۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰
کد خبرنگار: 924
کد خبر: 85089293
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

معاون وزیر راه : خط آهن بستان آباد- تبریز آماده افتتاح است

تبریز - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: همه اقدامات لازم برای تکمیل خط آهن ۴۴ کیلومتری بستان آباد - تبریز و ایستگاه خاوران انجام شده و آماده افتتاح است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خیرالله خادمی در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به هزینه کرد سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران گفت: یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح دوخطه راه آهن میانه-تبربز قابلیت حرکت قطار تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد و با بهره برداری از آن زمان تردد ریلی بین تبریز و تهران چهار ساعت کوتاه می شود.
خادمی ارزش این خط آهن در حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران را به قیمت روز هفت هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، پروژه‌ خط آهن و ایستگاه‌های بستان آباد و خاوران، با جذب اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در جریان سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی تسریع یافت.


خادمی با بیان اینکه طرح های زیرساختی مهمی در حوزه راه آذربایجان شرقی در دست اجراست، اعلام کرد: ۲۴ کیلومتر ابتدایی آزادراه تبریز-بازرگان در حد فاصل صوفیان- تبریز تا پایان خرداد ماه امسال افتتاح می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین تلاش می کنیم ۴۸ کیلومتر از بزرگراه مراغه - هشترود نیز تا پایان آبان ماه امسال به بهره برداری برسد.
استاندار آذربایجان شرقی هم در این دیدار با بیان اینکه آزادراه پیامبر اعظم (زنجان-تبربز) تاکنون تحویل داده نشده است، گفت: این در حالی است که تحویل این آزادراه به وزارت راه و شهرسازی مصوبه دولت در سفر استانی بود.
عابدین خرم با اشاره به اهمیت بزرگراه میانه - سرچم از سمت آذربایجان شرقی بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای تسریع در اجرای این طرح تاکید کرد.
وی با بیان اینکه احداث کمربندی دوم در جنوب تبریز نفس ترافیکی این کلان شهر را باز می کند، افزود: عملیات اجرایی کمربندی شهر ایلخچی به جد در حال انجام است و تا پایان فصل کاری امسال و با تخصیص سه هزار تن قیر پایان می یابد.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز تکمیل بزرگراه ورزفان - نوردوز آماده است، خواستار اهتمام ویژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای تسریع در شروع عملیات اجرایی این کریدور ( راهگذر ) بین المللی شد.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه موجود میانه آغاز می‌شود و با گذر از مسیری نسبتا کوهستانی از شهرهای ترکمن‌چای، بستان‌آباد و باسمنج عبور کرده و به ایستگاه خاوران می‌رسد و در نهایت به ایستگاه راه‌آهن موجود تبریز متصل خواهد شد.

میان‌بری که در پروژه راه‌آهن تبریز-میانه ایجاد شده است، نزدیک به ۱۳۰ کیلومتر از مسیر تبریز- تهران کمتر کرده و زمان سفر از تبریز به تهران را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر ریلی جدید میانه تا بستان‌آباد آذرماه سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

با بهره‌برداری کامل از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha