۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85092456
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گسترش اتحادیه بریکس در دستور کار کشورهای عضو

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85092456
گسترش اتحادیه بریکس در دستور کار کشورهای عضو

تهران- ایرنا- وزیر خارجه برزیل در سخنانی گفت که بحث گسترش اتحادیه بریکس (شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در بین اعضای آن در جریان است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، مائورو ویرا در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال‌موندو که روز سه شنبه منتشر شد، گفت: در زمانی کنونی بحث گسترش بریکس بین کشورهای عضو مطرح است ولی هنوز به یک اجماع نرسیده‌ایم. اگر این اجماع حاصل شود آرژانتین یکی از نامزدهای اصلی خواهد بود.

وی افزود: در گفت وگو با کشورهای دیگر مثل پاراگوئه، هند و چین اجرا کردن یک سیستم پرداخت بر اساس ارزهای ملی کشورها مطرح شده است ولی هنوز درباره ورود یک ارز مشترک مثل یورو زمان زیادی لازم است.

وزیر امور خارجه برزیل به هزینه‌های بالای استفاده از ارزهای رایج در جهان اشاره کرد و گفت: سعی خواهیم کرد با استفاده از پرداخت‌های مشترک بین کشورهای اتحادیه از هزینه‌های سنگین نقل و انتقال این ارزها خودداری کنیم.

تلاش برزیل برای حل مناقشه در اوکراین

ویرا همچنین به جنگ اوکراین اشاره و اضافه کرد که مقام های کشورش با روسیه و اوکراین برای حل این مناقشه در تماس هستند و تصور می‌کنم که کشورهای درگیر در این مناقشه به صلح علاقه‌مند هستند. 

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور برزیل با همتایان خود در مسکو و کی‌یف تماس برقرار کرده است و این امیدواری وجود دارد که کشورهای دیگری مثل آمریکا به جمع کشورهایی ملحق شوند که درصدد حل و فصل مناقشه اوکراین هستند.

وزیر امور خارجه برزیل تصریح کرد: ما برای صحبت و ارتباط با کشورهای خواهان صلح در اوکراین آمادگی کامل داریم.

در اواسط ماه جاری لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل در سفرش به چین، طی سخنانی از آمریکا خواست تا از دامن زدن به درگیری در اوکراین دست بردارد و به سمت یافتن راه حلی صلح آمیز حرکت کند.

کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha