۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۵۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85089030
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کاخ سفید: بایدن با مکرون درباره سفر اخیر او به چین گفت و گو کرد
عکس آرشیوی

نیویورک - ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه درباره سفر اخیر او به چین گفتگو کرد.

به گزارش ایرنا، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: بایدن و مکرون در ادامه گفتگوی ۴ آوریل خود، درباره سفر اخیر مکرون به چین و تلاش های مداوم آنها برای پیشبرد رفاه، امنیت، ارزش های مشترک و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین در منطقه هند و اقیانوسیه بحث کردند.

کارین ژان پی یر افزود: بایدن و مکرون بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند. روسای جمهور دو کشور همچنین بر حمایت ثابت خود از اوکراین در مواجهه باحملات بی رحمانه روسیه تاکید کردند.

تحلیلگران سفر امانوئل مکرون به چین و رویکرد متفاوت این رهبر اروپایی در قبال پکن در مقایسه با واشنگتن آن را نشانه‌ای از افزایش شکاف میان متحدان دو سوی آتلانتیک می دانند.

تارنمای آمریکایی هیل در این باره نوشت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، در سفری سه روزه به پکن، تلاش خود را برای متقاعد کردن شی جین پینگ رئیس جمهوری چین با هدف ایفای نقشی مهم در ایجاد صلح بین اوکراین و روسیه، توجه سران جهان را به خود جلب کرده است.

نشست میان رهبران پاریس و پکن در حالی است که چینی ها در واکنش به میزبانی «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان از سوی «کوین مک کارتی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و پیامدهای آن هشدار داده اند.

مک کارتی پس از دیدار با تسای در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه دموکراسی جهان را امن تر و قوی تر می کند، گفت که امیدوار است مکرون شی را متقاعد کند که جنگ روسیه و اوکراین را تامین مالی نکند.

این گزارش می افزاید: به نظر می رسد دوئل نشست دیپلماتیک در چین، از شکاف میان ایالات متحده و اروپا بر سر مواجهه با چین حکایت دارد.

ار یک سو دولت «جو بایدن» و نمایندگان هر دو حزب آمریکا رهبری چین را به تلاش برای تغییر شکل الگوی جهان به شیوه اقتدارگرایانه متهم می کنند، اما از سوی دیگر، رهبران اروپایی در مورد خطرات روابط نزدیک با پکن چیزی بر زبان نمی آورند.

این رسانه در ادامه با اشاره به بیانیه کاخ الیزه پیش از سفر مکرون به چین از مکالمه رئیس جمهوری فرانسه با همتای آمریکایی خود خبر داد و اعلام کرد که این دو مقام در تماسی پیش از سفر مکرون به چین در مورد هدف خود مبنی بر تلاش برای متقاعد کردن چین برای میانجی گری در پایان جنگ اوکراین و مشارکت در ایجاد صلح پایدار در منطقه گفت‌وگو کردند.

اما کاخ سفید در این خصوص محتاط تر عمل کرد و تنها به یک قرائت دو خطی اکتفا و اعلام کرد که بایدن و مکرون در مورد سفر آتی رئیس جمهوری فرانسه صحبت کرده و بر حمایت خود از اوکراین تاکید کردند.

نکته حائز اهمیت دیگر سفر رئیس جمهوری فرانسه به چین همراهی یک هیات تجاری برای تقویت روابط اقتصادی است؛ آن هم در شرایطی که واشنگتن از ماه ها پیش هشدار داده که پکن در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.

در این میان، مقام های فرانسوی در واکنش به انتقادات مطرح شده برای تقویت روابط اقتصادی با چین در بحبوحه نزدیکی فزاینده پکن- مسکو می گویند که تضاد منافعی بین حفظ روابط تجاری با چین آن هم در حالی که چین در تلاش برای رفتار مسئولانه تر است، نمی بینند.

اما منتقدان تاکید دارند که تمرکز هیات اقتصادی همراه مکرون بر تقویت روابط تجاری هر گونه تلاش برای تحت فشار قرار دادن شی جین پینگ برای برخورد سختگیرانه تر با روسیه را تضعیف می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha