۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85088748
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحقق ۱۱۶ درصدی اشتغال هدف گذاری شده در استان زنجان

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبر: 85088748
تحقق ۱۱۶ درصدی اشتغال هدف گذاری شده در استان زنجان

زنجان – ایرنا – سهم استان زنجان برای اشتغالزایی در سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۷۰ شغل بود که به گفته مسئولان با ایجاد ۱۶ هزار و ۴۵۱ فرصت شغلی، عملکرد ۱۱۶ درصدی در این حوزه رقم خورد.

به گزارش ایرنا، اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی غیر قابل انکار است. توجه هر چه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی را در پی داشته باشد.

دولت سیزدهم از بدو شروع فعالیت خود ایجاد اشتغال را جزو اولویت های مهم خود قرار داده و در این راستا برنامه های مختلفی تدوین و عملیاتی شده است.

در استان زنجان نیز طرح ها و برنامه های اشتغالزایی همواره جزو مسائل اولویت دار بوده و دستگاههای مختلف اجرایی هر یک بنا به زمینه فعالیت و کارکردشان در این مسیر گام هایی را برداشته اند.

سهم زنجان از هدف گذاری ایجاد اشتغال در سال گذشته ۱۴ هزارو ۱۷۰ شغل تعیین شده بود که بر اساس اعلام مسئولان بر پایه آمارهای ثبتی دستگاه های اجرایی در سامانه رصد این هدف گذاری به میزان ۱۱۶ درصد یعنی حتی بیش از هدف تعریف شده تحقق یافته است.

آمار ایجاد اشتغال در سامانه رصد قابل راستی‌آزمایی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه اطلاعات ثبت شده در سامانه رصد در خصوص اشتغال های ایجاد شده قابل راستی آزمایی است، گفت: تعداد شغل های ایجاد شده در استان سال گذشته حتی بیشتر از رقم ۱۶ هزار و ۴۵۱ موردی است که در سامانه ثبت شده، چون اطلاعات ۷۰۰ نفر نیز به دلیل طی نشدن فرآیندهای لازم هنوز از سوی دستگاههای اجرایی وارد سامانه نشده است.

حسین محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه گذاری های جدیدی که در استان محقق شده و همینطور به مراحل پایانی رسیدن برخی پروژه های بزرگ تولیدی و صنعتی در استان انتظار داریم امسال نیز میزان اشتغال زایی در استان بالاتر از رقم هدف گذاری شده باشد.

با توجه به سرمایه گذاری های جدیدی که در استان محقق شده انتظار داریم امسال نیز میزان اشتغالزایی در استان بالاتر از رقم هدف گذاری شده باشد.وی با بیان اینکه هدف گذاری ایجاد اشتغال برای سال جاری در استان زنجان ۱۴ هزار و ۶۵۰ فرصت شغلی است، افزود: برش شهرستانی این هدف گذاری و دستگاههای اجرای دخیل در این امر مشخص شده و با تصویب برنامه در شورای برنامه ریزی استان وارد فاز عملیاتی می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: سال گذشته با توجه به ابلاغ دیرهنگام تسهیلات تبصره ۱۶، خط اعتباری این تسهیلات از فروردین امسال باز شده و امیدواریم تا خردادماه که فرصت پرداخت این تسهیلات وجود دارد، زمینه های اشتغال های جدید نیز با این تسهیلات در استان فراهم شود.

محمدی گفت: سال گذشته در مقاطعی نرخ بیکاری در استان به عدد ۵.۵ درصد نیز رسید که زنجان از نظر پایین بودن نرخ بیکاری رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داد؛ در شاخص مشارکت اقتصادی نیز استان زنجان در رتبه برتر بین استان های کشور قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ورودی های جدید به بازار کار باید از همه ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال در استان بهره بگیریم.

تحقق ۱۱۶ درصدی اشتغال هدف گذاری شده در استان زنجان

نرخ بیکاری در زنجان پایین تر از متوسط کشوری است

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: بر اساس نتایج منتشر شده آمارگیری نیروی کار در زمستان سال ۱۴۰۱، استان زنجان با ۸.۳ درصد نرخ بیکاری در جایگاه 12 کشور قرار گرفته است و همانند چند فصل گذشته، بیشترین نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیت های اقتصادی با ۴۸.۷ درصد متعلق به استان زنجان است.

خلیل قاسملو افزود: نرخ بیکاری استان زنجان در زمستان سال قبل ۷.۱ درصد بوده که ۱.۲ درصد افزایش در نرخ بیکاری استان را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: متوسط نرخ بیکاری کشور ۹.۳ درصد بوده و استان زنجان دارای بیکاری پایین تر از متوسط کشوری است.

همانند چند فصل گذشته، بیشترین نرخ مشارکت نیروی کار درفعالیت های اقتصادی در کشور با ۴۸.۷ درصد متعلق به استان زنجان است.معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیتهای اقتصادی استان زنجان در زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۴۵.۸ درصد بوده که معادل ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

قاسملو با بیان اینکه نسبت اشتغال استان زنجان که درصد شاغلان افراد ۱۵ سال و بیشتر را نشان می دهد با ۴۴.۶ درصد دارای جایگاه اول در کشور است، افزود: این نسبت در پاییز ۱۴۰۰ معادل ۴۲.۶درصد بود و براین اساس تعداد شاغلان استان زنجان در زمستان سال ۱۴۰۱ شامل ۳۸۰ هزار نفر برآورد می شود که نسبت به زمستان سال قبل حدود ۲۱ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش و نسبت به فصل پاییز(فصل قبل) ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: طبق نتایج به دست آمده جمعیت بیکاران استان در زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۳۴ هزار و ۹۰۰ نفر برآورد شده که نسبت به زمستان سال قبل هفت هزار و ۹۵۰ نفر و نسبت به پاییز(فصل قبل) سه هزار و ۵۰۰ نفر افزایش را نشان می دهد.

قاسملو افزود: بر اساس محاسبات انجام گرفته سهم جمعیت شاغلان استان زنجان از جمعیت شاغلان کشور در زمستان سال ۱۰۴۱ معادل۱.۶۲ درصد و سهم جمعیت بیکاران استان از جمعیت بیکاران کشور در زمستان سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۳۸ درصد بوده است.

وی یاد آور شد: این محاسبات بر اساس جمعیت ۸۵۲ هزار نفر افراد ۱۵ سال و بیشتر برای فصل زمستان، ۸۴۹ هزار و ۴۰۰ نفر برای فصل پاییز سال ۱۴۰۱، و ۸۴۲ هزار و ۲۰۰ نفر برای فصل زمستان سال ۱۴۰۱ در استان زنجان است.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه بهترین شرایط مطلوب برای بازار کار هر استان نرخ بیکاری پایین همراه با نرخ مشارکت و یا نرخ اشتغال بالای نیروی کار در فعالیت های اقتصادی است، گفت: برای نمونه استان سمنان پایین ترین نرخ بیکاری را در کشور دارد در صورتیکه نرخ مشارکت نیروی کار در فعالیتهای اقتصادی معادل ۳۶.۸ درصد پایین تر از متوسط کشوری است و در رتبه ۲۷ استانهای کشور قرار دارد.

تحقق ۱۱۶ درصدی اشتغال هدف گذاری شده در استان زنجان

سهم ۱۴۰۰ میلیارد تومانی زنجان از تسهیلات اشتغال زایی تبصره ۱۶

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه سهم این استان از تسهیلات تبصره ۱۶ برای اشتغال زایی۱۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تا کنون حدود ۱۳ درصد این منابع در استان جذب شده و پرداخت آن تا پایان خرداد امسال ادامه دارد.

طیب جعفری افزود با بیان اینکه بنیاد برکت، بنیاد علوی، سازمان بسیج سازندگی، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه، ارتش، بنیاد مسکن، بنیاد شهید و امور ایثارگران و فرماندهی انتظامی استان از کارگزاران پرداخت این تسهیلات در استان هستند، اظهار داشت: سهم بنیاد برکت از کل این اعتبار ۲۱ درصد، بنیاد علوی ۱۳ درصد، سازمان بسیج سازندگی ۱۶ درصد، سازمان بسیج مستضعفین ۱۵ درصد، بنیاد مسکن ۱۳ درصد، بنیاد شهید ۱۰ درصد، سپاه پنج درصد، ارتش پنج درصد و فرماندهی انتظامی حدود سه درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به رسته های شغلی اولویت دار جهت پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ اشاره کرد و گفت: فرش دستباف و دست بافته ها، پرورش دام سبک و سنگین، شیلات و آبزیان، تولید، فرآوری و بسته بندی زیتون، صنایع دستی، پرورش طیور غیر از مرغ گوشتی و تخمگذار، باغداری، صنایع غذایی و تبدیلی، کشت گیاهان دارویی، خدمات فنی و تخصصی کشاورزی، دامپزشکی و گیاهپزشکی، مدرن سازی و تعمیر ادوات مکانیزاسیون، مبلمان و صنایع چوبی، بسته بندی میوه و خشکبار، محصولات گلخانه، گردشگری، زنبور داری، تولید کفش، نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس، فعالیت های معدنی کوچک مقیاس و توسعه حمل و نقل روستایی از رسته های اولویت دار برای پرداخت تسهیلات است.

جعفری افزود: درخواست متقاضیان این تسهیلات ابتدا در دستگاه های اجرایی در سطح شهرستان بررسی می شود و در صورت تایید به کمیته اشتغال شهرستان ارجاع داده می شود؛ در این کمیته ظرف مدت هفت روز کاری درخواست مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید به شبکه بانکی ارجاع داده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha