وزیر خارجه ترکیه: هدف از نشست چهارجانبه مسکو حفظ تمامیت ارضی سوریه است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه هدف از نشست چهار جانبه امروز سه شنبه وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو را احیای روند سیاسی، تضمین امنیت مرزها، حفظ تمامیت ارضی سوریه و بازگشت امن پناهجویان سوری به کشورشان دانست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «مولود چاووش اوغلو» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی تی.وی۱۰۰ تصریح کرد که آنکارا در حال تدوین نقشه راهی برای بازگشت امن پناهجویان سوری به کشور خود است و این نقشه راه با همکاری سازمان ملل اجرا می شود.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال «سوری‌ها چگونه باز خواهند گشت؟» اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳.۹ میلیون سوری در ترکیه زندگی می کنند که همه باید به طور منظم ثبت نام کنند تا هنگام بازگشت، امنیت و سلامت آنها تضمین شود.

وی با بیان این که بازگشت پناهجویان سوری باید در چارچوب یک طرح جامع انجام شود، افزود: بازگرداندن آنها با رویکرد نژادپرستانه درست نیست.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه "ترکیه به خاک سوریه چشم طمع ندارد"، مدعی شد که "اگر آنکارا نظامیان خود را از سوریه خارج کند، شکاف و خلاء حضور آنها توسط سازمان‌های تروریستی پر می‌شود و این امر به زیان امنیت ملی ترکیه خواهد بود."

وی همچنین مدعی شد: ترکیه تاوان نبود امنیت در شمال سوریه را می‌دهد و تلاش دارد که سرزمین‌های جنوبی و هم‌مرز سوریه در امان باشد و بر این اساس، دغدغه خود را به روسیه، ایران و سوریه منتقل کرده و در خصوص نقشه راه توافق شده است.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه راه حل دائمی و صلح در سوریه، برای این کشور و سایر کشورها مهم است، ادعا کرد: ترکیه با حضور خود در شمال سوریه، مانع از تشکیل یک کریدور ترور شد.

این درحالی است که دولت سوریه حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه را "اشغالگرانه" می داند و می گوید که ارتش ترکیه "از گروههای تروریستی در شمال سوریه" حمایت می کند.

چاووش اوغلو در بخش دیگری از گفت وگوی خود گفت: سازمان تروریستی پ.ک.ک و یگان‌‎های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) همچنان تهدیدی برای ترکیه محسوب می‌شوند و با فعالیت در شمال و شرق سوریه تلاش دارند تا سوریه را تجزیه کنند.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر ضرورت مبارزه همگانی ترکیه، سوریه و ایران با تروریسم اظهار کرد: ترکیه یکی از اهداف درگیری و حضور تروریست‌ها در شمال سوریه است.

وی در پاسخ به سوال «آیا دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد در دستور کار قرار دارد و سوریه منتظر نتایج انتخابات در ترکیه است؟»، ابراز عقیده کرد: این دیدار هیچ مزیت انتخاباتی برای ترکیه ندارد و می تواند قبل یا بعد از انتخابات انجام شود بنابراین آنکارا در این خصوص حساب انتخاباتی باز نکرده است.

چاووش اوغلو اضافه کرد: بحران ۱۱ ساله در سوریه هنوز حل نشده و تنها راه حل آن مذاکره است، معتقدیم که برای بازسازی کشور به صلح دائمی نیاز است.

وی با اشاره به نشست چهار جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو افزود: در نهایت هدف از همه این جلسات، احیای روند سیاسی و تضمین ثبات دائمی، برقراری صلح، مبارزه با تروریسم، تضمین امنیت مرزها و حفظ تمامیت ارضی سوریه و بازگشت امن پناهجویان سوری به موطن خود است.

«ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه پیش از این در نشست چهارجانبه مسکو که در سطح معاونان وزیران امور خارجه برگزار شد، با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم و پرهیز از دخالت در امور داخلی کشورش گفته بود که هنوز هیچ نشانه مثبتی در زمینه خروج نظامیان ترکیه از سوریه دیده نشده است.

وی گفت:«هنوز هیچ نشانه مثبتی در خصوص خروج نیروهای ترکیه از سوریه یا مبارزه با تروریسم در شمال غرب سوریه به ویژه در منطقه ادلب مشاهده نکرده‌ایم».

سوسان تصریح کرده بود که اعلام رسمی ترکیه درباره خروج همه نیروهایش از سوریه و آغاز عقب نشینی، «دروازه برقراری مجدد ارتباط بین دو طرف» خواهد بود.

وی تأکید کرده بود که بازگشت اوضاع در شمال شرق و شمال غرب سوریه به وضعیت سابق خود مستلزم حفظ حاکمیت ملی و وحدت سوریه، خروج همه نیروهای غیر قانونی و مبارزه با تروریسم و اعمال مجدد حاکمیت ملی دولت سوریه بر همه اراضی خود است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز دوشنبه به نقل از «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که قرار است نشست وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه امروز در مسکو برگزار شود.

وی در خصوص پناهجویان سوری در ترکیه نیز گفت: ما خواهان موج جدیدی از پناهندگان نیستیم و هدف ما این است که شرایط مناسب برای بازگشت سوری ها به خانه های خود را به شکل امن و آبرومندانه فراهم کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha