چه خبر از آسفالت کوچه‌های کرمان؟

کرمان- ایرنا- انتقاد عضو شورا از وضعیت معابر و آسفالت نشدن آنها بویژه کوچه ها از جمله محورهای نشست روز دوشنبه شورای اسلامی شهر کرمان بود.

به گزارش ایرنا، یکی از موضوعات نود و یکمین نشست علنی شورای اسلامی شهر کرمان وضعیت آسفالت معابر این شهر بود؛ موضوعی که شهردار و سایر مدیران شهری طی ماه های اخیر خیلی روی آن مانور داده اند و آن را به عنوان یکی از مهمترین وجوه عملکردی این نهاد تبلیغ کرده اند.

این نشست شورا با تذکر چند عضور شورا به شهردار کرمان در مورد موضوعات شهری همراه شد، فتح‌الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست شورا خطاب به شهردار با اشاره به فیلمی پخش شده از صداو سیما در ابتدا به موضوع سگ‌های ولگرد اشاره کرد و سپس از وضعیت معابر و آسفالت خیابان‌ها گفت: شهردار گزارش می‌کند که چندین هزار متر مربع آسفالت در شهر کرمان انجام شده، این موضوع درست است اما این آسفالت در حاشیه شهر انجام شده، مردم عوارض پرداخت می کنند، اما خبری از آسفالت کوچه‌ها نیست.

وی ادامه داد: دُرست است که آسفالت برخی معابر در حال انجام است اما هیچ خبری از اسفالت کردن کوچه‌های شهر نیست.

شهردار کرمان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه حدود ۷۲۰ هزار مترمربع سال گذشته از معابر این شهر آسفالت شده است، گفت: حدود ۵۰۰ هزار مترمربع از این معابر معبر اصلی بوده و حدود ۱۵۰ هزار مترمربع معابر خاکی بوده است.

سعید شعرباف ادامه داد: اقدامات عمرانی مانند ایجاد جداول، آسفالت و اجرای پیاده‌روها در شهر کرمان به ریز در بودجه امسال آمده و مسئولیتی را برای ما مشخص می‌کند و در این بخش طبق برنامه ابلاغی جلو خواهیم رفت و به مردم قولی را نمی‌دهیم که نتوانیم عمل کنیم.

به گزارش ایرنا انتقاد اعضای شورا از وضعیت آسفالت و اینکه بیشتر این مهم در اطراف رخ داده درحالی است که صرفنظر از معابر خاکی داخل شهر، بیشتر معابر شهر کرمان که طی سال های اخیر آسفالت شده اند نیز آنقدر با گودال های بسیار مواجه هستند که رانندگی در آنها را سخت کرده و نیازمند توجه ویژه است.

اصلاح نقاط حادثه خیز

اما از دیگر موضوعات مساله اصلاح نقاط حادثه خیز شهر بود که رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در این باره گفت: عزم بیشتری در راستای حل نقاط حادثه خیز باید در شهر وجود داشته باشد و شهرداری باید با پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری داشته باشد تا شاهد وقوع تصادفات در شهر کرمان نباشیم هر چند سال گذشته آمار تصادفات درون شهری کرمان بالا بود.

چه خبر از آسفالت کوچه‌های کرمان؟

منصور ایرانمنش افزود: اگر در زمینه حل مشکل نقاط حادثه خیز شهر کرمان، مشکل روشنایی معابر اگر حل شود خیلی از مسائل نیز حل خواهد شد.

در ادامه موضوع حل نقاط حادثه خیز، این عضو شورا به موضع حفاری‌ها در سطح شهر کرمان اشاره کرد و گفت: موضوع این حفاری‌ها باید روزانه کنترل شود و معابری که کار حفاری در آنها تمام می‌شود به موقع آسفالت شوند.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

نظارت شورا بر مناطق شهرداری

یکی از موضوعات مطرح در این نشست شورا، بررسی آیین‌نامه اجرایی اعمال نظارت شورای شهر بر سازمان‌ها و مناطق شهرداری کرمان بود، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی نیز با اشاره به اینکه بیشتر کلانشهرها از این شیوه استفاده می‌کنند، به لایحه پیشنهادی شورای عالی استان‌ها اشاره کرد که در آن هم شیوه اداره امور از طریق شورای شهر تاکید شده بود.

محمدامینی‌زاده عضو شورا همچنین گفت: که اجرای این آیین‌نامه و تشکیل کمیته‌های نظارتی از سوی شورا دخالت در امور شهرداری نیست و شهرداری مشهد این مهم را در امور اجرا کرده و بسیار کارآمد بوده است.

رییس شورا نیز درباره این موضوع افزود: در شهرهای مشهد و اصفهان کمیته‌های نظارت بر شهرداری وجود دارد. در این زمینه آیا دقت کردید؟ که این کمیته‌ها به چه شکلی عمل می‌کنند؟ در مورد شهر مشهد که فعالیت زیادی از این کمیته‌ها برای نظارت بر عملکرد شهرداری ندیدم اما گزارش از عملکرد شهر اصفهان در این زمینه زیاد بوده است.

علیرضا نادری ادامه داد: تشکیل این کمیته در برخی مواقع دخالت در امور شهرداری است، در این آیین‌نامه مشخص نیست که اعضای کمیته نظارت از چه کسانی هستند؟ از طرفی پاسخگو در برابر شورا فقط شهردار است و اینکه موظف کنیم معاونان شهرداری بر جلسات این کمیته نظارت شرکت کنند و پاسخگو باشند با وحدت مدیریت در شهرداری مغایرت دارد.

وی بیان کرد: نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها را کاملا قبول داریم و با این کمیته نظارتی موافق هستیم اما باید شکل اجرای این طرح در مشهد و اصفهان بررسی شود و نقاط ضعف و قدرت دربیاید تا این کار به صورت پخته در شهر کرمان انجام شود.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری نیز در این‌باره افزود: گاهی مواقع به دلیل عدم نظارت در عملکرد شهرداری اتفاقاتی می‌افتد و تا زمانی که ما نظارت نکنیم این ایرادات قابل احصا و رفع شدن نیست.

حسین چناریان با تاکید بر اینکه در رابطه با مصوبات شورا و آنچه وظیفه شهرداری‌ها درباره این مصوبات است باید نظارت داشته باشیم، تاکید کرد: گزارش‌های متعددی وجود دارد که شیوه عملکرد شهرداری‌ها با آنچه در مصوبات وجود دارد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات مهم هم‌اینک در شهرداری‌ها یا اجرا نمی‌شود یا در اجرا مغایر هستند و زمانی می‌توانیم به آنها پی ببریم که در قالب کمیته‌های تخصصی به این موارد رسیدگی شود.

محمد موسوی رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری نیز در این‌باره با اشاره به اینکه نظارت از وظایف ذاتی شوراست، گفت: اینکه با چه فرآیندی می‌خواهیم این نظارت را اعمال کنیم محل ایراد است؟

مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری بهداشت و محیط زیست نیز گفت: اگر بحث نظارت است چرا نظارت‌هایی که قانون مشخص کرده انجام ندادید، اینکه شهرداری پول اضافه از مردم می‌گیرد چه کسی می‌خواهد جواب بدهد؟ این نظارت نیست، با تشکیل این کمیته نظارت شهرداری‌ها بهم می‌ریزد.

شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: تجربه کمیته نظارتی در زمانی که در مشهد اجرا شد اینگونه بود که هر کدام از اعضا ۲ منطقه را انتخاب میکردند و اینها هر ۲ هفته یک بار کمیته نظارتی در منطقه تشکیل می‌دادند شهردار آن منطقه باید به شورا پاسخگو می‌بود و مهمتر اینکه شهرداران مناطق می‌دیدند که شورا بالای سرشان است و اگر کار ارباب رجوع راه نیافتد این کمیته نظارت تشکل می‌شود.

در نهایت پیشنهاد تشکیل کمیته‌های تخصصی به منظور نظارت بر عملکرد شهرداری و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری به تصویب اعضا شورا نرسید.

قلعه دختر

اصلاح نقاط حادثه‌خیز در کرمان و تاکید شورا بر داشتن عزم همگانی

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست شورا، وضعیت قلعه دختر در شهر کرمان بود این قلعه که از زمان مادها پناهگاه مردم این خطه از شر دشمنان و بدخواهان بوده و خیلی وقت بود به‌علت کم‌توجهی و مشکلات پیرامونی خود بی‌پناه و رنجور مانده بود، وضعیت کنونی این قلعه آنگونه است که درصورت مرمت نهایی، نورپردازی و ساماندهی، می تواند میزبان شمار زیادی از گردشگران و نیز فعالیت واحدهای صنفی مختلفی باشد و رونق اقتصادی داشته باشد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

محمد امین شمسی عضو شورا نیز به موضوع قلعه دختر اشاره کرد و از میراث فرهنگی خواست که با توجه به اینکه موضوع تملکات این قلعه حل شده برای احیا این قلعه پای کاربیایند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد.

شهردار کرمان نیز در مورد موضوع قلعه دختر گفت: بودجه خوبی برای قلعه دختر گذاشته شده، خواهش دارم میراثی‌ها به وظیفه خود در این زمینه هم عمل کنند.

شمسی عضو شورا همچنین گلایه‌ای از شهرداری داشت و گفت: اگر دوستان شهرداری به کمیسیونی دعوت می‌شود واقعا شرکت داشته باشند و کارهایی را که وظیفه آنهاست انجام دهند و اگر انجام ندادند بیایند و بگویند که انجام نداده اند.

شهردار کرمان در پاسخ به عدم حضور برخی از عوامل مجموعه شهرداری در کمیسیون‌ها برای پاسخگویی گفت: اگر مواردی روسای کمیسیون‌ها بگویند و مسئولینی از شهرداری دعوت می‌شوند و نمی‌آیند، حتما تذکر می‌دهیم.

پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها

در این نشست شورا فقط یکی از اعضا شورا گزارش‌هایی از کمیسیون مربوط خود گفت، محمود بابایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به موضوعات مطرح در کمیسیون فرهنگی این شورا در ارتباط با پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه‌ها گفت که این موضوع به شهرداری و شورا شهر برای اعمال نظرات ارسال شده است.

البته این عضو شورا درخواست بررسی موضوع تعیین نام پارکی در محله سلسبیل کرمان طبق نظر اعضای آن محله به نام شهدای سلسبیل را داشت که چون در دستور کار این نشست شورا نبود به جلسات بعدی شورای موکول شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha