۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85092167
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مدودف: جهان در آستانه جنگ جهانی سوم است

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۴۹
کد خبر: 85092167
مدودف: جهان در آستانه جنگ جهانی سوم است

تهران- ایرنا- دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت روسیه امروز گفت: جهان بیمار است و به احتمال زیاد در آستانه یک جنگ جهانی جدید قرار دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز،‌ مدودف در نشستی در مسکو با اشاره به خطر وقوع یک رویارویی هسته‌ای گفت: به احتمال زیاد در آستانه یک جنگ جهانی جدید هستیم.

وی به رغم اینکه اجتناب از وقوع یک جنگ جهانی جدید را غیرممکن نداست اما نسبت به احتمال روز افزون وقوع یک تقابل هسته‌ای هشدار داد و اضافه کرد: همه باید در راستای اطمینان از جلوگیری از تحقق این تهدید و رویارویی جهانی تلاش کنیم.

این اظهارات مدودف در حالی مطرح شده که ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش عدم اشاعه هسته‌ای و کنترل تسلیحات در وزارت خارجه روسیه بامداد شب گذشته درباره احتمال فزاینده تقابل نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا و خطر تشدید تنش هسته‌ای میان این دو قدرت اتمی هشدار داده و گفته بود: اگر آمریکا به مسیر فعلی خود به سمت بن‌بست با روسیه ادامه داده و احتمال تقابل نظامی مستقیم را افزایش دهد، سرنوشت معاهده استارت جدید محکوم به فناست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه فوریه گذشته گفت که مسکو از معاهده استارت جدید یا پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با آمریکا خارج نمی‌شود اما آن را به حالت تعلیق درآورد.

رییس جمهور سابق روسیه با اشاره به وقوع جنگ اوکراین پس از یک دوره ۳۰ ساله صلح خاطر نشان کرد: مسکو به این جنگ کشیده شد و این جنگ به ما تحمیل شد.

مدودف، جنگ اوکراین را از یک سو پیامد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و از سوی دیگر ناشی از جنگ داخلی ترکیبی دانست که در آن بخش‌های مختلف یک ملت در برابر هم قرار گرفته‌اند.

پاسخ متقابل مسکو در صورت مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه

 معاون شورای امنیت روسیه در خصوص تلاش غرب برای مصادره دارایی‌های مسدود شده این کشور گفت: این مصادره‌ها هیچ دستاوردی برای غرب ندارد به همین دلیل است که در تصمیم گیری تعلل می‌کنند.

وی ادامه داد: اما اگر تصمیم به مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه بگیرند، با اطمینان اعلام می‌کنم که مسکو برای پاسخ متقابل در چارچوب قوانین مدنی داخلی و بین‌المللی درنگ نمی‌کند و هیچ رویکرد دیگری وجود ندارد جز عمل براساس اصل «چشم برای چشم».

غرب دیگر قدرت ۵۰ سال پیش را ندارد

این سیاستمدار روس با بیان اینکه یک نظم نوین جهانی مبتنی بر مشارکت و احترام متقابل برای دنیای غرب جذابیتی ندارد، افزود: اگرچه آن‌ها ۵۰ سال پیش قادر بودند اراده خود را بر کل جهان تحمیل کنند اما اکنون اوضاع متفاوت است.

وی ادامه داد: غرب به نظم جدید درحال شکل گیری تمایلی ندارد زیرا در تحمیل خواسته‌های خود به کشورها ناتوان خواهد شد.

به گفته مدودف، بازارهای سهام اصلی و فعالیت‌های اقتصادی در نهایت از آمریکا به اروپا و آسیا منتقل خواهد شد. وی متوقف کردن این جریان آغاز شده را دشوار دانست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha