۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۰۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85087892
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۱ شهید روحانی، سند بیزاری مردم کردستان از تجزیه‌طلبان

سنندج- ایرنا- شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان(۲۶ شهریور سال ۱۳۸۸ ) مقابل درب ورود مسجد سیدقطب به شهادت رسید تا نامش به عنوان "شیخ الشهدا" در تاریخ خونرنگ کردستان ثبت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در طول تاریخ، روحانیت در کنار مردم علاوه بر انجام وظیفه تبلیغ و ارشاد، در مسیر مبارزه و شهادت نیز پیشگام بوده است.

روحانیون، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شهدای بسیاری را تقدیم نظام کردند؛ تعدادی در جنگ تحمیلی، عده ای در دوران پیروزی انقلاب و تعدادی نیز پس از پایان جنگ تحمیلی و در قالب ترورهای کور دشمنان، از حجره طلبگی تا بهشت رفتند.

در این میان، کردستان ۵۱ شهید روحانی را تقدیم دفاع از ارزش‌های ناب اسلامی و انقلابی کرده است که ۱۱ نفر از آنان با زبان روزه و در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیده‌اند، روحانیونی که دینداری را نه در حرف، که در عمل به اثبات رسانده‌اند.

یکی از این شهدا شهید ماموستا "محمد شیخ‌الاسلام" است، شهیدی که شب ۲۷ ماه مبارک رمضان توسط گروه تکفیری " توحید و جهاد" مقابل درب مسجد"سید قطب" سنندج ترور و به شهادت رسید.

شهادت این عالم دینی اهل سنت موجب تاثر عمیق رهبر معظم انقلاب شد و ایشان در همان سال در بخشی از پیام تسلیت خود فرمودند" پس از اردیبهشت معطّر امسالِ کردستان که در آن ندای گوش و دل‏نواز وحدت اسلامی بیش از همیشه در آن دیار طنین افکند، دستگاه استکبار و استبداد اکنون درصدد انتقام‏گیری از مردم نجیب و مظلوم آن استانند. برای آن دشمنان سنگدل، کُرد و فارس و شیعه و سنی تفاوت نمی‏‌کند.

دل پلید و پُرکینه‏ آنان حتی به روحانی کهنسالی چون شهید مظلوم ماموستا شیخ الاسلام نیز با قساوت و شقاوت دست ستم می‏گشاید.

لعنت خدا و رسول و مؤمنان بر آن خونخواران و مراکز اصلی پشتیبانی و فرماندهی آنان باد".

همان سال و چند شب قبل از آن ماموستا "برهان عالی" شب ۲۳ رمضان پس از اقامه نماز تراویح در مسجد قبا بهاران توسط افراد تندرو سلفی به بهانه پرسش سوال شرعی در جلو درب منزل به فیض شهادت نائل آمد.

این شهید بزرگوار در کسوت امام جمعه موقت سنندج، عضو شورای عالی افتا و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور فعالیت داشت و گروهک تکفیری "توحید و جهاد" تنها جرم این روحانیون را پایبندی به اسلام ناب محمدی و اعتقاد و التزام به ولایت فقیه می دانست و برای همین با ترور آنان سعی کرد تا نور معنویت را خاموش کند، آما آنچه که اتفاق افتاد این است که با گذشت ۱۴ سال، مسیر حرکت آنها به مانعی نخورد و همچنان پر فروغ است.

۱۱ شهید روحانی، سند بیزاری مردم کردستان از تجزیه‌طلبان

یادواره سیزدهم معطر به عطر شهید مدافع حرم

امروز سیزدهمین یادواره "۱۱ روحانی شهید رمضان" کردستان در حالی برگزار شد که نهم رمضان امسال هم، مردم کردستان شهید مدافع حرمشان"شهید میلاد حیدری" را که توسط اسراییل غاصب به شهادت رسید، در باشکوه ترین حالت ممکن تشییع و خاکسپاری کردند و این یادواره، نام و خاطره این شهید رمضان را هم گرامی داشت.

یادواره ای که رییس جمهور پیامی خطاب به آن صادر کرد که در بخشی از آن آمده بود: "شیخ الشهدای مظلوم کردستان علامه شیخ الاسلام و شهید ماموستا ملا برهان عالی چون نگینی درخشان بر تارک قوم کرد می درخشد اگرچه شهادت این بزرگان برای ایران و کردستان و مخصوصاً جامعه دینی اهل سنت ثلمه‌ای بزرگ و جبران ناپذیر است اما شهادت مظلومانه این خدمتگزاران صدیق مایه رسوایی عوامل و ایادی پیدا و پنهان این رویداد تلخ و موجب بیزاری بیش از پیش مردم کردستان از افکار گروه های تجزیه طلب و جریانات التقاطی شد".

این پیام را نماینده ولی فقیه در کردستان قرائت کرد و توجه رییس جمهوری به کردستان را بی مانند دانست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی گفت: آقای رییسی، سال گذشته نیز ۲ سفر مهم به کردستان داشت که دومی در اوج روزهای اغتشاشات بود و پیام امروز نیز نشان می دهد که با همه اموری که در کشور باید اداره شود، کردستان از نظر رییس دولت سیزدهم، دور نیفتاده است.

مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور هم در یادواره این شهدای گرانقدر اظهار کرد: ستاد برگزاری سیزدهمین یادواره شهدای روحانی کردستان با هدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و به ویژه شهدای روحانی فعالیت خود را از چند وقت قبل آغاز کرد.

حجت الاسلام سعید عسگری افزود: پرچمدار شهدای روحانی رمضان در کردستان، شیخ الشهدای کردستان شهید شیخ الاسلام و شهید برهان عالی هستند که در کنار ۹ شهید روحانی رمضان، راه درست دینداری را با خون خود نشان دادند.

حق طلبی و مقابله با باطل ویژگی اصلی شهدای روحانی

امام جمعه مسجد قبای سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: حاج ماموستا برهان عالی خطیبی توانا و روحانی اهل عرفان بود.

ماموستا سید احسن حسینی افزود: ماموستا شیخ‌الاسلام فقیهی توانا و دانشمندی وزین و دیندار و عالمی متواضع و نیکو سیرت بود که به فرموده رهبر انقلاب مخلص و ارادتمند اصحاب پیامبر (ص) و عاشق اهل بیت نبی مکرم(س) بود.

وی گفت: این ماموستای وارسته، دلسوز نظام و خدمتگزار مردم متمدن و متدین کردستان و حامی فقه امام شافعی بود.

امام جمعه مسجد قبای سنندج، درباره جایگاه ویژه شهدا در نزد خدا اظهار کرد: حق‌طلبی، حق‌گویی، پشتیبانی از حقیقت و مقابله با باطل ویژگی شهداست.

ماموستا محمد شیخ الاسلام، ماموستا برهان عالی، ماموستاعلی جلالی زاده، ماموستا مسلم جلالی زاده، ماموستا محمود محمدی سقز، ماموستا عبدالکریم رسولی، ماموستا رحیم فرجی، ملا هاشم کریم پاوه، ماموستا محمد عرب منبری، ماموستا محمود محمدی بانه و ملا حبیب الله معاذی، ۱۱ روحانی شهیدی هستند که با زبان روزه به دیدار حق شتافتند.

۱۱ شهید روحانی، سند بیزاری مردم کردستان از تجزیه‌طلبان

در سیزدهمین یادواره شهدای روحانی رمضان کردستان، از تندیس شهیدان ماموستا محمد شیخ الاسلام و ماموستا برهان عالی، رونمایی و از خانواده شهدای روحانی و نیز شهید" میلاد حیدری" دومین شهید مدافع حرم کردستان قدردانی شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha