۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲
کد خبر: 85090986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم استان مرکزی مراقب شیوع احتمالی تب کریمه کنگو باشند

اراک - ایرنا - مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: با توجه به افزایش احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرما، برای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری نیاز است مردم استان رعایت اصول پیشگیری را در دستور کار خود قراردهند.

به گزارش ایرنا، دکتر «محمد فتاحی» روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به افزایش دما در روزها و ماه‌های گرم سال و افزایش فعالیت کنه‌های حیوانی که موجب ایجاد و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود، برای جلوگیری از انتقال این بیماری، لازم است از هرگونه کشتار غیرمجاز دام در معابر، منازل، باغات و آیین‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی و کبودی در نقاط مختلف بدن را به همراه داشته و از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

فتاحی اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها نیاز است برای پیشگیری از شیوع تب خونریزی دهنده کنگو اقداماتی از جمله سم پاشی اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، در دستور کار قرار گیرد.

وی یاداور شد: واحدهای دامداری و جایگاه‌های دام هرساله در سطح استان مرکزی سم پاشی می‌شوند که این عملیات در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی دام از جمله کنه‌ها و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از این انگل‌ها از جمله خونریزی دهنده کریمه کنگو ( cchf ) انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: استفاده از دستکش، عینک و ماسک برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می‌کنند ضروری است و برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان نیاز است گوشت دام‌ها به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود.

فتاحی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و کشتار خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع رسانی کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha