نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

مشهد- ایرنا- نوسان قیمت گوشت مرغ، در شرایطی که نرخ این ماده پروتئینی متاثر از عرضه کم ناشی از کاهش جوجه‌ریزی اسفندماه گذشته بود، موجب شد تا سودجویان و متخلفان به فکر ماهیگیری از این آب گل‌آلود بیفتند و همین امر عمق مشکل را دوچندان کرده است.

به گزارش ایرنا، طی کمتر از یک ماه اخیر با افزایش بهای مرغ گرم در بازار خراسان رضوی، به عنوان یکی از استان های تولیدکننده آن، نگرانی هایی در خصوص کاهش عرضه و افزایش چشمگیر قیمت این ماده غذایی، که بیشتر از گوشت قرمز مصرف دارد، در جامعه ایجاد شد.

بر این اساس در حالی که نرخ مصوب مرغ گرم طبق مصوبه سال گذشته ستاد تنظیم بازار هر کیلوگرم ۶۳ هزار تومان تعیین شده است، عرضه این کالا در بازار مشهد تا ۸۰ هزار تومان هم رسید و حال آنکه به گفته متولیان تولید و نظارت بازار، عرضه بالاتر از نرخ مصوب گران‌فروشی محض است و با متخلفان برخورد می شود.

ناگفته نماند که کاهش عرضه مرغ گرم در بازار در شرایطی رخ داد که پیش از آن متولیان تولید نسبت به این امر هشدار داده و جبران کمبود آن را با عرضه مرغ منجمد برنامه ریزی و پیش بینی کرده بودند، اما چالش همیشگی جو روانی خرید و میل به خرید و ذخیره سازی کالا در مردم، که به عنوان یک فاکتور انگیزه‌بخش برای متخلفان و گران‌فروشان بوده و هست، این بار نیز به نابسامانی در این حوزه دامن زد.

افزایش تقاضا و میل مردم برای خرید، در شرایطی که خبر از کاهش عرضه یک کالا مطرح می شود، چالش همیشگی و دائمی در نوسانات بازار بوده است و این بار نیز در چالش موقتی بازار مرغ گرم، موجب ترغیب متخلفان برای گران‌فروشی شد.

البته نباید از این حقیقت چشم پوشید که میزان تولید طی ماههای پایانی سال گذشته به قدری بالا و مازاد تولید وجود داشت که موجب عرضه فراوان مرغ گرم در بازار، با قیمتی پایین‌تر از نرخ مصوب شد که البته انتظار تولیدکنندگان هم خرید حمایتی از سوی دولت بود که به میزان کافی محقق نشد.

عرضه بالاتر از نرخ مصوب، تخلف است

معاون امور دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه عرضه هر کیلوگرم مرغ گرم باید به قیمت ۶۳ هزار تومان باشد، ادامه داد: عرضه بالاتر از این نرخ را گران‌فروشی می‌دانیم و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

مجید جعفری تاکید کرد: به هیچ وجه مشکلی در تامین نیاز مرغ مصرفی در استان نداریم و گرانی مرغ در کشور موجب اختلال در تولید و عرضه مرغ خراسان رضوی شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به همین دلیل عرضه مرغ بر اساس قیمت مصوب ملاک عمل محسوب می‌شود و با هرگونه اعلام نرخ بالاتر از ۶۳ هزار تومان به ازای یک کیلوگرم مرغ گرم، برخورد جدی خواهد شد.

نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

کاهش ۳۵ درصدی جوجه‌ریزی

جعفری با بیان اینکه کاهش ۳۵ درصدی جوجه‌ریزی در اسفندماه پارسال علت کاهش عرضه مرغ گرم و افزایش قیمت آن در استان بوده است، افزود: میزان جوجه ریزی در استان خراسان رضوی به تبع سراسر کشور در ماه پایانی پارسال کاهش داشته است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که افزایش چشمگیر هزینه های تولید نیز در افزایش قیمت این ماده پروتئینی بی تاثیر نبوده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این استان مشکل تامین مرغ نداریم و روزانه ۴۰۰ تن عرضه گوشت مرغ گرم در بازار ثبت می‌شود، اما مشکل اصلی بالا بودن قیمت مرغ در دیگر استانها از جمله تهران و البته ارسال و فروش مرغ تولیدی توسط مرغداران در تهران و سایر استانهاست.

وی بیان کرد: جبران کمبود مقطعی مرغ از طریق عرضه مرغ منجمد در بازار مدیریت می شود و طی یک هفته آینده مشکل تولید مرغ در استان های شمالی کشور حل خواهد شد.

جعفری افزود: بدین ترتیب بازار تهران بار دیگر به صورت کامل قادر به تامین نیاز خود از استانهای شمالی خواهد بود و در نتیجه مرغ تولیدی خراسان رضوی در بازار همین استان کشتار و عرضه می‌شود.

وی گفت: میزان جوجه ریزی اسفندماه سال گذشته در استان خراسان رضوی بیش از پنج میلیون و ۱۳۰ هزار قطعه بوده است.

جعفری تاکید کرد: عرضه مرغ گرم بالاتر از نرخ مصوب به میزان هر کیلوگرم ۶۳ هزار تومان گران فروشی محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

تشکیل ۱۸۹ پرونده برای مرغداران متخلف

مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در پی بازرسی های یک ماه اخیر از بازار مرغ مشهد، ۱۸۹ پرونده تخلف به ارزش چهار میلیارد ریال تشکیل شده که در مرحله رسیدگی قرار دارد.

ناصر شعربافیان افزود: در این مدت هزار و ۵۰۰ بازرسی ویژه از مراکز عمده عرضه و خرده فروشی مرغ در بازار مشهد انجام شده است.

وی با بیان اینکه از یک ماه قبل از آغاز سال جدید کار ویژه‌ای در تامین و برنامه ریزی برای توزیع و نظارت بر تولید و عرضه گوشت مرغ در بازار مشهد و استان آغاز شد، اظهار کرد: خوشبختانه در ایام تعطیلات نوروز این نظارتها و برنامه ریزی‌ها نتیجه مناسبی داشت و در سطح استان با وجود حضور بیش از ۱۰ میلیون زائر و مسافر، مشکل و تنشی در بازار مرغ نداشتیم.

شعربافیان افزود: بعد از پایان تعطیلات نوروز در مقطع کوتاهی در سطح کشور به دلیل کمبود تولید مرغ زنده و کاهش جوجه ریزی، هشدارهایی به استانها داده شد تا برنامه‌ریزی دقیق تری در این زمینه داشته باشند که از آن جمله توزیع گوشت مرغ منجمد بود.

وی تاکید کرد: تمام تلاشها در تامین مرغ مورد نیاز مردم در استان انجام شده است اما متاسفانه در چنین فضایی عده‌ای سودجو و فرصت طلب نیز اقدام به اجحاف به مردم و تخلفات متعدد و مختلف داشتند بنابر این نظارتها تشدید شد که این نظارت ها از سطح کشتارگاه ها آغاز و در شبکه عمده و خرده فروشی همچنان در حال انجام است.

شعربافیان، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ را پل ارتباطی برای دریافت گزارش ها و اخبار و اطلاعات و شکایات مردمی در حوزه محصولات کشاورزی عنوان کرد.

نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

جوجه ریزی فروردین، برای جبران اسفند

مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان جوجه ریزی در فروردین امسال از ۷.۲ میلیون قطعه گذر کرد و این رقم، کاهش جوجه ریزی در اسفندماه پارسال را جبران کرد.

محمدمهدی یعقوب زاده با بیان اینکه مشکل عرضه مرغ از هفته آینده حل می شود و گوشت مرغ گرم به شدت در بازار زیاد خواهد شد، گفت: مردم برای خرید مرغ به هیچ وجه عجله نکنند و در صورت ضرورت، تنها به میزان نیاز روز خود، خرید کنند.

وی افزود: بدین ترتیب از دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه شاهد افزایش عرضه مرغ در بازار استان و تامین نیاز همگام با مصرف شهروندان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه به صورت میانگین روزانه حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ تن کشتار مرغ در استان تولید داریم که میزان مصرف نیز در همین حد است، بیان کرد: در برخی روزها میزان کشتار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن هم می رسد اما آنچه روشن است همگامی کشتار با میزان مصرف و نیاز است که در این زمینه مشکلی در استان از نظر تامین و تولید نداریم.

این مسوول جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: موجودی مرغ در مرغداری های استان هم اکنون زیاد است و امید داریم با ورود مرغ حاصل از جوجه ریزی فروردین، شاهد بهبود شرایط نسبت به وضعیت کنونی باشیم.

نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

تولید ۱۷۵ هزار تن گوشت مرغ طی یکسال

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در یکسال گذشته ۱۷۴ هزار و ۷۷۴ تن گوشت مرغ در استان تولید شده است، ادامه داد: این میزان تولید گوشت قرمز با جوجه ریزی ۹۱ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۶۸ قطعه‌ای در سال گذشته انجام شده است.

جعفری افزود: در سال ۱۴۰۰ میزان تولید مرغ استان ۱۸۴ هزار و ۴۵۴ تن بود که شاهد پنج درصد کاهش در حجم عملکرد گوشت مرغ هستیم و البته این ناشی از کاهش مصرف بود چرا که مشکلی در تامین نداشتیم.

وی با بیان اینکه در تولید گوشت مرغ طی سال گذشته مازاد تولید را تجربه کرده ایم، گفت: طی یک هفته آینده مشکل تامین مرغ در شمال کشور حل می‌شود و بازار تهران بار دیگر به صورت کامل قادر به تامین نیاز خود از شمال کشور خواهد بود، بنابراین مرغ تولیدی استان در همین استان کشتار خواهد شد و بار دیگر مازاد تولید خواهیم داشت.

نوسانات قیمتی و پرواز سودجویان با بال‌های مرغ

۳۳۰۰ تن مرغ منجمد در خراسان رضوی توزیع شد

مدیرکل پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی یک ماه گذشته با هدف حمایت از مصرف کنندگان و تنظیم بازار، سه هزار و ۳۰۰ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع شده است.

سعادت علی‌نیا افزود: توزیع مرغ منجمد در استان همچنان ادامه دارد و محدودیتی هم برای تامین و توزیع نداریم.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان نیاز استان با توزیع مرغ منجمد برطرف شد، افزود: با توجه به پیش بینی کاهش تولید در فروردین ماه در پی افت میزان جوجه ریزی در اسفند پارسال، با تامین و توزیع مرغ منجمد تلاش شد در هفته آخر فروردین تا دهم اردیبهشت ماه و زمان رفع مشکل کمبود مرغ گرم، از مردم و مصرف کنندگان حمایت شود.

مدیرکل پشتیبانی دام خراسان رضوی اظهار کرد: به همین دلیل سه هزار و ۶۰۰ تن مرغ منجمد برای استان تامین شد و به صورت میانگین روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در استان توزیع می شود.

وی مرغ منجمد با ۲ قیمت هر کیلوگرم ۴۳ و ۴۵ هزار تومانی عرضه می شود، گفت: توزیع مرغ منجمد از سردخانه های مشهد برای مصرف کننده به قیمت ۴۳ هزار تومان و از سردخانه دیگر شهرستانها با قیمت ۴۵ هزار تومان عرضه می شود.

علی نیا تاکید کرد: در صورت هرگونه نیاز به افزایش سهمیه توزیع در این بخش در صورت مصوبه ستاد تنظیم بازار استان قابلیت افزایش عرضه را داریم.

وی گفت: سال گذشته مجموعا ۶ هزار و ۴۰۰ تن مرغ منجمد در استان خراسان رضوی توزیع شده است که نسبت به سال قبل از آن ۲ برابر رشد نشان می دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha