۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85091007
T T
۸ نفر

برچسب‌ها

توزیع ۱۶ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان در گیلان آغاز شد

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷
کد خبر: 85091007
توزیع ۱۶ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان در گیلان آغاز شد

رشت - ایرنا - رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: توزیع ۱۶ هزار و ۴۰۰ جعبه تخم نوغان در گیلان با توجه به برآورد نیاز استان از امروز "دوشنبه" آغاز شد.

عدیل سروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توزیع تخم نوغان در ۱۱ شعب منتخب نوغانداری در هشت شهرستان لنگرود، شفت، لاهیجان، صومعه‌سرا، فومن، رشت، بندرانزلی و آستانه‌اشرفیه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای تسهیل دسترسی نوغانداران در سایر شهرستان‌های استان، توزیع در محل مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها انجام می‌شود، افزود: ساعات کاری شعب منتخب نوغانداری از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۷ عصر حتی در ایام تعطیل تعیین شده‌ و در مدیریت‌های جهاد کشاورزی هم در ایام اداری و در ساعات اداری توزیع تخم نوغان انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امسال میزان تخم نوغان برای نوغانداران گیلان ۱۶ هزار و ۴۰۰ جعبه در نظر گرفته شده که طی سال‌های اخیر از ۱۱ هزار جعبه به این تعداد رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه قیمت هر جعبه تخم نوغان به صورت یارانه‌ای و با حمایت دولت ۲۰ هزار تومان در شبکه توزیع انجام می‌شود، اضافه کرد: سازمان تعاون روستایی در استان گیلان کمک‌کار حوزه نوغانداری است.

سروی خاطر نشان کرد: چهار گزینه مختلف برای بیمه محصول پیله ابریشم در نظر گرفته شده که ۷۰ درصد هزینه را دولت و ۳۰ درصد از سوی نوغانداران پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: اقبال نوغانداران گیلانی برای پرورش کرم ابریشم نسبت به گذشته اندکی بیشتر و بهتر شده به طوری که آمار نوغانداران استان از هفت هزار و ۶۰۰ نفر در سالهای گذشته اکنون به ۹ هزار و ۲۰۰ خانوار رسیده است که خود نشان از رضایتمندی و قیمت مناسب فروش پیله است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: حدود ۴۸ هزار جعبه تخم نوغان بر اساس نیاز امسال استان در ۳۱ استان کشور توزیع می شود. ۴۸ هزار جعبه تخم نوغان برای توزیع در کشور آماده شد

بر اساس آخرین اطلاعات تعداد نوغانداران کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر است که سالانه با توجه به فعالیت آنها برای پرورش کرم ابریشم متغیر است، ۳۱ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان گیلان به عنوان قطب تولید پیله تر ابریشم و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌روند.

٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله ابریشم تولید می‌کنند، با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود، از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha