سراسیمگی واشنگتن برای مقابله با چین و روسیه در آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- رئیس ستاد فرماندهی جنوب آمریکا در حالی راهی آرژانتین و شیلی شد که به عقیده کارشناسان، آمریکا که در حال افول آشکار به عنوان یک ابرقدرت جهانی است، به دنبال جلوگیری از تضعیف بیشتر حضور خود در آمریکای لاتین و مقابله با نفوذ چین و روسیه است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، به محض بازگشت رئیس‌جمهوری برزیل از چین و در روزهایی که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مورد استقبال مقام‌های برزیل، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه قرار گرفت، لورا ریچاردسون (Laura Richardson) رئیس ستاد فرماندهی جنوب آمریکا به آرژانتین و شیلی سفر کرد.

ریچاردسون در سفر به آرژانتین، مورد استقبال خورخه تایانا (Jorge Taiana) وزیر دفاع این کشور قرار گرفت و در شیلی با برنادت میهان (Bernadette Meehan) سفیر آمریکا در این کشور و مایا فرناندز (Maya Fernández) وزیر دفاع شیلی دیدار کرد.

به گزارش تارنمای اسپوتنیک موندو، فرانسیسکو ویسنسیو (Francisco Vicencio) کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه کاتولیک شیلی و استاد دانشگاه در دانشگاه آلبرتو اورتادو معتقد است که این دیدار ریچاردسون از شیلی در این مقطع زمانی، تصادفی نیست. روابط سیاست خارجی آمریکای لاتین، به ویژه برزیل، زنگ خطرها از منافع ایالات متحده را به صدا درآورده‌اند.

این کارشناس با اشاره به اظهارنظرهای انتقادی اخیر لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل در مورد نقش آمریکا و اتحادیه اروپا در تداوم بحران اوکراین گفت، واشنگتن با سفر ریچاردسون به دنبال مقابله با نفوذ روسیه و چین در منطقه است.

«ایده ایالات متحده در شیلی، حفظ لابی و نفوذ مستمر خود است».

وی تاکید کرد، رئیس‌جمهوری شیلی حمایت خود از اوکراین در جنگ با روسیه را ابراز کرده است، بنابراین واشنگتن خواهان حفظ موقعیت شیلی است.

این دومین سفر رئیس ستاد فرماندهی جنوب آمریکا به شیلی پس از حضور گابریل بوریچ در سمت ریاست جمهوری این کشور آمریکای جنوبی (از ۲۸ آوریل ۲۰۲۲) است.

به گفته این کارشناس، «ایالات متحده دومین شریک تجاری بزرگ شیلی است و امروز این رابطه در نقطه مثبتی قرار دارد؛ معافیت ویزا اخیرا تمدید شده است که این مسئله، دسترسی شهروندان شیلیایی به آمریکا را تسهیل می‌کند».

ویسنسیو تصریح کرد «موضوعات دیگر در دستور کار این بازدید، مهاجرت، همکاری در خصوص جرایم سازمان یافته و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی و سلامت بود که می تواند بر منافع شرکت‌ها در این کشور آمریکای شمالی تأثیر بگذارد».

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، خوان پابلو اولسون (Juan Pablo Olsson) جامعه شناس آرژانتینی نیز هشدار داد: ایالات متحده در حال افول آشکار به عنوان یک ابرقدرت جهانی، به دنبال جلوگیری از تضعیف بیشتر حضور خود در آمریکای لاتین است و متعهد به کنترل منابع استراتژیک خود است.

این جامعه شناس آرژانتین در یادداشتی انتقادی تاکید کرد: سفر اخیر لورا ریچاردسون به آرژانتین در شرایطی است که کاهش آشکار هژمونی ایالات متحده و نقش فزاینده چین و روسیه در صحنه جهانی را شاهد هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری برزیل با معرفی خود به عنوان یکی از بازیگرانی که مایل به شکستن سلطه دلار است، واشنگتن را از طریق روابط خود با پکن به چالش می‌کشد.

در همین راستا، خوان پابلو، آرژانتین را نمونه‌ای از دستور کار استعمار مالی تحمیل‌شده توسط صندوق بین‌المللی پول دانست و با اشاره به دیدارهای ریچاردشون و وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا، نقش آشکار صندوق بین‌المللی پول به عنوان ابزار مالی ایالات متحده برای شرطی کردن و تابع کردن دولت‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

این جامعه شناس آرژانتینی با یادآوری اظهارنظرهای صریح رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا (در ژانویه گذشته/ اوایل بهمن ماه) مبنی بر چشم‌داشت آمریکا به منابع طبیعی آمریکای لاتین مانند لیتیوم، نفت، مس، طلا، آب و دیگر منابع موجود در این منطقه گفت: این نشان‌دهنده قصد تضمین و تعمیق سلطه بر کشورهای استراتژیک منطقه است.

وی افزود: پیروزی لولا داسیلوا بر ژائیر بولسونارو (رئیس‌جمهوری سابق برزیل) در سال گذشته (۲۰۲۲) به معنای شکست بزرگی برای متحد کلیدی منافع ایالات متحده بود.

وی همچنین بر اهمیت انتخابات سراسری آرژانتین در ماه اکتبر پیش‌رو (مهر- آبان) تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha