لاوروف در آمریکای لاتین؛ از همکاری‌های جدید با نیکاراگوئه تا تحکیم روابط سنتی با کوبا

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه که در دیدار با رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه، حمایت این کشور در ایجاد پیوند همکاری مسکو با نهادهای آمریکای لاتین را در راستای «دنیایِ جدید در حال شکل‌گیری» خواند، در راستای تحکیم روابط سنتی میان هاوانا- مسکو، راهی کوبا شد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب سفرهای رسمی خود به چهار کشور آمریکای لاتین، با دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه دیدار کرد و بر روابط نزدیک و همکاری میان دو کشور تاکید کرد.

نیکاراگوئه سومین کشوری است که وزیر خارجه روسیه به آن سفر کرد. لاوروف پیش از آن، در سفر به برزیل و ونزوئلا، با مقام‌های دو کشور دیدار داشت و ساعاتی پیش نیز وارد کوبا شد.

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوهای مطبوعاتی اعلام کرد که موضوعات مورد علاقه دوجانبه در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: ما موافقت کردیم که در جریان مجمع بین‌المللی سن پترزبورگ که در ژوئن امسال برگزار می‌شود، گفت‌وگو کنیم. ما مبنای خوبی برای افزایش روابط و رساندن آن‌ها به سطح کیفی بالاتر داریم.

لاوروف بر روابط نزدیک روسیه و نیکاراگوئه و همکاری در زمینه‌های آموزشی، تولید مواد غذایی و حمل‌ونقل و غیره تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تصریح کرد: ما بر حمایت نیکاراگوئه در ارتقای روابط خود با سازمان‌های همگرایی در آمریکای لاتین ارزش زیادی قائل هستیم.

وزیر خارجه روسیه اطمینان داد که این امر به ایجاد «پایه‌های دنیای جدیدِ در حال شکل‌گیری» در آمریکای لاتین کمک می‌کند.

وی گفت: چندقطبی، فرآیندی است که نمی‌توان آن را متوقف کرد، این یک روند عینی است، اما غربی‌ها تحت حمایت کشورهایی مانند آمریکا سعی می‌کنند به عنوان کشورهای انحصاری متحد شوند.

در همین حال سرگئی لاوروف در آخرین مقصد سفر خود به آمریکای لاتین وارد کوبا شد. به گزارش اسپوتنیک موندو، کارشناسان معتقدند این سفر، روابط سنتی میان هاوانا و مسکو را تحکیم می‌بخشد.

مانوئل اسپینوزا تحلیلگر «مرکز منطقه‌ای مطالعات بین‌المللی» تاکید کرد: روسیه نه تنها رقیب نظم تک‌قطبی است بلکه نماد احترام به قوانین بین‌المللی و صلح و همکاری در زمینه‌هایی مانند فناوری، مالی، نظامی و فرهنگی است.

رِنه گونزالس باریوس مدیر «مرکز فیدل کاسترو» و رئیس سابق «موسسه تاریخ کوبا» نیز یادآور شد: مسکو با هاوانا فناوری‌های متعددی را به اشتراک گذاشت که برای توسعه صنعت، علم، دفاع، فضا، فرهنگ و آموزش متخصصان در همه بخش‌ها حیاتی است.

در حال حاضر روسیه یکی از ۱۰ شریک تجاری برتر کوبا است. هر دو طرف روابط خود را استراتژیک توصیف می‌کنند که بر روابط سنتی دوستانه، گفت‌وگوی سیاسی برای ارتقای همکاری در همه زمینه‌ها و منافع متقابل متمرکز است.

در واکاوی چرایی سفر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به این منطقه باید گفت که طبق اعلام رسانه‌های روسی، سرگئی لاوروف با دستور کاری مشخص با هدف افزایش همکاری‌های دوجانبه سودمند با این دسته از کشورها با تمرکز بر سیاست، تجارت و اقتصاد، آموزش، فرهنگ، علوم انسانی و سایر حوزه‌ها راهی این چهار کشور آمریکای لاتین می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما قصد داریم مذاکرات را بر تقویت قوانین بین‌المللی دنیای مدرن بر اساس منشور سازمان ملل متمرکز کنیم.

در این بیانیه آمده است: آمریکای لاتین برای ما یک منطقه دوست و یکی از مراکز و کانون‌های شکل‌گیری جهان چندقطبی است که روسیه قصد دارد گفت‌وگوی پویا و همکاری سازنده که تابع هیچگونه دیکته کردن‌های خارجی نباشد را با آن توسعه دهد.

به گفته شخصِ لاوروف، مقام‌های روسیه به طور هدفمند از تقویت همکاری روسیه و آمریکای لاتین بر اساس حمایت متقابل، همبستگی و در نظر گرفتن منافع متقابل حمایت می‌کنند.

این دیپلمات روس تاکید کرد که مسکو آماده تقویت فعالیت‌های ارتباطی در سطح سران کشورها و دولت‌ها، پارلمان‌ها، دستگاه‌های دیپلماتیک و سایر ارگان‌ها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha