۲۰ هزار میلیارد ریال برای تجهیز مراکز آزمایشگاهی دانشگاه‌ها تامین شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲۰ هزار میلیارد ریال برای تجهیز و تقویت مراکز آزمایشگاهی تامین شده است و بین ۱۳۰ دانشگاه و پژوهشگاه توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر محمد حسین بهشتی روز چهارشنبه در هشتمین دوره بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در بین ۱۳۰ دانشگاه و پژوهشگاه مهم و معتبر کشور ۹۴ آزمایشگاه مرکزی وجود دارد و برخی دانشگاه‌ها نیز در حال حاضر آزمایشگاه مرکزی ندارند و اعتبارات تقویت آزمایشگاه‌های مرکزی بر اساس شاخص‌ها توزیع خواهد شد.

وی شاخص‌های توزیع اعتبارها را رتبه علمی آی اس سی، تعداد اعضای هیئت علمی، شمار دانشجویان و قراردادهای ارتباط دانشگاه با صنایع دانست و افزود: مقدار اعتبار برای تقویت و توسعه آزمایشگاه‌های مرکزی در سال ۹۹ مبلغ ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال، در سال ۱۴۰۰ مبلغ یکهزار میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده است و اعتبار سال ۱۴۰۱ را به زودی توزیع خواهیم کرد.

مدیرکل حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بیش از ۱۰ هزار آزمایشگاه دانشگاهی با هفت هزار و ۶۰۰ نوع تجهیزات و ۶ هزار و ۷۰ کاربر در سامانه "شاعا" وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شده است اما خدمات آنها چهار هزار و ۴۳۹ مورد و در واقع کم اعلام می‌شود در حالی که هشت هزار و ۲۰۰ نوع خدمت ارایه کرده اند.

دکتر بهشتی ادامه داد: سیاست و راهبرد وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری بر این استوار شده که سامانه شاعا را به عنوان بانک اطلاعاتی کامل داشته باشد و این بانک به عنوان یک شبکه ملی آزمایشگاهی زیر نظر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت کند و متولی ارایه خدمات آزمایشگاهی باشد.

وی یادآورشد: تا سال ۶۲ خبری از آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها نبود و از سال ۶۵ اینگونه مراکز ایجاد شد و اکنون همه مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای راه اندازی آزمایشگاه مرکزی تشویق می‌کنیم.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌های وابسته به وزارت خانه متبوع، در حال رشد و توسعه هستند و از بین ۹۴ آزمایشگاه مرکزی، ۱۳ مورد حائز رتبه نخست، ۳۳ آزمایشگاه حائز رتبه دوم و برخی نیز رتبه سوم را از حیث تجهیزات و عملکرد دارند و برای تقویت و توسعه آنها تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۲۸ هزار هیئت علمی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعال هستند و طرحی موسوم به شتاب را برای حمایت و پشتیبانی از آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها داریم و از دانشگاهیان و پژوهشگران انتظار داریم به تولید داخلی و استفاده از تولیدات وطنی بیشتر اهمیت بدهند.

آزمایشگاه دانشگاه محقق اردبیلی رتبه هفتم را دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش گفت: پژوهش، لازمه پیشرفت جوامع است اما ساخت و تجهیز آزمایشگاه‌ها مستلزم هزینه بسیار است و نیروی انسانی متخصص نیز برای آزمایشگاه ها ضرورت دارد و توسعه تحصیلات تکمیلی و افزایش هیئت های علمی، نیاز به آزمایشگاه‌ها در دانشگاه‌ها را آشکار ساخته است.

دکتر جبرائیل رزمجو افزود: آزمایشگاه دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۹۳ با ۶۹۰ متر مربع زیربنا دایر شد و الان از تجهیزات خوبی برخوردار است و ۹ کارشناس فعال دارد و خدمات آزمایشگاهی را هم به مجموعه دانشگاه و هم به خارج از آن ارایه می‌کند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه دانشگاه محقق اردبیلی در قیاس با آزمایشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه هفتم و در میان ۴۰۰ آزمایشگاه معتبر دانشگاه‌های کشور رتبه ۳۶ را احراز کرده است و درب آزمایشگاه محقق اردبیل به روی بازدیدکنندگان باز است و با تقویت ارتباط آزمایشگاه این دانشگاه با جامعه، به زارعان نیز در رابطه با خاک زراعی خدمات می دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی با سازمان‌ها و دستگاه‌هایی نظیر اداره کل استاندارد، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، پارک علم و فناوری و حفاظت محیط زیست همکاری داریم و آزمایشگاه دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان آزمایشگاه معتمد محیط زیست شناخته شده است.

رزمجو ادامه داد: راه اندازی ایستگاه هواشناسی زیر مجموعه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم در آینده با احداث ساختمان مناسب، فضا و امکانات آزمایشگاه این مرکز علمی توسعه یابد.

حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی از عوامل توفیق آزمایشگاه‌هاست

استاد ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی کانادا نیز در ارتباط تصویری و آنلاین با این همایش گفت: اغلب دانشگاه‌ها با مشکل بودجه مواجه هستند و هزینه تامین آزمایشگاه‌ها و امکانات آزمایشگاهی روز به روز افزایش می‌یابد و ایران نیز از این رویه مستثنا نیست.

دکتر حسین کاظمیان افزود: دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی کانادا برای حل مشکلات مالی آزمایشگاه خود پنج کارشناس زبده و متخصص را به کار گرفته است تا دستگاه‌ها و ابزارهای موجود را تجهیز و برای استفاده، آماده نگهدارند و دانشجویان بتوانند به راحتی از آنها استفده کنند.

وی ادامه داد: همچنین با بکارگیری شرکای صنعتی و ارائه سرویس به آنها و از محل حق استفاده آنها از خدمات آزمایشگاهی، کسب درآمد می کنیم و باید در کنار دستیابی به علائق علمی و پژوهشی دانشجویان، به نیازهای جامعه نیز توجه کنیم و از مشکلات آنها با خدمات علمی و آزمایشگاهی بکاهیم.

دکتر کاظمیان اضافه کرد: دولت کانادا با لحاظ عملکرد و نتایج کار آزمایشگاه، به ازمایشگاه‌ها کمک مالی می‌کند تا همچنان، قدرت و قابلیت رقابت با سایر مراکز آزمایشگاهی را داشته باشند و یکی از دلایل موفقیت آزمایشگاه دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی کانادا حضور مستمر و موثر در شبکه‌های اجتماعی است که باعث جذب دانشجویان و متخصصان می‌شود.

پنج استاد دانشگاه محقق اردبیلی جزو دانشمندان یک درصد برتر جهان هستند

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش گفت: این مرکز علمی بیش از ۱۳ هزار دانشجو، ۱۸۴ آزمایشگاه و کارگاه، ۴۸ کارشناس، ۴۰۰ عضو هیئت علمی و ۴۰۰ کارمند دارد و پژوهشگران ما افتخارات خوبی برای دانشگاه به دست آورده اند.

دکتر اسماعیل چمنی افزود: دانشگاه محقق اردبیلی در آخرین رتبه بندی تایمز با ۲۰۰ پله صعود در رتبه پنجم قرار دارد و پنج تن از استادان ما در زمره‌ دانشمندان یک درصد برتر جهان و ۱۷ نفر از اعضای هیات علمی و پژوهشگران این دانشگاه در جمع دانشمندان ۲ درصد برتر جهان حضور دارند و دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه بندی ISC در جمع ۲۵ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفته است.

در ادامه این همایش یک روزه، کارگاه های تخصصی نظام ایمنی، بهداشت و محیط زیست در آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی، آشنایی با پیاده سازی الزامات استاندارد در آزمایشگاه ها، آشنایی با میکروسکوپ الکترونی رویشی و کاربرد آن در علوم، اصالت مواد، محصولات، زنجیره تامین جهانی با فناوری ها و تجهیزات آزمایشگاهی دایر شد.

حکیم زین‌الدین ابوالفضائل اسماعیل بن حسین جرجانی معروف به سید اسماعیل پزشک فیلسوف و دین پژوه ایرانی بوده و به عربی و فارسی آثاری دارد و طبیب دربار قطب الدین محمد در خوارزم بوده و مهمترین اثرش در پزشکی ذخیره خوارزمشاهی است و زاد روز او به عنوان روز ملی آزمایشگاه نام گذاری شده است.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.
این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha