۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 85086490
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی تحلیلگران از سقوط بیشتر دلار

۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۱۲
کد خبر: 85086490
پیش‌بینی تحلیلگران از سقوط بیشتر دلار

تهران- ایرنا- تحلیلگران در پی تقویت وضعیت اقتصادی در اروپا و بهبود چشم اندازی که از زمان آغاز جنگ در اوکراین به وجود آمده، پیش‌بینی کردند که این وضعیت فشار بیشتری بر دلار آمریکا وارد کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه فایننشال تایمز، پیش بینی می شود بهبود رشد اقتصادی اروپا و رکود بالقوه در آمریکا بر دلار فشار بیشتری بیاورد.

این روزنامه نوشت: در پی بهبود وضعیت اقتصادی در اروپا سرمایه‌گذاران روی سقوط بیشتر دلار آمریکا شرط‌بندی کرده‌اند. این امر به ویژه با در نظر گرفتن پیامدهای بحران بانکی ماه گذشته و نامشخص بودن میزان افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) مورد توجه قرار گرفته است.

ارزش دلار آمریکا که پس از یک دوره صعودی ۱۸ ماهه در سپتامبر سال گذشته به بالاترین حد در ۲۰ سال گذشته رسیده بود، با کاهش انتظارات تحلیلگران از افزایش نرخ بهره آمریکا، رو به کاهش است. هفته گذشته دلار در برابر یورو و همچنین در برابر سبد ارزی به پایین ترین سطح خود در یک سال گذشته رسید.

در این میان برخی از تحلیلگران معتقدند که همچنان ظرفیت بیشتری برای افزایش نرخ ارز در منطقه یورو وجود دارد، ضمن آنکه بریتانیا همچنان به فشار نزولی بر دلار ادامه خواهد داد.

آلن راسکین استراتژیست ارشد بین‌المللی دویچه بانک در این خصوص گفت: دلار روند فوق‌العاده‌ای داشته، اما وضعیت در حال تغییر است. علاوه بر این، چشم اندازی که سال گذشته در مورد اروپا پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین شاهدش بودیم در حال کنار رفتن است.

این روزنامه در ادامه آورده است که بحران بانکی اخیر آمریکا نیز بر دلار تاثیر زیادی گذاشته است.

پس از سقوط سه بانک آمریکایی ظرف یک هفته در ماه مارس، نتایج یک نظرسنجی توسط فدرال رزرو در شهر دالاس نشان داد که حجم وام‌دهی بانکی در سراسر جهان کاهش یافته است.

ابراهیم رهبری استراتژیست ارشد ارز در بانک سیتی گروپ گفت: آمریکا احتمالا پیش از سایر اقتصادهای بزرگ وارد رکود شود که این امر بی تردید تاثیرات منفی بر روی دلار دارد.

همه این انتظارات و پیش بینی ها در خصوص افول دلار به ویژه در پی تصمیم روزهای گذشته در غرب و شرق جهان بر روند تضعیف جایگاه دلار در معاملات بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. چین و برزیل به تازگی توافق کردند که در تبادل‌های تجاری دو طرف، دلار را حذف و از ارزهای ملی خود استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha