۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85090910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت از فرهنگ خشونت در آمریکا؛ وقتی از یک آدمکش تقدیر می‌شود

تهران- ایرنا- میزبانی و تقدیر جمهوری‌خواهان از «کایل ریتنهاوس» که در جریان اعتراض‌های ضد نژادپرستی دو نفر را به ضرب گلوله کشت از حمایت آمریکایی‌ها از فرهنگ خشونت حکایت دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه گاردین در اینباره گزارش داد که جمهوریخواهان در ایالت آیداهو پس از میزبانی از کایل ریتنهاوس به عنوان یک مهمان معروف در یک مراسم جمع آوری کمک‌های مالی، مورد انتقاد شدید قرار گرفتند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، این جوان ۲۰ ساله آمریکایی مهمان افتخاری در یک رویداد حزب جمهوری خواه در منطقه «بونویل» در شهر «آیداهو فالز» ایالت آیداهو بود؛ جاییکه یک اسلحه نیمه اتوماتیک امضا شده توسط ریتنهاوس به عنوان بخشی از جمع آوری کمک مالی به حراج گذاشته شد.

این مراسم در روز ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) و در میانه افزایش بی سابقه تیراندازی‌های جمعی در ایالات متحده که عمدتا با اسلحه‌های نیمه اتوماتیک AR-۱۵ انجام می‌شود، نشان می‌دهد که عناصر افراطی حزب جمهوریخواه آغوش خود را به روی لابی اسلحه در آمریکا باز کردند، درحالیکه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثریت آمریکایی‌ها از برخی قوانین کنترل سلاح حمایت می‌کنند.

ریتنهاوس در اوت ۲۰۲۰ زمانیکه ۱۷ سال داشت با یک سلاح نیمه خودکار از ایالت ایلینوی به ویسکانسین آمد و در اعتراضات «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد» دو نفر را به ضرب گلوله کشت و یک تن را زخمی کرد.

وی در صحبت‌های خود در مهمانی جمهوری خواهان در «بونویل» گلایه کرد که هر روز به خاطر کشتن آن دو نفر، مورد تمسخر قرار می‌گیرد. هرچند وی در نوامبر ۲۰۲۱ گناهکار شناخته نشد.

ریتنهاوس رو به جمعیت در ایالت آیداهو گفت که دولت به دنبال گرفتن سلاح‌ها و بقیه آزادی‌های ما است. او از زمان تیراندازی و حضور در شبکه فاکس نیوز و دیگر رسانه‌های راستگرا، در میان راست افراطی محبوب شده است.

سلاح بخشی عادی از فرهنگ آمریکایی

دیوید یامانی یک جامعه شناس آمریکایی در گفتگو با فاکس نیوز گفت: سلاح به بخشی عادی از فرهنگ آمریکایی تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد اما دلیلی که افراد اسلحه دارند طی گذشت زمان تغییر کرده و مردم همیشه سلاح دارند تا از خودشان دفاع کنند. وی افزود که بین ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته انگیزه دفاع شخصی واقعا تبدیل به هسته اصلی فرهنگ سلاح آمریکا تبدیل شده است.

استفان پیگوت یک پژوهشگر در «مرکز ایالت‌های غربی» که بر گروه‌های شبه نظامی، ضد دموکراسی و برتری نژادی متمرکز است، تقدیر از ریتنهاوس را خطرناک توصیف کرد. وی تاکید کرد: مقام‌های انتخاب شده و شخصیت‌های رسانه‌ای باید خشونت سیاسی را محکوم کنند نه اینکه از آن استقبال کنند.

با اینحال ربکا کسپر شهردار «آیداهو فالز» مدعی است که ریتنهاوس نماینده اکثریت مردم در این شهر نیست.

رسانه های آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کردند: بر اساس آمار اعلام شده، در ۱۱۱ روز اول سال جاری میلادی، ۱۷ مورد کشتار دسته جمعی در آمریکا اتفاق افتاده که طی آنها ۸۸ نفر جان خود را از دست داده اند و در همه موارد، قاتلان از سلاح گرم استفاده کرده اند.

تنها در هفته گذشته، چهار نفر در دادویل، آلاباما زمانی که قصد داشتند در یک جشن ۱۶ سالگی شرکت کنند بر اثر تیراندازی کشته شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز مجروح شدند. در یک مورد دیگر، مردی که به تازگی از زندان آزاد شده بود، چهار نفر از اعضای خانواده خود از جمله والدینش را در بودوین واقع در ماین به قتل رساند و سپس به سوی رانندگان در خیابان تیراندازی کرد.

بر اساس پایگاه داده ای که توسط آسوشیتدپرس و یو اس ای تودی تهیه شده است، از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲ هزار و ۸۴۲ نفر در تیراندازی های دسته جمعی در آمریکا جان خود را از دست داده اند.

این خونریزی ها تنها بخشی از خشونت های مرگباری است که سالانه در آمریکا رخ می دهد. با این حال، طبق تجزیه و تحلیل داده های آسوشیتدپرس و یو اس ای تودی، امسال کشتارهای دسته جمعی با سرعت خیره کننده ای تکرار می شوند: به طور متوسط تقریبا هر هفت روز ( ۶.۵۳ روز) یک بار یک تیراندازی دسته جمعی در آمریکا رخ می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha