۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
کد خبر: 85087501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام اتحادیه اوراسیا: تجارت با چین رو به رشد است

۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۳۴
کد خبر: 85087501
مقام اتحادیه اوراسیا: تجارت با چین رو به رشد است

تهران - ایرنا - وزیر انرژی و زیرساخت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه ، گردش مالی بین فدراسیون این اتحادیه , چین در سال ۲۰۲۲ از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتررفت پیش بینی کرد که گردش تجاری بین دو طرف در سال ۲۰۲۳ یک سوم رشد کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه های آسیای مرکزی، سرگئی گلازیف وزیراقتصاد کلان اتحادیه اقتصادی اوراسیا در جریان مجمع همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری چین و روسیه تصریح کرد: گردش تجاری بین روسیه و چین نیز در مدت یاد شده ۲۹.۳ درصد افزایش یافت و به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.

وی با ببان اینکه چین یکی از شرکای استراتژیک این اتحادیه است گفت: سهم چین در کل حجم تجارت خارجی اتحادیه اوراسیا به ۲۳ درصد افزایش یافت.

وی گفت: امسال سهم چین از ۳۵ درصد کل واردات کشورهای ثالت از این اتحادیه فراتر رفته است و تقریبا ۱۶ درصد از کل صادرات را نیز به خود اختصاص داده است. طبق هر دو شاخص، چین با اطمینان در بین همه کشورها رتبه اول را دارد.

به گزارش آکی پرس در حال حاضر، گردش تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا با چین به طور کلی ۳۰ درصد رشد کرده است. صادرات حدود ۴۰درصد، واردات ۲۰ درصد افزایش یافته است.

بیشترین سهم در واردات از چین در میان کشورهای اتحادیه به طور سنتی توسط فدراسیون روسیه (بیش از ۸۰ درصد) کسب شده است. سهم جمهوری قزاقستان ۱۰ دصد است، جمهوری قرقیزستان ۴ درصد و جمهوری بلاروس کمی بیش از ۳درصد است.

در موضوع صادرات اتحادبه به چین نیز روسیه با شاخص ۸۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در بخش صنعتی صادرات به چین در سال ۲۰۲۲، در میان بزرگترین گروه های کالایی، گاز طبیعی، زغال سنگ و محصولات چوبی فرآوری شده رشد قوی نشان می دهد.

در ساختار کالایی واردات صنعتی، تجهیزات مایع سازی گاز، کامیون، خودرو، بیل مکانیکی، لاستیک و کولر گازی افزایش مشاهده می شود. محصولات کشاورزی شامل تخمه آفتابگردان، گوجه فرنگی، عصاره گیاهی، هلو، پیاز و آب سبزیجات و میوه است.

اخیراً اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری خلق چین نقشه راهی را با هدف افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی امضا کردند.

نماینده اتحادیه اقتصادی وراسیا خاطرنشان کرد: این سند شامل سه بخش دیجیتالی کردن کریدورهای حمل و نقل، گفتگوها در مورد مسائل سیاست تجارت خارجی و همچنین یک مطالعه علمی مشترک در مورد تأثیر سناریوهای مختلف برای تعمیق همکاری بین اتحادیه اروپا و چین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha