نیمی از سال آبی با کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در استان سمنان گذشت

سمنان- ایرنا- مدیر کل هواشناسی استان سمنان با اشاره به گذشت نیمی از سال آبی، از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ تاکنون، گفت: میانگین بارش‌های در استان ۴۸ میلیمتر بود که ۴۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج مصطفوی روز دوشنبه به خبرنگاران افزود: میزان بارش‌ها در سال آبی گذشته ۷۳ میلیمتر بود و امسال با ۲۵ میلیمتر کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم.

وی با اشاره به کاهش محسوس بارندگی زمستانی و پایین بودن سطح پوشش برف در حوضه‌های آبریز استان سمنان بیان کرد: بارش‌های استان بیشتر به صورت باران است و نزولات آسمانی بهاری کمک آنچنانی به کمبودها نمی‌کند.

وضعیت نامناسب حوضه‌های آبریز استان سمنان

مصطفوی افزود: وسیع‌ترین حوضه آبریز استان در شهرستان مهدیشهر امسال با ۱۲۰ میلی متر و حوضه‌های آبریز شهرستان دامغان و شهرستان میامی نیز به ترتیب با ۳۵ و ۳۳ میلی متر کاهش بارندگی رو به رو است.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان سمنان ایوانکی با ۱۳۸ میلی متر، میامی با ۹۹ میلی متر و سمنان با ۵۸ میلی متر، رکورددار بیشترین بارش‌های استان در سال آبی جاری هستند.

نیمی از سال آبی با کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در استان سمنان گذشت

میانگین بارندگی‌ بلندمدت استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر در استان سمنان بالاتر از شاخص کشوری است و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کنند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی دارد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

به گفته مسوولان، هم اکنون مخزن سد دامغان ۷۲ درصد و سدهای مجن و کالپوش نیز ۶۰ درصد آبگیری شده است که نسبت به میانگین حدود ۱۰ درصد کاهش ذخیره دارند.

در بیشتر شهرهای استان سمنان به دلیل وابستگی به منابع زیرزمینی و آب چشمه‌ها برای تامین آب شرب همچنان شرایط ناپایدار برآورد می‌شود.

کاهش آبدهی چشمه روزیه به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر سمنان و همچنین افت ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتری سطح آب سفره‌های زیرزمینی در سال نشان می‌دهد هنوز میزان منابع آبی استان به حد میانگین هم نرسیده است و در صورت اجرا نشدن دستورالعمل‌های مصرف بهینه آب و صرفه جویی لازم، احتمال تنش آبی در سالجاری وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha