۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85090096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۹
کد خبر: 85090096
سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

قزوین - ایرنا - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۴۴ سال حضور خود در عرصه های گوناگون کشور امروز به یک نیروی نظامی، امنیتی، سازندگی و اطلاعاتی کارآمد و خستگی ناپذیر برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرمان تاسیس "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" در دوم اردیبهشت سال ۵۸ هجری شمسی توسط بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران صادر شد.

تاسیس این نهاد نظامی به منظور حراست و حفاظت از انقلاب اسلامی در مقابل دشمنان داخلی و خارجی بود که انجام این مساله بیانگر هوشمندی و درایت امام راحل بود.

اکنون که در آستانه چهل و چهارمین سال تاسیس سپاه پاسداران قرار داریم به برکت وجود این نهاد مقدس شاهد پاسداشت و از جان گذشتگی نیروهای آن طی سالیان گذشته، به ویژه در دوران دفاع مقدس در راستای حفاظت از نظام و ارزش های مقدس انقلاب هستیم.

با فرارسیدن سالگرد تاسیس این نهاد بزرگ نظامی و جهادی به سراغ چند تن از مسوولان سپاه صاحب الامر (عج) قزوین رفتیم تا در خصوص دستاوردها و اهداف سپاه پاسداران بیشتر مطلع شویم.

سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

سپاه پاسداران، از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است

فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) قزوین در این رابطه اظهار کرد: سپاه پاسداران بدون شک از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی است و براساس ضرورت و نیاز آن روز انقلاب، بین افرادی که تحت تربیت امام راحل وارد صحنه شده بودند، سپاه شکل گرفت.

سرتیپ پاسدار رستمعلی رفیعی آتانی تصریح کرد: هسته اولیه سپاه برای صیانت از انقلاب و دستاوردهای انقلاب و همچنین برای مراکز انقلابی، دینی و دستگاه های حکومتی که نیاز به حفاظت داشت، شکل گرفت و بعدها به تعبیر مقام معظم رهبری، سپاه براساس ضرورت و نیاز انقلاب گسترش سازمانی پیدا کرد.

وی با اشاره به حوادث سال های ۵۸ و ۵۹ که کشور به شدت تحت تاثیر جریانات ضد انقلاب قرار گرفت، افزود: نهاد انقلابی که در کوران حوادث و اتفاق‌های اوایل انقلاب اسلامی و با حضور عده‌ای از جوانان پاکباخته انقلابی در راستای انجام اقدام‌های ضربتی علیه گروهک‌ها و جریان‌های مسلح ضد انقلاب شکل گرفت، امروز و پس از گذشت بیش از ۴۳ سال از زندگی پربار خود، به اوج بلوغ و بالندگی رسیده است.

سردار آتانی تاکید کرد: گام بعدی که سپاه با بلوغی و جهش زیاد همراه شد، آغاز جنگ تحمیلی بود تا جایی که با کمک ارتش دلاور، مردمی و متدین آن روز وارد صحنه جنگ شد اما ساختار و سازمان جنگ را به خودش نگرفته بود و با نیاز جنگ به صورت صحنه نبرد و میدانی دست و پنجه نرم کرد، به بزرگی ملت بزرگ ایران و به بزرگی انقلاب بزرگ شد و تحت هدایت امام بزرگ انقلاب وارد دفاع مقدس شد.

به گفته وی، سپاه خیلی زود و از قالب دسته ها و گروه هایی که وارد جنگ شده بودند تبدیل به گروهان، گردان، تیپ، لشگر شد، قرارگاه تشکیل داد و فرماندهانش، طراحان بزرگ عملیات های بزرگ دفاع مقدس شدند.

این فرمانده نظامی اضافه کرد: حوادث دهه ۶۰ در داخل کشور، سپاه را درگیر کرده بود اما بلوغ سپاه در عملیات های بزرگ فتح المبین، بیت المقدس و طریق القدس به حد اعلای خود رسید و فرماندهانی وارد صحنه نبرد شدند که به تعبیر مقام معظم رهبری، فتح الفتوح امام بزرگوارمان، تربیت فرماندهان بزرگی از جنس سرلشکر شهید حسن باقری و این نوع فرزندان معنوی امام راحل بود که به جامعه و انقلاب ارزانی داشت.

سردار آتانی با بیان اینکه جنگ با فراز و فرودهای فراوان خود اما با تدبیر و ورود میدانی تربیت یافتگان مکتب امام بزرگوارمان با پیروزی به پایان رسید، افزود: سپاه که هسته اولیه اش با ۴۰ هزار نفر کادر شکل گرفته بود، ۴۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده بود و به همین تعداد نیز اعضای آن در پایان جنگ تحمیلی بودند و این روند ادامه پیدا کرد.

وی یادآور شد: پس از دوران دفاع مقدس، امام راحل حفاظت از هواپیماها را برعهده این نهاد قرار داد تا جایی که امروز سپاه یکی از پیشرفته ترین یگان های حفاظت هواپیمایی دنیا را در اختیار دارد و مدل بسیاری از کشورهای دیگر نیز شده و از شیوه آن برای حفاظت از هواپیماهای خود استفاده می کنند.

سردار آتانی با اشاره به اینکه در همان درگیری ها و اوج عملیات های دفاع مقدس شخصیت های موثر نظام به دست منافقین ترور می شدند، حفاظت از آنان نیز به سپاه واگذار شد، گفت: در این اوضاع و احوال سپاهی در دل سپاه برای حفاظت از شخصیت های نظام به عنوان حفاظت از شخصیت ها شکل گرفت و توانست به بهترین نحو ممکن در آن اوضاع و احوال سخت از شخصیت های پیشتاز و پیش قراول نظام حفاظت و صیانت کند و همه اینها به عنوان ماموریت های ثانویه سپاه شکل گرفت.

وی به فعالیت های این نهاد پس از جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و افزود: خدمت رسانی به مردم در حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و سایر بلاهای غیرقابل پیش بینی شده، سپاه را به عنوان نخستین یگان ها وارد عمل کرد و همگی دیدیم که سپاه در حادثه های زلزله بم و منجیل در صحنه حضوری موثر داشت.

سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

راهبرد امام راحل در صدور انقلاب به جهان، توسط سپاه مقتدر محقق شد

فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) قزوین با بیان اینکه راهبرد امام راحل در صدور انقلاب به جهان، توسط سپاه مقتدر محقق شد، گفت: سپاه پاسداران برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) چه در عراق و سوریه و لبنان و چه در پر کردن دست مجاهدان فلسطینی توانست همان شعار ماندگار و راهبرد عظیمی را که امام راحل بیان کرد که "ما انقلابمان را به تمام دنیا صادر می کنیم و اسلام حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد" تحقق بخشد.

سردار آتانی تصریح کرد: این راهبرد ماندگار امام راحل به دست پاسداران، این فرزندان حقیقی انقلاب محقق شد تا جایی که مرزها را درنوردید و اسلام و انقلاب، مبانی و معارفش، عزت خواهی و آرمان خواهی آن را به مسلمانان عالم با حضور میدانی تربیت یافتگان سپاه تقدیم کرد.

وی ادامه داد: سپاه امروز در آستانه چهل و چهارمین سال خود به بلوغ لازم دسته یافته و بزرگ و با عظمت شده است و به تعبیر سرلشکر سلامی "امسال، سال قدرت نمایی سپاه و خلق قدرت است" و امسال سپاه با همه تجربه گرانبهای خود، خلق قدرت جدیدی می‌کند تا بتواند با هدایت حکیمانه رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معزز کل قوا از همه دستاوردهای انقلاب دفاع کند.

وی تاکید کرد: با قدرت از ملت و از آرزوها و حیثیت آنها و با چشمانی بیدار دیده بانی خواهیم کرد.

سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

سپاه پاسداران مولود انقلاب است

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه صاحب الامر (عج) قزوین، سپاه پاسداران را از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی دانست و گفت: سپاه پاسداران مولود انقلاب است.

حجت الاسلام علی معبودی افزود: سپاه پاسداران یکی از یادگاران حضرت امام خمینی (ره) که با نور الهی مانده است و زمانی که حضرت امام فرمان تاسیس سپاه را صادر کردند شاید خیلی ها فکر نمی کردند که این نهاد به عنوان شجره طیبه در انقلاب ما این چنین تاثیر گذار شود.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران بر پایه تفکر انقلابی شکل گرفته و این تفکر امروز هم ادامه دارد، اظهار کرد: هدف از تاسیس این نهاد در واقع پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن بود.

حجت الاسلام معبودی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای شکل گیری خود تا به امروز از سوی سپاه و در راستای صیانت از ارزش ها و حفظ انقلاب تلاش ها و جانفشانی های بیشماری صورت گرفته، تصریح کرد: جنگ تحمیلی به عنوان یکی از وسیع ترین جنگ هایی بود که برعلیه کشور ما صورت گرفت و سپاه توانست به نحو موثری در سایر نیروهای نظامی از مرزهای میهن اسلامی ما دفاع کند و بعد از جنگ نیز در عرصه های مختلف محرومیت زدایی و دفع فتنه ها از کشور خدمات فراوانی انجام دخد.

به گفته این مسوول، امروز نیز در سایه این تلاش ها پاسداران به عنوان یک نیروی مطمئن در کنار ملت ما قرار دارند که همین مساله مایه ترس، وحشت و نگرانی دشمنان انقلاب اسلامی نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد : سپاه پاسداران انقلاب از زمان تاسیس خود تا به امروز یکی از نیروهای تاثیرگذار در عرصه های مختلف بوده و همیشه در کنار ملت، با ملت و برای ملت در مسیر خدا گام برداشته است.

سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

سپاه، نماد خودباوری و خدمتگزاری بی منت به آحاد جامعه است

جانشین سپاه صاحب الامر (عج) قزوین با اشاره به سالروز تاسیس سپاه پاسداران، این نهاد انقلابی را نماد خودباوری و خدمتگزاری بی‌منت به آحاد جامعه و الگویی کامل برای مدیریت جهادی معرفی کرد.

سرهنگ ابوالفضل طاهرخانی افزود: براساس قانون اساسی، سپاه برای پاسداری از انقلاب و دستاوردهای اسلامی آن است، به این معنا که یک چارچوب خاصی ماموریتی ندارد و هرکجا که نظام، انقلاب به آن نیاز داشته باشد ورود پیدا کرده و انجام وظیفه می کند.

وی، یکی از ماموریت های اصلی سپاه پاسداران را دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش های آن دانست و تصریح کرد: بدون شک و در مدت زمان هشت سال دفاع مقدس آن چیری که توانست کشور ما را در برابر ابرقدرت های دنیای آن روز به پیروزی برساند، حضور موثر و فیزیکی بسیج و سپاه بود.

این مسوول تاکید کرد: در عرصه های مختلف و در مسایل طبیعی مانند سیل، زلزله و حوادث طبیعی مردم و نظام اگر نیازمند به کمک و مساعدت داشته باشند سپاه جزو نهادهای خواهد بود که در خط مقدم و جزو اولین ها در صحنه حضور پیدا خواهد کرد.

سرهنگ طاهرخانی یادآور شد: سپاده همچنین در عرصه سازندگی قرارگاه خاتم الانبیا را دارد که در نوع خود تاکنون اقدامات بسیار موثر و مثبتی را به انجام رسانده و با کمترین قیمت ها، بزرگترین و عظیم ترین پروژه های عمرانی را مدیریت کرده و همواره نیز کمک حال دولت ها نیز بوده است.

جانشین سپاه صاحب الامر(عج) قزوین اضافه کرد: در بحث بسیج فرهنگی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی که یکی از افتخارات سپاه نیز محسوب می شود در مناطق مختلف کارهای ارزشمندی را از خود برجای گذاشته، به ویژه در سال های اخیر در بحث آبرسانی به روستاهایی که آب آشامیدنی سالم نداشتند، سپاه در قالب بسیج سازندگی ورود جدی پیدا کرد و ۹۹ روستای استان را از این نعمت بهره مند ساخت.

وی خاطرنشان کرد: سپاه در مسایل بین المللی نیز به عنوان مستشار نظامی نیز حضور فعالی را در مناطق و کشورهای مختلف از جمله سوریه و عراق داشته است.

سپاه پاسداران، حافظان اقتدار و امنیت ملی

سپاه پاسداران اصلی ترین مرکز نخبه پروری انقلاب اسلامی است

مسوول بسیج دانشجویی استان قزوین نیز با اشاره به اینکه سپاه پاسداران اصلی ترین مرکز نخبه پروری انقلاب اسلامی است، گفت: زمانی که تاریخ معاصر ایران را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهیم یکی از اصلی ترین کارهایی که جریان استعماری بعد از صفویه در ایران انجام داد و تاریخ سیاه ایران نیز به شمار می‌رود، خارج کردن نخبگان از جریانات داخلی بود.

سرهنگ ابوذر محمدی تصریح کرد: شکل گیری نهضت بیداری در ایران توسط مرحوم میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری و حرکت های بزرگانی چون آیت الله مدرس شکل گرفت و سپس انقلاب اسلامی به سردمداری و رهبری امام راحل بود که به پیروزی هم رسید و در ادامه نیز اصلی ترین کارکرد انقلاب اسلامی را قراردادن ریل گردش نخبگان در مسیر اصلی بود.

وی ادامه داد: این بزرگان بار اصلی انقلاب را به دوش کشیدند و باعث شدند تا مراکز نخبه پرور و نخبگانی در ایران بوجود بیاید که به جرات می توان گفت سپاه پاسداران اصلی ترین مرکز برای نخبه پروری برای انقلاب اسلامی بود و بار اصلی انقلاب را به دوش می کشد.

این مسوول تاکید کرد: امام (ره) در آذرماه سال ۶۷ فرمان تشکیل بسیج دانشجویی را دادند، تشکیلاتی که با فرمان امام خمینی (ره) برای حفظ و پیشبرد اهداف انقلاب تشکیل شد و در دانشگاه‌های کشور منشاء اثرات و برکات بسیار زیادی بوده است.

سرهنگ محمدی با بیان اینکه حضرت امام در آن زمان یک ضرورت و نیاز را در جامعه احساس کردند و براساس همان ضرورت تشکیل بسیج دانشجویی را صادر کردند، افزود :بسیج دانشجویی به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز نخبه پروری شکل گرفت و نخبگانی در این مراکز پرورش یافته اند که بتوانند بار اصلی انقلاب را به دوش بکشند.

این مسوول تاکید کرد: امروز با هجمه‌های مختلف دشمن علیه میهن اسلامی روبرو هستیم که نوک پیکان اکثر آنها به سوی دانشجویان و جوانان جامعه است، بنابراین افزایش معرفت این قشر می‌تواند راهکاری مناسب در مقابل برنامه‌های افکار مختلف باشد.

وی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان پیدایش خود به‌ عنوان یک نیروی شبه نظامی با محوریت ایدئولوژیک تقریباً در تمام ابعاد جامعه ایران نقش آفرین بوده است، خاطرنشان کرد: سال ۶۴ که به دستور امام راحل نیروی زمینی، هوایی و دریایی سپاه شکل گرفت و سپس نیروی قدس و سازمان مقاومت بسیج نیز به آن اضافه شد و تمام این موارد این بود که این سازمان جامعیت خود را پیدا کرده و در عرصه های مختلف سازمان دهی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha