۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85084813
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یکهزار سند برای ثبت جهانی منظر فرهنگی دز تهیه شد

۲۷ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبر: 85084813
یکهزار سند برای ثبت جهانی منظر فرهنگی دز تهیه شد

دزفول- ایرنا- مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی گفت: یکهزار صفحه مستند به منظور ارایه به یونسکو برای ثبت جهانی "کرانه فرهنگی دز" تدوین شده و در این زمینه تمام آثار تاریخی و فرهنگی دزفول مشرف به این رودخانه مستندسازی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس چراغ چشم روز یکشنبه در یکصد و شصت و یکمین جلسه رسمی در صحن علنی شورای اسلامی شهر دزفول، با بیان اینکه دزفول پایتخت فرهنگ، تمدن، عقلانیت، مرجعیت است، افزود: دزفول دارای مراجع و اندیشمندان برجسته ای در سطح جهان اسلام از جمله شیخ مرتضی انصاری است که جمع آوری تمام آثار این اندیشمندان توسط این پژوهشکده آغاز شده است.

وی ادامه داد: سال ۹۵ نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه اصول دین دزفول برگزار شد که خروجی این نشست‌ها، تاکید بر ضرورت ایجاد پژوهشکده دزفول شناسی بود.

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی با بیان اینکه مجهز بودن مدیران اجرایی به پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی در ارتقای سطح کیفی مدیریت نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: دزفول دارای هفت هزار سال تاریخ، شهر آجرها، پایتخت مقاومت و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که البته تنها گوشه ای از ظرفیت‌های این شهر هستند.

وی ادامه داد: ایجاد پژوهشکده نیاز به حداقل سه گروه پژوهشی و ۹ عضو هیات علمی دارد که پژوهشکده دزفول شناسی با ۶ گروه و ۳۰ عضو هیات علمی با بهره گیری از فرزندان نخبه شهر ایجاد شده است.

چراغ چشم بیان کرد: ۱۲ هزار پلاک تاریخی در ۲۶۰ هکتار زمین در دزفول وجود دارد که نیمی از این خانه‌ها از بین رفته‌اند و مابقی سازه‌های آجری هم در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

وی با اشاره به ایجاد انجمن خیران میراث فرهنگی به عنوان اقدامی ابتکاری در دزفول افزود: احیای بارگاه ادریس نبی، بازسازی چهار دهنه از پل قدیم و آغاز ایمن سازی بقعه رودبند از جمله اقدامات انجمن خیران میراث فرهنگی دزفول است.

مدیرعامل پژوهشکده دزفول شناسی با بیان اینکه بیشترین گیاهان دارویی در منطقه دزفول قابل کشت است، گفت: ۷۰ صنعت فراموش شده در دزفول وجود دارد که در سال‌های اخیر با احیای صنعت کپو بافی، سه هزار خانواده در این شهر مشغول این صنعت شده‌اند به گونه ای که روزانه یک کانتینر کپو از این شهر صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشکده دزفول شناسی به دنبال کار علمی و فرهنگی است، افزود: آماده سازی منزل مرحوم دکتر ملک آسا در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع در سه طبقه و زیربنای یک هزار مترمربع توسط فرزندان این دکتر برجسته برای این پژوهشکده در حال انجام است که تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتخ است.

چراغ چشم اظهار کرد: چال کندی و دریاچه تمی با پیگیری‌های انجام شده و ارایه مستندات به نام دزفول در وزارت کشور ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دزفول با قدمتی ۹ هزار ساله یکی از نخستین سکونتگاه‌ها و محل‌های شهرنشینی در جهان شناخته می‌شود و آغاز نخستین لوحه‌های کتابت، ایجاد نخستین دانشگاه در دنیا، نخستین سند دریانوردی، نخستین موسیقی گروه نوازی، سیستم آبرسانی سه هزار و ۴۰۰ ساله، ابداع سیفون و خانه سازی و معماری خاص دزفول که آن را با نام شهر آجر معرفی می‌کند از افتخارات این سرزمین است.

۱۰۰ اثر تاریخی شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه در ۲۴۰ هکتار بافت قدیم دزفول وجود دارد؛ این شهر دارای ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که معماری بی‌نظیرش، آن را به شهر آجر معروف کرده است.

هم نشینی رود دز با بافت تاریخی و بقاع تاریخی مجموعه بی‌نظیر گردشگری را خلق کرده ولی تخریب بافت قدیم به دلیل نگهداری نامناسب همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های مهم دوستداران میراث فرهنگی مطرح بوده است. شهر دزفول با مساحت چهار هزار و ۷۳۰ هکتار دارای ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی است.

دکتر محمدصادق ملک آسا پزشک عمومی و از پیشکسوتان طب سنتی در دزفول در سن ۸۹ سالگی در سال ۱۳۹۲ درگذشت. دکتر ملک آسا، سالها عمر خود را صرف درمان بیماران کرده و به خاطر مردم داری ، تبحر در درمان بیماری ها و استفاده از روش های سنتی و ابتکاری در درمان بیماران در استان خوزستان و استان های همجوار از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار بود.

این پزشک متعهد به رغم کهولت سن تا آخرین روزهای حیات خود همچنان به مداوا و درمان بیماران مشغول بوده و مطب وی با ازدحام بیماران روبرو بود. دکتر ملک آسا در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز شهر دزفول را ترک نکرده و همچنان در مطب و منزل خود پذیرای بیماران بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha