ درصدی باشد که برابر با نرخ رشد اقتصادی فرانسه و همزمان با پسرفت اقتصادهای انگلیس و آلمان است. امید غرب به آنکه وضعیت اقتصادی روسیه این کشور را در جنگ اخیر محدود سازد، کمرنگ شده است.

مسئله این نیست که آیا روسیه می‌تواند جنگ فرسایشی طولانی‌تری را تحمل کند (که می تواند) یا خیر، بلکه مسئله این است که آیا روسیه قادر به تاب آوردن تشدید درگیری ها خواهد بود؟ در چنین شرایطی، لازم است تا روسیه چشم ‌انداز خود در میدان نبرد را تغییر دهد که این امر تقریباً غیرممکن به نظر می رسد.

بوروکراسی روسیه در ۱۴ ماه گذشته به سه موفقیت دست یافت. راه‌های مقاومت در برابر انبوه تحریم‌ ها را کشف، نیرو و مواد کافی برای پیشبرد جنگ را فراهم کرد و در کنار آن توانست استانداردهای زندگی مردم را که افت آن ممکن است به ناآرامی بیانجامد، ثابت نگاه دارد. با این حال، هر تلاشی برای تشدید درگیری ها این دستاوردها را خنثی می کند.

روسیه مجبور است با گسترده ترین تحریم هایی که تاکنون علیه یک کشور اعمال شده، کنار بیاید. با این حال، این تهاجم اقتصادی غرب نتایج مایوس کننده ای به همراه داشته که تا حدی از حفره ‌های بزرگ نظام تحریم ‌ها و توانایی روسیه در یافتن راهی برای دور زدن برخی از محدودیت‌ ها ناشی شده است.

در ادامه این گزارش آمده که دولت های خارجی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی های خصوصی اتباع روسیه یعنی تنها یک چهارم از ۴۰۰ میلیارد دلاری که در خارج از این کشور سپرده گذاری شده را مسدود کرده اند.

تحریم های مالی نیز تأثیر محدودی داشته است. در حالیکه پس از حمله روسیه به اوکراین، ۱۰ بانک روس از سامانه جهانی سوئیفت اخراج شدند و نزدیک به دو سوم سیستم بانکی روسیه دیگر نمی ‌تواند تراکنش‌های یورویی یا دلاری را انجام دهند، کشورهای غربی ارتباط بانک های روسیه را برای پرداخت هزینه واردات نفت و گاز به طور کامل قطع نکرده اند. میانگین تراکنش های روزانه با استفاده از سیپس (CIPS)، جایگزین چینی سوئیفت، نیز از زمان شروع تهاجم ۵۰ درصد افزایش یافته است. در دسامبر (آذر/دی) گذشته ۱۶ درصد از صادرات روسیه به یوان پرداخت شد، در حالی که چنین تراکنش هایی پیش از جنگ تقریباً صفر بود.

نتایج محدودیت صادرات برخی کالاها به روسیه نیز مایوس کننده بوده و واردات این کشور تقریباً برابر با میزان پیش از جنگ است. شرکای تجاری جایگزین غرب شده اند و چین اکنون دو برابر سال ۲۰۱۹ به روسیه صادرات انجام می دهد. واردات «موازی» یا همان صادرات غیر مستقیم و غیرمجاز از غرب به روسیه از طریق کشور ثالث، افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲ واردات ارمنستان از اتحادیه اروپا دو برابر و صادرات این کشور به روسیه سه برابر شد. صادرات گوشی همراه از صربستان به روسیه از اندکی بیش از ۸ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ به ۳۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسید. صادرات ماشین لباسشویی از قزاقستان به روسیه نیز از صفر در سال ۲۰۲۱ به نزدیک به یکصد هزار دستگاه در سال گذشته رسید.

البته این تدابیر اشکالاتی نیز به همراه دارد. مراکز اقتصادی روسیه به بروکسل نزدیک تر از پکن هستند. افزایش هزینه حمل و نقل به معنای قیمت تمام شده بالاتر است. مردم نیز حق انتخاب کمتری نسبت به قبل دارند. بر اساس یافته های یک نظرسنجی اخیر رومیر، دو سوم پاسخ دهندگان بر این باورند که کیفیت محصولاتی که خریداری می کنند رو به کاهش است.

علاوه بر این، همه کالاها را نمی توان به مقدار کافی از طریق مجاری جایگزین تامین کرد. تولید بسیاری از داروهای ساخت روسیه که به مواد اولیه وارداتی وابسته هستند، افت کرده است. در این میان صنعت خودرو با کمبود نیمه هادی های وارداتی دست و پنجه نرم می کند و تولید آن در دو ماه ژانویه - فوریه (دی-بهمن) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد کاهش یافته است.

با این حال، حتی اگر روسیه نتواند مانند گذشته خودرو بسازد، می تواند دست به واردات آن بزند. پس از لادا، اکنون خودروی چینی هاوال محبوب ‌ترین برند در روسیه بوده و فروش ماهانه آن ظرف سال گذشته ۳۳۱ درصد افزایش یافته است.

به نوشته اکونومیست، خریداران آسیایی از واردات نفتی که اروپا از خرید آن خودداری کرده، خشنودند و برآوردها نشان می دهد که در ماه مارس (اسفند/ فروردین)، نزدیک به ۹۰ درصد از کل صادرات نفت خام روسیه به چین و هند ارسال شد که این میزان پیش از جنگ ۲۵ درصد بود. خریداران جدید، به علاوه افزایش جهانی بهای نفت خام که جنگ نیز تا حدی در آن دخیل بود، باعث شد مازاد حساب جاری روسیه به رکورد ۲۲۷ میلیارد دلار یعنی ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

اما بعید به نظر می رسد که این رشد برای یک سال دیگر ادامه یابد. قیمت هر بشکه نفت برنت از میانگین ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ به زیر ۸۵ دلار رسیده است. به گفته وزارت دارایی، نفت اورال روسیه اکنون با تخفیف فراوان و ‌در ژانویه و فوریه به طور میانگین زیر ۵۰ دلار به فروش می رسد. میانگین فروش نفت خام روسیه در سال ۲۰۲۲ برابر با ۷۶ دلار بود.

تحلیلگران برآورد می کنند که روسیه برای تراز کردن بودجه خود نیاز دارد تا بهای نفت خام بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه باشد. بر اساس تخمین سازمان بین‌ المللی انرژی، درآمدهای نفتی روسیه در ماه مارس ۴۳ درصد کمتر از سال گذشته بود و اقتصاددانان پیش بینی می کنند که مازاد حساب جاری این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۳ تا ۴ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

کاهش صادرات نفتی به معنای درآمد کمتر دولت است. در سال ۲۰۲۲، کسری بودجه دولت حدود ۳۷ میلیارد دلار یا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی بود و مسکو امسال نیز بر این مبنا برنامه ‌ریزی می‌ کند. اما داده‌های واقعی و به روز هزینه‌ ها و مالیات‌ ها این هدفگذاری را خوش‌بینانه نشان می ‌دهد. کسری بودجه برابر با ۵ درصد تولید ناخالص داخلی، محتمل تر به نظر می رسد.

با این حال، دولت روسیه گزینه های زیادی برای تامین مالی خود دارد. صندوق دارایی روسیه با وجود برداشت ۳۰ میلیارد دلاری سال گذشته میلادی، هنوز حدود ۱۵۰ میلیارد دلار (حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی) موجودی دارد. از سوی دیگر دولت می تواند اوراق قرضه بیشتری نیز منتشر کند.

اما پول تنها عامل در جایگزین کردن سلاح ‌های آسیب‌دیده و مهمات مصرف ‌شده نیست. حجم انبوهی از تجهیزات نظامی روسیه در جنگ جاری از بین رفته اند. بر اساس گزارش اخیر اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (csis)»، تخمین زده می شود که تعداد خودروهای زرهی نابود شده در طول جنگ، بین ۸ هزار تا ۱۶ هزار دستگاه باشد. روسیه همچنین تعداد زیادی هواپیما، پهپاد و توپخانه را نیز از دست داده است.

یک راه ‌حل‌ آن است که از جنگ افزارهای موجود با وجود قدیمی و معیوب بودنشان استفاده شود. یا آنکه سلاح های اختصاص یافته به صادرات را به خط مقدم ارسال کند. تخمین زده می شود که صادرات جنگ افزار روسیه از ۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۱ میلیارد دلار یا کمتر در سال گذشته کاهش یافته باشد.

چالش دیگر، جذب نیروی کافی برای تداوم جنگ است. بسیاری در جنگ کشته شده و بسیاری نیز مهاجرت کرده اند. در سال منتهی به دسامبر (آذر/دی) ۲۰۲۲، تعداد نیروی کار زیر ۳۵ سال شاغل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافت. کمبود کارگر مشکلی رایج است و در ماه دسامبر، بانک مرکزی اعلام کرد که در ازای هر کارجو ۲.۵ فرصت شغلی وجود دارد و نیمی از شرکت های بررسی شده برای یافتن نیروی کافی با مشکل مواجهند. از سوی دیگر، دستمزدها به سرعت در حال افزایش است و نیروی متخصص به ویژه مهندسان فناوری اطلاعات و وکیلان کمیاب هستند.

به طور کلی، اقتصاد روسیه ثابت کرده که مقاوم بوده است. میانگین دستمزد در شرکت‌های متوسط ‌و بزرگ، که شامل بسیاری از نهادهای دولتی می‌شود، در سال گذشته حتی با احتساب تورم به میزان ناچیزی افزایش یافت. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که ارزش پس‌انداز مردم اندکی کم شده و تورم در ماه مارس به ۳.۵ درصد کاهش یافت.

تولید ناخالص داخلی واقعی در سال گذشته تنها ۲ تا ۳ درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی پیش بینی شده از سوی بسیاری از اقتصاددانان بود. بر اساس بیشتر پیش بینی ها، اقتصاد روسیه امسال رشد خواهد کرد.

تمام اینها نشان می دهد که مسکو می تواند کارزار جنگ را برای مدتی تامین کند. اما گسترش آن موضوع دیگری است. برخی از راستگرایان روس از دولت خواسته اند که بیش از چند درصد از تولید ناخالص داخلی برای جنگ هزینه کند. به هر حال، روسیه قبلاً درگیر جنگ تمام عیار بوده و در جریان جنگ جهانی دوم و در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳، ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش کرد.

روسیه به دشواری بتواند با حفظ ثبات اقتصادی و استانداردهای زندگی آتش جنگ را شعله ور تر سازد. چاپ پول به افزایش تورم می انجامد و باعث می شود که روبل ارزش خود را از دست داده و استانداردهای زندگی را که دولت برای حفظ آن بسیار تلاش کرده، کاهش می‌دهد و اینامر فضای آرامش و ثباتی را که پوتین در تلاش برای حفظ آن است، تضعیف می کند.

اکونومیست در پایان نتیجه گیری کرد: با توجه به توانمندی ها و محدودیت‌های موجود روسیه، احتمالاً جنگ فرسایشی گزینه مورد نظر مسکو در اوکراین خواهد بود. مسکو توانسته است اقتصاد روسیه را از گزند آثار سوء جنگ و تحریم‌ ها مصون نگه دارد، هر چند که این امر به قیمت دشوار شدن پیروزی در جنگ تمام شده است.
https://irna.ir/xjMhgN
**بانک توسعه آسیا: آسیای مرکزی در معرض کمبود جدی آب است
بانک توسعه اوراسیا(EDB) اعلام کرد که آسیای مرکزی به دلیل مصارف بیش از حد با کمبود آب مواجه است و در صورت عدم همکاری منطقه ای کافی، تا سال ۲۰۵۰، این منطقه ممکن است با کمبود آب آبیاری مواجه شوند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

بانک توسعه اوراسیا (EDB) در گزارشی با عنوان «امنیت غذایی و بازگشایی پتانسیل های کشاورزی و صنعتی منطقه اوراسیا» با اعلام این مطلب نوشت: برای کشورهای آسیای مرکزی، منبع اصلی محدودیت های ساختاری کمبود منابع آب است. در آینده، کمبود در کشورهای خشک نه تنها افزایش می یابد بلکه امکان گسترش زمین های کشاورزی را محدود می کند.

براساس این گزارش بانک توسعه اوراسیا(EADB) در صورت عدم همکاری منطقه ای کافی، تا سال ۲۰۵۰ کشورهای آسیای مرکزی ممکن است با کمبود آب برای آبیاری مواجه شوند.

به گفته کارشناسان این بانک، اقتصاد کشورهای آسیای مرکزی با سطح بالای تقاضای انرژی و آب در اقتصاد و در درجه اول کشاورزی و صنعت مشخص می شود. راه حل مساله امنیت غذایی ارتباط تنگاتنگی با افزایش اثربخشی مدیریت مجتمع آب-انرژی آسیای مرکزی و استفاده از فناوری صرفه جویی در رطوبت دارد.

این گزارش می افزاید توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورهای آسیای مرکزی در حوزه دریای آرال مدت‌هاست که در شرایط کاهش منابع آبی ادامه دارد و این وضعیت مسیر اصلی روابط بین‌دولتی را بین کشورهای منطقه تعیین می‌کند. کمبود آب در منطقه بیشتر به عدم ساماندهی مصرف آب در کشاورزی و صنعت و نیز وضعیت نامناسب زیرساخت های اقتصاد آب و کمبود بودجه برای توسعه و خدمات فنی آن مربوط می شود.

به طور کلی، مصرف آب سرانه جمعیت نسبت به دوران شوروی به نصف کاهش یافته است برای مثال از ۳۵۰۰ مترمکعب به ۱۵۴۰.۷ مترمکعب در سال ۲۰۱۸.

براساس اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، «سرانه منابع آبی کشورهای آسیای مرکزی (مساحت ۲.۳ هزار مترمکعب) کافی است. مشکل کمبود نیست، بلکه استفاده نابخردانه است.»

براساس گزارش های فائو، کشورهای آسیای مرکزی جزو ۱۰ مصرف کننده برتر آب در جهان هستند: ترکمنستان (۵۳۱۹ مترمکعب در سال)، قزاقستان(۲۳۴۵ مترمکعب در سال)، ازبکستان (۲۲۹۵ مترمکعب در سال)، قرقیزستان (۱۹۸۹ متر مکعب در سال، تاجیکستان (۱۸۹۵ متر مکعب در سال). همچنین در کشورهای آسیای مرکزی ۲.۵ تا ۳ برابر بیشتر از کشورهای توسعه یافته آب برای تولید محصولات کشاورزی مصرف می شود.

امروزه ۹۲ درصد از آب مصرفی در تاجیکستان برای نیازهای کشاورزی و انرژی و ۴ درصد برای صنعت و آب و برق مصرف می شود. در عین حال مشکل آب آشامیدنی در تاجیکستان نیز وجود دارد. حدود ۶۸ درصد از جمعیت به تامین آب متمرکز دسترسی ندارند. حدود ۳۰ درصد از شبکه های آبرسانی کشور کار نمی کنند.

بانک توسعه اسیا تاکید کرده است که در صورت عدم همکاری اقتصادی منطقه ای کافی (از جمله یکپارچگی نامطلوب آب و انرژی)، در آینده تا سال ۲۰۵۰، کشورهای آسیای مرکزی ممکن است به وضعیت «کم آب» نزدیک شوند. در این گزارش آمده است: تامین ناکافی آب، توزیع نابرابر منابع آب بین کشورها و مشکلات زیست محیطی فزاینده در منطقه، نیاز به هماهنگی و یکپارچگی اقتصادی دارد.

به گزارش اسیاپلاس امروزه در بخش آب تاجیکستان ۹۲ درصد از حجم آب مصرفی برای نیازهای کشاورزی با کشاورزی آبی و انرژی و ۴ درصد برای صنعت و آب و برق مصرف می شود. در عین حال مشکلات آب آشامیدنی در تاجیکستان نیز وجود دارد. حدود ۶۸ درصد از جمعیت تاجیکستان به تامین آب متمرکز دسترسی ندارند. حدود ۳۰ درصد از شبکه های آبرسانی در جمهوری کار نمی کنند.

علاوه بر این، در تاجیکستان، به گفته کارشناسان، ۶۱ برابر بیشتر آب آبیاری برای نیازهای مرغداری ها مصرف می شود، ازبکستان ۱۰ برابر بیشتر برای دامپروری، ترکمنستان ۴۲ برابر بیشتر از چین برای کشت پنبه خام مصرف می کند.

این نتیجه گیری که آسیای مرکزی مشکل سازترین منطقه است، جایی که اتلاف وحشتناک در استفاده از منابع آبی مجاز است، توسط متخصصان دانشگاه شمال غربی A&F استان شانشی چین و کارمندان وزارت منابع آب چین نیز انجام شد. کارشناسان چینی اطمینان دارند که با استفاده خردمندانه از منابع آب و زمین در کشورهای منطقه می توان ۵۶ درصد آب را صرفه جویی و ۳۸۷ میلیون نفر را تغذیه کرد.
https://irna.ir/xjMhdx
**گالوپ: محبوبیت جهانی آمریکا و آلمان کاهش یافت
تارنمای موسسه افکارسنجی گالوپ امروز با انتشار جدیدترین یافته های نظرسنجی میزان محبوبیت قدرتهای جهانی خبر داد که در حالیکه آلمان کماکان محبوبترین قدرت جهانی است، میزان محبوبیت بین المللی آمریکا در دومین سال زمامداری جو بایدن کاهش یافت.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

بر اساس نتایج این نظرسنجی که در سال ۲۰۲۲ و از میان داوطلبان نزدیک به ۱۴۰ کشور انجام شد، متوسط محبوبیت آمریکا به ۴۱ درصد رسید که در مقایسه با شش ماه نخست ریاست جمهوری بایدن و پیش از عقب‌نشینی نیروهای این کشور از افغانستان افتی ۸ درصدی را نشان می دهد. لازم به ذکر است که میزان محبوبیت جهانی آمریکا در پایان نخستین سال ریاست جمهوری بایدن ۴۵ درصد بود.

گر چه میزان محبوبیت آمریکا در نیمه نخستین دور ریاست جمهوری بایدن در مقایسه با محبوبیت ۴۷ درصدی آمریکا در زمان مشابه ریاست جمهوری باراک اوباما افتی ۶ درصدی را نشان می دهد، با این حال محبوبیت این کشور در دومین سال زمامداری دونالد ترامپ به ۳۱ درصد و در زمان مشابه دوره نخست و دوم ریاست جمهوری جرج بوش پسر به ۳۴ و ۳۸ درصد سقوط کرده بود.
به نوشته این موسسه افکارسنجی آمریکایی، اقبال عمومی به واشنگتن در میان شرکای کلیدی و راهبردی در قاره های اروپا و آمریکا دستکم ۲۱ درصد کاهش یافت و در یونان ۳۱ درصد، برزیل ۲۲ درصد، کانادا ۲۲ درصد و هلند ۲۱ درصد نزول داشت.

با این حال نظر مردم ۱۱ کشور نسبت به آمریکا بهبود یافت و در لهستان، اوکراین، اسرائیل و هند به ترتیب ۳۰، ۲۹، ۱۵ و ۱۱ درصد به میزان موافقان سیاست های آمریکا افزوده شد که این میزان محبوبیت در هند بی سابقه بوده است.
آلمان پس از بر روی کار آمدن اولاف شولتس کماکان و برای ششمین سال پیاپی در صدر محبوب ترین قدرتهای جهانی بوده است. در سال ۲۰۲۲ متوسط محبوبیت رهبری آلمان در میان ۱۳۷ کشور بیش از ۴۶ درصد بود که نسبت به سال ۲۰۲۱ افتی ۴ درصدی را نشان می دهد.
https://irna.ir/xjMhjp
**تلاش آلمان برای دست کشیدن سوئیس از سیاست "بی طرفی"
هشدارهای جبهه طرفدار اوکراین و به‌ویژه آلمان در مورد کمبود مهمات زره‌پوش گپارد بیش از هر چیز به طرحی برای کشاندن پای سوئیس به اردوگاه تامین‌کنندگان سلاح کی‌یف و صرف‌نظر کردن این کشور از موضع تاریخی «بی‌طرفی» در درگیری‌ها به نظر می‌رسد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

اصرار برلین به تامین مهمات گپاردها از سوی سوئیس و تاکید برن بر حفظ موضع تاریخی بی‌طرفی در قبال هر درگیری حتی جنگ اوکراین، آینده استفاده از گپاردهای آلمانی را مبهم کرده است. این در حالی است که این زره‌پوش و توان مقابله آن با پهپادها سبب شده تا این سلاح در جبهه اوکراین از اهمیت و ارزشی قابل توجه برخوردار شود. اما اعلام کمبود مهمات این تانک تا چه اندازه واقعی است و سرانجام سوئیس را به دست کشیدن از موضع تاریخی خود وامی‌دارد؟

شبکه خبری «فرانس ۲۴» در گزارشی در این باره، آورد: زره‌پوش آلمانی گپارد معروف به «قاتل پهپاد» به سلاحی محبوب در اوکراین تبدیل شده است و هم‌زمان سوئیس به‌عنوان مهم‌ترین تامین‌کننده مهمات این سلاح با تاکید بر حفظ موضع بی‌طرفی از تامین مایحتاج نظامی کی‌یف سر بازمی‌زند؛ مساله‌ای که چالشی نظامی و سیاسی را در جبهه غربی طرفدار کی‌یف ایجاد کرده است.

سوئیس با پافشاری در موضع بی طرفی خود همچنان به کشورهای اروپایی اجازه نمی‌دهد که مهمات تولید شده در خاکش را در اختیار اوکراین بگذارند. آلن برست رئیس جمهور سوئیس، روز ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین)، به اولاف شولتس نخست وزیر آلمان، که بار دیگر از او اجازه خواست تا حدود ۱۲ هزار قبضه مهمات ذخیره شده در آلمان را برای ۳۷ ضدهوایی گپارد که سال گذشته به اوکراین تحویل شده در اختیار کی‌یف قرار دهد، پاسخ منفی داد. برن در ماه‌های گذشته به درخواست‌های مشابه اسپانیا و دانمارک برای ارسال مهمات ضدهوایی و خودروهای زرهی «ساخت سوئیس» به همین شیوه پاسخ داده است.

برست در جریان سفر خود به آلمان تاکید کرد: ما مجبور نیستیم قوانین خود را زیر پا بگذاریم. سوئیس در واقع از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) «بی‌طرفی» تاریخی خود را دلیل انعطاف ناپذیری در این موضع معرفی می‌کند و می‌گوید از نظر قانونی، حق فروش سلاح به کشوری که فعالانه در درگیری نظامی مشارکت دارد را ندارد. همچنین فراتر از آن، برن اجازه نمی‌دهد کشورهایی که سلاح سوئیسی را در انبار دارند، آن را برای کشور درگیر جنگ ارسال کنند.

این مساله در مورد زره‌پوش گپارد بعد عینی یافته است. این سلاح از نخستین تانک‌های غربی بود که به کی‌یف ارسال شد و از آن جهت که پهپادها را هدف قرار می داد از اهمیت ویژه ای در این درگیری برخوردار است.

آلمان از آغاز سال ۲۰۱۰ میلادی دیگر از این زره‌پوش استفاده نکرده است. به گفته جف هاون (Jeff Hawn)، کارشناس نظامی روسی و مشاور خارجی یک مرکز تحقیقات ژئوپلیتیک آمریکایی (New Lines)، «این تانک در دهه ۱۹۷۰ برای سرنگونی بالگردهای اتحاد جماهیر شوروی در صورت حملات هوایی اتحاد جماهیر شوروی به اروپای غربی ساخته شد». اما توسعه سلاح های مدرن تر و فروپاشی شوروی در نهایت برلین را متقاعد کرد که این تانک ضد هوایی منسوخ شده است.
الکساندر واتراورز (Alexandre Vautravers) معاون سابق فرمانده یک تیپ زرهی و سردبیر مجله ارتش سوئیس تأکید می‌کند، با این وجود، این سیستم دفاعی بسیار کارآمد است. هر چیزی را که برای مقابله با هواپیماها، موشک‌ها، بالگردها و پهپادهای دشمن تا فاصله سه هزار و۵۰۰ متری لازم است در این وسیله نقلیه گرد آمده است».

هاون، قدرت تحرک و سیستم راداری بسیار پیچیده آن را نقطه قوت این سلاح می‌داند. همین ویژگی‌ها گپارد را به ستاره ضد حمله اوکراین در منطقه خارکف در سپتامبر (شهریور/ مهر) ۲۰۲۲ تبدیل کرد.

گوستاو گرسل (Gustav Gressel) کارشناس امور نظامی روسیه در شورای اروپا در حوزه روابط بین الملل در این باره گفت: روس‌ها که در شناسایی محل استقرار نیروهای اوکراینی با مشکل مواجه بودند از پهپادها برای یافتن موقعیت آنها استفاده می‌کردند و در همین حین گپارد آنها را هدف قرار می‌داد و همین امر سبب شد تا اوکراینی‌ها امتیاز تاکتیکی خود را حفظ کنند.

همین ویژگی سبب شد تا گپارد به «قاتل پهپاد» شهرت یابد. به گفته هاون، رادارهای این وسیله و توانایی قفل کردن بر روی هدف، این تانک را نسبت به سایر سامانه‌های پدافند هوایی قابل حمل که فاقد چنین سیستم شناسایی توانمندی هستند، مؤثرتر می‌کند. همچنین مقابله با پهپهادها به کمک این سلاح بسیار مقرون به صرفه تر از کاربرد موشک‌های هدایت شونده است که ده ها هزار دلار هزینه دارند.

چالش تامین مهمات

این کارشناس آمریکایی معتقد است: از آنجا که روسیه به‌طور فزاینده‌ای از پهپادها در عملیات نظامی استفاده می‌کند، نقش گپارد پررنگ‌تر از گذشته شده است.

اینجاست که موضع بی‌طرفی سوئیس مساله‌ساز شده است. آلمان با کنار گذاشتن این سلاح، تولید مهمات آن را نیز متوقف کرد و به این ترتیب سوئیس به‌عنوان شریک تکنولوژیک تاریخی این سیستم دفاع ضد هوایی به تامین کننده اصلی آن تبدیل شد.

به گزارش یک شبکه خبری آلمانی، از زمان تحویل اولین تانک ها به اوکراین در ژوئیه (تیر/مرداد) ۲۰۲۲، برلین درخواست تامین مهمات از برن را متوقف نکرده است و مساله تامین مهمات این تانک از آغاز، یک چالش و دردسر بود.

گرسل خاطرنشان می‌کند که آلمان ۶ هزار گلوله گپارد در اختیار کی‌یف قرار داده است و این میزان از ذخیره‌هایی که احتمالاً به قبل از دهه ۱۹۹۰ و زمانی که سوئیسی ها کمتر مراقب امکان صادرات مجدد سلاح های تولیدی خود بودند، تامین شده است.

وی با بیان اینکه این زره‌پوش مصرف مهمات بالایی دارد، افزود: این تانک می‌تواند تا هزار گلوله در دقیقه شلیک کند.

همین امر این نگرانی را ایجاد کرده که مهمات ارسالی به سرعت پایان یابد. به همین دلیل رسانه‌های غربی و به ویژه آلمانی بارها اعلام کرده اند که بدون تصمیم سریع سوئیس، گپارد بی استفاده خواهد شد. حتی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در ماه مارس (اسفند/ فروردین) از سوئیس خواست تا به ارسال مجدد مهمات برای این تانک به آلمان چراغ سبز نشان دهد.

آیا بی‌طرفی سوئیس قربانی می‌شود؟

واتراورز کارشناس سوئیسی مسائل نظامی معتقد است زنگ هشدار در مورد تامین مهمات گپارد خیلی زودتر از موعد به صدا در آمده است. او می‌گوید: اظهار نظر مشابهی از سوی اوکراین در تایید کمبود مهمات مطرح نشده است.

به گفته گرسل، کشورهای دیگری از جمله نوروژ، ترکیه و اسپانیا نیز این مهمات را تولید می‌کنند.

این کارشناس جنگ اوکراین، افزود: پس از ضد حمله علیه خارکف، کمبود مهمات آشکاری وجود داشت، اما به نظر می رسد که اوکراینی ها از آن زمان توانسته اند مقداری مهمات به دست آورند.

یافتن منبع تامین مهمات ساده نیست. گرسل ادامه داد: آلمان از سایر کشورهایی که سهام گپارد را در اختیار دارند مانند برزیل و قطر درخواست مهمات کرده است. برزیل به صراحت اعلام کرده است که به اوکراین تسلیحات نخواهد داد، اما قطر موضع رسمی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

از نظر واتراورز، تمام این مناقشه ها در مورد امتناع سوئیس از ارسال ذخایر مهمات خود به آلمان «بیش از هر چیز تلاش برلین- که به دلیل کندی و عدم ارائه سلاح های سنگین کافی به اوکراین مورد انتقاد قرار می گیرد – است» برای خنثی کردن این انتقادات و متهم دانستن کشور دیگری در این ماجرا با تلاش برای کشاندن پای سوئیس به اردوگاه کشورهایی که به کی‌یف اسلحه می‌رسانند.

هاون اما معتقد است که در دورنمای آماده شدن اوکراین برای ضدحمله علیه نیروهای روس، نقش گپارد را در حفاظت از نیروهای در حال پیشروی پررنگ می‌کند و بدون شک در چنین شرایطی، خطر تمام شدن مهمات برای این «قاتلان پهپاد»وجود دارد.

روزنامه فرانسوی لوموند در سرمقاله ای که نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۲ منتشر شد، تخمین زد که اگر برن موافقت می کرد کمی از موضع سرسختانه‌اش کوتاه بیاید امکان پاسخگویی بهتر به «وضعیت اضطراری» موجود را فراهم می کند.

فرانس ۲۴ در پایان گزارش خود آورده است: آلمان قصد دارد این وابستگی به مهمات «ساخت سوئیس» را در اسرع وقت کاهش دهد. سازنده آلمانی گپارد (Rheinmetal) در ماه نوامبر از یک شرکت اسپانیایی مهماتی به ارزش یک میلیارد یورو خریداری کرد. گرسل تخمین می‌زند که اولین فرصت خروج مهمات گپارد از کارخانه تابستان امسال است و حال باید دید که این تاخیر با برنامه ضدحمله اوکراین سازگار است یا خیر.
https://irna.ir/xjMhgc
**مدودف: جهان در آستانه جنگ جهانی سوم است
دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه امروز گفت: جهان بیمار است و به احتمال زیاد در آستانه یک جنگ جهانی جدید قرار دارد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

‌ مدودف در نشستی در مسکو با اشاره به خطر وقوع یک رویارویی هسته‌ای گفت: به احتمال زیاد در آستانه یک جنگ جهانی جدید هستیم.

وی به رغم اینکه اجتناب از وقوع یک جنگ جهانی جدید را غیرممکن نداست اما نسبت به احتمال روز افزون وقوع یک تقابل هسته‌ای هشدار داد.

این اظهارات مدودف در حالی مطرح شده که ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه بامداد شب گذشته درباره احتمال فزاینده تقابل نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا و خطر تشدید تنش هسته‌ای میان این دو قدرت اتمی هشدار داده و گفته بود: اگر آمریکا به مسیر فعلی خود به سمت بن‌بست با روسیه ادامه داده و احتمال تقابل نظامی مستقیم را افزایش دهد، سرنوشت معاهده استارت جدید محکوم به فناست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فوریه گذشته گفت که مسکو از معاهده استارت جدید یا پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا خارج نمی‌شود اما آن را به حالت تعلیق درآورد.
https://irna.ir/xjMhjR
**نگرانی رژیم اسرائیل از افزایش نقش چین در خاورمیانه
محافل سیاسی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از افزایش نقش آفرینی چین در خاورمیانه به زیان آمریکا به عنوان هم پیمان سنتی تل آویو ابراز نگرانی کردند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«ایتمارآیخنر»خبرنگار سیاسی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» درباره افزایش حضور بین المللی چین بویژه در خاورمیانه تصریح کرد: تحولات فعلی، افزایش دخالت چین در خاورمیانه را برای رژیم اسرائیل آشکار کرده است و وقتی از «بنیامین نتانیاهو » نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای با «CNBC در این باره سوال شد، او گفت که ما به چین احترام می گذاریم اما با آمریکا ائتلاف داریم.

«ران بن یشای» مفسر امور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود تصریح کرد: واشنگتن، پکن را یک رقیب و دشمن اصلی خود در همه زمینه‌های اقتصادی و نظامی می‌داند بنابراین برای اسرائیل نگران‌کننده است که چین حضور قوی خود در خاورمیانه را به زیان آمریکا که قدرت حامی اسرائیل در منطقه است، توسعه می دهد.

وی تاکید کرد که چین در حال انجام کارهای بزرگ است اما رژیم اسرائیل با دوست بزرگ خود آمریکا ائتلافی ضروری دارد و به همین دلیل نتانیاهو خواستار افزایش دخالت آمریکا در خاورمیانه شد و ادعا کرد که این تنها خواست تل آویو نیست بلکه بیشتر کشورهای منطقه خاورمیانه از مشارکت بیشتر آمریکا در خاورمیانه استقبال می کنند و بسیار مهم است که آمریکا در مورد تعهد و مشارکت خود در خاورمیانه شفاف باشد.

«تومی اشتاینر» کارشناس روابط چین و رژیم اسرائیل در گروه سیگنال نیز اظهار داشت: سخنان نتانیاهو به این معناست که اسرائیل درحال فهمیدن این موضوع است که دخالت چین در مسائل سیاسی و راهبردی در خاورمیانه ممکن است به ضرر تل آویو باشد زیرا اصولی که اساسا چین در چارچوب «ابتکار امنیت جهانی» برای آشتی بین عربستان و ایران دنبال کرده است، از نظر اسرائیل بسیار مشکل ساز است زیرا به دنبال حفظ امنیت همه طرفهای منطقه ای و نه "امنیت مطلق" یکی از آنها نسبت به دیگران است.

وی گفت: منافع اسرائیل در جلوگیری از توسعه نفوذ سیاسی چین در خاورمیانه است. اسرائیل و شرکای منطقه ای آن با کاهش علاقه آمریکا به خاورمیانه ناامید شده اند زیرا رقابت واشنگتن با چین و روسیه منافع اصلی سیاسی و استراتژیک واشنگتن را تحت تأثیر قرار می دهد؛ هرچند که خاورمیانه اهمیت خودش را برای آمریکا از دست داده است. با وجود اینکه آیا ارزیابی در مورد منافع آمریکا در منطقه درست است یا خیر، باید گفت که این امر عاملی است که چین را به افزایش مشارکت خود در خاورمیانه است.

به نوشته سایت عربی ۲۱، بدیهی است که نگرانی رژیم اسرائیل از افزایش تحرکات چینی ها در منطقه به زیان آمریکا ناشی از درک این کشور است که پکن نه تنها یک قدرت منطقه ای بلکه یک قدرت میانجی در عرصه جهانی است و باید از توانمندی‌های خود در زمینه‌های نوآوری، فناوری و امنیت استفاده کند و شراکت‌های جدیدی برای خود ایجاد کند و برای گسترش قدرت سیاسی خود در نقشه های ائتلاف های سیاسی شرکت کند. این امر رژیم اسرائیل را وادار می‌کند تا خطوط قرمز واضحی را در مقابل چین وضع کند تا شاید بتواند از نفوذ روزافزون آن در خاورمیانه جلوگیری کند.
https://irna.ir/xjMhcx
**بولتون خواستار استقرار دوباره تسلیحات هسته ای در کره جنوبی شد
جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت باید سلاح های هسته ای تاکتیکی در کره جنوبی دوباره مستقر شود تا پیامی واضح به کره شمالی داده شود.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

اظهارنظر جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا درباره استفرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی در کره جنوبی در حالی مطرح شد که یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی برای شرکت در نشستی با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واشنگتن به سر می برد تا درباره راه های افزایش اعتمادسازی در گسترش بازدارندگی آمریکا، چتر هسته ای آمریکایی برای حفاظت آمریکا از متحدانش بحث و گفت و گو کنند.

درحالی که کره شمالی رقابت تسلیحات موشک هسته ای را سرعت می بخشد، رئیس جمهوری کره جنوبی با سوالاتی درباره اعتماد به آمریکا در مسئله امنیتی کشورش رو به رو شده است. برخی اعضای ارشد حزب حاکم کره جنوبی از سئول درخواست کردند برنامه های هسته ای خودش را تقویت کند.

در این میان جان بولتون گفت استقرار دوباره سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا در کره جنوبی ضمانتی برای اطمینان سئول و همزمان ارسال هشدار به پیونگ یانگ است. وی در مصاحبه با خبرنگاران و در حاشیه کارگروهی به میزبانی بنیاد آسان برای مطالعات سیاست در سئول افزود: «در اختیار گذاشتن مجدد سلاح های هسته ای به کره جنوبی گواهی روشن درباره تصمیم و اراده ما برای بازدارندگی کره شمالی است. استقرار مجدد سلاح های هسته ای تاکتیکی به معنای مانع شدن کره جنوبی برای بدست آوردن ظرفیت های خود نیست. »

آمریکا نخستین بار در سال ۱۹۵۸ سلاح های هسته ای تاکتیکی خود را به کره جنوبی فرستاد و در سال ۱۹۹۱ آنها را از کره خارج کرد. از آن زمان آمریکا به کره جنوبی وعده داده است تا از تمامی ظرفیت های خود برای دفاع از این متحد کلیدی خود در آسیا استفاده کند.

یون سوک یول در کمپین انتخاباتی خود گفته بود از آمریکا می خواهد در صورت نیاز سلاح های هسته ای را به کره جنوبی بازگرداند اما پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهوری این کشور در ماه مه سال گذشته میلادی از حرف خود فاصله گرفت. لی جونگ سوپ وزیر دفاع کره جنوبی در ماه نوامبر سال میلادی گذشته گفت سئول به دنبال چنین حرکتی نیست.

در مصاحبه هفته گذشته یول با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد توسعه سلاح های هسته ای تخطی از پیمان منع گسترش سلاح های اتمی است، اما او به دنبال تقویت نقش سئول در گسترش بازدارندگی آمریکاست.
https://irna.ir/xjMhhj
**ترکیه: به تحریم‌ها علیه ایران نمی‌پیوندیم
وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر تاکید کرد که آنکارا به تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نمی‌پیوندد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«چاووش اوغلو» امروز (سه شنبه) در مصاحبه با شبکه «TV ۱۰۰» در پاسخ به این سوال که کدام یک به ترکیه نزدیک است، «ناتو یا روسیه؟» گفت: آنکارا اصول اولیه خود را در توسعه روابط با روسیه کنار نمی‌گذارد.

وی تاکید کرد: ما به تحریم ها نمی پیوندیم؛ نه علیه روسیه و نه علیه ایران.

وزیر امور خارجه ترکیه خطاب به ائتلاف مخالفان در کشورش گفت: چرا باید بپیوندیم؟ منفعت ما در این زمینه چیست؟ مخالفان می‌گویند اگر ما حکومت کنیم، ثابت خواهیم کرد که عضو ناتو هستیم و به تحریم‌ها علیه روسیه می‌پیوندیم. آیا حساب کرده‌اید که این کار چه سود و ضرری برای ترکیه دارد؟ چرا باید از یک سیاست مستقل برای خوشایند برخی افراد دست بکشم؟

اوغلو افزود: ترکیه عضو بی‌قید و شرط ناتو و کشوری است که از فعالیت‌های ناتو و گسترش این ائتلاف حمایت می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه سیاست خارجی کشورش یک سیاست ۳۶۰ درجه ای است، گفت: روسیه، کشورهای خلیج فارس، جهان اسلام، آسیا، قفقاز، آفریقا و آمریکای لاتین، ما همه جا هستیم و آنکارا اصول اساسی خود را در توسعه روابط با روسیه رها نمی‌کند.

چاووش اوغلو پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که آنکارا از تحریم‌های یکجانبه اعمال شده که تایید سازمان ملل را ندارد، حمایت نمی‌کند و به هیچکس اجازه نمی‌دهد این تحریم‌ها را از طریق ترکیه دور بزند.

«ابراهیم گالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که آنکارا به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نمی‌پیوندد زیرا این تحریم‌ها بیش از هر چیز به اقتصاد ترکیه آسیب خواهد زد.

مسکو بارها اعلام کرده است که روسیه بر فشار تحریم‌هایی که غرب از چندین سال پیش بر آن وارد کرده بود و هنوز در حال افزایش است، غلبه خواهد کرد.

این در حالی است که پیشتر نیز بسیاری از ناظران سیاسی کشورهای مختلف نسبت به بی‌اثر بودن تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده و خواستار تجدید نظر غرب در روابط خود با تهران شده بودند.
https://irna.ir/xjMhh4
**اروپا متهم به صادرات آفت‌کش‌های مرگبار به برزیل
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آفت‌کش‌هایی که استفاده از آنها در اتحادیه اروپا به دلیل خطراتی که برای سلامت انسان دارند ممنوع شده‌است، به برزیل صادر شده و در مزارع این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

روزنامه گاردین در این زمینه نوشت: اروپا میزبان برخی از بزرگترین و سودآورترین شرکت های شیمیایی جهان از جمله شرکت سوئیسی سینجنتا (Syngenta) به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های پیشرو در بخش کشاورزی و شرکت های چند ملیتی باسف (BASF) و بایر (Bayer) تولید کننده مواد شیمیایی و دارو در آلمان است.

اما تعدادی از آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌هایی که این شرکت ها تولید می‌کنند توسط مقام های بهداشتی اروپا به دلیل ارتباط آنها با بروز سرطان، مشکلات تولید مثل و بیماری‌های عصبی ممنوع شده‌اند.

با وجود این ممنوعیت، بر اساس تحقیقات جدید مرکز تحقیقات بین المللی لایت هاوس ریپورتس و ریپوتر، میلیون ها پوند تولیدات این شرکت ها همچنان به برزیل صادر می شوند و در زمین های کشاورزی این کشور مصرف می شوند؛ کشوری که بازار بین المللی شکر را تامین می کند.

اسناد وزارت کشاورزی برزیل نشان می دهد یک قارچ کش تولیدی توسط باسف که بر پایه اپوکسیکنازول (epoxiconazole) که یک ماده شیمیایی ممنوعه در اتحادیه اروپا است، روی دو مزرعه شکر که مواد غذایی شرکت نستله را تامین می کند، اسپری شده است.

یکی از مزارعی که از این قارچ کش ممنوعه استفاده می کند، بخشی از شرکت بزرگ شکر برزیلی موسوم به کوپرسوکار (Copersucar) است که در سال ۲۰۲۰ یک میلیارد یورو (۸۸۰ میلیون پوند) شکر به اروپا فروخت.
در ایالت سائو پائولو برزیل، یک مزرعه شکر پس از شکایت یکی از همسایگان در مورد تاثیرات بهداشتی ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی، مورد تحقیقات قرار گرفته است.

مقام های وزارت دادگستری سائو پائولو پس از تحقیقات دریافتند که در این مزرعه از قارچ کش حاوی ماده فعال سیپروکونازول استفاده شده که در اتحادیه اروپا استفاده از آن منع شده است.

آنها همچنین حشره کش های شرکت باسف و بایر را کشف کردند که شامل مواد فعال فیپرونیل و تری فلومورون هستند و این دو ماده در اتحادیه اروپا منع مصرف دارد.

آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) اپوکسینازول را در طبقه بندی مواد سرطان زا قرار داده و نگرانی های مشابهی توسط سازمان امنیت غذای اروپا (EFSA) ابراز شده است.

مارکوس اورلانا گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مواد سمی و حقوق بشر، ادامه صادرات مواد شیمیایی توسط شرکت های مستقر در اتحادیه اروپا را «روشی نفرت انگیز» توصیف کرده و از اتحادیه اروپا خواسته تا این ممنوعیت را اجرا کند.
https://irna.ir/xjMhkd
**کره جنوبی شهروندانش را از سودان خارج کرد
هواپیمای نظامی کره جنوبی با ۲۸ سرنشین امروز سه شنبه با تکمیل عملیات تخلیه شهروندانش با افزایش درگیری میان نیروهای درگیر از کشور جنگ زده سودان به این کشور بازگشت.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

هواپیمای نظامی کی سی-۳۳۰ ارتش کره جنوبی با پایان آخرین مرحله عملیات پرامیس که بدقت از سوی نیروهای ویژه در ارتش، نیروی هوایی و دریایی و دیپلمات های این کشور برنامه ریزی و هماهنگ شده بود در پایگاه هوایی سئول واقع در سئونگنام در جنوب پایتخت این کشور با ۲۸ سرنشین بر روی زمین نشست.

روز گذشته این هواپیما ابتدا از بندر سودان به فرودگاه جده در غرب عربستان سعودی رفت. پیش از آن نیز شهروندان کره جنوبی از خارطوم پایتخت سودان با پرواز شرکت هواپیمایی امارات به بندر سودان منتقل شده بودند.

مقامات سئول تمامی مراحل تخلیه شهروندان این کشور از سودان را لحظه به لحظه از آغاز درگیری در این کشور روز ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) دنبال می کردند.

لی جونگ سوپ وزیر دفاع کره جنوبی، لی دو هون دومین معاون وزیر امورخارجه و جونگ سانگ هوآ رئیس ستاد نیروی هوایی به همراه خانواده های این شهروندان از آنها استقبال کردند.

یون سوک یول رئیس جمهوری این کشور که اکنون برای ملاقات با همتای آمریکایی خود در واشنگتن به سر می برد مراحل عملیات تخلیه شهروندان این کشور را از طریق لینک ویدئو کنفرانس ماهواره ای مشاهده کرد.

به گزارش ایرنا، درگیری‌های مسلحانه در سودان از شنبه هفته گذشته میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است.

در ۳۰ فروردین ماه نیز (چهارشنبه گذشته) آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.

شبکه الجزیره نوشت: اتحادیه پزشکان سودان امروز سه شنبه در جدیدترین آمار خود شمار کشته‌های غیرنظامی درگیری‌های ۱۱ روز اخیر در این کشور را ۲۹۱ نفر اعلام کرد. همچنین تاکنون یک هزار و ۶۹۹ غیر نظامی در جریان درگیری‌ها در این کشور زخمی شدند.
https://irna.ir/xjMhm3
**امیرعبداللهیان عازم عمان شد
وزیر امورخارجه کشورمان بنا به دعوت بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان و برای دیدار با مقامات این کشور در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای، در رأس هیأتی سیاسی دقایقی پیش عازم مسقط پایتخت عمان شد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«حسین امیرعبداللهیان» ظهر امروز به منظور دیدار و رایزنی با مقامات عمانی، تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

وزیر امور خارجه در این سفر و در دیدار با مقامات عمانی درباره مهمترین رویدادهای منطقه، روابط دوجانبه و مناسبات بین‌المللی گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد. پادشاهی عمان سال‌هاست از مهمترین شرکای اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و روابط استراتژیک تهران-مسقط، دو کشور را به دوستان قابل اعتماد یکدیگر تبدیل کرده است.

در راستای تقویت این شراکت استراتژیک، آیت‌الله رئیسی، دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در صدر هیأتی عالی‌رتبه به عمان سفر کرد. ارتقای روابط دوجانبه در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی و گردشگری از مهمترین اهداف این سفر بود.

امیرعبداللهیان ۶ دی ماه سال گذشته به مسقط سفر و با «هیثم بن طارق آل سعید» پادشاه عمان و «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرده‌ بود. وزیر امورخارجه همچنین در این سفر حامل پیام آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پادشاه عمان بود.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم ۲۱ اسفندماه سال گذشته به منظور حضور در نهمین دوره مشورت‌های سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به مسقط سفر و با وزیر خارجه عمان دیدار کرد.
https://irna.ir/xjMhkX
**ژنرال آمریکایی از راهبرد سایبری واشنگتن پرده برداشت
یک مقام ارشد نظامی آمریکا با تشریح راهبرد سیاسی واشنگتن در حوزه امنیت سایبری، اعلام کرد: ایالات متحده نیروهای سایبری بیشتری را در جهت کمک به دولت‌های خارجی با هدف مبارزه با هکرها به خارج از مرزهایش اعزام می‌کند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

ژنرال ویلیام هارتمن سرلشکر ارتش آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس امنیت سایبری آر اس ای (RSA) در سان فرانسیسکو، اعلام کرد: در سه سال اخیر نیروهای سایبری ماموریت ملی ارتش ایالات متحده (CNMF)، ۴۷ عملیات دفاعی «شکار رو به جلو» را در ۲۰ کشور جهان به دعوت آن کشورها پیش برده است.

وی با بیان اینکه درخواست ها برای انجام عملیات های دفاع سایبری رو به افزایش است، گفت: این ابتکار عمل نشان دهنده تلاش فزاینده دولت ایالات متحده در جهت بهبود همکاری با متحدان خارجی در راستای مبارزه با جرایم سایبری است که به طور معمول از مرزها فراتر می رود. همانند برخی از بزرگترین باج افزارهای مجرمانه شناخته شده که چندین کشور از جمله آمریکا را هدف قرار داده اند.

هارتمن مدعی شد: آمریکا ۴۳ متخصص به اوکراین اعزام کرده است تا با حملات سایبری روسیه مبارزه کنند. آنها تیم های دفاعی هستند که به دنبال دشمن مشترک می گردند و ابزارها و قابلیت های دشمن را شناسایی می کنند.

وی تصریح کرد که نیروهای سایبری ماموریت ملی ارتش ایالات متحده (CNMF) با بالاترین نهاد سایبری این کشور یعنی آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) به طور نزدیک همکاری می کند.

هارتمن همچنین مدعی یک حمله سایبری از سوی هکرهای ایرانی شد که نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ را تهدید می کرد.

اریک گلدشتاین دستیار اجرایی آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) نیز اعلام داشت که هر دو آژانس برای خنثی کردن حملات پنهانی دشمنان خارجی علیه سه آژانس فدرال ایالات متحده همکاری کرده بودند.
https://irna.ir/xjMhkT
**مسکو: دستیابی به سندی جایگزین معاهده «استارت» به دلیل رویکرد غرب غیرممکن است
مقام ارشد وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو تثبیت روابط بین قدرت‌های هسته‌ای را ضروری دانسته و از آن حمایت می‌کند، گفت در شرایط حاضر و به دلیل رویکرد نامناسب غرب، رسیدن به یک سند جدید به عنوان جایگزین معاهده «استارت جدید» غیرممکن خواهد بود.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت: در حال حاضر ایجاد یک سند جدید به عنوان جایگزین معاهده «استارت جدید» با توجه به شرایط کلی ژئوپولیتیک غیرممکن است.

وی پرسش درباره امکان شکل‌گیری معاهده‌ای جدید به جای استارت جدید که در آن زرادخانه‌های هسته‌ای فرانسه و انگلیس نیز مد نظر قرار گیرد، را اینگونه پاسخ داد: در وضعیت کنونی چنین چشم‌ اندازی وجود ندارد.

یرماکوف با تاکید بر تفکیک ناپذیر بودن موضوع کنترل تسلیحات از وضعیت کلی ژئوپلیتیکی و راهبردهای نظامی، خاطر نشان کرد: هر گام جدیدی در این خصوص همواره با فرآیندهای سیاسی سازنده در روابط طرف‌های مرتبط همراه است.

این دیپلمات روس، کمترین شرط لازم برای حصول نتیجه در این زمینه را وجود اراده سیاسی و درک متقابل طرف‌ها از نیاز به برقراری گفت‌وگو دانست و تصریح کرد نه تنها چنین رویکردی از سمت غرب مشاهده نمی‌شود، تاکنون همه چیز در جهت مخالف بوده است.

به گفته وی، آمریکا و متحدانش یک جنگ ترکیبی علیه روسیه راه انداخته‌اند که در آن تلاش می‌کنند تا با وارد کردن «آسیب راهبردی» در حوزه نظامی و اعمال فشار از طریق تحریم‌ها، این کشور را در موضع ضعف قرار دهند.

این مقام روس ادامه داد: غربی‌ها بر این باورند «یک روسیه ضعیف» دربرابر خواسته‌های آن‌ها تسلیم خواهد شد، اما تاریخ بارها ثابت کرده که چنین رویکردی در برابر مسکو کاملا بیهوده است.

در فوریه ۲۰۲۳، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که این کشور مشارکت خود در معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت جدید) را به حالت تعلیق در آورده، اما از آن خارج نمی شود.

پوتین تاکید کرد مسکو پیش از بازگشت به مذاکرات برای تمدید این معاهده باید از چگونگی توجه آن به زرادخانه‌های هسته‌ای دیگر اعضای ائتلاف ناتو از جمله فرانسه و انگلیس، اطلاع پیدا کند.

مدیر بخش عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد که مسکو تثبیت روابط بین قدرت‌های هسته ای را ضروری دانسته و معاهدات امنیتی جدید احتمالی با غرب در آینده را رد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: این [زیر ساخت‌های امنیتی بین‌المللی ] تنها در صورتی می‌تواند اجرا شود که بر پایه درک متقابل طرف‌ها از منافع اساسی یکدیگر باشد.

یرماکوف ادامه داد: اگر آمریکا و متحدانش برای چنین اقدامی آماده بودند، فرصت‌هایی برای ترتیبات جدید و قابل اجرا با این کشورها در زمینه‌های ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحات ایجاد می‌شد.

این دیپلمات روس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به خروج آمریکا از معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) گفت که ممکن است مسکو نیز به دلیل اقدامات اخیر واشنگتن از جمله استقرار موشک‌های ساخت آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه، از این معاهده خارج شود.

در مرداد ۱۳۹۸، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا، معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد (INF) را لغو کرد و مسکو را متهم کرد که قبل‌تر آن‌ها بودند که از طریق توسعه موشک های کروز جدید خود با برد ۳۱۰ تا ۳۴۲۰ مایلی که برای خشکی ممنوع شده بود، از این توافق سرپیچی کردند

یرماکوف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نوع واکنش روسیه به تهاجم به خاک این کشور و اینکه از چه تسلیحاتی استفاده خواهد شد، گفت: روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت «حمله قریب الوقوع» علیه این کشور با تمام ابزارهای موجود، امنیت ملی خود را تامین کند.

وی با تاکید بر لزوم پیروی از دکترین نظامی روسیه درصورت تهاجم به این کشور افزود: در هنگام حل و فصل درگیری‌های بین دولتی، روسیه مانند گذشته در ابتدا به دنبال راه حل صلح آمیز از طریق مذاکره و دیپلماسی خواهد بود؛ درصورت ناکارآمدی ابزارهای غیرنظامی و غیر قابل اجتناب بودن تهاجم به خاک کشور، ما حق خود برای تامین امنیت ملی روسیه با تمام ابزارهای موجود را محفوظ می‌دانیم.
https://irna.ir/xjMhhJ
**حمله به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه
افراد ناشناس در یکی از پست های بازرسی که مسئولیت حفاظت از جاده منتهی به پایگاه نظامیان آمریکا در بزرگترین میدان نفتی در شرق سوریه را بر عهده داشت، حمله مسلحانه انجام دادند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

افراد ناشناس صبح امروز با سلاح‌های مختلف به ایست بازرسی نیروهای مورد حمایت آمریکا (قسد) که وظیفه حفاظت از جاده اصلی ورودی میدان نفتی «العمر» در حومه شمال شرقی استان دیر الزور را بر عهده داشتند، حمله کردند.

منابع محلی در گفت وگو با اسپوتنیک تایید کردند که افراد ناشناس صبح امروز با «آر پی جی» و تفنگ به یکی از پاسگاه‌های نظامی شبه نظامیان «قسد» در روستای الشحیل در حومه شرق دیرالزور حمله کردند.

به گفته این منابع، این حمله منجر به زخمی شدن دو مرد مسلح در ایست بازرسی شد که به بیمارستانی در روستای الشحیل منتقل شدند.

منابع یاد شده افزودند: بلافاصله پس از این حمله، جنگنده‌های آمریکایی بر فراز روستای الشحیل به پرواز درآمدند، در حالی که نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (قسد) با اعلام هشدار به شبه نظامیان خود، شهر را محاصره کردند و به دنبال عاملان این حمله بودند که به مقصد نامعلومی فرار کردند.

بر اساس این گزارش، عصر دیروز ارتش آمریکا در میدان نفتی «العمر» بزرگترین پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در منطقه، تمرینات مهمات جنگی انجام داد که صدای انفجار از داخل آن تا ساعت پایانی روز شنیده شد. این تمرینات برای تقویت توانمندی نیروهای نظامی آمریکایی صورت گرفت.

روستای الشحیل گذرگاه اصلی و خروجی میدان نفتی العمر به عنوان یکی از بزرگترین میادین نفتی سوریه است.

نیروهای اشغالگر آمریکا اوایل ماه جاری یک کاروان بزرگ شامل تجهیزات نظامی، دستگاه‌های نظارتی و سلاح‌های مختلف را وارد دو پایگاه خود که در مجاورت دو میدان گازی «کونیکو» و میدان نفتی العمر قرار دارد، کردند.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه و ادامه کشتار مردم این کشور کردند.

طی سال‌های اخیر آمریکا در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه بلای جان مردم و سارق منابع نفتی آن‌ها شده است، اقدامی که پیش از این گروهک تروریستی داعش انجام می‌داد.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان «قسد» تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیر الزور و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.
https://irna.ir/xjMhnj
**انصارالله: سعودی‌ها منافع خود را مقدم بر آمریکا در نظر بگیرند
یک عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن از مقامات سعودی خواست تا در مذاکرات درباره حل و فصل اوضاع یمن به منظور رسیدن به صلح پایدار منافع خود را مقدم بر منافع آمریکایی ها در نظر بگیرند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«محمد الفرح» از اعضای دفتر سیاسی گروه انصارالله یمن امروز (سه شنبه) در توئیتر خود نوشت: برخی پیش بینی می‌کنند که در صورت شکست مذاکرات با حکومت سعودی، چاه‌ها و پالایشگاههای نفت و مراکز فرآوری محصولات نفتی عربستان فقط هدف قرار خواهد گرفت.

وی افزود: البته نفت چیزی بدیهی تلقی می‌شود و بحثی در آن نیست، اما پیش بینی می‌شود که کشتیرانی به طور کامل متوقف شود و همه ما بدون بنادر و فرودگاه بمانیم.

این عضو انصارالله همچنین نوشت: سعودی‌ها باید منافع خود را مقدم بر منافع آمریکایی‌ها در نظر بگیرند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، این سخنان در حالی مطرح می‌شود که انتظار می‌رود مذاکرات یک هیات سعودی به ریاست «محمد الجابر» سفیر این کشور در یمن با دولت نجات ملی یمن در صنعا از سر گرفته شود.

این هیات در چارچوب سفری ۶ روزه در هشتم ماه جاری میلادی (آوریل) وارد صنعا شد و با حضور هیات عمانی، پرونده بشردوستانه، آتش بس در یمن و آغاز روند جامع سیاسی یمن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وزارت خارجه عربستان در اواسط آوریل اعلام کرد که «تیم این وزارتخانه در فضایی خوب و کاربردی مجموعه‌ای از جلسات پیرامون بحث‌های عمیق در مورد وضعیت انسانی، آزادی همه اسیران، آتش‌بس، و راه حل سیاسی جامع در یمن را در صنعا برگزار کرد».

وزارت خارجه عربستان افزود: با توجه به نیاز به بحث بیشتر، این دیدارها در اسرع وقت تکمیل و به یک راه حل سیاسی جامع، پایدار و قابل قبول برای همه طرف‌های یمنی منجر خواهد شد.

جنبش انصارالله یمن جمعه گذشته با جدی و مثبت توصیف کردن این گفت و گوها، پایان کار مذاکره با هیات سعودی در صنعا را اعلام و بر پیشرفت در برخی موضوعات به امید تکمیل گفت و گوها در مورد موضوعات باقی مانده در زمان بعدی تاکید کرد.

یک منبع دیپلماتیک یمنی به اسپوتنیک گفت که نکات بحث برانگیز که هنوز حل نشده است، وجود دارد و دو طرف تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات را پس از عید فطر تعیین کردند.

در همین راستا، روزنامه «البیان» امارات به نقل از منابع آگاه و میانجی‌ها امروز سه شنبه نوشت که دور جدید مذاکرات از هفته آینده آغاز خواهد شد.
https://irna.ir/xjMhgj
**اتهام‌زنی متقابل طرف‌های سودانی به یکدیگر/هشدار بهداشت جهانی درباره خطر بیولوژیک
نیروهای ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» یکدیگر را به نقض آتش بس سه روزه اعلام شده متهم کردند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

نیروهای پشتیبانی سریع سودان، ارتش این کشور را به بمباران مواضع وابسته به آنها در کاخ ریاست جمهوری واقع در خارطوم متهم کردند.

از سوی دیگر، ارتش سودان اعلام کرد که از ساعات آغازین امروز شاهد نقض آتش بس گسترده از سوی شبه نظامیان سرکش بودیم.

ارتش سودان همچنین اعلام کرد که حق ما در تعامل با نقض آتش بس محفوظ است.

بر اساس این گزارش، سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که تا کنون بیش از ۴۵۹ نفر در درگیری های سودان کشته شدند، البته عددی واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر است.

این سازمان اعلام کرد که بعد از تسلط یکی از طرف های درگیری بر یکی از آزمایشگاه ها، خطر بیولوژیک بزرگ، این کشور را تهدید خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی افزود که این آزمایشگاه حاوی نمونه های آزمایشگاهی است که باعث بیماری سرخک، وبا و فلج اطفال می شود.

سازمان صلیب سرخ نیز اعلام کرد که جامعه بین المللی را به ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سودان تشویق می کنیم.

این سازمان همچنین افزود که بیمارستان ها و مراکز درمانی سودان توانایی مراقبت از بیماران را ندارند و مشکل فقدان تجهیزات پزشکی وجود دارد.

صلیب سرخ از طرف های درگیر در سودان خواست که به افراد غیرنظامی آسیب وارد نکنند.

این سازمان همچنین خواستار محافظت از زیرساخت های حیاتی و غیرنظامی مانند بیمارستان ها و شبکه های انرژی شد.

سازمان ملل متحد نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که 15 میلیون سودانی نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند.

شبکه الجزیره پیشتر از آغاز آتش بسی ۳ روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع از امروز سه شنبه خبر داده بود اما با این وجود، صدای تیراندازی و انفجار در اطراف کاخ ریاست جمهوری در شهر خارطوم پس از برقراری این آتش بس به گوش رسیده است. همچنین صدای انفجار و گلوله های سنگین در منطقه ام درمان نیز شنیده شده است.

در بیانیه ارتش سودان آمده است که این آتش‌بس با ابتکار عمل عربستان و آمریکا برقرار شده است.

در عین حال ارتش سودان موافقت خود را مشروط به تعهد نیروهای پشتیبانی سریع برای توقف تمام اقدامات خصمانه آنها کرد که از آنها به عنوان شورشی نام برد.

پیش از این و ۳۰ فروردین ماه نیز (چهارشنبه گذشته) آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفتگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده اند.
https://irna.ir/xjMhp4
**تداوم رویکرد خصمانه اتحادیه اروپا علیه سوریه
اتحادیه اروپا در تداوم مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه در امور داخلی کشورها، تحریم‌های جدیدی را علیه سوریه وضع کرد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

هشت نهاد و ۲۵ فرد به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده و به این ترتیب سیاهه تحریم‌های ضد سوری به ۳۵۱ نفر و ۹۰ موسسه رسید.

این تصمیم در جریان نشست روز دوشنبه (چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲) شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا اتخاذ شد.

در تحریم‌های جدید نام شماری از اقوام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیده می‌شود که برخی از آن‌ها به اتهام آنچه قاچاق مواد مخدر نامیده شده تحریم شده‌اند.

اتحادیه اروپا ادعا کرده است که درآمدهای ناشی از تولید و توزیع مواد مخدر در سوریه این امکان را به دولت بشار اسد می‌دهد تا سیاست‌های خود را علیه مخالفانش اجرا کند.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا ۲ ماه پیش اعلام کرد که به منظور آسان سازی فرایند ارسال کمک‌ها به زلزله‌زدگان سوری، تحریم‌های خود علیه این کشور را تا ۶ ماه کاهش می‌دهد.

پیتر استانو سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که موضع اتحادیه نسبت به دمشق تغییری نکرده و این تصمیم به معنای عادی سازی روابط با دولت سوریه نیست.

وی گفت: اتحادیه اروپا پس از زلزله اخیر چارچوب تحریم‌های خود علیه سوریه را برای آسان سازی فرایند ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه یا پزشکی در سوریه اصلاح کرده است. اما این اقدام موقتی است و مربوط به هدف قرار دادن دولت بشار اسد و حامیان آن نیست.

اتحادیه اروپا از ۱۲ سال پیش تحریم‌های خود را علیه سوریه اعمال کرده و از آن زمان تاکنون هر ساله اقدام به تمدید این تحریم‌ها کرده است که شامل نفت سوریه، سرمایه‌گذاری در این کشور و توقیف اموال بانک مرکزی آن می‌شود.

دولت سوریه با محکوم کردن تحریم‌ها اعلام کرده که این اقدام بیانگر فقدان استقلال تصمیم‌گیری اتحادیه و دنباله‌روی حقیرانه از سیاست‌های آمریکا است.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه پیشتر گفته بود: اتحادیه اروپا مسئول اصلی ریختن خون مردم سوریه و گرفتاری آنان به دلیل تحریم های ظالمانه ای است که زندگی مردم این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

این منبع یادآور شد که تصمیم اتحادیه اروپا دروغ بودن مواضع و اظهارات مسئولان این اتحادیه را درباره کاهش تحریم ها از جمله در زمینه کمک های انسانی برای مقابله با ویروس کرونا نشان داد و نفاق و دو رویی آنان را که ویژگی اصلی سیاست های اروپا شده است، برملا ساخت.

سوریه این تحریم‌ها را نقض آشکار ساده‌ترین مفاد حقوق بشر و قوانین بین‌المللی و جنایت علیه بشریت بر شمرد.
https://irna.ir/xjMhpF

**حماس: صهیونیست ها هدف مشروع گلوله‌های رزمندگان مقاومت خواهند بود
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با تبریک عملیات تیراندازی یک جوان فلسطینی در «رام الله» تاکید کرد: نظامیان اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیست هدف مشروع گلوله‌های رزمندگان مقاومت و عملیات قهرمانانه آنها خواهند بود.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

«محمد حماده» اظهار داشت: عملیات «عیون الحرامیه» یک عملیات قهرمانانه در زمانی منحصر به فرد بود و در حالی انجام شد که شهرک نشینان در مراسم کشته شدگان خود در عملیات مقاومت فلسطین بودند.

وی گفت: این عملیات قهرمانانه نتیجه طبیعی خشم ملت فلسطین از جنایات رژیم اشغالگر است که آخرین مورد آن، جنایت حمله به کلیسای باب الرحمه، هتک حرمت و مصادره وسایل آن در قالب یک اقدام خبیثانه علیه مسجد الاقصی بود.

حماده همچنین تاکید کرد که عملیات «عیون الحرامیه» آخرین عملیات نخواهد بود و نظامیان اشغالگر و شهرک نشینان صهیونیست هدف مشروع گلوله‌های رزمندگان مقاومت و عملیات قهرمانانه آنها خواهند بود.

وی ادامه داد: ملت ما تا زمانی که رژیم اشغالگر اسرائیل سرزمینشان را در اشغال داشته باشد، درد و رنج زیادی را به آن خواهند چشاند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی از عملیات تیراندازی مقاومت در نزدیکی منطقه «عیون الحرامیه» در شمال رام الله واقع در کرانه باختری خبر داد.

در این عملیات یک صهیونیست زخمی شد.

مجری عملیات با یک خودرو با سرعت بالا در نزدیکی شهرک «عوفرا» در حرکت بود که همزمان به سمت صهیونیست ها شلیک کرد.

موسسات صهیونیستی اعلام کردند که فرد زخمی شده، یک شهرک نشین ۲۸ ساله است.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، تعدادی از صهیونیست ها در حال انجام مراسم موسوم به «کشته شدگان ارتش اسرائیل» بودند که یک نفر از داخل خودرو به سمت آن ها تیراندازی کرده است.

طی هفته اول ماه جاری میلادی (آوریل)، نیروهای مقاومت فلسطین ۳۶۸ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌ها رقم زده است.
https://irna.ir/xjMhqx
**رئیس «شاباک»: اسرائیل با اختلافات شدید داخلی دست و پنجه نرم می کند
«رونین بار» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به «شاباک» گفت: اسرائیل گرفتار اختلافات شدید داخلی است و با چالش ها و تهدیدهای خارجی از جبهه های مختلف روبرو است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

رونین بار روز سه شنبه در مراسمی به مناسبت کشته های شاباک افزود: مرحله کنونی به خاطر اختلافات بسیار شدید داخلی، افزایش تهدیدهای خارجی، تشکیل جبهه های جدید و افزایش چالش ها بسیار مهم است.

وی در عین حال با تلاش برای کمرنگ جلوه دادن وضعیت نابسامان داخلی رژیم صهیونیستی و تهدید نیروهای مقاومت گفت: به کسانی که از خارج در آرزوی افزایش گسست داخلی هستند و تلاش می کنند به این موضوع کمک کنند، توصیه می کنم که با عملیات های تروریستی، تشویق و شلیک موشک، این مجموعه را امتحان نکنند زیرا ما را در اردوگاه ها و منازل و سرورهای خود خواهند یافت.

رونین همچنین برای تقویت روحیه صهیونیستها مدعی شد: دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی مشت آهنین و آماده است، از جنگ استقبال نمی کند ولی برای آن آماده است.

گورستان های نظامی رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه همزمان با مناسبت مربوط به نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی، شاهد درگیری مخالفان و موافقان لایحه اصلاح قضایی مورد نظر کابینه این رژیم بود.

مخالفان کابینه و بویژه خانواده های نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی از وزرا و اعضای کنست(پارلمان) خواسته بودند به این گورستان ها وارد نشوند و سخنرانی نکنند.

این سخنان درحالی مطرح می شود که نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی از مدتها پیش نسبت به باز شدن چند جبهه همزمان به روی این رژیم پس از درگیری ها و گسست داخلی جامعه صهیونیست ها هشدار داده اند.

روزنامه الاخبار لبنان روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی و عملیات مقاومت در جبهه های شمالی در مرز لبنان و جنوبی در نوار غزه نوشت که اسرائیل هر روز که می گذرد به جهنم نزدیک تر می شود و فرضیه ارتش رژیم اسرائیل مبنی بر جنگ این رژیم در چند جبهه را قوی تر می کند.

در این گزارش آمده که عملیات اخیر مقاومت یک واقعیت امنیتی را بوجود آورده و فشارها بر دو نهاد سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

به نوشته این روزنامه، این عملیات نگرانی و سردرگمی سران صهیونیستی را عمیق تر کرده به ویژه اینکه، هرگونه اشتباه، منجر به جنگ فراگیر خواهد شد و هیچ یک از جبهه های داخلی و خارجی از آن مستثنی نخواهند بود.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا در نشستی با خبرنگاران نظامی به صراحت اعلام کرد که «اسرائیل اکنون در پایان عصر درگیری های محدود قرار گرفته و در حال وارد شدن به مرحله امنیتی جدیدی است که تهدیدی واقعی در تمام میادین برای آن به شمار می رود».

بر اساس این گزارش، اظهارات گالانت نشان می دهد که یک وضعیت راهبردی جدید بوجود آمده که با رویکرد قبلی طرف های ذیربط در رژیم صهیونیستی تفاوت دارد و همین امر باعث شد که این طرف های ذیربط در انتخاب و بررسی گزینه های خود محتاط تر شوند.
https://irna.ir/xjMhqN
**زد و خورد موافقان و مخالفان نتانیاهو این بار در گورستان‌ها
درپی دچار شدن رژیم صهیونیستی به یک گسست و فضای دوقطبی به علت تداوم اختلافات شدید بر سر لایحه جنجالی تغییرات قضایی، منابع رسانه‌ای از زد و خورد و درگیری موافقان و مخالفان این لایحه در گورستان‌های محل دفن نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده در جنگ‌ها خبر دادند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره اعلام کرد که در جریان مراسم مربوط به نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده در جنگ‌ها درگیری کلامی و زد و خورد میان موافقان و مخالفان سیاست‌های کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در چند گورستان شکل گرفت.
پیش از این خانواده‌های هزاران نظامی به هلاکت رسیده در جنگ‌ها در اعتراض به لایحه جنجالی تغییرات قضایی، خواستار عدم حضور اعضای کابینه حاکم و سیاستمداران این رژیم در مراسم مربوط به این نظامیان در گورستانها شده بودند.

برپایه این گزارش، این خواسته مورد موافقت برخی وزرا قرار گرفت اما برخی دیگر و در راس آنها «ایتامار بن گویر» وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بدون توجه به این هشدارها در این مراسم در «بئر السبع» واقع در جنوب فلسطین اشغالی حاضر شد و همین مسئله اعتراض خانواده‌های مذکور را به همراه داشت و منجر به شکل‌گیری درگیری شد.

ماه گذشته نیز، هزاران خانواده نظامیان صهیونیست کشته شده در جنگ ها در بیانیه ای خواستار پرهیز وزیران کابینه حاکم از حضور در مراسمات آنها شدند تا مبادا از این مراسمات بخواهند بهره برداری سیاسی کنند.

«الی بن-شم» رئیس سازمان صهیونیستی موسوم «یاد لابانیم» بزرگترین سازمان حامی خانواده های نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیده در جنگ های رژیم صهیونیستی پیشتر به سایت صهیونیستی والا گفته بود که هشت هزار و ۵۰۰ خانواده خواستار خودداری سیاستمداران از حضور و سخنرانی در مراسمات شده اند زیرا آنها نگران به نزاع کشیده شدن مراسم به خاطر اختلاف درباره لایحه تغییرات قضائی هستند که کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو قصد تصویب آن در پارلمان رژیم صهیونیستی را دارد. این لایحه باعث جنجال، درگیری و بحران زیادی بین صهیونیستها در داخل سرزمین های اشغالی شده است.

معترضان می‌گویند لایحه تغییرات قضایی ضربه سختی به صهیونیستها وارد می‌کند، زیرا تأثیر دادگاه عالی (بالاترین نهاد قضایی رژیم صهیونیستی) را بر روند تصویب "قوانین پایه" محدود می‌کند و به اعضای کنست اجازه می‌دهد که مصوبات آن را تعویق بیندازد.

اپوزیسیون رژیم صهیونیستی معتقد است که این لایحه به کابینه اجازه می‌دهد بر کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند، سیطره یابد.

نتانیاهو مدعی است این طرح بر دموکراسی مورد ادعای صهیونیستها تاثیری نخواهد گذاشت و هدف آن بازگرداندن تعادل بین قوا (قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی) است اما مخالفان این لایحه تاکید می کنند که نتانیاهو از طریق آن بدنبال فرار از محاکمه در سه پرونده کلاهبرداری، رشوه خواری و فساد مالی است.
https://irna.ir/xjMhr4
**گسترش اتحادیه بریکس در دستور کار کشورهای عضو
وزیر خارجه برزیل در سخنانی گفت که بحث گسترش اتحادیه بریکس (شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در بین اعضای آن در جریان است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

مائورو ویرا در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال‌موندو که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: در زمانی کنونی بحث گسترش بریکس بین کشورهای عضو مطرح است ولی هنوز به یک اجماع نرسیده‌ایم. اگر این اجماع حاصل شود آرژانتین یکی از نامزدهای اصلی خواهد بود.

وی افزود: در گفت وگو با کشورهای دیگر مثل پاراگوئه، هند و چین اجرا کردن یک سیستم پرداخت بر اساس ارزهای ملی کشورها مطرح شده است ولی هنوز درباره ورود یک ارز مشترک مثل یورو زمان زیادی لازم است.

وزیر امور خارجه برزیل به هزینه‌های بالای استفاده از ارزهای رایج در جهان اشاره کرد و گفت: سعی خواهیم کرد با استفاده از پرداخت‌های مشترک بین کشورهای اتحادیه از هزینه‌های سنگین نقل و انتقال این ارزها خودداری کنیم.

تلاش برزیل برای حل مناقشه در اوکراین

ویرا همچنین به جنگ اوکراین اشاره و اضافه کرد که مقام های کشورش با روسیه و اوکراین برای حل این مناقشه در تماس هستند و تصور می‌کنم که کشورهای درگیر در این مناقشه به صلح علاقه‌مند هستند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور برزیل با همتایان خود در مسکو و کی‌یف تماس برقرار کرده است و این امیدواری وجود دارد که کشورهای دیگری مثل آمریکا به جمع کشورهایی ملحق شوند که درصدد حل و فصل مناقشه اوکراین هستند.

وزیر امور خارجه برزیل تصریح کرد: ما برای صحبت و ارتباط با کشورهای خواهان صلح در اوکراین آمادگی کامل داریم.

در اواسط ماه جاری لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل در سفرش به چین، طی سخنانی از آمریکا خواست تا از دامن زدن به درگیری در اوکراین دست بردارد و به سمت یافتن راه حلی صلح آمیز حرکت کند.

کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.
https://irna.ir/xjMhrL
**ارتش پاکستان: ۸۵ درصد حصارکشی مرزهای مشترک با ایران تکمیل شده است
سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد: ۸۵ درصد از طرح حصارکشی مرزهای مشترک این کشور با جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده و سایر اقدامات مانند تاسیس برجک‌ها نیز با قوت تمام ادامه دارد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

سرلشکر «احمد شریف» طی کنفرانس مطبوعاتی امروز در مقر فرماندهی ارتش در شهر راولپندی پیرامون تحولات امنیتی، حوادث تروریستی، وضعیت مرزهای مشترک با همسایگان سخن گفت.

وی با اشاره به طرح مدیریت مرزهای مشترک پاکستان با ایران گفت: ۸۵ درصد حصارکشی مرزهای مشترک با ایران تکمیل شده و تاکنون تاسیس ۳۳ درصد برجک‌های مرزی نیز انجام شده است.

سخنگوی ارتش پاکستان تاکید کرد که هدف از این اقدامات حفاظتی جلوگیری از ترددهای غیرقانونی به ویژه مقابله با تهدید تروریسم است و این روند با قوت تمام ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به حصارکشی ۳ هزار و ۱۴۱ کیلومتر از مرزهای زمینی پاکستان با ایران و افغانستان، اظهار داشت: ۹۸ درصد حصارکشی ۲ هزار و ۶۱۱ کیلومتر از مرزهای مشترک با افغانستان نیز تکمیل شده است.

سرلشکر احمد شریف با اذعان به تشدید موج تروریسم در پاکستان از زمان خروج آمریکا و ناتو از افغانستان، گفت: نیروهای مسلح پاکستان متعهد به جنگ بی وقفه علیه تروریسم هستند و در این راستا شناسایی و سرکوب عناصر داخلی ادامه دارد.

اواسط دیماه سال گذشته رئیس کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان طی گفت‌وگوی تلفنی با سردار باقری رئیس ستاد ‌کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، مرز مشترک دو کشور را مرز صلح و دوستی نامید و اعلام کرد جمهوری اسلامی پاکستان همواره حامی منافع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی و به خصوص در مسئله انرژی هسته‌ای بوده و هیچ مانعی برای گسترش تعامل دوجانبه وجود ندارد.

ژنرال «ساحر شمشاد میرزا» همچنین تسریع در فعال شدن کارگروه مشترک نظامی دوکشور را از اولویت‌های ارتش پاکستان دانست.
https://irna.ir/xjMhrS
**تاکید بر تداوم مبارزه مشترک با تروریسم در نشست چهارجانبه مسکو
مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه و جمهوری ترکیه سه‌شنبه در مسکو برگزار و با تاکید بر مبارزه مشترک با تروریسم همراه شد.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

بنا براعلام روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بیانیه مشترک این مذاکرات آمده است:در این مذاکرات توجه ویژه ای به موضوع مبارزه با تمام اشکال تهدیدات تروریستی، مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی در سرزمین سوریه صورت گرفت.
وزیران دفاع روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در این مذاکرات بر تمایل خود در حفظ تمامیت ارضی سوریه و لزوم فعال سازی تشریک مساعی برای بازگشت هر چه سریعتر آوارگان سوری به کشور خود تأکید کردند.
بر این اساس، وزرای دفاع چهار کشور همچنین به طور خاص، لزوم گفتگوهای سازنده درفرصت موجود و لزوم تداوم آن به نفع صلح و ثبات پایدار در جمهوری عربی سوریه و کل منطقه را حائز اهمیت دانستند.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که عصر دوشنبه وارد مسکو شده بود، در این نشست حضور داشت.
https://irna.ir/xjMhsN
**دمشق: خروج نیروهای ترکیه از سوریه محور نشست چهارجانبه امروز بود
وزارت دفاع سوریه درباره محورهای نشست چهارجانبه وزرای دفاع سوریه، روسیه، ایران و ترکیه اعلام کرد که در این نشست درباره موضوع خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که امروز نشست چهارجانبه وزرای دفاع سوریه، روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد که در آن درباره موضوع خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه و همچنین اجرای توافقنامه جاده بین المللی معروف به جاده M۴ بحث و تبادل نظر شد.

در همین حال، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نشست چهارجانبه کشورهای ترکیه، روسیه، سوریه و ایران در موسکو به بررسی گام‌های ملموس عادی سازی روابط ترکیه و سوریه پرداخت.

به گزارش «آناتولی»، در این نشست که با حضور وزرای دفاع و مسئولان امنیتی ۴ کشور برگزار شد، مسائلی از جمله راه های افزایش تلاش برای بازگرداندن پناهندگان سوری به کشورشان بررسی شد.

وزارت دفاع ترکیه افزود که مبارزه با تمام گروه های تروریستی و تندرو در سوریه از دیگر محورهای این نشست بود.

روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که در این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بیانیه مشترک این مذاکرات آمده است: در این مذاکرات توجه ویژه ای به موضوع مبارزه با تمام اشکال تهدیدات تروریستی، مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی در سرزمین سوریه صورت گرفت.
https://irna.ir/xjMhsS
**واکنش سوریه به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا
دمشق روز سه‌شنبه تصمیم اتحادیه اروپا برای تقویت «اقدامات یکجانبه» خود علیه سوریه را محکوم و اعلام کرد که اتحادیه اروپا با ادعای اینکه تحریم‌ها علیه سوریه مانع ارائه کمک‌های بشردوستانه نمی‌شود، دروغ های خود را تکرار می‌کند.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر سوریه گفت: «دمشق تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای تقویت اقدامات قهری یکجانبه غیرقانونی علیه خود را با شدیدترین لحن محکوم می‌کند».

این منبع افزود: «اتحادیه اروپا با این ادعا که تحریم های اعمال شده علیه سوریه مانعی برای ارائه کمک های بشردوستانه یا دسترسی به مواد غذایی و تجهیزات پزشکی ایجاد نمی‌کند، دروغ‌های خود را تکرار می‌کند، لذا سیاست‌های این اتحادیه تهدیدی جدی برای زندگی و معیشت مردم سوریه است چرا که مستقیما روی اقتصاد کشور تآثیر می‌گذارد و استثناهایی که اتحادیه اروپا به آن می‌بالد فقط برای تبلیغات رسانه‌ای و پنهان‌کردن حقیقت سیاست‌های اروپا در قبال سوریه است».

وزارت خارجه سوریه افزود: «ادامه کارزار اطلاعات نادرست و ادعاهای نادرست که فاقد کمترین درجه اعتبار است و همچنین مواضع خصمانه اتحادیه با هدف جلوگیری از تحکیم ثبات در سوریه پس از شکست پروژه توطئه‌آمیز تروریسم، قادر نخواهد بود زمان را به عقب برگرداند و روی تلاش‌های سوریه برای جلوگیری از تجاوزات و دفاع از سرزمین و رد هرگونه دخالت در امور داخلی این کشور تأثیر بگذارد».

اتحادیه اروپا روز گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ۲۵ فرد و ۸ نهاد در سوریه اعمال کرد.
https://irna.ir/xjMht8
**ادامه درگیری‌ها در سودان با وجود آتش‌بس سه روزه
با وجود برقراری آتش بس ۷۲ ساعته در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبردها در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد.

شبکه اسکای نیوز امروز (سه‌شنبه) از درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «الخرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان خبر داد.

نیروهای ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» یکدیگر را به نقض آتش بس سه روزه اعلام شده متهم کردند.

نیروهای پشتیبانی سریع سودان، ارتش این کشور را به بمباران مواضع وابسته به آنها در کاخ ریاست جمهوری واقع در خارطوم متهم کردند.

از سوی دیگر، ارتش سودان اعلام کرد که از ساعات آغازین امروز شاهد نقض آتش بس گسترده از سوی شبه نظامیان سرکش بودیم.

ارتش سودان همچنین اعلام کرد که حق ما در تعامل با نقض آتش بس محفوظ است.

بر اساس این گزارش، سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرد که تاکنون بیش از ۴۵۹ نفر در درگیری های سودان کشته شدند، البته عددی واقعی کشته شدگان بسیار بیشتر است.

این سازمان اعلام کرد که بعد از تسلط یکی از طرف های درگیری بر یکی از آزمایشگاه ها، خطر بیولوژیک بزرگ، این کشور را تهدید خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی افزود که این آزمایشگاه حاوی نمونه های آزمایشگاهی است که باعث بیماری سرخک، وبا و فلج اطفال می شود.

سازمان صلیب سرخ نیز اعلام کرد که جامعه بین المللی را به ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سودان تشویق می کنیم.

این سازمان همچنین افزود که بیمارستان ها و مراکز درمانی سودان توانایی مراقبت از بیماران را ندارند و مشکل فقدان تجهیزات پزشکی وجود دارد.

صلیب سرخ از طرف های درگیر در سودان خواست که به افراد غیرنظامی آسیب وارد نکنند.

این سازمان همچنین خواستار محافظت از زیرساخت های حیاتی و غیرنظامی مانند بیمارستان ها و شبکه های انرژی شد.

سازمان ملل متحد نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که ۱۵ میلیون سودانی نیاز فوری به کمک های بشردوستانه دارند.

شبکه الجزیره پیشتر از آغاز آتش بسی ۳ روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع از امروز سه شنبه خبر داده بود.

پیش از این و ۳۰ فروردین ماه نیز (چهارشنبه گذشته) آتش‌بس میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان از ساعت ۱۸ آن روز به مناسبت عید سعید فطر تمدید شده بود، اما پس از آن بار دیگر دو طرف درگیر در سودان با یکدیگر درگیر شدند.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرد و هنوز رایزنی ها برای نشاندن دوطرف درگیر بر سر میز گفتگو بی ثمر بوده است.

در همین مدت، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی پرسنل و اتباع خود را از سودان خارج کرده اند.
https://irna.ir/xjMhsY
**پرونده متعدد قضایی ترامپ؛ این بار محاکمه به اتهام فساد اخلاقی
در آستانه آغاز رقابت های درون حزبی در آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری این کشور، پرونده های متعدد قضایی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین که نامزد این دور از انتخابات شده، یکی پس از دیگری در حال گشودن و رسیدگی است.

از تاکید ترکیه بر عدم همراهی با تحریم های ایران تا مخالفت ۷۰ درصدی  فرانسوی‌ها با مکرون

شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز آمریکا روز سه شنبه وقت محلی گزارش داد قرار است امروز دادگاهی به اتهامات مدنی خانم "ای. جین کارول" علیه دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا مبنی بر تجاوز ترامپ به وی در دهه ۱۹۹۰ در یک فروشگاه بزرگ در شهر نیویورک رسیدگی کند.

با این حال هنوز مشخص نیست که ترامپ برای دفاع از خود در این دادگاه حضور خواهد یافت یا خیر زیرا وکیل ترامپ در این پرونده حاضر به مشخص کردن حضور ترامپ در دادگاه نشده است.

ترامپ ادعاهای این زن را «یک کلاهبرداری»، «فریب» و « دروغ کامل» توصیف کرده است. این اظهارات رئیس جمهور سابق آمریکا باعث شد کارول از او به دلیل افترا و توهین هم شکایت کند اما ترامپ معتقد است که اظهارات او توهین آمیز نیست و حقیقت را بیان کرده است.

انتخاب هیات منصفه برای این پرونده ترامپ قرار است در دادگاه فدرال در منهتن‌ آغاز شود. این دادگاه در نزدیکی دادگاه دیگری است که ترامپ در اوایل ماه جاری به اتهام جعل سوابق تجاری و پرداخت مخفیانه پول به یک بازیگر فیلم های مستهجن محاکمه شد. ترامپ خود را بیگناه دانسته و هرگونه اتهام به خود را رد کرده است.
https://irna.ir/xjMhv2

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha