از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تهران-ایرنا- رکورد بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲، شکاف بزرگ درون اتحادیه اروپا، ۲۷۳ کشته و ۱۵۷۹ زخمی حاصل ۱۰ روز درگیری در سودان، حرکت بزرگ‌ترین کشتی جنگی ترکیه به سوی دریای سیاه و خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**در پی کارشکنی آمریکا در صدور روادید برای خبرنگاران روسی؛ لاوروف: فراموش نمی‌کنیم
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امتناع آمریکا در صدور روادید برای خبرنگاران روسی که قرار بود جزء هیات همراه وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک حضور یابند را محکوم کرد و گفت: این اقدام را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

وزیر خارجه روسیه یکشنبه شب گفت: تصمیم آمریکا برای عدم صدور روادید به موقع برای خبرنگاران روسی برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به شدت با وعده‌های این کشور برای حفاظت از آزادی بیان در تضاد است.

لاوروف با اشاره به اینکه از تمایل ایالات متحده به اتخاذ رویکردهای اینچنینی (در این مورد خاص، عدم صدور روادید برای خبرنگاران روسی که قرار بود هیات او در سازمان ملل را همراهی کنند) آگاه است، افزود: با توجه به اینکه در این مورد خاص همه توجهات جهانی بر این رفتار ظالمانه آمریکا متمرکز شده است، امیدوارم این بار در نهایت همه چیز درست شود.

وزیر خارجه روسیه خطاب به مقامات آمریکایی تاکید کرد: مطمئن باشید که این اقدام شما را نه فراموش می‌کنیم و نه خواهیم بخشید.

به نوشته اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز عدم صدور روادید آمریکا برای خبرنگاران روسی را که قرار بود هیات کشورشان را در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک همراهی کنند، محکوم کرد و متعهد شد که مسکو این اقدام واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

ریابکوف به خبرنگارانی که برای پرواز به نیویورک وارد فرودگاه مسکو شده بودند، گفت: ویزای گروهی از خبرنگاران روسی که قرار بود لاوروف را همراهی کنند تا آخرین لحظه صادر نشد و آمریکایی‌ها با این اقدام خود، یک ترفند ظالمانه و کاملا غیرقابل قبول دیگر را انجام دادند.
وی افزود: آنها وانمود کردند که در حال یافتن راه‌حلی برای صدور روادید خبرنگاران روسی هستند اما این وضعیت، بازی با اعصاب، تمسخر و بازتابی دیگر از این واقعیت است که همکاران ما در واشنگتن نه تنها قابل اعتماد نیستند، بلکه سخنان آنها نیز ارزش گوش کردن ندارد.

ریابکوف خاطرنشان کرد: ما در روزهای اخیر بارها و بارها در مورد این موضوع با آنها صحبت کرده‌ایم. با این وجود همانطور که می‌بینید، نتیجه‌ای که حاصل شده تاسف‌بار است.

وی افزود: اگرچه به ما اطمینان داده شد که روادید در راه است و به زودی صادر خواهد شد اما همه اینها دروغ بود. این یک دروغ آشکار است و تصویر خوبی از کشوری که مقر سازمان ملل در آن قرار دارد ترسیم نمی‌کند.

ریابکوف با اشاره به اینکه خبرنگاران روسی قرار بود مهمترین رویداد ریاست روسیه در شورای امنیت سازمان ملل را پوشش دهند، تاکید کرد: همه رویدادهایی که لاوروف قصد دارد در نیویورک در آنها شرکت کند، رویدادهایی با ارزش خبری بالا هستند و هیات مطبوعاتی ما باید همراه وزیر خارجه روسیه می‌بود اما این اتفاق نیفتاد و مسئولیت آن کاملا بر گردن طرف آمریکایی است.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو راه‌هایی برای پاسخ به این اقدام پیدا خواهد کرد تا آمریکایی‌ها برای مدت‌ها به خاطر بیاورند که این راه و رسم انجام امور نیست.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز یکشنبه شب در واکنش به این موضوع در کانال تلگرامی خود نوشت: روادید آمریکا برای نمایندگان رسانه‌های روسیه که قرار بود حضور لاوروف و هیات همراهش در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک را پوشش خبری بدهند، هرگز صادر نشد.
وی افزود: در حالی که (در لحظه نوشتن این پیام تلگرامی) تنها ۴۰ دقیقه تا زمان پرواز هواپیمای خبرنگارانی که همه در فرودگاه هستند باقی مانده است، اما آنها روادید ندارند.

زاخاروا تاکید کرد: این اقدام آمریکا، یک دستکاری آشکار در آزادی بیان و نقض حقوق خبرنگاران است.
https://irna.ir/xjMgGV
**کاهش تمایل به انجام خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی
بر اساس نظر سنجی که توسط ارتش رژیم صهیونیستی انجام شده، تمایل به انجام خدمت در ارتش رژیم اشغالگر کاهش یافته است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تارنمای صهیونیستی «جنبش آزادی اطلاعات» با انتشار نظرسنجی‌های انجام شده توسط ارتش رژیم اشغالگر گزارش داد، انگیزه پیوستن به یگان‌های رزمی در ارتش این رژیم به پائین‌ ترین سطح خود رسیده است.

تارنمای «جنبش آزادی اطلاعات» اعلام کرد که این نظرسنجی بر روی حدود ۴۰ درصد از داوطلبان خدمت سربازی انجام شده است و داده‌های آن نشان می‌دهد که انگیزه خدمت در یگان‌های رزمی در سال ۲۰۲۲ کمترین میزان در سال‌های اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش، در دسامبر ۲۰۲۲، تنها ۶۶ درصد از مردان شرکت کننده در این نظرسنجی تمایل خود را به انجام خدمت در یگان‌های رزمی اعلام کردند و این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ این میزان ۷۳ درصد بوده است.

این گزارش افزوده است: برای زنان، این کاهش حتی قابل توجه‌تر است. طبق این نظرسنجی، در سال ۲۰۲۲، تنها ۴۸ درصد از زنان استخدام شده در ارتش تمایل خود را برای خدمت در یگان‌های رزمی ابراز کردند، در مقایسه با ۵۰ درصد در سال ۲۰۲۱، ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۸.

این سایت اشاره کرد که می‌توان فرض کرد که داده‌های موجود در نظرسنجی که در پایان سال جاری انجام می‌شود، کمتر از این نیز باشد.

یائیر لاپید نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی پیش تر با انتقاد از تلاش کابینه صهیونیستی برای تصویب قانون جدید خدمت سربازی، گفته بود که تصویب این قانون به معنای پایان ارتش است.

طی ماه‌های اخیر با افزایش تظاهرات علیه کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صدها نظامی این رژیم تهدید کرده بودند که دیگر خدمت نخواهند کرد.

همچنین «هرتزی هلیوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم گفته بود که اگر نظامیان ذخیره ارتش (رژیم) اسرائیل را به علت تعلیق کردن کار خود در اعتراض به تغییرات قضایی مجازات کنیم، این امر باعث گسترش پدیده نافرمانی در داخل ارتش خواهد شد.
https://irna.ir/xjMgH8
**دیپلمات ایتالیایی فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در خلیج فارس می‌شود
یک رسانه ایتالیایی یکشنبه شب گزارش داد که اتحادیه اروپا «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه پیشین این کشور را به عنوان فرستاده ویژه این اتحادیه در امور خلیج فارس انتخاب کرده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» به نقل از منابعی در بروکسل نوشت: اتحادیه اروپا «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه سابق ایتالیا را به عنوان فرستاده ویژه به کشورهای حاشیه خلیج فارس انتخاب کرده است.

بر اساس این گزارش، سمت جدید نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه خلیج فارس را نخستین بار «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جولای ۲۰۲۲ اعلام و فراینده انتخاب مسئول آن را آغاز کرد.

بورل از کشورهای عضو خواست تا نامزدهای خود را برای پست جدید معرفی کنند و بر لزوم حفظ ارتباط اتحادیه اروپا با کشورهای حاشیه خلیج فارس پس از تصمیم این اتحادیه برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه، تاکید کرد.

در این گزارش به نقل از نامه‌ای که بورل جمعه گذشته به اعضای اتحادیه اروپا و کمیته امنیتی ارسال کرد، آمده است که دی مایو شخصیت سیاسی لازم را در سطح بین المللی برای این نقش دارد و تماس‌های گسترده او با کشورهای عربی خلیج فارس این امکان را فراهم می‌کند که وی در سطح مناسب با طرف‌های مربوطه تعامل داشته باشد.

این گزارش افزوده است، مأموریت دی مایو به عنوان فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در کشورهای حاشیه خلیج فارس اول ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد) آغاز می‌شود و تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ خواهد بود.

دی مایو از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ سمت وزیر خارجه ایتالیا را بر عهده داشت و در ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که به دلیل اختلافات با رهبری حزب بر سر بحران اوکراین تصمیم به ترک حزب «جنبش پنج ستاره» گرفته است.

خرداد گذشته اتحادیه اروپا سندی را برای تقویت همکاری با کشورهای خلیج فارس در زمینه‌های انرژی، تحول سبز، تجارت، تنوع اقتصادی، ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی و چالش‌های بشردوستانه و توسعه معرفی کرد.
https://irna.ir/xjMgHn
**مردم بلغارستان خواستار تعطیلی پایگاه‌های ناتو در این کشور شدند
صدها هزار تن از مردم بلغارستان روز یکشنبه در ۳۲ شهر این کشور به خیابان‌ها آمدند و ضمن سردادن شعارهای ضدجنگ طلبی، تعطیلی پایگاه‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در این کشور خواستار شدند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

گسترده ترین راهپیمایی در صوفیه پایتخت بلغارستان برگزار شد و ده‌ها هزار مخالف جنگ با شعار “بلغارستان، منطقه صلح” در خیابان‌ها راهپیمایی کردند.

راهپیمایان تاکید داشتند که مقام‌های بلغارستان باید از مشارکت در مناقشات مسلحانه خودداری کنند.

معترضان فریاد می‌زدند ارسال سلاح و مهمات به اوکراین نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند بلکه تلفات جانی و خسارات مادی بیشتر به دنبال خواهد داشت.

آنها همچنین با تاکید بر تمامیت ارضی بلغارستان، خواستار تعطیلی پایگاه‌های نظامی ناتو شدند.

مردم همچنین با امضای طوماری خواستار همه پرسی درباره مشارکت بلغارستان در مناقشات مسلحانه شدند.
در این طومار آمده است که سازمان دهندگان این پویش به هیچ حزب و تشکیلات سیاسی وابسته نیستند و قصد دارند تا دهم ژوئیه (۱۹ تیر) ۶۰۰ هزار امضا جمع آوری کنند.

همچنین قرار است راهپیمایی مشابهی هم روز ۲۱ ماه مه (۳۱ اردیبهشت) در شهرهای مختلف بلغارستان برگزار شود.
https://irna.ir/xjMgHq
**آسوشیتدپرس: نشانه‌ها از حمله قریب الوقوع کی‌یف / مقام اوکراینی پاسخ روشنی نداد
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: در حالیکه نیروهای اوکراین با موفقیت مواضع خود را در سمت شرقی رودخانه دنیپر مستقر کردند و این گمانه‌زنی را به وجود آوردند که این پیشروی‌ها می‌تواند نشانه اولیه حمله بهاری کی‌یف باشد، اما سخنگوی فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در خصوص آغاز این حمله پاسخ روشنی نداد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

آسوشتدپرس در این گزارش به نقل از مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، افزود: تصاویر جغرافیایی روز یکشنبه از وبلاگ نویسان نظامی طرفدار کرملین نشان می‌دهد که سربازان اوکراینی در نزدیکی شهر اولشکی در حال استقرار هستند.

تحلیلگران بر این باورند که هدف اصلی حمله بهاری اوکراین، شکستن کریدور زمینی بین روسیه و شبه جزیره کریمه است که نیاز به عبور از رودخانه دنیپر در جنوب کشور دارد.

ناتالیا هومنیوک سخنگوی فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در پاسخ به گزارش‌های رسانه‌های اوکراینی مبنی بر اینکه ایجاد چنین مواضعی نشان می‌دهد که حمله آغاز شده است، پاسخ روشنی نداد.

وی تنها گفت که جزئیات عملیات نظامی در دلتای دنیپر به دلایل عملیاتی و امنیتی قابل افشا نیست.

هومنیوک که در تلویزیون اوکراین صحبت می‌کرد، افزود: در شرایطی که خط مقدم رودخانه‌ای عریض و خروشان باشد، غلبه بر مانعی مانند دنیپر کار ضروری ولی بسیار دشواری خواهد بود.

از سوی دیگر رئیس منطقه خرسون که از سوی کرملین منصوب شده است، روز یکشنبه تکذیب کرد که نیروهای اوکراینی در کرانه شرقی رود دنیپر در حال استقرار تجهیزات هستند.

ولادیمیر سالدو در یک پست تلگرامی تاکید کرد نیروهای روسی کنترل کامل منطقه را در دست دارند و احتمال می‌دهد که تصاویری که توسط مؤسسه مطالعات جنگ مورد استناد واقع شده، مربوط به واحدهای خرابکار اوکراینی باشد که قبل از فرار، موفق به گرفتن سلفی در دنیپر شده‌اند.

پس از گذشت بیش از یک سال از جنگ اوکراین و روسیه، نبردهای اخیر به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است و هیچ یک از طرفین نمی‌توانند تصرف‌های بیشتری به دست آورند.

اما اوکراین به تازگی تسلیحات پیچیده‌ای را از متحدان غربی خود دریافت کرده و نیروهای جدیدی که به تازگی در غرب آموزش دیده‌اند، باعث پیش‌بینی روزافزون یک حمله متقابل شده است.

موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا هفته گذشته وارد اوکراین شدند و یوری ایحنات سخنگوی ارتش اوکراین روز یکشنبه در تلویزیون این کشور گفت که این ادوات جنگی وارد میدان نبرد شده‌اند.

آمریکا مهر ماه گذشته موافقت کرد که سامانه‌های زمین به هوا به اوکراین ارسال کند. این سامانه‌ها می‌توانند هواپیماها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد مانند موشک‌هایی را که گفته می‌شود روسیه برای بمباران مناطق مسکونی و شبکه برق اوکراین استفاده کرده است، هدف قرار دهد.

مؤسسه مطالعات جنگ همچنین در ادعایی گفت که انتظار می‌رود روسیه حملات شدیدتری را در بهار انجام دهد. (ISW) گزارش داد که شخصیت‌های ارشد دفاعی روسیه نشانه‌هایی بروز داده‌اند مبنی بر این که ممکن است به جای عملیات‌های جدید پرهزینه، روسیه در پی تحکیم دستاوردهای موجود در اوکراین باشد. این اندیشکده به اظهارات یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر استناد کرد.

روز شنبه، سرویس مطبوعاتی پریگوژین نظراتی را در کانال رسمی تلگرام خود منتشر و در آن استدلال کرد که نیروهای روسی باید به گونه‌ای جای پای خود را محکم کنند که تنها با چنگال‌های قدرتمند بشود تکانشان داد.

این مصاحبه اندکی پس از نشست رهبران غربی در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان منتشر شد که متعهد شدند پرسنل اوکراینی بیشتری را آموزش و به حمایت نظامی خود از کی‌یف ادامه دهند.

وزارت دفاع انگلیس نیز روز یکشنبه در یک جلسه توجیهی اطلاعاتی ادعا کرد مقامات روسی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، بیلبوردها و تلویزیون دولتی، کارزار استخدام نظامی در مقیاس وسیع را راه‌اندازی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است که مقامات روسی مطمئناً به دنبال به تعویق انداختن هرگونه بسیج اجباری آشکار و جدید برای به حداقل رساندن مخالفت‌های داخلی هستند و در عین حال ارزیابی شده است که وزارت دفاع روسیه در تلاش خود در برآورده کردن هدف اعلام شده برای جذب چهار صد هزار داوطلب جدید شکست خواهد خورد.
https://irna.ir/xjMgHm
**ارمنستان اقدامات جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم کرد
ارمنستان اقدامات جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم کرد و آن را نقض توافقنامه سه‌جانبه ۲۰۲۰ دانست.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

وزارت خارجه ارمنستان یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری آذربایجان با ایجاد یک ایستگاه ایست بازرسی در کریدور لاچین، توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض کرده و به دنبال پاکسازی قومی در قره‌باغ کوهستانی است.

در این بیانیه آمده است: مقامات جمهوری آذربایجان روز یکشنبه بند ۶ توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را به‌ شدت نقض کردند و با اتخاذ تدابیری برای ایجاد یک ایستگاه ایست بازرسی در مناطق تحت مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه در کریدور لاچین، رسما این کریدور را مسدود کردند.

این بیانیه افزود: این اقدام نقض آشکار یکی از مفاد کلیدی توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و با هدف اجرای سیاست پاک‌سازی قومی در قره‌باغ کوهستانی و اخراج اجباری جمعیت ارمنی از این منطقه است.

در این بیانیه تاکید شده است: طرف ارمنی که توافقنامه سه‌جانبه را در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ امضا کرده است، این اقدام جمهوری آذربایجان که با هدف برهم زدن مذاکرات در مورد سند حل و فصل روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام می‌شود را محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه از روسیه خواسته شده است تا به تعهدات خود در توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ عمل کرده و خروج نیروهای جمهوری آذربایجان از کریدور لاچین را تضمین کند.

از سوی دیگر ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز یکشنبه به وقت محلی در همین رابطه گفت: ایالات متحده عمیقاً نگران است که ایجاد یک ایستگاه ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین، تلاش‌ها برای اعتمادسازی در روند صلح را تضعیف کند.
وی تاکید کرد: باید در کریدور لاچین رفت و آمد آزادانه مردم و تبادلات تجاری وجود داشته باشد و از طرفین می‌خواهیم مذاکرات صلح را از سر بگیرند و از تحریکات و اقدامات خصمانه در مرز خودداری کنند.

سرویس مرزی دولتی جمهوری آذربایجان ساعاتی پیش اعلام کرد که یک ایستگاه ایست بازرسی در مرز با ارمنستان در سر جاده اتصال لاچین و خان‌کندی (در ارمنستان به نام استپانکرت) ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، پس از یک جنگ ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ و بر اساس یک آتش بس با میانجیگری روسیه، مقرر شد ترانزیت در امتداد جاده موسوم به کریدور لاچین که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، تحت تضمین نیروهای حافظ صلح روسی ادامه یابد.

طی روزهای اخیر، جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان خبر از نقض آشکار آتش بس توسط طرف مقابل می‌دهند و درگیری‌های پراکنده میان نیروهای دو کشور آغاز شده است.
https://irna.ir/xjMgHt
**استرداد رئیس جمهور سابق پرو از آمریکا برای محاکمه
آلخاندرو تولدو رئیس جمهور سابق پرو که از سال ۲۰۱۹ میلادی و به درخواست دولت لیما در آمریکا دستگیر شده بود، به کشورش بازگردانده می‌شود.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تولدو که به فساد مالی از جمله تبانی و پولشویی متهم است در کالیفرنیا اقامت داشت و در دانشگاه استنفورد مشغول به کار و تحصیل بود.

تولدو در مراحل اولیه تحقیقات و بازجویی زندانی بود ولی بعدا در حصر خانگی به سر می‌برد.

بنابر اعلام دادستانی کل پرو، حکم استرداد تولدو در دستگاه قضایی ایالات متحده آمریکا نهایی شده و اکنون به وزارت خارجه آمریکا محول شده است.

دادستانی کل پرو در ارتباط با پرونده دریافت بیش از ۳۰ میلیون دلار رشوه از شرکت ساخت و ساز ریلی برزیلی اودبرشت، خواستار۲۰ سال حبس برای تولدو شده است.

شرکت ساختمانی اودبرشت مستقر در برزیل از سال ۲۰۰۱ به سران کشورها، کارمندان ارشد دولتی و مدیران بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار رشوه داده است.

اودبرشت با پرداخت ۳.۵ میلیارد دلار جریمه در ایالات متحده، برزیل و سوئیس برای سیستم‌های رشوه‌خواری که ایجاد کرده بود، موافقت کرده بود.
https://irna.ir/xjMgHD
**روسیه: مناطق جدیدی از باخموت را تصرف کردیم
وزارت دفاع روسیه یکشنبه شب اعلام کرد که نیروهای این کشور در راستای تلاش‌های خود برای تصرف کامل شهر باخموت، مناطق جدیدی از این شهر را تصرف کرده‌اند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

نبرد برای باخموت به یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگی تبدیل شده که اکنون ۱۴ ماه از آغاز آن می‌گذرد و این شهر شرقی اوکراین را تقریباً به طور کامل توسط گلوله‌های توپخانه و نبرد شهری با خاک یکسان کرده است.

روسیه می‌گوید که تصرف باخموت به این کشور اجازه می‌دهد تا حملات بیشتری را به شرق اوکراین انجام دهد.

اگر نظامیان روسیه موفق به تصرف باخموت شوند، احتمالاً برای نبردهای بزرگ‌تری برای تصرف شهرهای مجاور باخموت یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویاتسک» خیز خواهند برداشت.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سربازان این کشور دو منطقه دیگر را در مناطق غربی باخموت ایمن کردند و یگان‌های هوابرد روسیه در حال انتقال و استقرار نیروهای کمکی در شمال و جنوب این شهر هستند.

یوگنی پریگوژین رئیس نیروی نظامی خصوصی واگنر که رهبری حمله به باخموت را بر عهده دارد نیز اعلام کرده است که نیروهایش ۸۰ درصد این شهر را تحت کنترل خود دارند.

شهر باخموت در ماه‌های گذشته به اصلی‌ترین جبهه درگیری نیروهای نظامی روسیه و اوکراین تبدیل شده است.

چندی پیش حنا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین درباره اهمیت دفاع از مواضع این کشور در باخموت گفته بود: سقوط این شهر به معنای اجازه دادن به روسیه برای ورود به عمق خاک اوکراین است.

در همین رابطه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز پیشتر عنوان کرده بود که آینده این کشور به نتیجه نبرد در کانون‌های اصلی جنگ در شرق اوکراین از جمله باخموت بستگی دارد.

مسکو تلاش می‌کند باخموت را به تصرف کامل خود درآورد و هر ۲ طرف در یک جنگ فرسایشی متحمل خسارات سنگینی می‌شوند.

تحلیلگران می‌گویند باخموت ارزش استراتژیک کمی دارد اما به نقطه‌ای حیثیتی برای فرماندهان روسی تبدیل شده است که برای رساندن اخبار مثبت به کرملین تلاش می‌کنند. تصرف این شهر، روسیه را به هدفش برای کنترل کل منطقه دونتسک نزدیک می‌کند.
https://irna.ir/xjMgHF
**اتحادیه عرب حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را محکوم کرد
منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند، اتحادیه عرب حمله صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی را محکوم کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

اتحادیه عرب نسبت به خطر حملات و نقشه‌های رژیم صهیونیستی علیه اماکن مقدس اسلامی و مسیحی به ویژه هتک حرمت و خرابکاری که علیه مصلای باب الرحمه در مسجد الاقصی انجام داده، هشدار داد.

«سعید ابو علی» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور فلسطین و اراضی اشغالی عربی در اتحادیه عرب، در بیانیه‌ای مقامات اشغالگر را مسئول کامل و مستقیم عواقب این جنایات فزاینده و مستمر علیه اسلام و مقدسات مسیحی به ویژه در مسجد الاقصی دانست.

ابوعلی گفت: مقامات رژیم اشغالکر در روز دوم عید سعید فطر حملات خود به مصلای باب الرحمه در مسجدالاقصی را با هتک حرمت و خرابکاری عمدی در شبکه برق و شکستن درها و محتویات داخل این مصلا که جزء لاینفک مسجدالاقصی است، از سر گرفتند.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) شامگاه شنبه حمله اشغالگران صهیونیستی به مصلای باب الرحمه در مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرده بود.

نظامیان اشغالگر صهیونیست در اقدامی جنایتکارانه در دومین روز از عید سعید فطر مصلای باب الرحمه در داخل مسجد الاقصی را مورد حمله قرار داده و درهای آن را از جا کندند.

در حمله صهیونیست‌ها به مصلای باب الرحمه خسارت زیادی به این مکان مقدس وارد شده است.
https://irna.ir/xjMgHH
**امیرعبداللهیان بر تداوم حمایت‌های ایران از ملت و مقاومت فلسطین تاکید کرد
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت‌ وگوی تلفنی با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، بر تداوم حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت فلسطین تاکید کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) فرارسیدن عید سعید فطر را به او، مقاومت و ملت فلسطین تبریک گفت.

وزیرامور خارجه ایران در این گفت‌ وگو با اشاره به اختصاص ویژه سخنرانی رهبر معظم انقلاب در روز عید فطر به مساله مهم فلسطین، بر تداوم حمایت‌های معنوی - سیاسی جمهوری اسلامی ایران از ملت و مقاومت فلسطین تاکید کرد.

هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این گفت‌ وگو ضمن تبریک متقابل عید سعید فطر به دولت و ملت ایران، سلام‌های گرم خود را به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان ابلاغ کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس بر عزم جدی گروه‌ها و ملت فلسطین برای تداوم مقاومت در برابر تجاوزهای رژیم اشغالگر قدستاکید کرد.

هنیه همچنین با استقبال از توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، این توافق را به نفع دوکشور و کل منطقه خواند و افزود: البته رژیم صهیونیستی از این توافق ناخرسند است.
https://irna.ir/xjMgHQ
**حرکت بزرگ‌ترین کشتی جنگی ترکیه به سوی دریای سیاه
«تی‌سی‌جی آناتولی» (TCG Anadolu) بزرگ‌ترین کشتی جنگی ترکیه از استانبول به سمت دریای سیاه حرکت کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

این کشتی روز یکشنبه از بندر سرایبورنو خارج شد و پس از عبور از کنار کاخ دولما باغچه، با گذشتن از تنگه بسفر راهی دریای سیاه شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همسر وی امینه اردوغان به همراه کودکانی از مناطق زلزله‌زده جنوب این کشور از بالکن کاخ دولما باغچه نظاره‌گر عبور این ناو جنگی بودند.
خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه و فرماندهان ارشد ارتش این کشور نیز بر عرشه این ناو جنگی و در حالی که توسط بالگردهای نیروی هوایی ترکیه اسکورت می‌شد، از تنگه بسفر گذشتند.

کشتی تی‌سی‌جی آناتولی در کارخانه کشتی‌سازی «سدف» واقع در استانبول ساخته شده و قابلیت حمل بالگرد، پهپادهای جنگی، وسایل نقلیه زمینی و خودروهای سبک رزمی را دارد.

پهپادهای رزمی مانند بیرق‌دار و هواپیماهای تهاجمی سبک هورجت می‌توانند از عرصه این کشتی به پرواز درآمده و بر آن فرود آیند.

این ناو جنگی دارای ۲۳۱ متر طول و ۳۲ متر عرض و ظرفیت حمل بار نهایی آن حدود ۲۷ هزار تن است.
https://irna.ir/xjMgHN
**وقوع زلزله در نیوزیلند
زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز دوشنبه در نیوزیلند رخ داد .

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

کانون این زلزله که ساعت ۴ و ۱۱ دقیقه صبح به وقت محلی رخ داد، یک هزار و ۴ کیلومتری شهر اوکلند نیوزیلند بوده است.

آژانس ملی مدیریت اضطراری (NEMA) در حال ارزیابی است که آیا این زمین لرزه در نزدیکی جزایر کرمادک نیوزیلند باعث ایجاد سونامی شده است یا خیر.

این زمین لرزه باعث تخلیه بخش‌های وسیعی از مناطق شمالی نیوزیلند شده است.

به گفته مسئولان سازمان دفاع مدنی نیوزلند، مردم باید فوراً تمام نقاط نزدیک به ساحل را که زمین لرزه برای بیش از یک دقیقه احساس شده یا به اندازه‌ای قوی بوده که ایستادن سخت بوده است را تخلیه کنند.

این سازمان اعلام کرد مردم باید از دریا و رودخانه‌ها دوری کنند.

هنوز از تلفات و خسارات احتمالی این زلزله گزارشی منتشر نشده است.

نیوزیلند در منطقه «حلقه آتش» در اقیانوس آرام واقع شده که همواره زلزله‌های قدرتمندی را تجربه می‌کند.
https://irna.ir/xjMgHS
**آژانس محیط زیست اروپا: آلودگی هوا سالانه ۱۲۰۰ کودک را به کام مرگ می‌کشد
آژانس محیط زیست اروپا روز دوشنبه اعلام کرد آلودگی هوا همچنان باعث مرگ زودرس بیش از ۱۲۰۰ کودک در سراسر اروپا می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را در سنین بالاتر افزایش می‌دهد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

EEA پس از مطالعه در بیش از ۳۰ کشور از جمله ۲۷ کشور اعضای اتحادیه اروپا، گفت: با وجود پیشرفت‌های اخیر، سطح آلاینده‌های کلیدی هوا در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه در اروپای مرکزی - شرقی و ایتالیا بالاتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) است.

این گزارش کشورهای صنعتی بزرگی مانند روسیه، اوکراین و انگلیس را پوشش نداده و نشان می‌دهد که تعداد کل کشته‌ها برای قاره سبز می‌تواند بیشتر باشد.

EEA آبان گذشته اعلام کرد ۲۳۸ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در سال ۲۰۲۰ در اتحادیه اروپا، به اضافه ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ، سوئیس و ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

این آژانس می‌گوید: آلودگی هوا موجب می‌شود سالانه بیش از یک هزار و دویست مرگ زودرس در کودکان در اروپا اتفاق بیفتد و به طور قابل‌توجهی ابتلا به بیماری در سنین بالاتر را بالا می‌برد.

این مطالعه اولین مطالعه این آژانس بود که به طور خاص بر روی کودکان تمرکز کرد.

این سازمان از مقامات خواست تا بر بهبود کیفیت هوا در اطراف مدارس و مهدکودک‌ها و همچنین امکانات ورزشی و مراکز حمل و نقل انبوه تمرکز کنند.

این گزارش خاطرنشان کرد: آلودگی هوای محیط خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله آسم، کاهش عملکرد ریه، عفونت‌های تنفسی و آلرژی را افزایش می‌دهد.

بر اساس ارقامی که روز دوشنبه منتشر شد، ۹۷ درصد از جمعیت شهری اروپا در سال ۲۰۲۱ در معرض هوایی قرار گرفتند که توصیه‌های WHO را برآورده نمی‌کرد.

سازمان جهانی بهداشت که آلودگی هوا را عامل مرگ هفت میلیون نفر در سراسر جهان در هر سال می‌داند، در عین حال تاکید می‌کند وضعیت در اروپا بهتر از بسیاری از مناطق کره زمین است.
https://irna.ir/xjMgHy
**تروریست‌ها ۶۰ نفر را در بورکینافاسو کشتند
منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، تروریست‌ها در شمال بورکینافاسو ۶۰ نفر را کشتند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

ارتش بورکینافاسو اعلام کرد، تروریست‌هایی که لباس نظامی به تن داشتند پس از حمله به روستایی، ۶۰ نفر را کشتند.

بر اساس این گزارش، تروریست‌هایی که گفته شده احتمالا وابسته به القاعده یا داعش بودند، با لباس ارتش به روستای «الکرمه» واقع در استان «یاتنجا» واقع در نزدیکی مرز مالی حمله کردند و ۶۰ نفر را کشتند.

جزئیات بیشتری از این حادثه گزارش نشده است.

تروریست‌ها اواخر فرودین نیز ۴۴ غیر نظامی را در دو حمله تروریستی در شمال بورکینافاسو کشته بودند.

مناطق شمالی بورکینافاسو کانون فعالیت گروه‌های تروریستی و تبهکار است که هر از چندگاهی دست به قتل و غارت می‌زنند.

عناصر گروه‌های مسلح تروریستی ۴۰ درصد از خاک بورکینافاسو را در اختیار دارند.

گروه‌های مسلح جاده‌ها را مین گذاری، شهرها را محاصره، تاسیسات آبی را ویران و تلاش‌ها برای تامین مناطق شمال و شرق بورکینافاسو را تضعیف می‌کنند.
https://irna.ir/xjMgHW
**رئیس جمهور مصر و نخست وزیر انگلیس درباره سودان گفت وگو کردند
منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، رئیس جمهور مصر و نخست وزیر انگلیس تلفنی درباره آخرین تحولات سودان گفت وگو کردند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس تلفنی با یکدیگر رایزنی کردند.

بر اساس بیانیه ریاست‌جمهوری مصر، در این گفت وگوی تلفنی، تحولات سودان و تلاش‌ها برای تخلیه اتباع دو کشور از این کشور مورد بحث قرار گرفت.

دو طرف در این تماس نگرانی شدید خود را از تشدید خشونت‌ و درگیری‌ها در سودان ابراز کردند و گفتند که این مساله، غیرنظامیان را در معرض خطرات بزرگ و فزاینده‌ای قرار می‌دهد.

السیسی همچنین در این گفت وگو، تلاش‌هایی که مصر برای تشویق همه طرف‌ها برای دستیابی به آتش بس و پایان دادن به رنج مردم سودان انجام داده است را به اطلاع سوناک رساند.

رئیس جمهور مصر همچنین بر لزوم انجام تلاش‌ها برای فعال کردن گفت وگو و مسیر سیاسی با هدف در امان ماندن سودان از پیامدهای فاجعه بار این درگیری تاکید کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۲۰ نفر اعلام کرد.
https://irna.ir/xjMgHY
**پولیتیکو: شکاف بزرگ درون اتحادیه اروپا / فرانسه و آلمان درباره چین اختلاف نظر آشکار دارند
تارنمای پولیتیکو در تحلیلی با اشاره به اختلاف نظر شدید بین اعضای ارشد اتحادیه اروپا درباره روابط با چین، نوشت: فرانسه، آلمان و موسسات اتحادیه اروپا بر سر احیای موافقتنامه جامع سرمایه گذاری با پکن (CAI) که متوقف شده است، اختلاف نظر آشکار دارند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تحلیلگر پولیتیکو در این تحلیل خود افزود: درست زمانی که فکر می‌کردیم سیاست اروپا در برابر چین نمی‌تواند بیشتر از این از هم گسسته شود، دو کشور قدرتمند اتحادیه اروپا اکنون در مورد احیای یک توافق سرمایه‌گذاری با این ابرقدرت نیز با هم اختلاف دارند.

به گفته امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه احیای به اصطلاح توافقنامه جامع اتحادیه اروپا و چین در سرمایه گذاری (CAI) حداقل فوریت را دارد و عملی نیست.

در همین حال، اولاف شولتز صدراعظم آلمان طرفدار فعال کردن مجدد این توافق است؛ توافقی که بلافاصله پس از اعلام آن در اواخر سال ۲۰۲۰ پس از اعمال تحریم‌های پکن علیه چندین عضو پارلمان اروپا به دلیل انتقاد از نقض حقوق بشر، متوقف شد.

مکرون در گفت‌ وگو با پولیتیکو در هواپیمای خود در مسیر سفر به چین در اوایل ماه جاری میلادی، اذعان داشت او و شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین درباره CAI گفت‌ وگو کردند؛ اما فقط کمی.

رئیس جمهور فرانسه گفت: من با شی بسیار صریح و صادق بودم. این یک روند اروپایی است. همه نهادها باید درگیر شوند اما اکنون بختی برای صورت دادن پیشرفتی در این توافق وجود ندارد. مکرون به پولیتیکو یادآور شد: پارلمان اروپا توسط چین تحریم شد.

پولیتیکو در ادامه نوشت: پکن با استفاده از تهدیدهایی از ممنوعیت احتمالی نوشیدنی‌های فرانسوی و اسپانیایی گرفته تا هشدارهایی مبنی بر اینکه چین به جای هواپیماهای ایرباس فرانسوی، بوئینگ آمریکایی را خریداری خواهد کرد، در ممانعت از توسعه سیاست یکپارچه چین در رابطه با اتحادیه اروپا مهارت نشان داده است.

اختلاف نظر بر سر CAI تنها نمونه جدیدی از واگرایی در مورد سیاست چین در اروپا محسوب می‌شود؛ جایی که پکن ماهرانه کشورهای مختلف را درگیر کرده و در دهه گذشته آنها را در بازی‌های تفرقه بینداز و حکومت کن علیه یکدیگر بازی داده است.

قرارداد CAI پس از هفت سال مذاکرات پر پیچ و خم توسط آنگلا مرکل صدراعظم سابق آلمان در پایان دوره ۶ ماهه ریاست دوره‌ای آلمان بر شورای اتحادیه اروپا در اواخر سال ۲۰۲۰ به سرعت تصویب شد.

مرکل به دنبال آن بود که پیش از آنکه واشنگتن بتواند برای جلوگیری از آن فشار وارد کند، این توافق را امضا کرده و با پکن وارد روابط حسنه شود؛ امری که باعث تنش آلمان با دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شد.

آلمان به دلیل مقیاس سرمایه‌گذاری‌های تولیدی در چین به‌ ویژه در بخش خودروسازی و مواد شیمیایی، مدت‌هاست که سرسخت‌ترین حامی CAI بوده است.

توافق CAI سرمایه گذاری در چین و حفاظت از مالکیت معنوی آنها را برای شرکت‌های اروپایی بسیار آسان‌تر می کرد اما منتقدان، حمایت ضعیف این توافق از کارگران را محکوم و این پرسش را مطرح می‌کنند که تا چه حد می‌توان آن را اجرا کرد.

بلافاصله پس از اعلام این توافق، پکن به تلافی انتقادات اروپا از نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ، تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا را تحریم کرد.

پس از آن، این توافق که نیاز به تصویب در پارلمان اروپا دارد، در انجماد عمیق سیاسی قرار گرفت.

پولیتیکو ادامه می‌دهد: کشورهای اتحادیه اروپا نه تنها در مورد نحوه برخورد با CAI به گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند، بلکه بین مؤسسات اروپایی مستقر در بروکسل نیز در این خصوص شکاف‌هایی عمیق وجود دارد. پارلمان اروپا که همچنان با تحریم اعضای خود مواجه است، مطمئناً هرگونه تلاش جدیدی برای تصویب CAI را رد خواهد کرد.

اما چارلز میشل رئیس شورای اروپا نیز مانند شولتز امیدوار است که این توافق را احیا کند. به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، میشل این موضوع را در برهه‌های مختلف از جمله در سفر خود در اواخر سال گذشته به پکن با اعضای عالی رتبه حزب حاکم چین در میان گذاشته است.

با این حال، اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا تلاش‌های میشل برای قرار دادن مجدد توافق را در دستور کار بروکسل متوقف کرده است. فون در لاین نسبت به تعامل با چین بسیار بدبین است و به افزایش فعالیت‌های این ابرقدرت شرقی در خارج از کشور و سرکوب در داخل اشاره می‌کند.

فون در لاین اوایل ماه جاری میلادی مکرون را در بخشی از سفرش به چین همراهی کرد، اما درباره دیدار کوتاهش با شی جین پینگ و دیگر مقامات چینی گفت که موضوع CAI به میان نیامد. او علناً بیان کرده است که با توجه به وخامت روابط بین پکن و غرب، این توافق باید بازنگری شود.

در همین حال، مقامات چینی به میشل و دیگر رهبران اروپایی پیشنهاد داده‌اند چین می‌تواند به‌طور یک‌جانبه تحریم‌های خود را علیه اعضای پارلمان اروپا لغو کند؛ اما تنها با این تضمین که CAI در نهایت به تصویب می‌رسد.

سخنگوی میشل خبر داد نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد روابط اتحادیه اروپا و چین در ۲۲ اردیبهشت به بحث و بررسی در این باره خواهد پرداخت.
https://irna.ir/xjMgHV
**برگزاری تظاهرات ضد جنگ در آلمان / ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنید
صدها تظاهرکننده ضد جنگ روز یکشنبه در دوسلدورف آلمان تجمع کردند تا علیه ارسال تسلیحات از سوی دولت این کشور به اوکراین اعتراض کنند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

معترضان نماینده گروه‌های سیاسی مختلف بودند و بنرهایی با پیام‌هایی مانند «جنگ در اوکراین را متوقف کنید» و «صلح، نه جنگ» حمل می‌کردند.

آنها خواستار توقف تحویل تسلیحات به اوکراین شدند و از دولت خواستند تا بر مذاکرات صلح آمیز برای حل مناقشه با روسیه تمرکز کند.
شعارهای آنها بر این نکته تاکید داشت که تحویل تسلیحات به اوکراین تنها باعث تشدید درگیری می‌شود و نه تنها شهروندان اوکراینی بلکه سربازان آلمانی را نیز به خطر می‌اندازد. این تظاهرات مسالمت‌آمیز بود و بر لزوم راه حل دیپلماتیک برای پایان درگیری تاکید داشت.

آلمان بازیگر کلیدی در جستجوی راه حل مسالمت‌آمیز برای بحران اوکراین بوده است با این حال، احتمال تحویل تسلیحات به اوکراین باعث انتقاد و نگرانی برخی آلمانی‌ها شده است.

منتقدان استدلال می‌کنند که تحویل تسلیحات می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر شود و آلمان باید به جای آن بر تلاش‌های دیپلماتیک تمرکز کند.

هزاران شهروند آلمان پیشتر و در ادامه راهپیمایی‌های صلح عیدپاک (ایستر - یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۹ آوریل ۲۰۲۳) از دولت این کشور پایان ارسال سلاح به اوکراین و تلاش برای برقراری فوری آتش‌بس را خواستار شدند.

تنها در شهر هامبورگ حدود یک هزار و پانصد نفر در این راهپیمایی که با شعار «پیش‌گیری از جنگ جهانی سوم» برگزار شد، شرکت کردند.

برگزارکنندگان تجمع در هامبورگ نیز از دولت آلمان خواستند تا ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کرده و در راستای برقراری یک آتش بس فوری میان کی‌یف و مسکو تلاش کند.

در همین حال، در شهر فرانکفورت نیز حدود چهار هزار نفر به خیابان‌ها آمده و آغاز مذاکرات صلح و پایان جنگ در اوکراین را خواستار شدند.
https://irna.ir/xjMgHX
**هشدار سونامی به ساحل نشینان در نیوزیلند
در پی وقوع زمین لرزه ای شدید به بزرگی ۷.۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) که ظهر دوشنبه به وقت محلی سواحل شمال شرقی نیوزیلند را تکان داد، مقامات این کشور به ساکنان مناطق ساحلی هشدار احتمال وقوع سونامی دادند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

مرکز لرزه نگاری نیوزیلند، کانون این زمین لرزه قوی را مناطقی در اطراف جزایر کرمادک واقع در حدود ۵۰۰ کیلومتری سواحل شمال شرقی این کشور اعلام کرد.

مقامات این کشور بلافاصله بعد از زلزله از ساکنان مناطق ساحلی شمال شرقی خواستند تا فورا خانه هایشان را ترک کرده و هر چه سریع تر به مناطق مرتفع تر پناه ببرند.

با وجود هشدار سازمان مدیریت بحران نیوزیلند، تا کنون خبری از وقوع سونامی منتشر نشده و احتمال خطر وقوع این رویداد طبیعی کاسته شده است.

تا کنون هیچ خبری درباره خسارات یا تلفات احتمالی این زلزله مخابره نشده است.
https://irna.ir/xjMgJT
**سازمان همکاری اسلامی: تجاوز به مسجدالاقصی نقض آشکار قوانین بین المللی است
سازمان همکاری اسلامی با هشدار نسبت به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی در اماکن مقدس بویژه مسجد الاقصی، تاکید کرد که این تجاوزها نقض آشکار قوانین بین المللی و توافقات ژنو است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دبیرخانه عمومی سازمان همکاری اسلامی در بیانیه ای تجاوزهای مداوم رژیم صهیونیستی به مقدسات اسلامی و مسیحی در فلسطین بویژه هتک حرمت و خرابکاری عامدانه در مصلی باب الرحمه واقع در مسجد الاقصی و بالا بردن پرچم این رژیم جعلی بر روی دیوارهای حرم ابراهیمی را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که این تجاوزها نقض آشکار قوانین بین المللی، توافقات ژنو و قطعنامه های بین المللی و تحریک عواطف و احساسات امت اسلامی است.

سازمان همکاری اسلامی اضافه کرد که مسئولیت کامل پیامدهای این تجاوزهای روزانه به اماکن مقدس، برعهده مسئولان رژیم صهیونیستی است.

این سازمان همچنین از جامعه بین المللی خواست که به وظایف خود عمل کرده و تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی را که می‌تواند منجر به درگیری‌های مذهبی و بی ثباتی در منطقه شود، متوقف کند.

پیش از این، اتحادیه عرب نسبت به این تجاوزها هشدار داده بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور فلسطین و اراضی اشغالی عربی در اتحادیه عرب نیز در بیانیه‌ای، مقامات اشغالگر را مسئول کامل و مستقیم عواقب این جنایات فزاینده و مستمر علیه اسلام و مقدسات مسیحی به ویژه در مسجد الاقصی دانست.

«سعید ابو علی» گفت: مقامات رژیم اشغالگر در روز دوم عید سعید فطر حملات خود به مصلای باب الرحمه در مسجدالاقصی را با هتک حرمت و خرابکاری عمدی در شبکه برق و شکستن درها و محتویات داخل این مصلا که جزء لاینفک مسجدالاقصی است، از سر گرفتند.

نظامیان اشغالگر صهیونیست در این اقدام جنایتکارانه به مصلای باب الرحمه در داخل مسجد الاقصی حمله کرده و درهای آن را از جا کندند.

در حمله صهیونیست‌ها به مصلای باب الرحمه، خسارت زیادی به این مکان مقدس وارد شده است.
https://irna.ir/xjMgKc
**واکنش اروپایی‌ها به موضع گیری یک دیپلمات چینی در حمایت از روسیه
کشورهای اروپایی با ابراز نارضایتی از زیر سوال بردن حاکمیت کشورهای جدا شده از شوروی سابق از جمله اوکراین توسط یک دیپلمات چینی، به اظهارات وی واکنش نشان دادند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

فرانسه، اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک پس از آنکه سفیر چین در پاریس حاکمیت کشورهای جدا شده از شوروی سابق مانند اوکراین را زیر سوال برد، نسبت به این مساله ابراز نارضایتی کردند.

لو شای سفیر چین در فرانسه روز جمعه در مصاحبه با یک تلویزیون فرانسوی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کریمه بخشی از اوکراین است یا خیر، اظهار داشت که این منطقه به صورت تاریخی بخشی از روسیه است و توسط نیکیتا خروشچف رهبر شوروی سابق به اوکراین پیشنهاد شده است.

شای همچنین اضافه کرد: این کشورهای عضو شوروی سابق وضعیت واقعی در قانون بین‌الملل ندارند زیرا هیچ توافق بین‌المللی برای تحقق بخشیدن به وضعیت حاکمیت آنها وجود ندارد.

فرانسه روز یکشنبه با تمام کشورهای متحد خود که تحت تاثیر این اظهارات قرار گرفتند، ابراز همبستگی کامل کرد و مدعی شد که این کشورها استقلال خود را پس از چندین دهه سرکوب به دست آوردند.

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که اوکراین به طور خاص، به صورت بین‌المللی داخل مرزهایش از جمله کریمه در سال 1991 توسط تمام جامعه بین‌الملل از جمله چین به رسمیت شناخته شده است.

وی اضافه کرد که چین باید مشخص کند که آیا این اظهارات بازتاب موضع این کشور است یا خیر.

سه کشور حوزه بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی و همچنین اوکراین که همگی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، هم راستا با فرانسه به این اظهارات واکنش نشان دادند.

میخایلو پودولیاک مقام ارشد ریاست جمهوری اوکراین در حساب توئیتر خود نوشت: شنیدن روایتی پوچ از «تاریخ کریمه» از زبان نماینده کشوری که تاریخ هزار ساله خود را دقیق می داند، عجیب است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید بازیگر اصلی سیاسی باشید، پروپاگاندای خارج نشین‌های روس را طوطی وار تکرار نکنید.
https://irna.ir/xjMgKr
**حمله تروریست‌ها به مناطق کاهش تنش در ادلب/ نقشه تروریستها برای متهم کردن ارتش سوریه
معاون رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه از پنج حمله تروریستی به غیرنظامیان ساکن در منطقه «کاهش تنش» در ادلب و مناطق امن از سوی گروه تروریستی جبهه النصره و گروه تروریستی موسوم به «حزب ترکستان اسلامی» خبر داد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

«اولیگ گورینوف» در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: گروه‌های تروریستی مستقر در شهر ادلب و برخی مناطق حومه آن خود را برای حمله تحریک‌آمیز به غیرنظامیان و نسبت دادن این اتهام به ارتش سوریه و نیروهای روسیه آماده می‌کنند.

وی اظهار داشت: طبق اطلاعاتی که مرکز روسیه از مردم ساکن در شهرک‌های منطقه «کاهش تنش» در ادلب دریافت کرده، فرماندهان گروه‌های تروریستی در شهر دیرسنبل (۲۶ کیلومتری جنوب شهر ادلب) در حال تدارک برای این حمله هستند.

منطقه «کاهش تنش» ادلب شامل استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حماه و لاذقیه است و در این مناطق عناصر تروریستی جبهه النصره و شبه نظامیان مسلح وابسته به ترکیه حضور دارند.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و بخش‌هایی از استان‌های لاذقیه، حما و حلب را در بر می‌گیرد، هنوز در دست گروه‌های تروریستی قرار دارد و گفته می‌شود که کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) است.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد که بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند؛ اتفاقی که تا امروز رخ نداده و تروریست‌ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می‌کنند.
https://irna.ir/xjMgK2
**مقام چینی: روابط پکن و اروپا نباید به سرنوشت جنگ اوکراین گره بخورد
فو کونگ رئیس دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه اخیرش با رسانه های چینی گفت روابط چین و اتحادیه اروپا نباید با مسئله جنگ اوکراین گره بخورد و روابط پکن-بروکسل نباید قربانی هزینه توسعه روابط اروپا با آمریکا شود.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

از نگاه فو کونگ رئیس دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا دو عاملی که بر روابط چین و اروپا تاثیر می گذارد عبارتند از : جنگ اوکراین و نفوذ و تاثیر آمریکا بر اروپا. وی با اشاره به این دو عامل در مصاحبه با رسانه های چینی افزود : می خواهم بر این نکته تاکید کنم که چین سیاست پایدار روابط بلند مدت با اروپا را حفظ می کند و به این منطقه از منظر شریک استراتژیک نگاه می کند. اروپا نباید روابط چین - اروپا را از دریچه جنگ اوکراین نگاه کند و منافع چین و روابط خود با این کشور را قربانی هزینه توسعه روابطش با آمریکا کند.

وی در ادامه سخنانش گفت اخیرا سیاستمداران اروپایی بیشتری بر سر این موضوع توافق دارند که استقلال استراتژیک خود را محقق کند و به روابط اروپا با چین ارزش می دهند و با پیروی کورکورانه از سیاست آمریکا در قبال چین مخالفت می کنند. ما امیدواریم و باور داریم اتحادیه اروپا شجاعت، خرد و ظرفیت دستیابی به استقلال عمل استراتژیک واقعی را دارد.

در هفته های اخیر اتحادیه اروپا شاهد مناظراتی پیرو اظهارنظرهای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سفر به چین بوده است. وی در این سفر خواستار کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا و اجتناب از کشیده شدن در دام تقابل میان چین و آمریکا در مسئله تایوان شد. رئیس جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد اروپا باید در برابر فشار " پیرو آمریکا شدن " مقاومت کند.

از آنجا که جنگ اوکراین مهم ترین مسئله کشورهای اروپایی است به پشت صحنه ای برای اینکه اروپایی هایی چگونه دیگر مسائل را بررسی کنند تبدیل شده است.

سیاستمدار چینی در پایان سخنانش گفت از زمان انتصابم در پایان سال گذشته میلادی بارها به اتحادیه اروپا تاکید کردم مانند روابط دوجانبه چین با سایر کشورها، روابط چین- اتحادیه اروپا چندوجهی است و برپایه تنها یک مسئله نیست. این روابط هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی دهد و وابستگی و خطری برای طرف سوم نیست. روابط میان اروپا و چین نباید به جنگ اوکراین گره بخورد چرا که چین نه محرکی برای این جنگ است و نه در آن شرکت می کند. چین هم قربانی این جنگ شده است و بی فایده است که چین را برای نقشی که در این جنگ ندارد مورد سرزنش قرار داد. هنگامی که اروپا درباره جنگ اوکراین صحبت می کند اغلب به شراکت بی محدودیت چین و روسیه اشاره می کند تا سایه شک را بر این موضوع بیافکند که آیا چین در این موضوع بی طرف است یا خیر. برخی سیاستمداران اروپایی بارها این موضوع را پیش کشیدندکه منجر به سوتفاهم ها و پیش داوری هایی شده است که در اینجا لازم است شفاف سازی شود. اروپا باید نظرش را پیرامون روابط روسیه و چین اصلاح کند. روابط چین و روسیه برمبنای اصول عدم تقابل و عدم هدف قراردادن طرف سوم و همچنین برپایه احترام و اعتماد متقابل است و تنها به دنبال پیشرفت دو کشور نیست بلکه به دنبال حفظ عدالت جهانی است.
https://irna.ir/xjMgKt
**زلزله سیاسی در پرو؛ ۴ وزیر برکنار شدند
«دینا بلوآرته» رئیس‌جمهوری پرو در اقدامی جدید برای تغییر ساختار کابینه،۴ وزیر را برکنار کرد که نشانه دیگری از بی‌ثباتی و بحران سیاسی در این کشور آمریکای جنوبی است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

در بحبوحه استرداد آلخاندرو تولِدو رئیس‌جمهوری سابق پرو به اتهام فساد مالی از جمله تبانی و پولشویی به این کشور، دینا بلوآرته وزیران دادگستری، آموزش، تجارت خارجی و کار را تغییر داد و افراد جدید را جایگزین کرد.

تاکنون هیچ توضیحی از سوی ریاست جمهوری و نهاد نخست وزیری در مورد دلایل ایجاد این تغییرات ارائه نشده است.

تصمیم بلوآرته واکنش‌ نیروهای مخالف وفادار به رئیس‌جمهوری مخلوع، پدرو کاستیو را به همراه داشته است.

نارضایتی‌ها از مدت‌ها قبل گریبانگیر پرو شده است. این کشور از یک بحران نهادی و اجتماعی رنج می‌برد که به قبل از دو دوره اخیر ریاست جمهوری باز می‌گردد.

بلوآرته در حالی این تغییرات غیرمنتظره در کابینه را انجام داده است که پرونده آلخاندرو تولدو، ویرانی سیاسی در پرو به دلیل فساد را برجسته می‌کند. تاکنون رسوایی‌های فساد علیه هفت رئیس‌جمهوری پرو مطرح بوده و سه رئیس‌جمهوری سابق این کشور به اتهام فساد در زندان هستند.

تولدو که از آمریکا مسترد شده، با محکومیت ۱۸ ماه حبس موقت در پرو مواجه است. در حالی که برخی این مسئله را نشانه عدالت می‌دانند، برخی دیگر از فراگیر شدن فساد در طبقه سیاسی کشور به شدت انتقاد می‌کنند.
https://irna.ir/xjMgKD
**مساله سن و پرونده قضائی؛ دلیل اصلی مخالفت آمریکایی‌ها با رقابت بایدن-ترامپ
نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بیشتر شهروندان آمریکایی مخالف رقابت رئیس جمهوری کنونی و رئیس جمهوری سلف وی در انتخابات سال ۲۰۲۴ هستند و مساله «سن» جو بایدن و «پرونده قضایی» دونالد ترامپ را دلیل «اصلی» مخالفت خود عنوان می‌کنند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تارنمای هیل نوشت: این نتایج در حالی منتشر شده که جو بایدن خود را آماده آغاز کارزار انتخاباتی اش در این هفته می‌کند.

نظرسنجی جدید «ان‌بی‌سی‌نیوز» همچنین نشان می دهد که بیشتر آمریکایی ها تمایلی ندارند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آتی شرکت کند.

طبق نتایج بدست آمده، ۶۰ درصد آمریکایی ها فکر می کنند که ترامپ نباید بار دیگر اتاق بیضی (دفتر کار رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید) را تصاحب کند که این درصد تقریبا یک سوم جمهوریخواهان راشامل می شود.

نظرسنجی اخیر همچنین حکایت از آن دارد که ۳۰ درصد آمریکایی ها فکر می کنند ترامپ به دلیل اتهامات جنایی که با آن مواجه است نباید در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۴ شرکت کند و این را دلیل «اصلی» مخالفت خود با کارزار انتخاباتی ترامپ می دانند.

از جمعیت ۷۰ درصدی که مخالفت شرکت بایدن در رقابت های انتخاباتی برای بار دوم هستند ۵۱ درصد، دموکرات ها هستند. ۴۸ درصد از مخالفان شرکت بایدن در انتخابات نیز مساله سن وی را به عنوان دلیل «اصلی» مخالفت خود عنوان کردند.

هیل نوشت: نتایج تازه ترین نظرسنجی «ان‌بی‌سی‌نیوز» در راستای نتایج دیگر نظرسنجی هایی است که نشان می دهد در حالی که بایدن و ترامپ خود را برای رقابت دوباره آماده می کنند مردم آمریکا اشتیاقی به رقابت هیچ یک از آنها ندارند.

ترامپ کارزار انتخاباتی اش را درماه نوامبر (آذر) درست بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا آغاز کرد و انتظار می رود بایدن بزودی وارد رقابت های انتخاباتی شود.

این رسانه آمریکایی نوشت: نتایج نظرسنجی یاهو و موسسه یوگاو نشان داد که ۳۸ درصد آمریکایی گفته اند احساس می کنند از این ایده که بایدن و ترامپ رقابت کنند، خسته شده اند.

در نظرسنجی «ان‌بی‌سی‌نیوز»، ترامپ همچنین در رقابت های انتخاباتی فرضی حزب جمهوریخواه با اختلاف ۱۵ درصد از ران دسانتیس رقیب هم حزبی خود و فرماندار فلوریدا جلوتر است.

این نتایج نشان داد که ۴۱ درصد رای دهندگان واجد شرایط گفته اند که اگر بایدن اعلام نامزدی کند، آنها قطعا یا احتمالا به بایدن در انتخابات سراسری رای خواهند داد که این تعداد ۸۸ درصد از رای دهندگان دموکرات را شامل می‌شود.

نظرسنجی «ای‌بی‌سی‌نیوز» در بازه زمانی ۱۴ تا ۱۸ آوریل (۲۹-۲۵ فروردین) با مشارکت ۱۰۰۰ نفر از بزرگسالان آمریکایی و با ضریب خطای مثبت و منفی ۳.۱ درصد انجام شده است.
https://irna.ir/xjMgKn
**ناوشکن ضد زیردریایی روسیه در دریای ژاپن رزمایش برگزار می‌کند
برپایه اطلاعات سرویس مطبوعاتی ناوگان پاسیفیک روسیه ناوشکن ضدزیردریایی روسیه با نام آدمیرال تریبوتس در دریای ژاپن با دشمن فرضی رزمایش برگزار خواهد کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

سرویس مطبوعاتی ناوگان پاسیفیک روسیه اعلام کرد ناوشکن ضدزیردریایی روسی آدمیرال تریبوتس در دریای ژاپن عملیات ضد زیردریایی با هماهنگی برنامه حمله تمرینی ناو برگزار خواهد کرد. در بخشی از این رزمایش خدمه کشتی با همکاری بالگردهای دریایی بدنبال زیردریایی فرضی دشمن در کنار اجرای رزمایش تمرین جنگی با اژدر خواهند شد.

آدمیرال تریبوتس در سال ۱۹۸۳ وارد ناوگان دریایی پسیفیک روسیه شده است.

جزایر کوریل جنوبی در مرکز اختلاف قدیمی میان روسیه و ژاپن قرار دارند. این اختلافات سبب شده است که این کشورها نتوانند یک معاهده صلح رسمی برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم امضا کنند.
https://irna.ir/xjMgLc
**یک مقام روس: غرب قصد تضعیف انتخابات ریاست‌جمهوری ما را دارد
رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در اظهاراتی با اشاره به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در مارس ۲۰۲۴، غرب و به ویژه آمریکا را به تلاش برای تضعیف آن متهم کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

الا پامفیلووا رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در نشستی با دانشجویان در شهر خاباروفسک گفت که کشورهای غربی تمایل به تضعیف انتخابات ریاست جمهوری ما دارند که قرار است در ماه مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲) برگزار شود و از همین حالا کار را شروع کرده اند.

وی افزود: مردم می خواهند ببینند واقعا قرار است چه اتفاقی بیفتد. آنها به زودی متوجه می شوند که این فقط یک انتخابات دیگر در روسیه نیست بلکه یک موضوع جهانی است.

این مقام روس سپس یادآور شد: ما به خوبی آگاه هستیم و می دانیم که کار برای بی اعتبار کردن انتخابات ریاست جمهوری روسیه آغاز شده است. وی توضیح داد که سرمایه های هنگفتی توسط کشورهای غربی و بیش از همه توسط آمریکا به این امر اختصاص داده شده است.

به گفته پامفیلووا مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده به دلیل اهمیت ویژه آن برای مردم روسیه و کل جهان بالا خواهد بود.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه در پایان تاکید کرد: باید به همه احزاب پارلمانی به عنوان یک نیروی متحد اعتبار بخشید، زیرا آنها اکنون متحد هستند و از سربازان ما در خط مقدم حمایت می کنند. سربازان ما باید بدانند که جانشان را بیهوده نمی‌دهند و ما از خون آنها به آسانی نمی گذریم. این معنی زیادی دارد و دقیقا همان چیزی است که غرب را دیوانه می کند.
https://irna.ir/xjMgLw
**۲۷۳ کشته و ۱۵۷۹ زخمی حاصل ۱۰ روز درگیری در سودان/ آرامش شکننده در خارطوم
اتحادیه پزشکان سودان امروز دوشنبه اعلام کرد که از آغاز درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» تاکنون ۲۷۳ نفر کشته و ۱۵۷۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

اتحادیه پزشکان سودان امروز دوشنبه اعلام کرد: شمار کشته های درگیری ها در سودان به ۲۷۳ نفر افزایش یافته است.

این اتحادیه افزود: شمار زخمی های غیرنظامی نیز از آغاز درگیری ها در شنبه هفته گذشته تاکنون به ۱۵۷۹ نفر رسید.

بنا بر اعلام این اتحادیه، خدمات رسانی ۵۵ بیمارستان از مجموع ۷۹ بیمارستان واقع در مناطق همچنان متوقف است.
درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» از شنبه گذشته بویژه در شهر خارطوم آغاز شد و تمرکز درگیری ها در روزهای اخیر در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل بود و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان و ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که از صبح جمعه آغاز شد، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داده بود.

براساس اعلام رسانه ها، هم اکنون مدت آتش بس ۷۲ ساعته پایان یافته و تمدید نشده است و با این حال، آرامش شکننده ای در شهر خارطوم برقرار است. این درحالی است که کار خارج کردن اتباع خارجی از سودان همچنان ادامه دارد.
https://irna.ir/xjMgLW
**سران و تحلیلگران صهیونیست‌: قدرت بازدارندگی اسرائیل از بین رفته است
تحلیلگران و مقامات صهیونیست برای چندمین بار اذعان کردند که قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر نیروی مقاومت در دوره جدید نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» از بین رفته است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

«آموس یادلین» رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت که بازدارندگی اسرائیل تا حدودی آسیب دیده است.

وی افزود: «یحیی سنوار» رئیس جنبش حماس در غزه و «صالح العاروری» معاون دفتر سیاسی این جنبش، در واقع موتور محرکه این جنبش و عملیات هایی هستند که در سال گذشته در کرانه باختری و بیت المقدس و همچنین شلیک موشک از لبنان و غزه شاهد بوده ایم.

یادلین اضافه کرد: وقتی موتور خودرو را هدف قرار دهی، خودرو از کار می ایستد، بازدارندگی اسرائیل تا حدی آسیب دیده است. دشمنان ما واکنش بسیار خفیف و کنترل شده ارتش پس از شلیک موشک از سوریه، لبنان و غزه را به معنای ترس اسرائیل تفسیر کرده اند.

هرتزوگ: دشمنان، اختلافات داخلی ما را جشن گرفته اند

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی نیز در همین رابطه گفت: دشمنان، اختلاف داخلی جاری بین ما را جشن گرفته اند. آنها سعی کردند در طول عید پاک (فصح) از چندین عرصه ما را به چالش بکشند.

۱۷ فروردین، اوضاع در مرز لبنان با فلسطین اشغالی در پی هجوم دوباره شهرک نشینان اشغالگر به مسجد الاقصی، بحرانی شد و نیروهای مقاومت در پاسخ به این تجاوزها، ده ها راکت از خاک لبنان به سمت «الجلیل» شلیک کردند.

مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوز شهرک نشینان به مسجد الاقصی همچنین مناطق شهرک نشین اطراف نوار غزه را هدف قرار داد. در همین راستا راکت هایی نیز از خاک سوریه به سمت جولان اشغالی سوریه شلیک شد.

در پی حملات چندجانبه و متقابل نیروهای مقاومت به اشغالگران از خاک غزه و لبنان، سران رژیم اشغالگر، نسبت به خطر افت قدرت بازدارندگی اسرائیل هشدار دادند.

پیشتر، «اویگدور لیبرمن» از اعضای کنست و وزیر سابق امنیت رژیم صهیونیستی تایید کرده بود که پاسخ این رژیم به حملات مقاومت، یک شوخی خنده دار بود و قدرت بازدارندگی این رژیم در برابر حزب الله لبنان کاملاً از بین رفته است.

رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که حزب الله لبنان در تحمیل قدرت بازدارندگی خود به اسرائیل موفق بوده به همین دلیل هم تل آویو تمایلی به ورود به یک جنگ فراگیربا حزب الله را ندارد و اوضاع به گونه ای شده که اعراب، به اسرائیل به چشم یک رژیم ضعیف نگاه می کنند.

یک پژوهشگر صهیونیست نیز به کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که دیگر هیچ قدرت بازدارندگی در برابر مقاومت وجود ندارد و اسرائیل طی سالهای اخیر چنین قدرتی را از دست داده است.
https://irna.ir/xjMgLr
**رکورد بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲
همزمان با گذشت ۱۴ ماه از جنگ روسیه و اوکراین، داده‌های جدید نشان می‌دهد افزایش ۳.۷ درصدی هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲، آن را به رقم بی‌سابقه ۲.۲۴ تریلیون دلار رساند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه گزارشی از آخرین داده‌ها درباره هزینه‌های نظامی جهان منتشر کرد که در آن آمریکا، چین و روسیه به ترتیب بیشترین هزینه کننده‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند.

براساس گزارش این موسسه، سهم این سه کشور رقم بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲، ۵۶ درصد بوده است.

در میان، هزینه‌های نظامی قاره اروپا در ۲۰۲۲، ۱۳ درصد افزایش داشته که درصد قابل توجهی از این رشد به دلیل هزینه‌های نظامی اوکراین و روسیه در جنگ عنوان شده است.

بدین ترتیب، هزینه‌های نظامی روسیه در ۲۰۲۲ با ۹.۲ درصد افزایش به حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. این رقم برای اوکراین به عنوان طرف دیگر جنگ که مورد حمایت نظامی کشورهای غربی قرار دارد با با افزایش ۶۴۰ درصدی، ۴۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

در همین رابطه،‌ هزینه‌های نظامی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال گذشته در مجموع یک هزار و ۲۳۲ میلیارد دلار (۹ دهم درصد افزایش نسبت به ۲۰۲۱ ) بود.

انگلیس در سالی که گذشت با ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در میان کشورهای اروپای مرکزی و غربی بیشترین بودجه را صرف هزینه‌های نظامی مصرف کرده که از این رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد لار آن به اوکراین اختصاص داده شده است.

هزینه‌های نظامی آمریکا در ۲۰۲۲، با ۰.۷ درصد افزایش به ۸۷۷ میلیارد دلار رسید، این مقدار که ۳۹ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲ را شامل می‌شود، آمریکا را در رتبه نخست این فهرست قرار داده است. به عبارتی دیگر هزینه نظامی آمریکا در ۲۰۲۲، از چین به عنوان دومین کشور این فهرست، سه برابر بیشتر بوده است.

گفتنی است کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین در ۲۰۲۲ معادل ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که تنها ۲.۳ درصد از هزینه‌های نظامی ایالات متحده در سال گذشته را به خود اختصاص می‌دهد.

این گزارش ادامه می‌دهد: چین دومین کشور در فهرست بزرگترین کشورهای هزینه‌ کننده‌ در حوزه‌های نظامی، در سال گذشته با افزایش ۴.۲ درصدی نسبت به ۲۰۲۱، ۲۹۲ میلیارد دلار در حوزه نظامی هزینه کرد.

هزینه های نظامی ژاپن بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ با ۵.۹ درصد افزایش به ۴۶.۰ میلیارد دلار رسید که این بالاترین سطح هزینه های نظامی ژاپن از سال ۱۹۶۰ بود.

در سال ۲۰۲۲، هزینه‌های نظامی عربستان سعودی، پنجمین هزینه‌کننده بزرگ نظامی، ۱۶ درصد افزایش یافت و به حدود ۷۵.۰ میلیارد دلار رسید که اولین افزایش آن از سال ۲۰۱۸ است.

نان تیان محقق ارشد موسسه SIPRI در این رابطه گفت: افزایش مستمر هزینه‌های نظامی جهانی در سال‌های اخیر (برای هشتمین سال متوالی)، نشان می‌دهد که ما در جهانی ناامن زندگی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دولت‌ها قدرت نظامی خود را در پاسخ به نگرانی‌ها از وخیم‌تر شدن شرایط امنیتی جهان، تقویت می‌کنند تاکید کرد: آن‌ها بهبود در شرایط را برای آینده نزدیک پیش بینی نمی‌کنند.
https://irna.ir/xjMgKB
**فروش تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین در بازار سیاه
یک خبرنگار کهنه‌کار آمریکایی در اظهاراتی درخصوص فروش تسلیحات ارسالی به کی‌یف در بازار سیاه گفت که غرب به خوبی می داند که امروز کشورهای هم مرز با اوکراین غرق در این تسلیحات ارسالی هستند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

سیمور هرش روزنامه نگار کهنه کار آمریکایی در اظهاراتی،گفت: لهستان، رومانی و سایر کشورها غرق در تسلیحاتی هستند که قرار بوده بدست کی‌یف برسد.

این خبرنگار برنده جایزه پولیتزر مدعی شد تسلیحات غربی توسط فرماندهان اوکراینی به قاچاقچیان در لهستان، رومانی و سایر کشورها فروخته می شود.

وی که این اظهارات را در گفت‌وگو با راشا تودی بر زبان می آورد، تشریح کرد که غرب از این تجارت در بازار سیاه به خوبی آگاه است، چرا که گزارش های متعددی در مورد محموله‌های اسلحه گم شده در رسانه‌های آمریکایی هم منتشر شده است.

هرش در ادامه به گزارشی که شبکه خبری آمریکایی سی بی اس در این مورد تهیه کرده بود اشاره کرد که مدیران این شبکه اندکی پس از انتشار، مجبور به تکذیب آن شدند. وی در توضیح این اقدام سی بی اس گفت: رسانه‌ها اساسا از موضع دولت آمریکا حمایت می‌کنند؛ موضعی که می گوید «ما در کنار اوکراین هستیم. همه ما از روسیه متنفریم.»

این فعال رسانه ای سرهنگ‌ها و سایر رده های ارتش را در قاچاق تسلیحات دخیل دانست و خاطرنشان کرد: غرب سال گذشته نگران بسیاری از تسلیحات ارسالی از جمله موشک‌های استینگر بود که برای سرنگونی هواپیماها از آن استفاده می شود.

مقام های روسیه بارها در مورد قاچاق سلاح های غربی به خارج از مرزهای اوکراین هشدار داده اند؛ موضوعی که به گفته آنها امنیت را در سایر نقاط جهان وخیم تر کرده است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ماه اکتبر سال گذشته میلادی گفت: تدارکات نظامی ناتو که برای رژیم کی‌یف در نظر گرفته شده بود به دست تروریست‌ها، افراط‌گرایان و گروه‌های جنایتکار در خاورمیانه، آفریقای مرکزی و آسیای جنوب شرقی می‌رسد. وی در آن زمان، گردش مالی خرید و فروش تسلیحات قاچاق را یک میلیارد دلار در ماه تخمین زد.
https://irna.ir/xjMgMh
‌**کارشناسان نظامی: باوجود تمام حمایت‌های نظامی غرب، اوکراین راه به جایی نمی‌برد
کارشناسان و تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که حتی باوجود تمامی حمایت‌های نظامی غرب و ارائه ادوات سنگین نظامی ناتو به کی‌یف، این مسائل نمی‌تواند تاثیری بر جنگ اوکراین در مقابل روسیه داشته باشد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تارنمای شبکه خبری «سی ان ان»، گزارش داد: کارشناسان هشدار می دهند که حتی با وجود آموزش های نظامی درحال انجام، محموله های نظامی که در راه اوکراین است، همچون تانک های جنگی اهدایی متحدان ناتو به کی‌یف، (این موارد) تأثیر فوری و آنچنانی بر جنگ اوکراین با روسیه نخواهد گذاشت.

تارنمای این رسانه تصویری آمریکایی دراین باره نوشت: هم اکنون شش دستگاه تانک از اسپانیا راهی اوکراین است و انتظار می رود تا کم تر از یک هفته دیگر به دست کی یف برسد، درهمین حال آمریکا نیز آموزش نیروهای اوکراینی برای تانک های آبرامز را برای ماه آینده در دستور کار دارد و انتظار می رود این تانک ها تا پیش از تابستان امسال در صحنه نبرد اوکراین با روسیه قرار گیرند، با این حال و با وجود تمامی کمک های ناتو به اوکراین انتظار نمی رود این موارد تاثیر چندانی (فوری) بر این جنگ داشته باشد.

مشکلات تعمیر و نگهداری تانک ها

این گزارش حاکی است تانک های مدرن امروزی، مجموعه ای از سیستم های پیچیده الکترونیکی برای زدن اهداف است و از سویی مراقبت و نگهداری این گونه تانک ها مشکلات مخصوص خود را داشته و نیازمند آموزش های ویژه برای خدمه آن است و تهیه قطعات جایگزین نیز خود مسائل مربوط به خود را دارند.

نیکلاس دراموند (Nicholas Drummond) کارشناس مسائل نظامی و تسلیحاتی از «دفتر ارتش انگلیس » (BAO) دراین باره به سی ان ان گفت: توانایی آموزش سربازان اوکراینی در بخش پشتیبانی تانک هایی که به آنها (از سوی ناتو) داده می شود، به مراتب مهم تر از نوع تانکی است که (در این جنگ) مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکلات پشتیبانی

بنابراین گزارش از دیگر مشکلات برای تانک های اهدایی به اوکراین بخصوص تانک های آبرامز، مشکلات لجستیکی و تامین قطعات آن است چراکه این قطعات باید از نوع آمریکایی باشد و باید از هزاران کیلومتر فرای مرزها و از خود آمریکا تامین و ارسال شوند.

درو تامپسون (Drew thompson) پژوهشگر ارشد در مدرسه سیاست عمومی «لی کوان یو» (Lee Kuan Yew School) در دانشگاه ملی سنگاپور دراین خصوص به این رسانه تصویری آمریکایی گفت: بطور مثال درباره تانک های آبرامز که ساخت آمریکا است، یک مسیر طولانی از تامین قطعات جایگزین به ایالات متحده مربوط می‌شود. به این ترتیب که جزای مهم این نوع از تانک که در صحنه نبرد دچار آسیب شوند و یا از کار بی‌افتند باید با قطعات سالم جایگزین شوند که این قطعات باید به انبار اوکراین و یا در لهستان که درحال خرید این گونه از تانک ها است، ارسال شوند.

وی افزود: هرچند پنتاگون در رفع مشکلات مربوط به مسائل لجستیکی کارآمد است اما این مساله هم برای آمریکا و هم برای اوکراین می تواند مخاطره آمیز باشد.

این تحلیلگر مسائل نظامی گفت که تانک های لئوپارد آلمان می تواند نسبت به تانک های آمریکایی در زمینه تامین و نگهداری قطعات آن گزینه بهتری باشد چراکه از نطقه نظر لجستیکی تامین آنها از اروپا بوده و بیشتر قابل قبول است.

جنگ اوکراین وارد دومین سال خود شده و بدنبال نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی آمریکا در مورخ ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز شد، از آن زمان تاکنون آمریکا و متحدان غربی آن، مسیر دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به این جنگ را کنار گذارده و با صرف هزینه های هنگفت مالی و نظامی، همچنان آتش این جنگ را روشن نگاه داشته و اکنون با حمایت کی یف با ادوات سنگین نظامی همچون تانک های آلمانی و آمریکایی و در مرحله بعد ارسال جنگنده های اف-۱۶ درصدد تحریک هرچه بیشتر کرملین برآمده اند.
https://irna.ir/xjMgLK
**خلوصی آکار: مسکو فردا میزبان نشست وزیران دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه است
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه از نشست فردا سه شنبه وزیران دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه فردا در مسکو خبر داد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه امروز (دوشنبه) به نقل از «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که قرار است نشست وزرای دفاع ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روز سه شنبه در مسکو برگزار شود.

به گفته وزیر دفاع ترکیه قرار است در این نشست روسای دستگاه اطلاعاتی کشورهای یاد شده نیز حضور داشته باشند.

آکار گفت: نشست سه جانبه که در ۲۸ دسامبر بین وزرای دفاع و روسای اطلاعات ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شد، به تاکید بر ادامه دیدارها منجر شد.
وی افزود: تلاش‌های انجام شده پس از آن جلسات منجر به توافق بر سر پیوستن ایران به این نشست‌ها شد.
وزیر دفاع ترکیه ادامه داد: در ۲۵ آوریل برنامه ریزی کردیم که یک نشست چهارجانبه در مسکو پایتخت روسیه برگزار کنیم و هدف ما حل مشکلات باقی مانده از طریق گفت وگو و برقراری هر چه سریع تر صلح و ثبات در منطقه است.
آکار با اشاره به اینکه این دیدارها در سایه احترام متقابل طرفین برگزار شد، افزود: پیش بینی می شود بعد از جلسه فردا تحولات مثبتی رخ دهد.
وی اظهار داشت:‌ ترکیه تمام تلاش خود را برای صلح در منطقه انجام داده و خواهد داد.
وی در خصوص پناهجویان سوری در ترکیه نیز گفت: ما خواهان موج جدیدی از پناهندگان نیستیم و هدف ما این است که شرایط مناسب برای بازگشت سوری ها به خانه های خود را به شکل امن و آبرومندانه فراهم کنیم.
پیشتر سفیر مسکو در دمشق ۲۰ فروردین امسال اعلام کرده بود که نشست چهارجانبه در سطح وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به ماه می (اردیبهشت ماه) موکول شده است.

«الکساندر یفیموف»، درگفت وگو با روزنامه الوطن با بیان اینکه تماس‌ها و مشورت‌ها برای رسیدن به نتایج مثبت در این چارچوب، میان طرف‌های ذیربط تداوم دارد، تاکید کرده بود که نشست چهارجانبه وزرای خارجه قرار بود، دوشنبه (۲۱ فروردین) برگزار شود اما به اوایل ماه می (اردیبهشت ماه) موکول شد.

بر اساس این گزارش، نشست چهارجانبه معاونان وزرای خارجه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه اخیرا در مقر وزارت خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

هیات سوریه به ریاست «ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه در این نشست بر روی سه نکته اصلی یعنی لزوم پایان دادن به حضور غیرقانونی ترکیه در اراضی سوریه، عدم مداخله در امور داخلی سوریه و مبارزه با تروریسم در همه اشکال متمرکز شده بود.
https://irna.ir/xjMgMJ
**ژاپن اتباع خود را از سودان تخلیه کرد
به دنبال تشدید ناآرامی ها در سودان، ژاپن شماری از اتباع خود را از این کشور آفریقایی فراخواند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

در حال حاضر سه هواپیمای نیروی دفاع هوایی روز یکشنبه ژاپن به منظور خروج اتباع این کشور در جیبوتی، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر جنوب شرقی خرطوم پایتخت سودان وارد شده اند.

به استناد گزارش های خبری، درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۱۳ نفر اعلام کرد.

شماری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، آلمان، ژاپن، ایتالیا و مصر دیپلمات‌ها و اتباع خود را از خاک سودان خارج کردند.
وزارت دفاع آلمان هم اعلام کرد، هواپیمای نظامی این کشور در خارطوم به زمین نشست و روند خروج اتباع و شهروندان آلمانی و چند کشور دیگر آغاز شده است.

دولت کانادا نیز روز یکشنبه از تعلیق موقت فعالیت دیپلماتیک در سودان خبر داد و تاکید کرد که نمایندگی این کشور از مکانی امن در خارج از سودان کار خواهد کرد.

ایتالیا هم روند تخلیه اتباع خود از سودان و اتباع سوئیس را آغاز کرده است. آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: ما با ۱۴۰ ایتالیایی در سودان ارتباط برقرار کردیم و هر کاری که ممکن است برای اطمینان از امنیت آنها انجام می‌دهیم.

وزارت خارجه نروژ هم اعلام کرد که خروج دیپلمات‌های این کشور در سودان آغاز شده و سفارت نروژ به صورت موقت در سودان تعطیل می‌شود.
https://irna.ir/xjMgMp
**ادعای طالبان: داعش در افغانستان سرکوب شده و در حال نابودی است
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست از اسناد فاش‌شده‌ پنتاگون مبنی بر تبدیل دوباره‌ افغانستان به مرکز تروریسم و هماهنگی داعش، این ادعا را مغرضانه خوانده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان محتوای گزارش واشنگتن‌پُست از اسناد فاش‌شده‌ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را که ادعا می‌کند افغانستان دوباره به مرکز تروریسم و هماهنگی داعش تبدیل شده، «جعلی و مغرضانه» خوانده است.

سخنگوی طالبان در اعلامیه‌ای گفت نشر این گزارش نمایانگر آن است که «برخی گروه های آمریکایی هنوز هم از دشمنی با افغانستان دست‌ بردار نیستند»

مجاهد در این اعلامیه خاطرنشان کرد در حال حاضر طالبان بر تمام کشور کنترل کامل دارد و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود. وی تأکید کرد گروه داعش سرکوب شده و در حال نابودی است.

وی در ادامه افزود حکومت در عرصه‌های امنیتی و سیاسی گواه پیشرفت‌ها و تعامل پیوسته با کشورهای مختلف بوده و انتشار ادعاهای غیرمسئولانه و خودساخته کار گروه های اطلاعاتی است که به دنبال وضعیت خوب افغان ها نیستند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن‌پُست روز شنبه در گزارشی به نقل از اسناد فاش‌شده‌ وزارت دفاع آمریکا نوشت کمتر از دو سال پس از خروج آمریکا از افغانستان، این کشور دوباره به مرکز تروریسم و هماهنگی مهم برای داعش تبدیل شده است.

در این گزارش آمده است که داعش تلاش دارد تا حملاتی را از خاک افغانستان در سراسر اروپا و آسیا برنامه‌ریزی کند و توطئه‌هایی را علیه آمریکا انجام دهد.

طبق این گزارش، یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد که تلاش‌های خاصی از سوی داعش برای هدف قرار دادن سفارت‌خانه‌ها، کلیساها، مراکز تجاری و مسابقات جام جهانی فوتبال سال گذشته در قطر صورت گرفته است.
https://irna.ir/xjMgNt
**بورل: بحران سودان راه‌حل نظامی ندارد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه بحران سیاسی سودان راه‌حل نظامی ندارد و بروکسل به تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری صلح در این کشور ادامه می‌دهد، عنوان کرد که در حال حاضر سفیر اتحادیه اروپا در پی حمله صورت گرفته علیه وی، از خارطوم (پایتخت سودان) خارج شده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

جوسپ بورل این مطب را صبح روز دوشنبه در آستانه نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ مطرح کرد.

وی افزود: ما یک آخر هفته طولانی را برای خارج کردن افرادمان از سودان پشت سرگذاشتیم و عملیات (تخلیه) را با موفقیت صورت دادیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا از سودان خارج شده‌اند؛ اما آمار دقیقی ارائه نکرد.

بورل اضافه کرد: اکنون روند آتش‌بس در سودان به پایان رسیده و ما باید برای حل‌وفصل سیاسی بحران این کشور تلاش کنیم. سودان یک کشور پرجمعیت است و آتش درگیری‌ها در این کشور، دامن کل آفریقا را می‌گیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: جامعه جهانی روی سودان فشار آورده‌اند و پیام همه این است که این کشور باید به جنگ خاتمه دهند و به یک راه حل سیاسی دست یابد، چون این بحران راه‌حل نظامی ندارد.

وی افزود که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از سودان خارج شده‌اند اما سفیر اتحادیه در این کشور مانده است. بورل عنوان کرد که عالی‌ترین دیپلمات اتحادیه اروپا از پایتخت سودان خارج شده اما اشاره‌ای به موقعیت وی نکرد.

وی همچنین عنوان کرد که در جلسه امروز درباره چین نیز بحث خواهد شد. وی پکن را یکی از موضوع‌های مهم در حوزه سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان و اعلام کرد که اتحادیه اروپا در ماه ژوئن رویکرد خود را درباره این کشور مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد.

بورل درباره بسته جدید تحریمی علیه روسیه هم گفت: ما در موقعیتی نیستیم که مذاکرات در این باره را تکمیل کنیم اما به گفت‌وگوها ادامه می‌دهیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داد و سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۲۰ نفر اعلام کرد.
https://irna.ir/xjMgNL
**۲ گزینه لبنان برای ریاست جمهوری از نگاه معاون دبیرکل حزب الله
معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت که این کشور در ارتباط با موضوع انتخاب رئیس جمهوری دو گزینه بیشتر پیش رو ندارد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان در صفحه توییتر خود در خصوص وضعیت این کشور نوشت: ۶ ماه است که وضعیت تغییر نکرده است. نامزدی که تعداد قابل توجه آرای نمایندگان را دارد، سلیمان فرنجیه است و فراکسیون های مخالف نیز به دنبال نامزد دیگری هستند که تا این لحظه در این خصوص به توافق نظر نرسیده اند.

وی نوشت که هیچ یک از نامزدهای طرف مقابل آرای قابل توجهی ندارند.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که کشور لبنان دو گزینه پیش رو دارد؛ اولی گزینه ای جدی (سلیمان فرنجیه) و دیگری تداوم خلاء (در نهاد ریاست جمهوری) است و تمام داده ها داخلی و تحولات منطقه ای حاکی از تغییر وضعیت نیست.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان نوشت که امروز باید از طریق گفت وگو و برداشتن موانع، گزینه ای که به از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است، انتخاب کنیم تا کشور را نجات و زمان را هدر ندهیم و اجازه ندهیم که بعد از مدت ها انتظار نتیجه قبلی تکرار شود.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز چندی پیش در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز و اعیاد شعبانیه حمایت حزب الله از سلیمان فرنجیه را اعلام کرد.

این موضع حزب الله چند روز پس از اعلام حمایت جنبش امل از فرنجیه صورت گرفت.

سید حسن نصرالله همچنین خواستار مشارکت همه احزاب لبنانی برای دستیابی به توافق بر سر پرونده ریاست جمهوری شد و تصریح کرد: اگر به رویکرد فعلی در انتخاب رئیس جمهور ادامه دهیم، خلاء ریاست جمهوری ممکن است سال ها ادامه یابد.

"سلیمان تونی فرنجیه" نوه سلیمان فرنجیه است که بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ رئیس جمهور لبنان بود، پدر وی نیز تونی فرنجیه یکی از وزرای دولت لبنان در بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۵ بود.

خانواده سلیمان فرنجیه در سال ۱۹۷۸ به دست سمیر جعجع و شورشیان فالانژ به رگبار بسته شدند و او به دلیل مسافرت از این جنایت جان سالم به در برد.

وی در بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ به ترتیب وزارتخانه های مسکن(۲ دوره)، امور شهر و روستا، بهداشت(۳ دوره) وکشور در دولت های مختلف را عهده دار بود.

فرنجیه همچنین یکی از شخصیت های نزدیک به خط مقاومت در داخل لبنان به شمار می آید که از نظر سیاسی همواره بر ضرورت وجود مقاومت در مقابل اشغالگری رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری در سوریه تاکید داشته است.

علنی شدن حضور سلیمان فرنجیه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری فضای راکد و بی رمق عرصه سیاسی لبنان را وارد دور جدیدی از رقابت های سیاسی کرده است.
https://irna.ir/xjMgN9
**مجازات عاملان فاجعه آتش‌سوزی مکزیک؛ خواسته کاروان ۳ هزار نفره مهاجران
نزدیک به سه هزار مهاجر از جنوب مکزیک راهی پایتخت این کشور شدند تا از دولت بخواهند عاملان فاجعه آتش‌سوزی در یک مرکز نگهداری از مهاجران که به بهای جان ۴۰ نفر تمام شد را مجازات کنند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

در آتش‌سوزی که ۲۶ مارس (ششم فروردین) در یک مرکز نگهداری از مهاجران در یک شهر شمالی مکزیک (سیوداد خوارِز) رخ داد، ۴۰ نفر جان خود را از دست دادند.

ساعاتی پیش از این فاجعه، ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد کارگران موسسه ملی مهاجرت (Instituto Nacional de Migración) این مرکز را ترک و ده‌ها مهاجر بازداشت شده را به حال خود رها می‌کنند.

دولت مکزیک این واقعه را به عنوان یک قتل عمد طبقه‌بندی کرد و اطمینان داد که حقایق به طور کامل روشن خواهد شد و مسئولین تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت؛ سیاست مهاجرت بر اساس اصل احترام به حقوق بشر است.

ایرینِئو موخیکا (Irineo Mújica) از سازمان ملت‌های بدون مرز (Pueblos Sin Fronteras) که از هماهنگ‌کنندگان این کاروان بوده است، گفت که آن‌ها محاکمه فرانسیسکو گاردونیو (Francisco Garduño) رئیس موسسه ملی مهاجرت را خواستار هستند. تعطیلی قطعی همه ایستگاه‌های مهاجرت در مکزیک، غیر نظامی کردن موسسه ملی مهاجرت و همچنین ارائه فوری اشکال قانونی کردن روند مهاجرت از دیگر مطالبه‌های این مهاجران معترض است.

مهاجران یک صلیب چوبی و بنرهایی با شعارهایی که دولت مکزیک را مسئول فاجعه مرکز سیوداد خوارز می دانند، حمل می‌کردند: «دولت آن‌ها را کشت»، «جنایت دولتی».

از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، زمانی که حدود هفت هزار مهاجر در چارچوب اجلاس سران قاره آمریکا در لس آنجلس راهپیمایی کردند، چنین کاروان بزرگی وجود نداشته است.
https://irna.ir/xjMgNP
**گام های جدید چین در تقویت نیروی دریایی؛ ناوهای هواپیمابر جدید در راه هستند
در مراسم هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس ارتش آزادی خلق چین، نیروی دریایی از برنامه های اصلی توسعه نیروی دریایی که شامل پیشرفت آزمایش سومین ناو هواپیمابر و برنامه برای ساختن ناوهای بیشتر و مدل های جدید کشتی های جنگی در کنار راه اندازی ناوشکن بزرگ ۱۰ هزار تُنی خبر داد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

نیروی دریایی چین در مراسم هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس ارتش آزادی خلق چین با اشاره بازگشایی پایگاه های دریایی در مناطق ساحلی این کشور درباره برنامه های اصلی توسعه نیروی دریایی که شامل پیشرفت آزمایش سومین ناو هواپیمابر و برنامه برای ساختن ناوهای بیشتر بروز رسانی خبری انجام داد.

از روز شنبه تا امروز دوشنبه نیروی دریایی ارتش چین مراسم هایی در ۲۲ شهر این کشور برای رونمایی عمومی از کشتی های جنگی که در حال حاضر فعال هستند برگزار می کند. در چینگدائو واقع در شرق استان شانگدونگ یکی از اصلی ترین این مراسم با رونمایی از ناوشکن مدل ۰۵۲D کائیفنگ، ناوچه ۰۵۴A داکینگ، کشتی سوخت رسان کیکیشیلیهو و زیردریایی نجات کشتی هونگزهو برگزار می شود.

از زمان راه اندازی فوجیان که سومین ناوهواپیمابر چینی در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ بود این ناو به شکلی موفقیت آمیز آزمایش های لنگر انداختن و پیش راندن را قبل از سفر پیش رویش انجام داده است.

کارشناسان معتقدند این مراسم نمایش دهنده ناوگان کمکی و جنگی اصلی این کشور است و رونمایی آنها برای عموم مردم نشانگر توسعه سریع نیروی دریایی ارتش چین طی دو دهه گذشته است. از آغاز قرن بیست و یکم نیروی دریایی چین به شکل قابل توجهی رشد و پیشرفت کرده است و ده ها ناو دریایی پیشرفته شامل ناوشکن، ناوچه، زیردریایی، ناو هواپیمابر، کشتی های آبی و خاکی و سوخت رسان ساخته و همزمان نیروی انسانی برای عملیات دریایی به عنوان بخشی از استراتژی دفاع ساحلی آموزش داده است.

پیشرفت نیروی دریایی چین از آنجا آمده است که این کشور به شکل سنتی با تهدیدهای امنیتی از راه دریا از جمله تنگه تایوان، دریای چین جنوبی و دریای چین شرقی مواجه بوده است. جایی که نیروهای خارجی مانند آمریکا به اقدامات تحریک آمیز خود با فرستادن کشتی های جنگی و جنگنده های هوایی در رزمایش های متعدد ادامه می دهند.
https://irna.ir/xjMgLy
**طالبان: زمینه بازگشت دیپلمات‌های عربستان به افغانستان مهیا است
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با تضمین تأمین امنیت سفارتخانه‌ها در افغانستان گفت زمینه بازگشت دیپلمات‌های عربستان به کشور کاملاً آماده شده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اظهار اینکه امنیت در سراسر کشور تأمین شده است، افزود دیپلمات‌های کشورها مانند عربستان می‌توانند بدون هراس فعالیت دیپلماتیک خود را در کابل از سر بگیرند.

مجاهد افزود پیام ما به عربستان سعودی این ‌است که امنیت کلی تامین است و چیزی برای نگرانی وجود ندارد. نیروهای ما تمام تلاش خود را برای تأمین مراکز دیپلماتیک می‌کنند.

وی در ادامه گفت ما زمینه بهتر را مساعد ساختیم. در اینجا امنیت و ثبات برای سفارتخانه‌ها فوق‌العاده است و زمینه مساعد است و ما خواهان این هستیم که هیچ‌کس ترس و هراس نداشته باشد. سفارت‌های خود را مثل سابق فعال کنند و به فعالیت کنسولی خود همچنان ادامه و خدمات ارائه دهند.

دیپلمات‌های سعودی سال گذشته به دلیل هشدارها درباره افزایش خطر حملات در کابل از طریق هوایی افغانستان را ترک کرده و به پاکستان نقل مکان کردند.

پیش از این مجاهد گفته بود خروج دیپلمات‌های سعودی موقتی بوده و به دلایل امنیتی نیست، بلکه آنها برای یک دوره آموزشی از افغانستان خارج شده‌اند و به کشور بازمی‌گردند.
https://irna.ir/xjMgNZ
**حمایت از فرهنگ خشونت در آمریکا؛ وقتی از یک آدمکش تقدیر می‌شود
میزبانی و تقدیر جمهوری‌خواهان از «کایل ریتنهاوس» که در جریان اعتراض‌های ضد نژادپرستی دو نفر را به ضرب گلوله کشت از حمایت آمریکایی‌ها از فرهنگ خشونت حکایت دارد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

روزنامه گاردین در اینباره گزارش داد که جمهوریخواهان در ایالت آیداهو پس از میزبانی از کایل ریتنهاوس به عنوان یک مهمان معروف در یک مراسم جمع آوری کمک‌های مالی، مورد انتقاد شدید قرار گرفتند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، این جوان ۲۰ ساله آمریکایی مهمان افتخاری در یک رویداد حزب جمهوری خواه در منطقه «بونویل» در شهر «آیداهو فالز» ایالت آیداهو بود؛ جاییکه یک اسلحه نیمه اتوماتیک امضا شده توسط ریتنهاوس به عنوان بخشی از جمع آوری کمک مالی به حراج گذاشته شد.

این مراسم در روز ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) و در میانه افزایش بی سابقه تیراندازی‌های جمعی در ایالات متحده که عمدتا با اسلحه‌های نیمه اتوماتیک AR-۱۵ انجام می‌شود، نشان می‌دهد که عناصر افراطی حزب جمهوریخواه آغوش خود را به روی لابی اسلحه در آمریکا باز کردند، درحالیکه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثریت آمریکایی‌ها از برخی قوانین کنترل سلاح حمایت می‌کنند.

ریتنهاوس در اوت ۲۰۲۰ زمانیکه ۱۷ سال داشت با یک سلاح نیمه خودکار از ایالت ایلینوی به ویسکانسین آمد و در اعتراضات «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» دو نفر را به ضرب گلوله کشت و یک تن را زخمی کرد.

وی در صحبت‌های خود در مهمانی جمهوری خواهان در «بونویل» گلایه کرد که هر روز به خاطر کشتن آن دو نفر، مورد تمسخر قرار می‌گیرد. هرچند وی در نوامبر ۲۰۲۱ گناهکار شناخته نشد.

ریتنهاوس رو به جمعیت در ایالت آیداهو گفت که دولت به دنبال گرفتن سلاح‌ها و بقیه آزادی‌های ما است. او از زمان تیراندازی و حضور در شبکه فاکس نیوز و دیگر رسانه‌های راستگرا، در میان راست افراطی محبوب شده است.

سلاح بخشی عادی از فرهنگ آمریکایی

دیوید یامانی یک جامعه شناس آمریکایی در گفتگو با فاکس نیوز گفت: سلاح به بخشی عادی از فرهنگ آمریکایی تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد اما دلیلی که افراد اسلحه دارند طی گذشت زمان تغییر کرده و مردم همیشه سلاح دارند تا از خودشان دفاع کنند. وی افزود که بین ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته انگیزه دفاع شخصی واقعا تبدیل به هسته اصلی فرهنگ سلاح آمریکا تبدیل شده است.

استفان پیگوت یک پژوهشگر در «مرکز ایالت‌های غربی» که بر گروه‌های شبه نظامی، ضد دموکراسی و برتری نژادی متمرکز است، تقدیر از ریتنهاوس را خطرناک توصیف کرد. وی تاکید کرد: مقام‌های انتخاب شده و شخصیت‌های رسانه‌ای باید خشونت سیاسی را محکوم کنند نه اینکه از آن استقبال کنند.

با اینحال ربکا کسپر شهردار «آیداهو فالز» مدعی است که ریتنهاوس نماینده اکثریت مردم در این شهر نیست.

رسانه های آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کردند: بر اساس آمار اعلام شده، در ۱۱۱ روز اول سال جاری میلادی، ۱۷ مورد کشتار دسته جمعی در آمریکا اتفاق افتاده که طی آنها ۸۸ نفر جان خود را از دست داده اند و در همه موارد، قاتلان از سلاح گرم استفاده کرده اند.

تنها در هفته گذشته، چهار نفر در دادویل، آلاباما زمانی که قصد داشتند در یک جشن ۱۶ سالگی شرکت کنند بر اثر تیراندازی کشته شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز مجروح شدند. در یک مورد دیگر، مردی که به تازگی از زندان آزاد شده بود، چهار نفر از اعضای خانواده خود از جمله والدینش را در بودوین واقع در ماین به قتل رساند و سپس به سوی رانندگان در خیابان تیراندازی کرد.

بر اساس پایگاه داده ای که توسط آسوشیتدپرس و یو اس ای تودی تهیه شده است، از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲ هزار و ۸۴۲ نفر در تیراندازی های دسته جمعی در آمریکا جان خود را از دست داده اند.

این خونریزی ها تنها بخشی از خشونت های مرگباری است که سالانه در آمریکا رخ می دهد. با این حال، طبق تجزیه و تحلیل داده های آسوشیتدپرس و یو اس ای تودی، امسال کشتارهای دسته جمعی با سرعت خیره کننده ای تکرار می شوند: به طور متوسط تقریبا هر هفت روز ( ۶.۵۳ روز) یک بار یک تیراندازی دسته جمعی در آمریکا رخ می دهد.
https://irna.ir/xjMgNc
**اوراسیا و هند منطقه آزاد تجاری ایجاد می‌کنند
اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) اعلام کرد: گسترش مذاکرات با دولت هند در مورد ایجاد یک منطقه تجارت آزاد مشترک با این کشور آغاز شده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دنیس مانتوروف، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت روسیه در آستانه بیست و چهارمین نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و هند، قصد اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) را برای ایجاد یک منطقه تجارت آزاد مشترک با هند اعلام کرد گفت: برنامه ریزی شده است تا در چارچوب عملیات تجاری دوجانبه از ارزهای ملی دو کشور به طور گسترده استفاده شود.

وی با بیان اینکه ما اهمیت ویژه ای به مسائل دسترسی متقابل محصولات به بازارهای کشورهایمان می دهیم گفت: همراه با کمیسیون اقتصادی اوراسیا، انتظار داریم که مذاکرات با هند در مورد توافقنامه تجارت آزاد را تشدید کنیم.

رئیس وزارت صنعت و تجارت روسیه از گسترش ارتباطات مستقیم هوایی بین کشورهای اوراسیا و هند برای تماس های بدون مانع، هم به منظور توسعه همکاری ها و هم برای افزایش گردشگری حمایت کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) که روسیه نقش اصلی را در آن بازی می کند، یک انجمن اقتصادی یکپارچه بین المللی است که از اول ژانویه ۲۰۱۵ فعال شده است و روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان در آن شرکت دارند. مولداوی، کوبا و ازبکستان وضعیت ناظر را در این سازمان دارند.

در شرایط فشار تحریم ها از سوی کشورهای غیردوست، روسیه به روند انتقال حجم قابل توجهی از روابط اقتصادی خود به سمت کشورهای شریک ادامه می دهد. هند در سال ۲۰۲۲ به یکی از خریداران اصلی منابع انرژی روسیه، به ویژه نفت تبدیل شده است. همچنین دهلی نو شریک مهم مسکو در حوزه نظامی-فنی و صنعت انرژی است.

علاوه بر این، هند یک حلقه مهم در پروژه مسیر حمل و نقل چندوجهی شمال-جنوب در آینده است. این یکی از مهم‌ترین و امیدوارکننده‌ترین شریان‌های حمل‌ونقل است که برای اطمینان از ارتباط روسیه از طریق ایران با هند و کشورهای حوزه خلیج فارس با دور زدن تحریم‌های غرب طراحی شده است.

این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی از طریق کانال سوئز است که کشورهای اروپا، خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم متصل می کند. در صورت ایجاد یک منطقه آزاد تجاری، EAEU و هند علاقه بیشتری به اجرای طرح فوق خواهند داشت. این امر به روسیه این امکان را می دهد که نه تنها واردات موازی را ساده کند، بلکه یک مسیر تجاری و اقتصادی جدید ایجاد کند که می تواند وضعیت منطقه ای و بین المللی را در زمینه حمل و نقل کالا و منابع مورد نیاز در بازارهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تغییر دهد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران نیز به تازگی موافقتنامه تجارت ترجیحی را امضا کرده اند، براساس اظهارات مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران، طی دوسال اخیر حدود ۳۰ دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به‌علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شده و حالا سند موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران به این کشورها در دولت مصوب شده و برای تصویب به مجلس ارسال می‌شود.

این موافقتنامه ۱۵۰ صفحه‌ای قرار است تعرفه تجارت ۷۵۰۰ قلم کالا را صفر کند. در اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید گفت این نهاد منطقه‌ای یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان بوده که حالا ایران نیز به عضویت آن درآمده است.

منطقه اوراسیا از اهمیت بسیار زیادی برای کشورمان برخوردار است. این منطقه در سال‌های اخیر تحولات زیادی را از نظر اقتصادی پشت‌سر گذاشته که مهم‌ترین آنها منطقه‌گرایی اقتصادی است. همکاری‌های اقتصادی و تجاری با این اتحادیه تنها برای ایران جذاب نبوده و تاکنون بیش از ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی ازجمله چین، اندونزی و همچنین کشورهای آمریکای‌لاتین برای مبادله با کشورهای عضو در چهارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده‌اند.
https://irna.ir/xjMgMY
**نماینده عراقی: آسمان عراق جولانگاه پهپادهای آمریکایی است/ مجلس وارد عمل شود
یکی از رهبران ائتلاف الفتح در پارلمان عراق خواهان انجام تحقیقات درخصوص وجود پهپادهای آمریکایی در حریم هوایی این کشور شد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

«عدی عبدالهادی» از رهبران ائتلاف فتح در گفت وگو با شبکه المعلومه تاکید کرد که هر از چند گاهی پهپادهای آمریکایی در داخل خاک عراق سقوط می کنند و واضح است که بیشتر آنها جاسوسی هستند.

وی با طرح این سوال که هدف از وجود این پهپادها در حریم هوایی عراق چیست؟ اضافه کرد که سقوط پی در پی پهپادهای آمریکایی، نشان دهنده فعالیت مبهم آنهاست از این رو این مساله نیاز به تحقیقات عمیق دارد.

این مقام الفتح ادامه داد: باید هویت طرفی که به پهپادها اجازه پرواز می دهد و همچنین ماهیت و هدف این پروازها مشخص شود.

عبدالهادی با بیان اینکه وجود پهپادهای آمریکایی در حریم هوایی عراق یک عامل نگران کننده حقیقی است، افزود: باید به این مساله توجه و واقعیت را در مقابل افکار عمومی عراق اعلام کرد.

نیروهای ائتلاف بین المللی که فرماندهی آن را نظامیان آمریکایی بر عهده دارند، اخیرا از سقوط یک فروند پهپاد متعلق به این ائتلاف در خارج از استان کرکوک عراق خبر دادند.

در بیانیه نیروهای ائتلاف آمده که یک پهپاد متعلق به این نیروها روز شنبه دچار نقص فنی شد و در جنوب کرکوک سقوط کرد.

نیروهای ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا در این بیانیه اضافه کرد که نیروهای امنیتی عراق به سرعت امنیت محل سقوط هواپیما را تامین و کارکنان خدماتی نیروهای ائتلاف منطقه انفجار را پاکسازی کردند.

بر اساس این گزارش، سقوط این پهپاد هیچ تلفات یا خسارتی به زیرساخت‌های غیرنظامی عراق وارد نکرده است.

نیروهای ائتلاف در این بیانیه ادعا کرد که پهپادهای نیروهای ائتلاف قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی حیاتی را برای انجام عملیات جهت شکست داعش در سراسر منطقه در اختیار نیروهای امنیتی عراق قرار می‌دهند.

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا از سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف آنچه جنگ با داعش اعلام شده، در عراق حضور دارد.

تحلیلگران سیاسی مسایل منطقه معتقدند که حضور نیروهای آمریکایی در عراق بیشتر به منظور کمک به تروریست‌های داعش در این کشور است که در صورت به محاصره درآمدن سران این گروهک تروریستی توسط نیروهای عراقی، آن‌ها را نجات دهند، همانگونه که تاکنون بارها اقدام به این کار در شهرهایی همچون تکریت و الرمادی کردند.
https://irna.ir/xjMgRz
**سازمان بهداشت جهانی: ۴۲۰ غیرنظامی در سودان کشته و ۳۷۰۰ نفر زخمی شدند
سازمان بهداشت جهانی شمار قربانیان غیرنظامی ۱۰ روز درگیری بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع« به فرماندهی محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» را ۴۲۰ نفر اعلام کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

سازمان بهداشت جهانی امروز دوشنبه اعلام کرد: ۴۲۰ غیرنظامی در جریان درگیری ها در سودان کشته و ۳۷۰۰ غیرنظامی نیز زخمی شده اند.

این سازمان در عین حال افزود که آمار تلفات با توجه به عدم امکان دسترسی به مناطق بالاتر از این میزان است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین هشدار داد که بیمارستانها با توجه به کمبود کادر پزشکی و نیروهای امدادرسانی و جریان آب و برق در معرض بسته شدن قرار دارند.

این آمار درحالی اعلام می شود که اتحادیه پزشکان سودان امروز دوشنبه در جدیدترین گزارش خود شمار کشته های غیرنظامی را ۲۷۳ نفر و شمار زخمی های غیرنظامی را ۱۵۷۹ نفر اعلام کرد.

در طول ۱۰ روز گذشته همواره آمار اعلامی وزارت بهداشت جهانی به نسبت اتحادیه پزشکان سودان بیشتر بوده است.

اختلاف میان البرهان فرمانده نیروهای مسلح و رئیس شورای حکومتی سودان، از یکسو و حمیدتی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع از سوی دیگر، پس از امضای «توافقنامه چارچوب» آشکار شد. این توافقنامه در دسامبر گذشته شامل ایجاد دوره انتقالی بین بخش نظامی و غیرنظامی در دسامبر و خروج ارتش از سیاست و واگذاری قدرت به غیرنظامیان بود اما در جریان ادغام نیروهای پشتیبانی سریع با ارتش، میان دو طرف اختلاف افتاد.

استقرار نیروهای پشتیبانی سریع در مناطق اطراف فرودگاه و پایگاه مروی از چهارشنبه گذشته عامل بروز درگیری نظامی بین دو طرف شد. ارتش خواستار عقب نشینی پشتیبانی سریع طی ۲۴ ساعت شد اما این نیرو به آن تن نداد.

قرار بود توافقنامه نهایی سیاسی برای پایان دادن به بحران سودان علاوه بر امضای سند قانون اساسی در ۶ آوریل جاری امضا شود اما به دلیل اختلافات بین دو طرف بخصوص درباره جدول زمانی ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در ارتش، این اتفاق نیفتاد.

درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» از شنبه گذشته بویژه در شهر خارطوم آغاز شد و تمرکز درگیری ها در روزهای اخیر در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل بود و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان و ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که از صبح جمعه آغاز شد، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داده بود.

براساس اعلام رسانه ها، هم اکنون مدت آتش بس ۷۲ ساعته پایان یافته و تمدید نشده است و با این حال، آرامش شکننده ای همزمان با شنیده شدن صدای تیراندازی پراکنده در شهر خارطوم برقرار است. این درحالی است که کار خارج کردن اتباع خارجی از سودان همچنان ادامه دارد.
https://irna.ir/xjMgSQ
**مایک پنس: در دادگاه واقعه ۶ ژانویه، چیزی جز حقیقت نخواهم گفت
معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کردکه در صورت حضور در دادگاه و در مقابل هیات منصفه فدرال در مورد واقعه تروریستی ۶ ژانویه که هواداران سفید پوست دونالد ترامپ با حمله به عمارت کنگره قصد مخدوش کردن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را داشتند، چیزی جز حقیقت نخواهد گفت.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

مایک پنس که خود در زمان وقوع این حادثه تروریستی به همراه نانسی پلوسی در داخل ساختمان کنگره آمریکا حضور داشت و برخلاف خواسته ترامپ برای باطل کردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، عمل کرد، در آنزمان با تهدید امنیتی و جانی مواجه شده بود.

تارنمای خبری هیل با انتشار گزارشی در این زمینه، نوشت: پنس در مصاحبه با شکبه خبری «سی بی اس» گفته است که در مقابل هیات منصفه فدرال آمریکا که درحال بررسی تلاش های دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و هوادارانش برای تغییر در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند، تابع قانون بوده و حقیقت را خواهد گفت.
بنابراین گزارش پنس در پاسخ به پرسشی درخصوص حضور در دادگاه و دادن شهادت درباره واقعه تروریستی ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) گفت: ما تابع قانون خواهیم بود و حقیقت را خواهیم گفت، همان چیزی را که من (از این ماجرا) به تمامی مردم آمریکا گفته ام و همانطوری که در صفحات خاطراتم آورده ام، این تمامی آن چیزی خواهد بود که با قرار گرفتن در چنین موقعیتی در دادگاه خواهم گفت.

معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در بخشی از این مصاحبه که روز یکشنبه (روز گذشته) پخش شد در پاسخ به این پرسش که آیا تاریخی برای حضور وی در دادگاه از سوی بازپرس ویژه این تحقیقات تعیین شده است، گفت که وکلای وی این موضوع را با وزارت دادگستری آمریکا حل کرده اند.

بنابراین گزارش «جک اسمیت» بازرس ویژه قوه قضایی آمریکا است که بر دو موضوع دونالد ترامپ، یکی تلاش برای مخدوش ساختن نتیجه اتنخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که جو بایدن در آن پیروز شد و دیگری نگهداری اسناد محرمانه در ملک شخصی، نظارت دارد.

دستگاه قضایی آمریکا به دنبال شهادت مایک پنس علیه دونالد ترامپ

درحالی مایک پنس برای ادای شهادت درصورت قرار گرفتن در برابر هیات منصفه فدرال آمریکا حضور خواهد یافت که پیش از این وزارت دادگستری آمریکا بدنبال گرفتن شهادت "مایک پنس" معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا در قضیه حمله تروریستی هواداران سفید پوست آمریکایی دونالد ترامپ به عمارت کنگره در واقعه روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ بوده است.
کمیته ویژه ۶ ژانویه کنگره، ترامپ را بعنوان متهم اصلی این واقعه به صورت رسمی برای پاسخگویی فراخوانده است.

تارنمای شبکه خبری سی ان ان، سوم آذرماه ۱۴۰۱ در گزارشی عنوان کرد: به گفته افراد مطلع، دادستان های وزارت دادگستری با نمایندگان مایک پنس، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا تماس داشته اند تا شهادت وی را در تحقیقات جنایی درباره تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و هوادارانش را که با هدف ممانعت از انتقال قدرت پس از انتخابات ۲۰۲۰ رخ داد، بدست آورند.

پنس: ترامپ خودم و خانواده ام را به خطر انداخت

در حالی خبر آمادگی مایک پنس برای شهادت دادن علیه ترامپ در دستگاه قضایی آمریکا منتشر شده است که وی ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۱ در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» و در ارتباط با کتاب خاطرات خود به نام «خدایا کمکم کن» (So Help Me God) در باره واقعه تروریستی ۶ ژانویه گفته بود: «ترامپ خودم و خانواده ام را به خطر انداخت».
این گزارش می افزاید: برخی از شواهد حاکی است که نمایندگان و تیم مایک پنس نیز نشان داده اند، معاون رئیس جمهوری سابق آماده گفت و گو درباره توافق احتمالی با وزارت دادگستری برای ارائه برخی شهادت ها در این زمینه (و برعلیه ترامپ) است.

دونالد ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا که دو دادگاه استیضاح در کارنامه سیاسی خود دارد، از سوی کمیته ویژه تحقیق کنگره موسوم به کمیته ۶ ژانویه بعنوان عامل اصلی تحریک تروریستی حمله به کنگره آمریکا در مورخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۹ شناخته شده و به این کمیته احضار شده است. وی متهم است که هواداران سفید پوست خود را برای حمله به عمارت کنگره تحریک کرده است، مکانی که آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برای انتقال قدرت در جریان بود و مایک پنس معاون وی و "نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان بر آن نظارت داشتند.
https://irna.ir/xjMgQy
**احتمال انتصاب یک فعال دموکرات باسابقه برای هدایت کارزار انتخاباتی بایدن
یک رسانه آمریکایی گزارش داد: رئیس جمهوری آمریکا احتمالا جولی رودریگز مشاور ارشد کاخ سفید را که یک فعال حقوق سیاسی دموکرات و دارای سابقه همکاری با دولت باراک اوباما است، به عنوان مدیر کارزار انتخابات ۲۰۲۴ خود منصوب خواهد کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دیلی میل به نقل از دو فرد مطلع از مذاکرات مربوطه ضمن اعلام این خبر نوشت: تصمیم جو بایدن برای انتصاب مشاور ارشد کاخ سفید به عنوان مدیر کارزار انتخاباتی اش در حالی اتخاذ شده که روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله جدید خود، احتمال حضور دوباره بایدن در رقابت های انتخاباتی را با توجه به این که وی در روز انتخابات ۲۰۲۴ میلادی ۸۲ ساله خواهد شد، زیر سوال برده است.

بر اساس این گزارش، افراد مطلع از این تصمیم خواستند نامشان فاش نشود زیرا تصمیم گیری درباره انتصاب جولی رودریگز هنوز نهایی نشده و بایدن هنوز رسما کارزار انتخاباتی خود را آغاز نکرده است.

رودریگز به عنوان یک فعال با تجربه حزب دموکرات، همکاری با دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا را در کارنامه حرفه ای خود دارد و نوه دختری سزار چاوز، رهبر کارگری و هلن فابلا چاوز، فعال کارگری است.

رودریگز در کالیفرنیا بزرگ شده و در کارزارها، تظاهرات، تحریم‌ها، راهپیمایی‌ها و جلسات اتحادیه های حزب دموکرات فعال بوده است. وی از ابتدای ریاست جمهوری بایدن به عنوان مدیر دفتر امور بین دولتی کاخ سفید خدمت کرده و در ژوئن (خرداد/تیر) گذشته به سمت مشاور ارشد منصوب شد.

رودریگز همچنین روابط عمیقی با کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا دارد و در سال ۲۰۲۰ در دوران سناتوری هریس از کارمندان او بوده و در کارزارهای انتخاباتی همین سال هریس نقش داشته است.

او در کمپین ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بایدن به عنوان معاون مدیر کمپین و مشاور ارشد برای اطلاع رسانی به جامعه لاتین تبارها استخدام شد.

اخبار مربوط به آغاز کارزارهای انتخاباتی بایدن در حالی منتشر می شود که بسیاری از نظرسنجی ها و حتی اعضای هیات تحریریه روزنامه نیویورک تایمز درباره این که وی بار دیگر بتواند در رقابت های ریاست جمهوری شرکت کند تردید دارند.

نیویورک تایمز روز شنبه در مقاله ای نوشت بایدن نگرانی رای دهندگان را درباره مساله سن خود جدی بگیرد.

نظرسنجی جدید خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز نورک نشان می دهد که فقط ۲۶ درصد رای دهندگان آمریکایی خواستار رقابت دوباره بایدن در انتخابات هستند. در ماه ژانویه (دی) تنها ۲۲ درصد موافقت خود را با شرکت دوباره بایدن در انتخابات اعلام کرده بودند. این نتایج نشان داد که ۴۷ درصد دموکرات ها می گویند بایدن باید در رقابت ها شرکت کند. در ماه ژانویه فقط ۳۷ درصد دموکرات ها با این نظر موافق بودند.

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی ان بی سی سی نیوز نشان می دهد که مساله سن اصلی ترین علت مخالفت رای دهندگان آمریکایی با شرکت بایدن در انتخابات برای دوره دوم است.

این نتایج نشان داد که ۷۰ درصد رای دهندگان آمریکایی مخالف شرکت بایدن در این دوره از رقابت های انتخاباتی هستند که از این میان ۵۱ درصد، دموکرات هستند. ۴۸ درصد از مخالفان شرکت بایدن در انتخابات، مساله سن وی را به عنوان دلیل «اصلی» مخالفت خود عنوان کرده اند.
https://irna.ir/xjMgT7
**مردم سوریه خواهان پایان اشغالگری ترکیه شدند
اهالی «راس العین» در شهر الحسکه سوریه با برپایی تظاهرات خواهان پایان اشغالگری ترکیه و خروج نظامیان آن از خاک کشورشان شدند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

اهالی روستاهای «الراویه» و «العزیزه» در حومه غرب راس العین در شهر الحسکه پس از آنکه نیروهای نظامی ترکیه شروع به حفر خندق در زمین‌های این مناطق کردند، با برگزاری تظاهرات و سردادن شعارهایی، از نیروهای نظامی ترکیه خواستند تا خاک سوریه را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، در جریان این تظاهرات، عده‌ای از اهالی روستاهای یاد شده سعی کردند به یکی از سربازان مسلح ترکیه حمله کنند، اما برخی برای جلوگیری از درگیری با نظامیان و بروز تلفات، مانع آن‌ها شدند.

به نوشته المعلومه، نیروهای نظامی ترکیه طی دو روز گذشته با حفر خندق طولانی در زمین‌های دو روستای یاد شده، از حضور اهالی در زمین‌های خود جلوگیری کردند که این موضوع اعتراض ساکنان را در پی داشت.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

این در حالی است که آنکارا ۲۵ مهرماه ۹۸ در اقدامی غیرقانونی برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق آتش بس میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده، در حالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های کردی است، دمشق این اقدام را اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت، نسبت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک خود اعتراض کرده و خواستار خروج این نیروها از سوریه شده است.
https://irna.ir/xjMgSp
**ادامه خوش رقصی های حزب کارگر انگلیس برای رژیم صهیونیستی
دومین حزب سیاسی انگلیس در ادامه سیاست جلب حمایت لابی صهیونیسم در این کشور و تقلا برای افزایش شانس پیروزی خود در انتخابات عمومی سال آینده میلادی، عضویت یکی دیگر از نمایندگان ارشد حزب کارگر را به اتهام آنچه اظهارات یهودستیزانه خوانده شد، تعلیق کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دیانه آبوت که در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ سکان وزارت کشور در کابینه سایه را برعهده داشت، گفته بود که یهودیان با معضل تبعیض نژادی مواجه نیستند، اما از پیش‌داوری رنج می‌برند.

او این مطلب را در پاسخ به مقاله هفته‌نامه آبزرور مطرح کرد که نوشته بود: "نژادپرستی در بریتانیا محدود به سیاه و سفید نیست. بسیار پیچیده تر است." نماینده منطقه «هاکنی نورث» گفته بود که بسیاری از مردم جهان از پیش‌داوری رنج می‌برند اما این مساله با مقوله نژادپرستی متفاوت است.

آبوت سپس با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که اظهارات خود را پس می‌گیرد و «به خاطر هرگونه ناراحتی که ایجاد شده» عذرخواهی می‌کند. او ادعا کرد: «نژادپرستی اشکال مختلفی دارد و یهودیان نیز از این امر مستثنی نیستند. من یک بار دیگر می خواهم علناً بابت اظهارات و ناراحتی های ناشی از آن عذرخواهی کنم.»

اما حزب کارگر اظهارات وی را "عمیقا توهین آمیز و اشتباه" توصیف و وی را از عضویت در این حزب تعلیق کرد. این تصمیم بدین معناست که او در انتخابات سراسری سال آینده نمی‌تواند به عنوان نماینده حزب کارگر رقابت کند و اگر بخواهد به مجلس راه یابد باید بعنوان نماینده مستقل شرکت کند.

ماه پیش هم جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر و از چهره‌های سرشناس ضد صهیونیسم از نمایندگی این حزب در انتخابات آتی محروم شد. «کی‌یر استارمر» در کمیته اعضای اجرایی حزب کارگر اعلام کرد که نامبرده به‌عنوان نامزد حزب کارگر در انتخابات سال‌ آینده شرکت نمی‌کند.

جرمی کوربین در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رهبری حزب کارگر را برعهده داشت و در این مدت به دلیل عقاید ضدامپریالیستی از محبوبیت بالایی در میان اقشار جوان برخوردار شد. کوربین در طول دورانی که ریاست حزب کارگر را برعهده داشت فشار زیادی را از سوی لابی صهیونیسم در انگلیس تحمل کرد تا از مواضع خود عقب‌نشینی کند اما از همان ابتدای کار مشخص کرد که برخلاف عمده سیاستمداران غرب به رژیم صهیونیستی باج نخواهد داد.

وی پس از شکست حزب کارگر در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۹ از مقام خود استعفا و کرسی ریاست را به کی‌یر استارمر واگذار کرد.

جانشین وی در شرایطی که نتایج نظرسنجی‌ها از احتمال شکست حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات سال آینده حکایت دارد، در تلاش است تا از میراث کوربین و نزدیکانش فاصله گرفته و حزب کارگر را برای جلب حمایت‌های مالی بیشتر از سوی لابی صهیونیسم، تصفیه کند.
https://irna.ir/xjMgSS
**ایروان: ارامنه قره‌باغ با خطر نسل‌کشی مواجه هستند
وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: امروز همچون یک قرن پیش، خطر سیاست نسل‌کشی در گوشه و کنار جهان محسوس است و ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی با این خطر و پاکسازی قومی روبرو هستند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت یادآوری نسل‌کشی ارامنه افزود: به رسمیت شناختن این رویداد با هدف جلوگیری از تکرار جنایت مشابه علیه بشریت از جمله تهدید جدید به پاکسازی قومی در هر گوشه از جهان است.

بر اساس این گزارش، ارامنه سراسر جهان یاد شهدای نسل‌کشی ارامنه را که در آغاز قرن بیستم در امپراتوری عثمانی رخ داد، گرامی می‌دارند.

در این بیانیه با بیان اینکه «در جریان این جنایت برنامه‌ریزی‌شده و بی‌سابقه که در سال‌های ۱۹۱۵-۱۹۲۳ رخ داد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ارمنی کشته شدند»، آمده است: در این فرایند صدها هزار نفر مورد خشونت و تبعید اجباری قرار گرفتند و از فرصت حفظ هویت خود در سرزمینشان محروم شدند.

این بیانیه اضافه می‌کند: این جنایت که فقط به دلیل ملیت ارمنی، علیه یک ملت انجام شد، بعدها مبنای تعریف جرم نسل‌کشی قرار گرفت و در کنوانسیون بین‌المللی پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی منعکس شد.

این گزارش تاکید دارد: به رسمیت شناختن نسل‌کشی بین‌المللی با هدف جلوگیری از تکرار جنایت مشابه علیه بشریت از جمله تهدیدهای جدید پاکسازی قومی در هر گوشه دیگر از جهان است. بی‌تفاوتی، مدارا و معافیت از مجازات است که اینگونه جنایت توده‌ای را ممکن می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: متاسفانه امروز مانند یک قرن پیش، خطر سیاست نسل‌کشی در گوشه و کنار جهان محسوس است. حتی امروز نیز ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی با خطر نسل‌کشی و پاکسازی قومی روبرو هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است: سیاست تهاجمی مستمر جمهوری آذربایجان در قبال مردم قره‌باغ کوهستانی، لفاظی‌های ضد ارمنی، اقداماتی در جهت محروم کردن ارامنه از سرزمین خود و محو ردپای ارمنی، همانا تجلی نیات نسل‌کشی است. امروز بار دیگر با احترام به یاد شهدای مقدس نسل‌کشی ارامنه و به عنوان پیشگام در پیشبرد رویکرد پیشگیری از نسل‌کشی، تعهد خود را به عدالت، به رسمیت شناختن حقیقت، جلوگیری از نسل‌کشی‌های جدید و جنایات علیه بشریت و مبارزه با آن مورد تاکید قرار می‌دهیم.

فرانسه راه‌اندازی ایستگاه بازرسی در کریدور لاچین را محکوم کرد

وزارت امور خارجه فرانسه نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای، نصب ایستگاه ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: اقدامات جمهوری آذربایجان با تعهدات پذیرفته شده در توافق آتش‌بس مغایرت دارد و به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

بر اساس این بیانیه، فرانسه از آذربایجان می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی به ویژه اجرای تصمیمات موقت ۲۲ فوریه (۳ اسفند) دیوان بین‌المللی دادگستری که الزام‌آور است، پایبند باشد.

همچنین فرانسه احیای تردد آزادانه مردم، وسایل نقلیه و کالاها در امتداد کریدور لاچین و همچنین تامین مداوم گاز و برق برای مردم را خواستار شد.
https://irna.ir/xjMgTB
**چین شفاف سازی کرد: به تمامیت ارضی همه کشورها احترام می گذاریم
مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز دوشنبه و با هدف شفاف سازی موضع اصلی پکن و اصلاح اظهارات جنجالی سفیر چین در فرانسه، تاکید کرد چین به استقلال حاکم و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می گذارد و اهداف و اصول منشور سازمان ملل را صیانت می کند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

مائو این اظهارات را در واکنش به اظهارات اخیر لو شای سفیر چین در فرانسه اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد جایگاه بین المللی کشورهای حوزه شوروی سابق گفت چین پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی، به وضعیت دولت های مستقل همه جمهوری ها احترام می گذارد.

وی گفت: اتحاد جماهیر شوروی یک دولت فدرال بود. سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد: این واقعیت را نمی توان انکار کرد که پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ، هر عضوی، دولت مستقلی را تشکیل داده است.
فرانسه، اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک پس از آنکه سفیر چین در پاریس حاکمیت کشورهای جدا شده از شوروی سابق مانند اوکراین را زیر سوال برد، نسبت به این مساله ابراز نارضایتی کردند.

سفیر چین در فرانسه روز جمعه (۴ اردیبهشت) در مصاحبه با یک تلویزیون فرانسوی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کریمه بخشی از اوکراین است یا خیر، اظهار داشت که این منطقه به صورت تاریخی بخشی از روسیه است و توسط نیکیتا خروشچف رهبر شوروی سابق به اوکراین پیشنهاد شده است.

شای همچنین اضافه کرد: این کشورهای عضو شوروی سابق وضعیت واقعی در قانون بین‌الملل ندارند زیرا هیچ توافق بین‌المللی برای تحقق بخشیدن به وضعیت حاکمیت آنها وجود ندارد.

فرانسه با تمام کشورهای متحد خود که تحت تاثیر این اظهارات قرار گرفتند، ابراز همبستگی کامل کرد و مدعی شد که این کشورها استقلال خود را پس از چندین دهه سرکوب به دست آوردند.

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که اوکراین به طور خاص، به صورت بین‌المللی داخل مرزهایش از جمله کریمه در سال ۱۹۹۱ توسط تمام جامعه بین‌الملل از جمله چین به رسمیت شناخته شده است.

وی اضافه کرد که چین باید مشخص کند که آیا این اظهارات بازتاب موضع این کشور است یا خیر.

سه کشور حوزه بالتیک یعنی استونی، لیتوانی و لتونی و همچنین اوکراین که همگی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، هم راستا با فرانسه به این اظهارات واکنش نشان دادند.

میخایلو پودولیاک مقام ارشد ریاست جمهوری اوکراین در حساب توئیتر خود نوشت: شنیدن روایتی پوچ از «تاریخ کریمه» از زبان نماینده کشوری که تاریخ هزار ساله خود را دقیق می داند، عجیب است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید بازیگر اصلی سیاسی باشید، پروپاگاندای خارج نشین‌های روس را طوطی وار تکرار نکنید.
https://irna.ir/xjMgTp
**چینی‌ها نخستین تصاویر رنگی از مریخ را منتشر کردند
سازمان فضایی ملی چین امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه سالانه روز فضا در این کشور نخستین تصاویر رنگی از اولین ماموریت اکتشافی خود در مریخ را منتشر کرد که با فراهم کردن نقشه با کیفیت پیشرفته در ماموریت های اکتشافی آینده راهگشا باشد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

تصاویر رنگی سیاره سرخ که به شکل مشترک از سوی سازمان فضایی ملی چین و آکادمی علوم این کشور منتشر شد شامل تصاویر سه بعدی، تصاویر رابینسون، تصاویر مرکاتور و تصاویر نقشه ای با مرکزیت زمین در کنار تصاویر نیم کره غربی مریخ با وضوح ۷۶ متر است.

سازمان فضایی ملی چین اعلام کرد تصاویر نقشه ها، نقشه پایه ای با کیفیت بالا برای تصاویر اکتشافی مریخ و تحقیقات علمی را فراهم می کند و داده های جمع آوری شده توسط ماموریت تیانون به کلید مشارکت در دستیابی به آگاهی و دانش درباره این سیاره تبدیل خواهد شد.

دوربین باوضوح متوسط تیانون -۱ با ارسال ۲۸۴ تصویر از نوامبر سال ۲۰۲۱ تا ژوئیه ۲۰۲۲ که در مدار مریخ چرخیده بود به شکل موفقیت آمیزی تصاویر سطح مارتیان را پوشش داد. به علاوه تیم تحقیقاتی چین تعداد بسیاری تصاویر با کیفیت بالای ژئوفیزیکی را در نزدیکی سایت تیانون مشخص کرده است.

تیانون-۱ نخستین کاوشگر ماموریت مریخ سفر خود را از ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ آغاز کرد و پس از ۲۰۲ روز به مدار مریخ رسید. بدین ترتیب نخستین سفر این کاوشگر با موفقیت به پایان رسید.
https://irna.ir/xjMgSM
**آینده‌ای نامطمئن در انتظار نسل بعد بازنشستگان انگلیسی
نتایج یک بررسی جدید از نظام بازنشستگی در انگلیس، با شرح چالش‌هایی که این بخش در آینده با آن روبه‌رو خواهد بود بر لزوم بازبینی آن به منظور اجتناب از آینده‌ نامطمئن مالی برای نسل‌های بعدی بازنشستگان در این کشور تاکید کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

براساس نتیجه پژوهشی با عنوان «چالش‌های نظام بازنشستگی انگلیس» که توسط اندیشکده «موسسه مطالعات مالی» (IFS) منتشر شده است، در صورت تداوم روند فعلی، یک دوره بازنشستگی نامطمئن و ناامن از نظر مالی در انتظار افراد شاغل در این کشور خواهد بود.

این پژوهش، علاوه بر تشریح «چالش‌های» پیش روی نسل‌های آینده انگلیس تاکید می‌کند که نظام بازنشستگی در این کشور باید به طور کامل بازبینی شود.

بر اساس نتایج پژوهش مذکور،‌ حدود ۹۰ درصد از انگلیسی‌ها مقدار مناسبی از حقوق خود (حدود ۱۵ درصد از درآمد) را به ذخیره بازنشستگی خود واریز نمی‌کنند. این مبلغ در صورت واریز می‌تواند وضعیت حقوق بازنشستگی آنان را بهبود دهد.

در گزارش پژوهش IFS آمده است: ما در حال حاضر به یک بازنگری اساسی در زمینه خدمات بازنشستگی نیاز داریم و این یک فرصت برای ما است تا از بروز وضعیتی وخیم‌تر برای بازنشستگان رد آینده جلوگیری کنیم.

رومی ساووا مدیر عامل مرکز ارائه دهنده خدمات بازنشستگی «پنشن بی» (PensionBee) می‌گوید افزایش نرخ مشارکت افراد شاغل در انگلیس برای دریافت خدمات بازنشستگی، باید در راس دستور کار اصلاح نظام بازنشستگی این کشور قرار گیرد.

ساووا، ثبت‌نام خودکار را راهکاری ارزشمند برای افزایش تعداد افراد مشارکت کننده در پس‌اندازهای بازنشستگی عنوان کرد و افزود: با لغو آستانه حداقل درآمد که در حال حاضر ۱۰ هزار پوند در سال است، ثبت نام خودکار،‌ تعداد بیشتری از افراد کم‌درآمد و شاغلان نیمه وقت را شامل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به شاغلان در بخش خود اشتغال، خاطر نشان کرد: گنجاندن پس انداز کنندگان خود اشتغال نیز در این چارچوب، افزایش نرخ مشارکت این بخش برای دریافت حقوق بازنشستگی و همچنین کاهش اتکای آن‌ها به مستمری دولتی در آینده را در پی خواهد داشت.

براساس این گزارش، از میان انگلیسی‌هایی که درآمد سالانه آن‌ها در سال ۲۰۱۹، پنج تا ۱۰ هزار پوند بوده تنها ۴۴ درصد، مبالغ پس‌انداز در ذخیره بازنشستگی را پرداخت کرده‌اند. این درحالیست که ۸۷ درصد از افراد با سطح درآمد متوسط (از ۲۵ تا ۳۰ هزار پوند در سال) و ۹۲ درصد از سطوح بالای درآمد (بیش از ۵۰ هزار پوند در سال) در پس انداز برای بازشستگی مشارکت داشته‌اند.

در نظام بازنشستگی انگلیس، بیشتر افراد خدمات بازنشستگی تعریف شده از طریق برنامه‌های مشارکتی را دریافت می‌کنند که در آن مبلغ نهایی حقوق بازنشستگی بر اساس مقداری که فرد در طول دوره کاری در این برنامه‌ها سرمایه گذاری کرده تعیین می‌شود. راه دیگر موجود که استقبال کمتری‌ هم از آن می‌شود، این است که بازنشستگان بر اساس حقوق نهایی و تعداد سال‌هایی که برای کارفرمای خود کار کرده‌اند، حقوق بازنشستگی دریافت کنند.
https://irna.ir/xjMgQq
**فیلیپین خواستار افزایش تعهدات امنیتی واشنگتن در قبال مانیل است
فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین امروز دوشنبه اعلام کرد از جو بایدن همتای آمریکایی خواهد خواست تا معیار تعهدات واشنگتن برای دفاع از کشورش تحت معاهده امنیتی ۱۹۵۱ با توجه به افزایش تنش های منطقه ای قرار خواهد داد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دو دولت قبلی فیلیپین در میانه افزایش احتمال خطر تقابل در دریای چین جنوبی، دولت فعلی را ترغیب کردند تا درباره شرایط دفاعی ذیل معاهده دفاع مشترک از متحدش آمریکا درخواست شفاف سازی کند. بدین ترتیب فردیناند مارکوس رئیس جمهوری فیلیپین آخر هفته جاری در واشنگتن با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا جلسه ای خواهد داشت. جلسه ای که کاخ سفید گفت تاکید و اطمینان برای فیلیپین در راستای تعهدات محکم برای دفاع از فیلیپین خواهد بود.

رئیس جمهوری فیلیپین در مصاحبه ای رادیویی گفت: «این پیمان به دلیل تغییر در شرایط به ویژه در دریای چین جنوبی، تایوان و کره شمالی نیاز به بازتنظیم دارد. به نظر می رسد شرایط به سوی افزایش تنش ها پیش می رود.»

فشارها برای شفاف سازی توسط دولت فیلیپین در بحبوحه ساخت و ساز مداوم ارتش، گشتزنی چین در دریای چین جنوبی و ساخت جزیره مصنوعی درمجمع الجزایر اسپارتلی، تجهیز سیستم موشکی انجام می شود.

به علاوه دولت های بایدن و مارکوس نیز به دنبال تقویت ائتلاف نظامی با برگزاری بزرگترین رزمایش سربازان آمریکایی با فیلیپین و دو برابر کردن دسترسی پایگاه های نظامی این کشور برای واشنگتن به همکاری دست زدند.

فیلیپین در واکنش به اعتراض های پی در پی چین درباره توافقنامه دسترسی پایگاه های فیلیپین برای آمریکا اعلام کرده این توافق تنها برای اهداف دفاع از خود انجام شده است و علیه هیچ کشور سومی نیست. باوجود این چین معتقد است این پیمان تنها به شعله ورتر کردن آتش تنش ها در منطقه منتهی خواهد شد.

رئیس جمهوری فیلیپین در پایان گفت با همتای آمریکایی خود باید درباره جزئیات این همکاری و توافق و چگونگی مدیریت تنش با چین به بحث و تبادل نظر بپردازد.

پیش تر سفیر چین در مانیل گفت بود: قطعا آمریکا قصد دارد از پایگاه های جدیدی که فیلیپین در اختیارش گذاشته است سوءاستفاده کند.

چندی پیش فیلیپین محل ۴ پایگاه نظامی جدید آمریکا در خاک این کشور را اعلام کرد که یکی در نزدیکی دریای چین جنوبی و دیگری در فاصله‌ای نه چندان دور از تایوان است.

دفتر رسانه‌ای ریاست‌ جمهوری فیلیپین در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این پایگاه‌ها برای «عملیات بشردوستانه و واکنش در بلایای طبیعی» استفاده خواهند شد، گفته بود که این چهار سایت مناسب و برای دو طرف سودمند هستند.

در جریان سفر «لوید آستین» وزیر آمریکا به فیلیپین در اوایل فوریه، دو طرف توافقی را اعلام کردند که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد از چهار پایگاه اضافی در مناطق راهبردی در این کشورِ واقع در آسیای جنوب شرقی استفاده کند.

بر اساس یک معاهده دفاعی منعقد شده بین مانیل و واشنگتن در سال ۲۰۱۴، معروف به موافقتنامه همکاری دفاعی پیشرفته، نیروهای آمریکایی اجازه یافتند از ۵ پایگاه در فیلیپین استفاده کنند و تجهیزات و مواد نظامی را در آنجا ذخیره کنند.

تعداد این پایگاه‌ها در فوریه گذشته به ۹ پایگاه افزایش یافت، اما مکان چهار پایگاه مشخص نشد.
https://irna.ir/xjMgRj
**نگرانی دیپلمات اوکراینی از تاثیر انتخابات آمریکا بر حمایت از کی‌یف
یک سیاستمدار ارشد اوکراینی با تاکید بر اینکه کی‌یف به نامزدهای «معقول» درانتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا امیدوار است، ادعا کرد: به باور رهبران اوکراین، حمایت دوحزبی آمریکا به اندازه ای قوی هست که رقابت آنها باعث تضعیف حمایت مالی و نظامی حیاتی از این کشور جنگ‌زده نشود.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

"وادیم پریستایکو" سفیر اوکراین در بریتانیا که قبلا وزیر خارجه اوکراین بود در مصاحبه ای با این نشریه در سفارت اوکراین در لندن گفت که اولویت کی‌یف این است که از سیاسی شدن نبرد دفاعی خود علیه مسکو جلوگیری کند.

وی ادامه داد : اگر بتوانیم از این اتفاق جلوگیری کنیم و فردی داشته باشیم که طرفدار اوکراین باشد، عالی خواهد شد. انتظار ندارم که رئیس جمهور آتی آمریکا طرفدار ما باشد بلکه فقط انتظار دارم منطقی باشند.

اما در شرایطی که قانونگذاران جمهوری خواه نسبت به کمک های دولت بایدن به اوکراین انتقاد دارند و نامزد های مهم ریاست جمهوری آمریکا علاقه زیادی به یک جنگ طولانی نشان نمی دهند، جنگ اوکراین مسئله مهمی در روند رقابتهای انتخاباتی آمریکا خواهد بود.

آمریکا و متحدانش در حالی همچنان بر طبل جنگ در اوکراین می کوبند که کارشناسان و تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند حتی باوجود تمامی حمایت‌های نظامی غرب و ارائه ادوات سنگین نظامی ناتو به کی‌یف، این مسائل نمی‌تواند تاثیری بر جنگ اوکراین در مقابل روسیه داشته باشد.

تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در این رابطه گزارش داد: کارشناسان هشدار می دهند که حتی با وجود آموزش های نظامی درحال انجام، محموله های نظامی که در راه اوکراین است، همچون تانک های جنگی اهدایی متحدان ناتو به کی‌یف، (این موارد) تأثیر فوری و آنچنانی بر جنگ اوکراین با روسیه نخواهد گذاشت.
https://irna.ir/xjMgMS
**وزیر خارجه پاکستان: همکاری تهران-ریاض به صلح و شکوفایی منطقه می انجامد
وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو تلفنی با همتای سعودی‌ خود به مناسب عید سعید فطر، ابراز اطمنیان کرد که ازسرگیری روابط دیپلماتیک تهران-ریاض به صلح و شکوفایی منطقه منجر خواهد شد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه ای از گفت‌وگوی تلفنی بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه این کشور با فیصل بن فرحان همتای سعودی‌ وی درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای خبر داد که در آن به موضوع توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک نیز پرداخته شده است.

در این گفت و گوی تلفنی دو طرف در خصوص تاثیرات مثبت ازسرگیری روابط دوجانبه میان تهران-ریاض بر صلح منطقه تاکید کردند.

تهران و ریاض که از سال ۲۰۱۶ روابط دیپلماتیک‌ میان دو کشور به حال تعلیق در آمده بود، در ماه گذشته با میانجیگری چین توافق کردند که روابط دوجانبه را مجددا آغاز کنند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه ۱۴۰۱ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.
https://irna.ir/xjMgWs
**تل آویو به باکو دو ماهواره می دهد
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش داد که رژیم صهیونیستی، جمهوری آذربایجان را به دو ماهواره مجهز خواهد کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

روزنامه صهیونیستی هآرتص امروز نوشت: شرکت صنایع هوافضای اسرائیل دو ماهواره به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می دهد.

۳۰ فروردین ماه امسال «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان در باکو دیدار کرده بود.

به نوشته خبرگزاری جمهوری آذبایجان، علی اف در این دیدار روابط سیاسی بین تل آویو و باکو را خوب توصیف و افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در سرزمین اشغالی فلسطین را نشانگر سطح بالای روابط دو طرف دانست و تصریح کرد که دستور کار همکاری دوجانبه به ویژه فعالیت کمیسیون مشترک در حال گسترش است و و فرصت خوبی برای شرکت های صهیونیستی جهت فعالیت در منطقه آزاد اقتصادی اَلَت جمهوری آذربایجان و همچنین مشارکت شرکت نفتی سوکار در بهره‌برداری از منابع انرژی سرزمین اشغالی فلسطین در توسعه روابط دو طرف بسیار اهمیت دارد.

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با علی اف درباره توسعه همکاری بین تل آویو و باکو در زمینه‌های مختلف سخن گفت.

روابط بین جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر رو به افزایش گذاشته است و دوطرف از جمله در زمینه نظامی و امنیتی با یکدیگر همکاری می کنند.

در همین راستا، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بهمن ماه ۱۴۰۱ در یک گفت‌وگوی تلفنی تقویت همکاری نظامی دوجانبه را بررسی کردند.

ذاکر حسنوف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در این تماس تلفنی بر "ارتقای همکاری های نظامی" بین دو طرف تاکید کرد.

اخیرا نیز سفارت جمهوری آذربایجان در شهر تل‌‎آویو در سرزمین های اشغالی در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به طور رسمی آغاز به کار کرد.

رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا از طریق جمهوری آذربایجان جای پایی در کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه باز کند؛ امری که تحلیلگران نسبت به عواقب و پیامدهای آن برای این منطقه و خطر آن برای صلح و ثبات آن هشدار می دهند.
https://irna.ir/xjMgW8
**ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه ۷ اردیبهشت در مسکو برگزار می‌شود
ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه پنجشنبه پیش‌رو (۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) در دانشگاه لومونوسف مسکو افتتاح می‌شود.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

الهه کریمی ریابی دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه با اعلام این خبر گفت: اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در راستای گسترش و تعمیق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی برنامه ریزی شده و دبیرخانه این اجلاس از سال ۱۳۹۴ در دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است.

وی افزود: ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه ۷ اردیبهشت ماه (۲۷ اوریل) با سخنرانی ویکتور سادوونیچی رئیس دانشگاه لومونوسف مسکو و سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و رئیس اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر کشور در دانشگاه لومونوسف مسکو افتتاح می‌شود.

دبیر اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه از برگزاری نشست تبادل نظر درباره همکاری‌های بین دانشگاهی میان دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه در زمینه تبادل دانشجو و برگزاری دوره‌های مشترک و برنامه‌ها و تحقیقات مشترک در این اجلاس خبر داد و گفت: همچنین نشست‌هایی با موضوع بررسی جنبه‌های فرهنگی همکاری بین دانشگاه‌های ایران و روسیه و اشتراک‌گذاری تجربه‌های پروژه‌های تحقیقاتی ایران و روسیه در زمینه علوم طبیعی و حوزه خزر نیز در این اجلاس برگزار می‌شود.

وی افزود: بازدید از دانشکده‌ها و موزه‌های دانشگاه لومونوسف و همچنین بازدید از سایر دانشگاه‌های مسکو از دیگر برنامه‌های روسای دانشگاه‌های حاضر در ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه است.

پنجمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۸ تیر ۱۳۹۹ به صورت وبینار برگزار شد.
https://irna.ir/xjMgWN
**تجارت چین و آسیای مرکزی رکورد شکست
حجم تجارت چین با آسیای مرکزی در سه ماهه اول سال جاری میلادی با ۲۲ درصد رشد به بیش از ۷۰ میلیارد دلار رسید که به گفته خبرگزاری شینهوا یک رکورد بیسابقه است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

حجم مبادلات تجاری چین با تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان در سه ماهه ابتدایی سال جاری به ۷۰.۲ میلیارد دلار رسید که این یک رکورد تاریخی محسوب می شود.

به این ترتیب، در ژانویه تا فوریه سال میلادی جاری، شاخص تجارت چین با تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ معادل ۲۲ درصد افزایش یافته است.

در پایان سال ۲۰۲۲، گردش تجاری بین قزاقستان، چین و کشورهای آسیای مرکزی ۳۱.۹ درصد افزایش یافته بود.

این اطلاعات در نشست «وانگ ونتائو» وزیر بازرگانی جمهوری خلق چینو وزرای اقتصاد و تجارت کشورهای آسیای مرکزی ارائه شد.

به این ترتیب در سال ۲۰۲۲ واردات محصولات کشاورزی، انرژی و معدنی چین از این کشورها بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و رشد صادرات محصولات مکانیکی و الکترونیکی چین به کشورهای آسیای مرکزی به ۴۲ درصد رسید.

بر همین اساس در زمان باد شده حجم سرمایه گذاری مستقیم چین در ۵ کشور به نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

تعدادی از پروژه های همکاری چین و آسیای مر کزی در زمینه اکتشاف، تولید و فرآوری نفت و گاز و همچنین فناوری های دیجیتال راه اندازی شده است.

اولین نشست وزیران اقتصاد و تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی اواخر هفته گذشته با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تهیه نقشه راهی برای تحقق این هدف، بطور مجازی برگزار شد.
https://irna.ir/xjMgVF
**پرو، کشور روسای جمهوری زندانی و تحت پیگرد قانونی
تقریبا همه روسای جمهوری سابق پرو تحت پیگرد قانونی قرار دارند، رئیس‌جمهوری فعلی به دلیل اتهام‌هایی با تحقیقات قضایی مواجه است و ۲ رئیس‌جمهوری نیز در زندان به سر می‌برند و کارشناسان معتقدند، «مصونیت از مجازات، به عامل اصلی پایداری فساد در این کشور تبدیل شده است».

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

نوسان‌های سیاسی و پرونده‌های فساد در پرو سبب شده است تا این کشور در ۳۰ سال گذشته از روی کار آمدن قدرت‌های نئولیبرال و با توجه به دوره‌ پنج ساله ریاست جمهوری، به جای ۶ رئیس‌جمهوری، شاهد روی کارآمدن ۱۱ رئیس دولت باشد.

از این تعداد، علیه ۹ نفر از جمله رئیس‌جمهوری فعلی (دینا بلوآرته/ Dina Boluarte)، پرونده‌هایی در قوه قضائیه این کشور در جریان است، که یک نفر از آن‌ها (آلان گارسیا/ Alan García) نیز ترجیح داد برای اجتناب از این روند، خودکشی کند. چهار نفر از روسای جمهوری سابق نیز به دریافت رشوه از شرکت فراملیتی برزیلی اودبرشت (Odebrecht) متهم هستند.

سیستم قضایی پرو در برخی موارد، پرونده‌های نمادین رسیدگی به تخلف‌های روسای جمهوری را ۲۰ یا ۳۰ سال به تعویق می‌اندازد و قضات ادعا می‌کنند که فقدان بودجه و کارکنان کافی از دلایل این تعویق است.

محدودیت‌های نظام قضایی

فساد در بالاترین حوزه سیاسی، سیستم قضایی پرو را به شدت محدود کرده و کارآمدی ساختاری این نهاد را در بوته آزمایش قرار می‌دهد. علاوه بر این، برخی از مسئولان دستگاه قضایی پرو، خود به دلیل ارتباط با شبکه‌های فساد با تحقیقات قضایی مواجه هستند.

آلخاندرو تولدو (Alejandro Toledo) رئیس‌جمهوری سابق پرو که از سال ۲۰۱۹ میلادی و به درخواست دولت لیما به اتهام فساد مالی از جمله تبانی و پولشویی دستگیر شده بود، از آمریکا به کشورش بازگردانده شد.

وزارت کشور پرو در پرونده آلخاندرو تولِدو، ۲۰ سال زندان برای جرائم تبانی و پولشویی درخواست کرده است. بر اساس این اتهام، این رئیس‌جمهوری سابق در دوره ریاست جمهوری خود (۲۰۰۱- ۲۰۰۶)، حدود ۳۱ میلیون دلار از شرکت ساختمانی برزیل رشوه دریافت کرده است. تولدو در انتخاباتی که پس از فرار آلبرتو فوجیموری (Alberto Fujimori) رئیس‌جمهوری سابق این کشور به ژاپن در سال ۲۰۰۰ برگزار شد، در بحبوحه رسوایی بر سر انتشار ویدئوهایی که فساد رژیم او را به طور مستند، اثبات می‌کرد، پیروز شد.

۲ رئیس‌جمهوری سابق در زندان

در حال حاضر، ۲ رئیس‌جمهوری سابق پرو در زندان به سر می‌برند: آلبرتو فوجیموری، محکوم به جنایت علیه بشریت و فساد است و پدرو کاستیو (Pedro Castillo) نیز نه تنها به ارتکاب شورش و توطئه احتمالی متهم است بلکه طبق ادعای پاتریسیا بِناویدس دادستان، به رهبری و هدایت یک «سازمان جنایتکار» از داخل مقر ریاست جمهوری با هدف جعل قراردادهایی با سوء استفاده از قدرت متهم است. هر دو در زندان باربادییو (Barbadillo) در شرق لیما به سر می‌برند و تولدو نیز به این زندان منتقل می‌شود.

تیم ویژه دادستان پرونده پولشویی لاوا خاتو (Lava Jato) حضور تولدو در پرو را تغییر بزرگی در این روند می‌داند. رافائل ولا، دادستان ویژه به پوبلیکو گفت: نمی‌توان او را به صورت غیابی محاکمه و محکوم کرد. اگر او را نمی‌آوردند، ممکن بود به کشور دیگری فرار کند.

این دادستان خاطرنشان می‌کند که رئیس‌جمهوری سابق در طول مدت محاکمه در بازداشت موقت خواهد بود زیرا از زمان خروج وی از پرو در سال ۲۰۱۷ و با در نظر گرفتن اینکه دولت در ماه مه ۲۰۱۸ استرداد وی از آمریکا را درخواست کرده، تولِدو از اجرای قانون فرار کرده و مانع اجرای عدالت شده است. در نوامبر ۲۰۱۶، شرکت برزیلی اودبرشت به دادستان‌های سوئیس و ایالات متحده اعتراف کرد که به سیاستمدار پرو رشوه داده است.

اویانتا اومالا (Ollanta Humala) دیگر رئیس‌جمهوری سابق این کشور (۲۰۰۶- ۲۰۱۱) نیز با پرونده اتهام پرداخت‌های غیرقانونی شرکت اودبرشت برای ساخت یک خط لوله گاز در جنوب پرو مواجه است.

پدرو پابلو کوچینسکی (Pedro Pablo Kuczynski /۲۰۱۶- ۲۰۱۸) به اتهام پرداخت‌های غیرقانونی و پولشویی در رابطه با ۲ امتیاز پروژه‌های عمومی که دولت تولِدو به شرکت اودبرشت پرداخت کرده، تحت پیگرد قانونی قرار دارد. وی حدود ۲ سال در حصر خانگی بود و اجازه خروج از کشور را نداشت. در فوریه گذشته این منع خروج از کشور، لغو شد.

مارتین ویسکارا (۲۰۱۸-۲۰۲۰) جانشین کوچینسکی شد و درست در همان زمان با پرونده رسوایی مواجه شد و همچنین به دلیل یک پرونده فساد پیش از دوره ریاست جمهوری خود تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. این رئیس‌جمهوری سابق در حال حاضر در انتظار مرحله اولیه از روند دادگاهی به دلیل رشوه‌هایی است که در زمان عهده‌داری فرمانداری موکه‌گوآ (Moquegua) دریافت کرده بود.

مانوئل مرینو (Manuel Merino) که پس از برکناری غیرقانونی ویسکارا توسط کنگره در نوامبر ۲۰۲۰، به مدت هفت روز ریاست جمهوری را عهده‌دار شد، با تحقیقات برای قتل ۲ معترض جوان در چارچوب تظاهراتی که علیه دولت او در آن سال انجام شد، مواجه است. تحقیقات در حال حاضر متوقف شده است زیرا کنگره فعلی، مشابه موضع محافظه‌کارانه مرینو، اتهام قانون اساسی برای ادامه تحقیقات را رد کرده است.

دینا بلوآرته، که بر اساس قانون اساسی پس از اقدام نافرجام پدرو کاستیو برای انحلال کنگره (هفتم دسامبر/ ۱۶ آذر ۱۴۰۱)، جانشین وی شد نیز تحت تحقیقات قضایی قرار دارد و ممکن است به دلیل نقض جدی حقوق بشر محاکمه شود.

بیش از ۷۵ درصد از مردم پرو در نظرسنجی‌ها، بلوآرته را رد می‌کنند؛ وی که معاون سابق رئیس‌جمهوری در دولت کاستیو بود و اکنون رهبر یک ائتلاف محافظه‌کار و اقتدارگرا است، همچنین رئیس عالی نیروهای مسلح و پلیس است. از زمان آغاز اعتراضات علیه دولت وی در دسامبر گذشته (آذر ماه) ۴۹ غیر نظامی کشته شده‌اند. دفاعیات بلوآرته تا کنون موجبِ ممانعت از حق حضور وکلای قربانیان در بازجویی‌ها شده است.

مصونیت از مجازات و عدالت

بر اساس این گزارش، پرویی‌ها دیگر مانند سال ۲۰۱۸، جلسات قضایی پرونده‌های فساد و پولشویی سیاستمداران بلندپایه مانند کیکو فوجیموری (Keiko Fujimori)، سه دور نامزد ریاست‌جمهوری و دختر آلبرتو فوجیموری زندانی را دنبال نمی‌کنند. با این حال، در مواجهه با تجمع روسای جمهوری سابق در زندان باربادیلو، محاکمه یا دادرسی و تقاضای عدم مصونیت از مجازات خواسته مردم این کشور است.

خوان پاری (Juan Pari)، اقتصاددان و رئیس سابق کمیسیون تحقیق لاوا خاتو در کنگره پرو طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، تصریح می‌کند که استرداد تولِدو، دست‌اندرکاران نظام قضایی پرو را مورد آزمایش قرار می‌دهد. وی گفت: ما باید در نظر داشته باشیم که مصونیت از مجازات، به عامل اصلی پایداری و سودآوری فساد تبدیل شده است.

تولدو متحدان سیاسی قابل مشاهده‌ای در پرو ندارد، زیرا حزب سیاسی که او تاسیس کرد مانند بسیاری دیگر از احزابی که به صورت موقت و فقط برای انتخابات خاص ایجاد شده بودند، ناپدید شد و گویی کسی وجود نداشت تا اجازه ندهد پای او به راهروهای قضایی باز شود و همچنین نفوذ رسانه‌ای به نفع او وجود نداشت. با این حال، همچنان خطراتی وجود دارد.

به گفته این کارشناس، اگر تولدو حقیقت را بگوید، نه تنها سیاسیون همراه او در قوه مجریه به خطر خواهند افتاد بلکه پیامدهایی برای عوامل سرپوش گذاشتن بر قراردادهای اودبرشت که در کنگره صادر شد نیز خواهد داشت.
https://irna.ir/xjMgWn
**از سرگیری نبردها در سودان/ فرار ساکنان خارطوم
شبکه خبری الجزیره ظهر امروز دوشنبه از آغاز دوباره درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» در شهر خارطوم و فرار اهالی به ایالت های مجاور خبر داد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

خبرنگار الجزیره در سودان از پرواز جنگنده های ارتش سودان در آسمان شهر خارطوم و صدای سامانه های ضد هوایی خبر داد.

وی گفت: در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم نیز صدای تیراندازی به گوش می رسد.
این خبرنگار افزود: ارتش سودان برای حمله به مواضع نیروهای پشتیبانی سریع به طور گسترده از نیروی هوایی استفاده می کند.

به گفته این خبرنگار، ارتش سودان مواضع نیروهای پشتیبانی سریع در منطقه کافوری و مرکز خارطوم و جاده المعونه را هدف قرار داده است.

وی افزود: ارتش سودان تلاش می کند که نیروهای پشتیبانی سریع را از محله های مسکونی بیرون براند.

برپایه این گزارش، نیروهای ارتش همچنین مواضع نیروهای پشتیبانی سریع را در شرق نیل و نزدیک "جاده ملی" هدف قرار می دهند و درگیری ها بین دوطرف همچنان ادامه دارد.

شهروندان خارطوم نیز در حال فرار از این شهر به سمت ایالت های مجاور هستند.
https://irna.ir/xjMgY8
**اجرای توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا-مرکوسور زیر سایه جنگل زدایی آمازون
نگرانی کشورهای اتحادیه اروپا درباره جنگل زدایی و سیاست های آب و هوایی، انعقاد توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را به تاخیر انداخته است؛ موضوعی که برزیل به تازگی نسبت به برقراری آن در سال جاری میلادی ابراز امیدواری کرده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی برزیل نوشت، کشورش امیدوار است این توافق امسال امضا شود و با پایان دادن به سالها تاخیر، راهی را برای افزایش مراودات تجاری دو منطقه بگشاید.

اتحادیه اروپا و بلوک مرکوسور شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه مذاکرات خود را در سال ۲۰۱۹ تکمیل کردند اما این توافق همچنان به دلیل نگرانی ها، به ویژه از سوی فرانسه، درباره جنگل زدایی آمازون و تعهد دولت برزیل به اقدام در زمینه آب و هوا همچنان نهایی نشده است.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل وعده داده سیاست آب و هوایی خود را اصلاح کند.

هر چند آلمان خواستار امضای نهایی این توافق است، فرانسه گفته منتظر پیشرفت های برزیل در زمینه سیاست آب و هوایی است.

مارسیو الیاس رُزا دبیر ارشد وزارت صنعت و توسعه برزیل، طی سخنانی در لیسبون، گفت که مذاکرات با اتحادیه اروپا ادامه دارد و کشورها در حال بحث درباره «الزامات اجتماعی و زیست محیطی» تحمیل شده توسط این اتحادیه هستند.

وی گفته نشانه های مثبتی بروز کرده ولی جزییات آن مشخص نیست اما من بر این باورم که این توافق به نهایی شدن نزدیک می شود و این توافق مفید است.

این مقام برزیلی گفت که همه کشورهای مرکوسور هدف یکسانی را در انعقاد این توافق دنبال می کنند، اما آنها باید روی برخی از الزامات توافق کنند.

رزا افزود: برزیل از الزامات اجتماعی و زیست محیطی مربوط به قانون کار پیروی می کند و لازم است دیگران نیز موافق آن باشند، و ما بسیار به رسیدن به چنین توافقی نزدیک هستیم.

این مقام اقتصادی برزیل گفت پرتغال و کشور همسایه اسپانیا که ریاست شورای اتحادیه اروپا را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کسب خواهد کرد «متحدان مهمی» در این مذاکرات هستند.

رزا به همراه دیگر مقام های دولتی برزیل به عنوان بخشی از سفر پنج روزه لولا داسیلوا به اروپا در پرتغال بسر می برد. این اولین دیدار اروپایی لولا داسیلوا از زمان انتخاب به عنوان رئیس جممهوری است.
https://irna.ir/xjMgXH
**جهنم در انتظار اسرائیل/ حلقه محاصره تنگ‌تر می شود
یک رسانه عرب زبان در گزارشی با اشاره به گستردگی جبهه‌های نبرد مقاومت و ترس دشمن صهیونیستی از این موضوع نوشت که هر روز که می گذرد، اسراپیل به جهنم نزدیک‌تر می شود.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی و عملیات مقاومت در جبهه های شمالی در مرز لبنان و جنوبی در نوار غزه نوشت که اسرائیل هر روز که می گذرد به جهنم نزدیک تر می شود و فرضیه ارتش رژیم اسرائیل مبنی بر جنگ این رژیم در چند جبهه را قوی تر می کند.

در این گزارش آمده که عملیات اخیر مقاومت یک واقعیت امنیتی را بوجود آورده و فشارها بر دو نهاد سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

به نوشته این روزنامه، این عملیات نگرانی و سردرگمی سران صهیونیستی را عمیق تر کرده به ویژه اینکه، هرگونه اشتباه، منجر به جنگ فراگیر خواهد شد و هیچ یک از جبهه های داخلی و خارجی از آن مستثنی نخواهند بود.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا در نشستی با خبرنگاران نظامی به صراحت اعلام کرد که «اسرائیل اکنون در پایان عصر درگیری های محدود قرار گرفته و در حال وارد شدن به مرحله امنیتی جدیدی است که تهدیدی واقعی در تمام میادین برای آن به شمار می رود».

بر اساس این گزارش، اظهارات گالانت نشان می دهد که یک وضعیت راهبردی جدید بوجود آمده که با رویکرد قبلی طرف های ذیربط در رژیم صهیونیستی تفاوت دارد و همین امر باعث شد که این طرف های ذیربط در انتخاب و بررسی گزینه های خود محتاط تر شوند.

مواضع سران صهیونیستی و عملکرد سیاسی و میدانی آنها نشان می دهد که با واقعیت جدید بوجود آمده در منطقه با جدیت کامل تعامل می کنند؛ به ویژه اینکه فرضیه جنگ چندجبهه ای قوی تر شده و رژیم صهیونیستی اکنون به دنبال بررسی گزینه های دیگر است زیرا آمادگی ورود به چنین نبرد گسترده ای را ندارد.

در ادامه این گزارش آمده که تحرکات اخیر رژیم صهیونیستی نشان می دهد که تمرکز فعلی این رژیم بر دور شدن از درگیری با حزب الله است تا وارد یک جنگ فراگیر نشود، زیرا تکامل و گستردگی جبهه های مختلف مقاومت، یک چتر منطقه ای برای جنبش های فلسطینی بوجود آورده؛ جنبشی هایی که تا این لحظه موفق عمل کرده اند.

الاخبار با اشاره به پیشرفت های محور مقاومت افزود: تحولات سرزمین های اشغالی نشان می دهد که دشمن صهیونیستی با سرعت در حال پسرفت است.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: اشتباه دشمن صهیونیستی به مثابه پا گذاشتن بر روی مین است که آتش انفجار این مین هم جبهه داخلی سرزمین های اشغالی و هم منافع منطقه ای حامی آن یعنی آمریکا را در بر خواهد گرفت.

پیشتر هم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ضعف این رژیم در مقابل قدرت مقاومت اعتراف کرده و خواستار پرهیز از درگیری با حزب‌الله لبنان، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت شده بود.

بنیامین نتانیاهو گفته بود که در شرایط افزایش خشونت در بیت المقدس، کرانه باختری، غزه و لبنان، نمی توان با حماس و حزب الله رویارویی کرد.

وی در نشست با مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل تلاش می کند از درگیری در جبهه های مختلف لبنان، غزه، بخش شرقی قدس و کرانه باختری خودداری کند.
https://irna.ir/xjMgXw
**حماس: خون شهدا هدر نخواهد رفت
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تاکید کرد: خون شهدا هدر نخواهد رفت و ملت و جوانان انقلابی تا پایان اشغال سرزمین و مقدسات خود، بر عهد و پیمان خود با قدس، مسجد الاقصی و شهدا خواهند ماند.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

حماس به دنبال شهادت یک جوان فلسطینی به دست صهیونیست‌ها در «اریحا»، در بیانیه‌ای بر پایبندی ملت فلسطین به عهد و پیمانشان با شهدا تا زمان نابودی رژیم اشغالگر تاکید کرد و افزود: حملات مداوم صهیونیست‌ها به اردوگاه «عقبه جبر»، عزم و اراده ملت و نیروهای دلاور مقاومت برای مقابله با جنایات رژیم و شهرک‌نشینان آن را نخواهد شکست.

در این بیانیه آمده است: اردوگاه های آوارگان که شاهد جنایت مستمر رژیم اشغالگر هستند، مانند همیشه کانون انقلاب خواهند بود.

حماس در این بیانیه اضافه کرد: خون شهدا هدر نخواهد رفت و ملت و جوانان انقلابی تا پایان اشغال وحشیانه سرزمین و مقدسات ما، بر عهد و پیمان خود با قدس، مسجد الاقصی و شهدا خواهند ماند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که نیروهای نظامی اشغالگر، صبح روز دوشنبه در جریان یورش به اردوگاه «عقبه جبر» در اریحا واقع در کرانه باختری، «سلیمان عایش» جوان فلسطینی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند و جسد وی را نیز ربودند.

منابع محلی گفتند که پیکر این شهید فلسطینی همچنان در اختیار نظامیان رژیم اشغالگر است.

صهیونیست ها در حمله به اردوگاه عقبه جبر، علاوه بر شهادت این جوان فلسطینی، چندین خانه را هم محاصره و به سوی شهروندان شلیک و سه نفر را هم زخمی کردند.

مقاومت جانانه رزمندگان فلسطینی در برابر یورش تجاوزکارانه نظامیان صهیونیستی باعث شد، آنها درخواست نیروی کمکی کنند.

در یورش امروز اشغالگران صهیونیستی به چندین شهر و روستا در کرانه باختری و قدس اشغالی، درگیری مسلحانه میان آنان با رزمندگان مقاومت فلسطین رخ داد و در این میان، تعدادی از فلسطینی ها از جمله برخی زندانیان آزاد شده از زندان های رژیم صهیونیستی، توسط نیروهای این رژیم بازداشت شدند و خانه های آنها مورد هجوم و تفتیش قرار گرفت.

طی هفته اول ماه جاری میلادی (آوریل)، نیروهای مقاومت فلسطین ۳۶۸ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند.

شرایط این روزهای سرزمین‌های اشغالی و بطور خاص در کرانه باختری بسیار ویژه است و رزمندگان فلسطینی با هر وسیله‌ای پاسخ جنایات بی شمار صهیونیست‌ها را می‌دهند و همین امر شرایط ویژه‌ای را برای صهیونیست‌های غاصب رقم زده است.

تا پیش از این صهیونیست‌ها فقط در جنوب سرزمین‌های اشغالی و در منطقه غزه با فلسطینی‌ها درگیر بودند ولی هم اکنون کرانه باختری در شرق فلسطین به دلیل مسلح شدن جوانان آن به کمینگاهی برای صهیونیست‌های بزدل تبدیل شده و خواب راحت را از چشمان آنها گرفته است.
https://irna.ir/xjMgYQ
**دردسرهای تاج‌گذاری «چارلز سوم»
«چارلز سوم» در حالی کمتر از ۲ هفته دیگر به عنوان پادشاه انگلیس تاج‌گذاری می‌کند که از یک سو با تظاهرات گروه‌های ضد سلطنت و جدایی‌طلب از شمال تا پایتخت کشور مواجه است و از سوی دیگر طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، محبوبیت چندانی در افکار عمومی ندارد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

چارلز این روزها واپسین ساعات دوره موسوم به گذار را برای رسیدن به تاج‌وتخت سپری می‌کند. او بعد از مرگ مادرش، الیزابت دوم در سپتامبر گذشته، به عنوان حاکم جدید انگلیس، سلطنت را به ارث برد و قرار است در روز ششم «مه» برابر با ۱۶ اردیبهشت، به صورت رسمی تاج‌گذاری کند.

دربار انگلیس این روزها سرگرم تدارک آیین پرطمطراق تاج‌گذاری است. از تاج پر زرق و برق پادشاه گرفته تا ارابه‌ گران‌قیمتی که قرار است او را طی تشریفاتی در خیابان‌های مرکز لندن حمل کند و تعداد مهمانان خارجی در آیین تاج‌گذاری، همه‌وهمه به طور دقیق برنامه‌ریزی شده است.

این آیین طبق برآوردهای صورت گرفته حدود ۱۰۰ میلیون پوند خرج دارد که در بحبوحه رکود اقتصادی، توسط دولت پرداخت می‌شود. این درحالیست که آیین تاج‌گذاری الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ میلادی ۹۱۲ هزار پوند هزینه داشت که معادل ۲۰.۵ میلیون پوند امروز می‌شود. تاج‌گذاری جورج ششم، پدربزرگ چارلز هم در سال ۱۹۳۷ میلادی ۴۵۴ هزارپوند خرج روی دست دولت گذاشت که معادل ۲۴.۸ میلیون پوند به ارزش روز می‌شود.

به عبارت دیگر می‌توان اینطور نتیجه گرفت که آیین تاج‌گذاری چارلز سوم یکی از گران‌ترین تشریفات سلطنتی در ۳۰۰ سال گذشته بشمار می‌رود. این در شرایطی است که مردم انگلیس با تورم بی‌سابقه و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها روزگار سختی را سپری می‌کنند.

تورم مواد غذایی طی یک سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته و نرخ بهره بین بانکی که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی رابطه مستقیم دارد، ۴۲۵ واحد پایه افزایش یافته است. این افزایش بدین معناست که ماهانه چند صد پوند به هزینه اسکان مردم، خواه صاحبان‌خانه و خواه اجاره‌نشینان باشند اضافه می‌شود.

به همین خاطر است که بسیاری از مشاغل عمومی، طی نزدیک به یک سال گذشته در اعتراض به اوضاع بد اقتصادی و دستمزدهای پایین دست به اعتصاب زده و خواستار بهبود شرایط کاری خود هستند.

هفته پیش ده‌ها هزار پزشک انگلیسی دست از کار کشیدند و به موجب آن نزدیک به ۲۰۰ هزار نوبت پزشکی لغو شد. این هفته نیز آموزگاران معترض قصد دارند تا برای چندمین در جریان موج اعتراضات اخیر، دست از کار بکشند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۵۱ درصد مردم معتقدند که هزینه آیین تاج‌گذاری نباید از جیب مالیات دهندگان پرداخت شود. ۵۸ درصد هم براین باورند که حاکم این کشور باید به صورت انتخابی تعیین شود.

گراهام اسمیت رهبر جنبش جمهوری‌خواهان انگلیس، آیین تاج‌گذاری چارلز را یک پانتومیم گران‌قیمت و سیلی به صورت میلیون ها نفری خواند که با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کنند. او همچنین از برنامه‌ریزی اعضای این گروه برای برپایی تظاهرات اعتراضی در آیین تاج‌گذاری و حمل پلاکاردهایی با شعار «تو شاه من نیستی» خبر داد.

او به نشریه تایمز چاپ لندن گفت که این تظاهرات بزرگترین حرکت اعتراضی ضد سلطنتی در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. به گفته این فعال مدنی معترضان قصد دارند تا در مسیر حرکت ارابه چارلز در روز تاج‌گذاری، پلاکاردهای زرد رنگی را حمل کنند که روی آن نوشته است: «تو شاه من نیستی».

اسمیت با بیان اینکه هدف معترضان این است که صبح زود در محل حاضر و تا حد امکان به فنس‌های کنار خیابان نزدیک شوند، افزود: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که وقتی چارلز عبور می‌کند، پلاکاردهای ما در معرض دید او و رسانه‌ها باشد.

این فعال مدنی با بیان اینکه هماهنگی‌ها با پلیس لندن صورت گرفته است، گفت: اعضای این گروه حتی خود را برای جدال لفظی با طرفداران نظام سلطنتی آماده کرده‌اند.

طبق برنامه اعلام شده کاروان سلطنتی چارلز، در روز ششم «مه» از خیابان معروف مال مقابل کاخ باکینگهام به راه می‌افتد و پس از عبور از مقابل دفتر نخست وزیری و ساختمان پارلمان به کلیسای قدیمی «وستمینستر ابی» ختم می‌شود.
اما دردسرهای چارلز به تحرکات این گروه معترض در لندن ختم نمی‌شود. استقلال‌طلبان اسکاتلندی هم قصد دارند تا هم زمان با برگزاری آیین تاج‌گذاری در گلاسکو تظاهرات کنند.

حمزه یوسف سروزیر و رهبر حزب جدایی‌طلب ملی اسکاتلند قرار است در این حرکت اعتراضی سخنرانی کند. برگزارکنندگان تظاهرات پیش‌بینی می‌کنند که نزدیک به ۱۰ هزار نفر در این حرکت اعتراضی شرکت کنند.

اسکاتلندی‌ها ۹ سال پیش در همه‌پرسی استقلال این منطقه با اختلاف ۱۰ درصد، به ادامه عضویت در انگلیس رای دادند. در جریان این همه پرسی ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به جدایی از انگلیس رأی دادند.

اما حامیان برگزاری همه‌پرسی دوباره در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا بماند.

احساسات ضد انگلیسی در اسکاتلند تا حدی شدت گرفته است که خطر تجزیه این منطقه ۲ سال پیش الیزابت را روانه شمال کشور کرد تا در آیین گشایش پارلمان شرکت کند. پیرزن ۹۵ ساله به رغم مشکلات جسمانی نزدیک به ۵۳۰ کیلومتر مسافت را طی کرد تا مقامات اسکاتلندی را به ادامه عضویت در قلمرو انگلیس مجاب کند.

حال آنکه تحولات اخیر در حزب ملی اسکاتلند و روی کار آمدن یک رهبر جوان و تازه‌نفس، روح تازه‌ای را به جنبش استقلال‌طلبان این منطقه تزریق و مشکلات چارلز را برای حفظ یکپارچگی قلمرو این کشور بیشتر کرده است.
https://irna.ir/xjMgZH
**ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین توسط باکو/ روسیه: وضعیت بسیار دشواری است
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر نقش مسکو به عنوان میانجی میان دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین از سوی باکو را مسبب بروز وضعیتی بسیار دشوار دانست.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: روسیه همراه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان به تلاش برای حل مساله قره باغ و رفع انسداد گذرگاه لاچین ادامه می دهد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: تصمیم باکو برای ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین نیازمند وساطت بیشتر مسکو است و روسیه به تلاش برای اجرای توافق های سه جانبه منعقد شده میان رهبران سه کشور ادامه می دهد.

پسکوف وضعیت را پس از ایجاد یک ایست بازرسی در گذرگاه لاچین از سوی باکو بسیار دشوار ارزیابی و تاکید کرد: این امر نیازمند تلاش های بیشتر است و هیچ جایگزین دیگری برای توافق میان باکو و ایروان به غیر از آنچه که از سوی رهبران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان منعقد شده، وجود ندارد.

پیش از این وزارت امور خارجه روسیه از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواسته بود هرچه سریعتر به توافقات موجود بازگردند و نسبت به نقض آتش بس در قره باغ ابراز نگرانی کرده بود.

این وزارتخانه همچنین به «بازیگران خارجی غربی» نسبت به تلاش‌ برای برهم زدن تعادل در منطقه با استفاده از کارزارها علیه روسیه هشدار داده است.

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از باکو و ایروان خواست هرچه سریعتر به توافق موجود بازگردند.

این وزارتخانه در بیانیه ای ضمن تاکید بر حفظ پایبندی دو طرف به توافقات موجود، اعلام کرد که آماده ارائه تمام کمک های لازم به جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سطح سیاسی و میدانی با مشارکت نیروهای حافظ صلح روسیه است.

در این بیانیه ضمن خطرناک خواندن سطح لفاظی ها میان دو کشور، هرگونه اقدام یک‌جانبه در نقض توافق را غیرقابل قبول خوانده و از دوطرف خواسته است هر چه سریعتر به توافقات موجود بازگردند.
https://irna.ir/xjMgZX
**احتمال حضور پوتین در نشست آتی کشورهای گروه بریکس
سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که مسکو دعوت‌نامه‌ای برای حضور ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست کشورهای بریکس (BRICS) در آفریقای جنوبی دریافت کرده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

دیمیتری پسکوف روز دوشنبه اعلام داشت که رئیس جمهور روسیه دعوت نامه ای برای نشست بریکس که قرار است با حضور روسای جمهور کشورهای عضو در ماه آگوست به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شود، دریافت کرده است.

وی در گفت و گو با خبرنگاران، دریافت این دعوتنامه را تایید و اضافه کرد: تصمیم برای این مورد در آینده اتخاذ خواهد شد. در هر صورت روسیه در این نشست به صورت فعال حضور خواهد داشت.

سخنگوی کاخ کرملین افزود: روسیه به مشارکت در کار این گروه ادامه می‌دهد و آن را بسیار مهم می‌داند.

بریکس نام گروهی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده ‌است.

هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطه اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تاثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند.
https://irna.ir/xjMh24
**دومین عقب‌نشینی ائتلاف نتانیاهو مقابل مخالفان/معافیت حریدی‌ها از خدمت اجباری بتعویق افتاد
ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از بحران و بی ثباتی داخلی در این رژیم در دومین عقب نشینی خود در مقابل ائتلاف مخالفان، تصویب لایحه معافیت «حریدی‌ها» از خدمت اجباری در ارتش را به بعد موکول کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز» در گزارشی از درخواست رهبران ارشد ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» از احزاب دینی حریدی به عنوان بخشی از این ائتلاف، برای تعویق تصویب پیش نویس لایحه «معافیت از خدمت اجباری» خبر داد.

براساس گزارش این رسانه صهیونیست، مقامات ارشد ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی از سران احزاب دینی حریدی خواستند به خاطر بحران داخلی کنونی بین صهیونیستها در سرزمین های اشغالی، حداقل تا چندماه آینده، تصویب پیش نویس لایحه «معافیت از خدمت اجباری برای حریدی ها» را به تعویق بیاندازند.

پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز»، از تمایل حزب حریدی «شاس» برای موافقت با درخواست رهبران ائتلاف حاکم خبر داد و نوشت: حزب دینی حریدی «اتحاد یهودیت توراتی» اعلام کرده که باید شورای توراتی این حزب در نهایت در این مورد تصمیم بگیرد.

این رسانه صهیونیست نوشت: اکنون بحث بر سر این است که آیا قرائت اول پیش نویس لایحه «معافیت از خدمت اجباری برای حریدی ها» تصویب شود اما قرائت های بعدی آن به بعد موکول شود یا کلا برای چندماه آینده، از دستور کار خارج شود.

پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نیوز»، تصویب لایحه «معافیت از خدمت اجباری برای حریدی ها» را بخشی از پیش شرط‌های آنها برای حضور در ائتلاف حاکم اعلام کرد. احزاب حریدی خواستار نهایی شدن این لایحه، پیش از تصویب بودجه بودند.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بعد از پیروزی در انتخابات اخیر، با احزاب حریدی توافق کرده بود تا قانونی تصویب شود که راه را برای معافیت دانش‌آموزان مدارس دینی حریدی از خدمت اجباری هموار کند.

بر اساس پیش نویس این لایحه که در سایت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) منتشر شد، تحصیل تورات در مدارس دینی معادل انجام خدمت اجباری در نظر گرفته شده و براساس این قانون تبعیض آمیز، فراگیران علوم دینی از امتیاراتی معادل کسانی که در ارتش هستند، بهره مند می شوند.

تعویق لایحه معافیت خدمت اجباری حریدی ها دومین عقب نشینی ائتلاف نتانیاهو در مقابل ائتلاف مخالفان به شمار می رود. پیش از این ائتلاف نتانیاهو مجبور شد که در سایه اعتراض شدید مخالفان، لایحه تغییرات قضایی را به حالت تعویق در آورد.

دوقطبی ایجاد شده در رژیم صهیونیستی هر روز تشدید شده و حتی عقب نشینی ائتلاف حاکم از لوایح مورد نظرش هم نتوانسته فضای پرتنش این روزهای سرزمین های اشغالی را آرام کند.

هزاران نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی شنبه شب برای شانزدهمین هفته متوالی راهی خیابان‌ها شدند و علیه لایحه جنجالی تغییرات قضایی این رژیم و نتانیاهو نخست وزیر اعتراض کردند.

تظاهرات علیه لایحه نظام قضایی در حالی صورت می‌گیرد که نتانیاهو در نتیجه فشار افکار عمومی و فشارهای آمریکا مجبور شد که این طرح را به صورت موقت تعلیق کند.

نتانیاهو هفتم فروردین ماه در یک نطق تلویزیونی گفت: تصمیم گرفتم برای حصول یک توافق گسترده و جلوگیری از چند دستگی بین «اسرائیلی‌ها»، رای کنست درباره لایحه تغییرات قضایی را به حالت تعلیق درآورم.

وی تاکید کرد لایحه تغییرات قضایی را به تعویق می‌اندازیم اما هرگز از آن دست نمی‌کشیم.

در لایحه کابینه نتانیاهو موسوم به لایحه تغییرات قضایی، از اختیارات دستگاه قضا کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

در این لایحه، اختیارات مشاور قضایی کابینه رژیم صهیونیستی و همچنین اختیارات مشاوران قضایی دیگر وزارتخانه‌های این رژیم گرفته خواهد شد و وزیر این امکان را خواهد داشت هر مشاور قضایی را که بخواهد در دفتر خود برکنار یا منصوب کند.

این لایحه پیشتر در جلسه کنست در قرائت اول با ۶۳ رأی موافق و ۴۷ رأی مخالف به تصویب رسید. معافیت از خدمت اجباری حریدی ها نیز یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز در درون رژیم صهیونیستی و بین صهیونیستها است. طیف سکولارها در رژیم صهیونیستی این معافیت را نوعی تبعیض بین خود و دینداران ارتدوکس ها می دانند و معتقدند که درحالی که آنها باید خدمت اجباری را انجام دهند، این ارتدوکس ها از انجام آن معاف هستند.
https://irna.ir/xjMgY5
**اصرار اتحادیه اروپا بر سیاست شکست‌خورده علیه ایران/تصویب هفتمین بسته تحریمی
شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) هفتمین بسته تحریمی علیه ایران را در تداوم مواضع خصمانه و حمایت از اغتشاشاتی که بیش از پنج ماه از پایان آن در ایران می‌گذرد، تصویب کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

یک نهاد و هشت شخصیت ایرانی به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده اند.

اشخاص تحریم شده بر اساس تارنمای اتحادیه اروپا عبارتند از «بیژن نوباوه» و «سید علی یزدی خواه» نمایندگان مجلس شورای اسلامی، «مهدی علی بابایی» معاون اجتماعی سپاه استان قم، «علی اصغر نوروزی»، «سید امین الله امامی طباطبایی»، «یحیی علاء الدینی»، «جمال بابامرادی» و «احمد کریمی» از بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

شرکت مهندسی آرین‌تل نیز به بهانه اتهامات حقوق بشری، به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شده است.

بر اساس این گزارش، دارایی های افراد و نهادهای تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشورهای عضو اتحادیه را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشورها ممنوع است.

ساعاتی پیش هم دولت لندن تحریم‌های جدیدی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وضع کرد. بیشتر بخوانید

جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در نشست خبری اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیرسازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران و تحریم‌های وضع شده افزود: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.
https://irna.ir/xjMh2j
**خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش
منابع خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که یک نظامی ازکار افتاده رژیم صهیونیستی در اعتراض به تصمیم ارتش این رژیم در قبال خودش اقدام به خودسوزی کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این باره گزارش دادند که یک نظامی در مقابل دفتر بازپروری معلولان ارتش در «طبریا» در سرزمین های اشغالی اقدام به خودسوزی کرد.

برپایه این گزارش، این نظامی به طور جزئی آسیب دید و دلیل اعتراضش این بود که وزارت جنگ او را از کار افتاده اعلام نکرده است.

در همین راستا، «امیر بو خبوط» خبرنگار سایت صهیونیستی «والا» نزدیک به ارتش این رژیم گفت: مردی ۳۸ ساله با حضور در دفتر بازپروری معلولان ارتش در «طبریا» مواد قابل اشتعال را روی درب ورودی ریخت و نگهبانان ساختمان وارد عمل شده و اقدام وی را ناکام گذاشتند.

دامنه بحران در درون رژیم صهیونیستی و اختلاف بین ائتلاف حاکم به ریاست بنیامین نتانیاهو و ائتلاف مخالفان به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر اسبق و بنی گانتس وزیر جنگ سابق این روزها به دستگاههای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی کشیده شده است و این رژیم شاهد نافرمانی در یگان های مختلف از جمله نیروهای ذخیره است.
https://irna.ir/xjMh2b

**بورل: مهمات بیشتری در اختیار کی‌یف قرار می‌گیرد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز اطمینان داد که اعضای این اتحادیه ظرف چند روز آینده طرح خرید مهمات برای اوکراین را نهایی خواهد کرد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

جوزپ بورل روز دوشنبه اظهارداشت: این اتحادیه قراردادهایی در دست تصویب دارد که در صورت تحقق آن مهمات بیشتری به اوکراین ارسال خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش اختلافاتی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تامین سلاح‌های مورد نیاز کی‌یف رخ داده بود.

بورل هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: بله، هنوز هم اختلاف نظر وجود دارد. اما من مطمئن هستم که همه متوجه خواهند شد که ما در شرایط بسیار فوری قرار داریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مطمئن هستم که در روزهای آینده به توافق خواهیم رسید.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هفته گذشته در پیامی توییتری از تاخیر کشورهای اروپایی برای تامین مهمات توپخانه ابراز تاسف کرده بود.

بورل از توافق اولیه کشورهای اروپایی برای ارسال مهمات به ارزش ۶۰۰ میلیون یورو خبر داد و گفت در مرحله دوم قرار است تامین مالی یک میلیارد دلاری در این مهم را داشته باشیم ولی هنوز مرحله دوم نهایی نشده است.

مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که امیدوارند در پایان ماه آینده اولین قراردادها را با شرکت‌های تسلیحاتی امضا کنند.
https://irna.ir/xjMh45
**تداوم رویکرد دوگانه آمریکا؛ تحریم ۵ مقام ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر
وزارت خزانه داری امریکا در راستای سیاست های دوگانه واشنگتن اعلام کرد که ۵ مقام ایرانی را به بهانه نقض حقوق بشر در هماهنگی با انگلیس تحریم کرده است.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه وقت محلی اعلام کرد: امروز چهار تن از مقامات ارشد نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که نیروهای امنیتی اصلی این کشور در سرکوب بیرحمانه اعتراضات در سپتامبر ۲۰۲۲, پس از دستگیری و مرگ مهسا امینی توسط پلیس گشت ارشاد بودند، تحریم شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا افزود: اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی ایران را ، نهادی که مسئول سیاست فضای سایبری ایران و مسدود کردن تارنماهای محبوب است، تحریم می‌کند. اقدام امروز با هماهنگی انگلیس انجام می شود که تحریم های مشابهی را علیه مقامات ارشد امنیتی ایران اعمال خواهد کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در ادامه ادعاهایش افزود: مردم ایران شایسته آزادی بیان بدون تهدید واکنش های انتقامی خشونت آمیز و سانسور از سوی صاحبان قدرت هستند. آمریکا همراه با متحدان و شرکای کلیدی خود مانند انگلیس، به اقدامات خود علیه مقامات حکومتی که مسئول سرکوب خشونت‌آمیز و سانسور هستند، ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران در سپتامبر ۲۰۲۲، اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا, ۱۱ دور تحریم را علیه حکومت ایران, عناصر امنیتی و مقامات آن که در سرکوب بی رحمانه تظاهرات مسالمت آمیز نقش داشته اند, اعمال کرده است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری امریکا، افراد تحریم شده شامل پرویز آبسالان جانشین فرمانده سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان، امان الله گشتاسبی, معاون بازرسی نیروی زمینی سپاه, احمد خادم سیدالشهدا سرتیپ نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه عملیاتی کربلای سپاه, سلمان آدینه وند فرمانده فعلی یگان امداد پلیس تهران و سید محمد امین آقامیری دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی ایران هستند.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران و تحریم‌های وضع شده افزود: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

دولت دموکرات بایدن به رغم شعار رویکرد دیپلماسی همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و در پی حوادث اخیر ایران نیز به بهانه حقوق بشر، تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

دولت بایدن اگرچه اعلام کرده که هدفش تغییر نظام ایران نیست اما از آغاز تحولات داخلی اخیر در جمهوری اسلامی ایران، همسو با مخالفان تهران، عمل کرده و در واقع، پشت چهره اپوزیسیون به بهانه برآورده شدن خواسته های آنان به اسم مردم ایران، پنهان شده است.

غرب به رهبری آمریکا سوم آذرماه ۱۴۰۱ در ژنو سوئیس، قطعنامه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی های ایران، با عنوان آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، به تصویب رساند که در پی آن، کمیته ای حقیقت یاب در این زمینه تشکیل شده است.

دولت بایدن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و با سوء استفاده از سازو کارهای بین المللی و سازمان ملل به اسم دفاع از حقوق زنان ایرانی، ۱۴دسامبر /۲۳ آذرماه، پیش نویس قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید و بدعت و رویه‌ خطرناکی را پایه گذاری کرد.
https://irna.ir/xjMh4b
**دبیرکل سازمان ملل: به تلاش برای برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه می‌دهیم
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی گفت: از انتقال موقت و امن صدها کارمند و وابستگان سازمان ملل از خارطوم و سایر نقاط در سودان استقبال می کند.

گوترش با بیان اینکه از همکاری همه طرف ها در سودان برای انجام این عملیات بدون حادثه قدردانی می کند، بار دیگر از طرفین خواست که فوری درگیری ها را متوقف کنند و به همه غیرنظامیان اجازه دهند تا از مناطق تحت تأثیر درگیری خارج شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین بار دیگر حمایت کامل از خواسته‌های مردم سودان جهت داشتن آینده‌ای مسالمت آمیز، امن و بازگشت به دوران انتقال دموکراتیک سیاسی، ادامه تعهد سازمان ملل برای حمایت از مردم سودان تکرار کرد و گفت: سازمان ملل متحد به فعالیت خود در داخل و خارج سودان ادامه خواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به هماهنگی نزدیک با شرکای سازمان ملل برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» از شنبه گذشته بویژه در شهر خارطوم آغاز شد و تمرکز درگیری ها در روزهای اخیر در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل بود و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان و ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که از صبح جمعه آغاز شد، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داده بود.

براساس اعلام رسانه ها، هم اکنون مدت آتش بس ۷۲ ساعته پایان یافته و تمدید نشده است و با این حال، آرامش شکننده ای در شهر خارطوم برقرار است. این درحالی است که کار خارج کردن اتباع خارجی از سودان همچنان ادامه دارد.

اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که از آغاز درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» تاکنون ۲۷۳ نفر کشته و ۱۵۷۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.
https://irna.ir/xjMh3s
**درخواست ارتش سودان از نیروهای پشتیبانی سریع: به ارتش ملحق شوید
ارتش سودان در ادامه درگیری‌های خشونت آمیز در این کشور، خواستار ملحق شدن نیروهای پشتیبانی سریع به ارتش و خارج شدن آنها از صف شورشیان شد.

از شکاف درون اتحادیه اروپا تا خودسوزی نظامی صهیونیست در اعتراض به ارتش

در بیانیه ارتش سودان آمده است: تماس‌ها با کشورهای مختلف در خصوص خروج هیات‌های دیپلماتیک ادامه دارد و ما با همان میزان هماهنگی که دیروز انجام شد به این اقدام ادامه خواهیم داد.

ارتش سودان اعلام کرد: از اعضای نیروهای پشتیبانی سریع می‌خواهیم به صفوف نیروهای مسلح سودان بپیوندند و از دایره شورش خارج شوند.

در بیانیه ارتش سودان آمده است: شبه نظامیان شورشی در مناطق مسکونی پناه گرفته و از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت به شبکه الجزیره گفت: ۵۰ هزار کودک در سودان در نتیجه جنگ از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند.

وی افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار زن نیز در سودان در معرض خطرات مربوط به سلامتی و بهداشتی هستند.

این درحالی است که شبکه خبری الجزیره ظهر امروز (دوشنبه) از آغاز دوباره درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» در شهر خارطوم و فرار اهالی به ایالت های مجاور خبر داد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه هفته گذشته (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است و باوجود اعلام آتش‌بس درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه یافت.

حملات متقابل ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرده است.

همچنین طبق آخرین آمار اعلامی، شماره کشته ها به ۴۲۰ نفر و مجروحان نیز به سه هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjMh2L


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha