۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85087538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موج اعتصاب در اروپا و پیش‌بینی اختلال در بیشتر پروازهای تابستان امسال

تهران- ایرنا- آمار شرکت‌های مسافرتی در اروپا نشان می‌دهد که اعتصابات در سراسر این قاره تاکنون به لغو، تاخیر و حتی کاهش رزرو سفر به شهرهای اروپایی مانند پاریس منجر شده است؛ اتفاقی که در صورت تداوم می‌تواند اختلالات بیشتری را در تابستان امسال ایجاد کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: اختلال ناشی از اعتصاب‌ها در پروازها و سفر به شهرهای اروپایی در حالی رخ داده که شرکت های هواپیمایی تلاش می کنند از تکرار اختلال های گذشته جلوگیری کنند.

بر اساس داده‌های شرکت مدیریت پرواز ایرهلپ (AirHelp) لغو و تاخیر بیش از سه ساعته پروازها در اروپا در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ در تعطیلات آخر هفته عید پاک ( ۵ تا ۱۱ آوریل) افزایش یافته است، که بیشتر به کشورهای فرانسه و انگلیس مربوط بوده است.

اولیویه پونتی از شرکت اطلاعات مسافرتی فورارد کیز (ForwardKeys) در اسپانیا گفت: وضعیت به سرعت بدتر شد زیرا فرانسه در حال غرق شدن در بحران اصلاحات بازنشستگی بود. اعتصاب‌ها در این کشور تاثیری منفی در فرودگاه شارل دوگل، هم به عنوان مقصد و هم به عنوان یک مرکز تردد مسافران داشت.

اطلاعاتی که شرکت ایرهلپ دراختیار رویترز قرار داده نشان می دهد که در فرانسه به دلیل اعتصاب کادر کنترل ترافیک هوایی در هفته های اخیر تنها ۶۲ درصد پروازها به موقع انجام شد. در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۵ درصد و در سال ۲۰۱۹ قبل از رکود ناشی از همه گیری کرونا در سفرهای بین المللی، ۷۶ درصد از پروازها در این کشور به موقع انجام شده بود.

این داده ها نشان می دهد حدود ۳۳ هزار پرواز در ایام عیدپاک سال جاری لغو شده اند. سال گذشته در همین ایام تنها ۷ هزار و ۸۰۰ پرواز لغو شده بود. همچنین تعداد پروازهایی که بیش از سه ساعت تاخیر داشتند ۹ هزار مورد بود که این رقم در سال گذشته ۶ هزار و ۸۰۰ پرواز ثبت شد.

شرکت اپراتور فرودگاه های پاریس روز دوشنبه تخمین زد که حدود ۴۷۰ هزار مسافر را به دلیل اعتصاب‌های ژانویه تا مارس (دی- اسفند) از دست داده است.

در انگلیس، اعتصابات گسترده تر همچنین اختلالاتی را در پروازها در سراسر این کشور ایجاد کرده است و بر اساس گزارش ایرهلپ، فرودگاه های لندن با طولانی ترین مدت تاخیر پروازها مواجه بوده اند.

در این کشور حدود ۷۳ درصد پروازها به موقع انجام شده است. در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸۱ درصد پروازها به موقع انجام شده بود. همچنین ۳۳ هزار و ۷۰۰ پرواز لغو شده اند. سال گذشته تعداد پروازهای لغو شده ۲۶ هزار و ۶۰۰ مورد بود. بعلاوه ۱۰ هزار و ۸۰۰ پرواز که یک درصد از کل پروازها را شامل می‌شود بیش از سه ساعت تاخیر داشتند. در سال گذشته ۹ هزار و ۵۰۰ پرواز تاخیر بیش از سه ساعت را ثبت کردند.

به نوشته رویترز، اختلالات مداوم ناشی از اختلافات کارگری می تواند به افزایش هزینه ها برای خطوط هوایی منجر شود و برخی از مدیران عامل شرکت های هواپیمایی از کمیسیون اروپا خواسته اند برای رفع این اختلافات مداخله کند.

بر اساس این گزارش، ادامه اعتصاب‌ها نگرانی هایی را درباره کاهش تردد گردشگران برانگیخته است به ویژه که انتظار می رفت تردد مسافران تابستان امسال به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگردد.

رویترز با پیش بینی تداوم اعتصاب‌ها در فرانسه، نوشت: امانوئل مکرون رئیس جهوری فرانسه طرح عمیقا نامحبوب افزایش سن بازنشستگی را امضا کرد؛ اقدامی که خشم اتحادیه های کارگری را برانگیخت. آنها ادامه اعتصاب‌هایی را خواستارند که از ماه ژانویه (دی/ بهمن) آغاز شده است.

در آلمان، فرودگاه هامبورگ همه پروازهای خروجی را در روزهای پنچشنبه و جمعه به دلیل اعتصاب کارگران کنترل امنیت این کشور لغو کرد.

اداره ترافیک هوایی «یوروکنترل» پیشتر هشدار داده بود که در صورت ادامه اعتصاب‌ها، تاخیر پروازها ممکن است تا تابستان ادامه یابد.

مایکل اولری مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی «رایان ایر» ایرلند ماه گذشته گفت که این یک «رسوایی» است که اعتصاب در فرانسه بسیاری از پروازها را بر فراز حریم هوایی فرانسه مسدود و خدمات بین کشورهای مختلف از جمله بازار پرتردد گردشگری بین بریتانیا و اسپانیا را مختل کرده است.

بر اساس قوانین حقوق مسافران در اروپا، مشتریان خطوط هوایی که با تاخیرهای چند ساعته مواجه می شوند، مستحق دریافت غرامت هستند؛ موضوعی که مدت هاست شرکت های هواپیمایی را دچار دردسر کرده است. آنها می گویند فرودگاه‌ها و سایر ذینفعان نیز باید به مصرف‌کنندگان غرامت بپردازند تا این فشار به طور کامل بر دوش آنها نباشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha