۳۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۲:۰۷
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85088996
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد به مناطق ییلاقی به موقع انجام می‌شود

یاسوج - ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به بارش‌های مطلوب امسال و وضعیت مراتع در مناطق گرمسیری، پس از چند سال کوچ بهاره در استان به موقع انجام می‌شود.

میانگین بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد طی سال زاعی جاری تاکنون به ۶۸۶ میلیمتر رسیده که ۱۳۹میلیمتر بیشتر از میانگین بلند مدت است و همچنین بارش های سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال در کهگیلویه و بویراحمد ۱۷۸میلیمتر افزایش یافته است.

سعید جاوید بخت پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه کوچ زود هنگام عشایر و چرای دام‌ها در سنوات گذشته آسیب‌های فراوانی به زیست بوم‌های کهگیلویه و بویراحمد وارد کرده است افزود:حفاظت از عرصه های طبیعی در اولویت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد از آغاز کوچ عشایر استان‌های جنوبی مانند خوزستان و بوشهر خبر داد و گفت: با توجه به این که استان کهگیلویه و بویراحمد در مسیر کوچ عشایر استان‌های جنوبی کشور قرار دارد و عشایر این استان‌ها ناچار به عبور از این استان هستند، ولی عشایر کهگیلویه و بویراحمد تا قبل ازبیستم اردیبهشت ماه اجازه کوچ ندارند.

جاویدبخت بیان کرد: برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع از ورود دام و کوچ زود هنگام عشایر بومی و حارج از استان به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد جلوگیری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:در زمان حاضر ۲۲ گروه ثابت و سیار در مناطق مختلف استان بر طرح ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر نظارت دارند.

وی بیان کرد:گروه ‌های کنترل کوچ با ۱۳ اکیپ ثابت و ۹ اکیپ سیار در گلوگاه‌های ورودی در چهار شهرستان استان مستقر هستند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها جلوگیری می کنند.

جاویدبخت اظهار کرد: مناطق کوشک، مور پریسه، تنگ المجن، گرکلاغ نشین، پل خیرآباد، سه راهی پازنان، تنگ برایی، شب لیز، پل دزک، پل بریم، دم تنگ ماغر، تنگ شاه حمزه، دلی آب برم و تنگ لنده از جمله مناطقی هستند که گروه‌های حفاظتی در آن مستقر شده اند.

وی با بیان اینکه مراتع کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد افزود: مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.

جاوید بخت گفت: ۱۲ درصد از مراتع این استان غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.

خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.

۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha