دهقانی: بالندگی و تعالی نیروی انسانی نخبه مهم‌ترین رسالت طرح شهید احمدی روشن است

تهران - ایرنا - معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور بالندگی و تعالی نخبگان را مهم‌ترین رسالت طرح توسعه هسته‌های مساله‌محور پژوهشی- فناورانه (شهید احمدی روشن) بیان‌کرد و گفت: این‌طرح می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط میان ایده‌های نوآورانه با بسترها و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل ایده به محصول باشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از استادان راهبر دوره‌های پیشین طرح شهید احمدی روشن با بیان اینکه هدف غایی و رسالت این طرح، تعالی و پرورش نیروی انسانی خلاق و دغدغه‌مند است، افزود: این طرح، ۶ دوره را پشت سر گذاشته و در حال اجرای هفتمین دوره خود است. در جریان اجرای این دوره‌ها تجربه‌های گران‌بهایی کسب و دستاوردهایی حاصل شده است که بسیار ارزنده هستند اما در ادامه این مسیر و به منظور حصول نتایج بهتر، این طرح به اصلاحات و تحول هایی نیاز دارد تا تعالی و پیشرفت را به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه طرح شهید احمدی روشن می‌تواند زمینه‌ساز ارتباط میان ایده‌های نوآورانه با بسترها و زیرساخت‌های لازم برای تبدیل این ایده‌ها به محصول، حل مسأله یا اشتغال شود، ادامه داد: در کشور منابع متعددی داریم اما بیشتر به صورت پراکنده هزینه می‌شوند، به طور مثال ۴۰۰ شتاب دهنده در کشور داریم که این شتاب دهنده ها عموما از زیرساخت و فضای فیزیکی برخوردار هستند. هسته‌های فناور و مکان استقرار در اختیار شتاب دهنده‌ها هست، اما منتور (هدایتگر) نیاز این شتاب دهنده‌ها است. از این سو در بنیاد ملی نخبگان، منتورهای جوان و پر انگیزه ای وجود دارند که از فضای استقرار بی بهره‌ هستند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: طرح شهید احمدی روشن می‌تواند زمینه‌ساز پیوند میان این دو منبع ارزشمند شود و مدیریت منابع موجود می تواند زمینه‌ساز حصول نتایج ارزشمند بسیاری از این دست باشد.

دهقانی فیروزآبادی با یادآوری اینکه این طرح می‌تواند با حمایت و بسترسازی برای استادان برجسته، زمینه را برای تربیت تعداد قابل توجهی نیروی انسانی نخبه و توانمند فراهم کند، یادآور شد: در قالب این طرح می‌توان با حمایت از یک استاد ارزشمند، وی را به شخصیتی تبدیل کرد که زمینه‌ساز تربیت و تعالی چندین جوان دانشجو و مستعد باشد. در کنار این استاد، افرادی نه تنها در بعد فنی و تخصصی بلکه در تمامی ابعاد شخصیتی و اخلاقی تربیت شوند که در آینده بتوانند مسأله‌ای از جامعه را حل کنند و خود، زمینه‌ساز تربیت و تعالی عده‌ای دیگر باشند.

وی افزود: وقتی از هسته‌های استادمحور سخن می گوییم یعنی افراد توانمند، اخلاق مدار و با کرامات به عنوان شاخص، معرفی و حمایت شوند تا خود به صورت کاملاً هوشمند و هدفمند، افراد را هدایت و تربیت کنند. باید حمایت ها و اختیارات را در اختیار این دست استادان قرار دهیم و اهداف متعالی طرح احمدی روشن را در این ساختار دنبال کنیم. اگر تعدادی استاد شاخص، وجود داشته باشند که افراد به این استادان ارجاع بدهند و در کنار این استادان تعدادی افراد شاخص تربیت و پرورش یابند، قطعاً طرح شهید احمدی روشن به آن هدف والا و متعالی خود دست یافته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با بیان اینکه ظرفیت و هدف طرح شهید احمدی روشن، والاتر از تعریف و اجرای پروژه است، گفت: یکی از مهم ترین اهداف این طرح تربیت و اعتلای نیروی انسانی است که هدفی متعالی و مقدس بوده و امیدوارم توفیقات و برکات این طرح نصیب دست اندرکاران و برگزار کنندگان شود.

دهقانی: بالندگی و تعالی نیروی انسانی نخبه مهم‌ترین رسالت طرح شهید احمدی روشن است

افزایش سهم پروژه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی

ناصر باقری‌مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از این نشست ضمن قدردانی از حضور راهبران طرح شهید احمدی روشن تاکید کرد: این طرح که به نام شهید احمدی روشن مزین شده، قطعا ثمرات و برکات بسیاری را در ۶ دوره پیشین خود به همراه داشته است و در هفتمین دوره که در جریان قرار دارد، نسبت به دوره‌های قبلی خود، تحولاتی را شاهد بوده است.

وی، افزایش سهم طرح‌های تقاضامحور را یکی از این دست تغییرات عنوان کرد و افزود: با توجه به درخواست استادان راهبر و ظرفیتی که وجود داشت، پروژه های علوم انسانی و علوم اجتماعی را در پروژه های طرح افزایش دادیم.

سید محمدصادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان نیز با ارائه گزارشی از روند اجرای دوره‌های قبلی طرح شهید احمدی روشن خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان، در قالب طرح های مساله محور خود در آستانه ورود به دوره هشتم است و بر همین اساس، هم اندیشی با راهبران این طرح را تدارک دیده است تا در یک فضای هم افزایی و تصمیم سازی، برای اجرای دوره هشتم این طرح تصمیماتی اتخاذ شود که این بنیاد را بیش از گذشته به اهداف خود نزدیک کند.

وی تصریح کرد: در دوره هفتم، تغییرات نسبتاً چشمگیری در اجرای طرح شکل گرفت. بر اساس راهبردی که پس از فعالیت ها انجام شد، در دوره هفتم تمرکز اصلی، برروی هسته های تقاضا محور و یک سوم بر روی اولویت محور متمرکز بود. همچنین در دوره هفتم ۴۷۶ هسته تایید شدند و فعالیتشان را شروع کردند. ۶ هزار درخواست و ۲ هزار و ۱۶۷ برگزیده در دوره هفتم حضور داشتند.

در ادامه این دیدار، تعدادی از استادان راهبر دوره‌های قبلی طرح شهید احمدی روشن، ضمن بیان تجربیات و دستاوردهایشان، دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و نظراتشان را با رئیس بنیاد ملی نخبگان، قائم مقام بنیاد در میان گذاشتند.

به گزارش ایرنا،‌ طرح توسعه هسته‌های مساله‌محور پژوهشی/ فناورانه (طرح شهید احمدی روشن)، با الگوبرداری از شیوه‌های آموزشی مربی‌محور در کشور، از سوی بنیاد ملّی نخبگان طراحی و از سال ۱۳۹۶ اجرایی شده است.

در این طرح، هسته‌های نخبگانی با هدف افزایش سطح کیفی آموزش و تسهیل کسب تجربه در دنیای واقعی، با همکاری متقابل خبرگان علمی، شرکت‌های صنعتی، مؤسسات پژوهشی و با حضور فعال دانشجویان مستعد و دانش‌آموختگان برگزیده تشکیل می‌شود. در طول طرح، استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی پس از شناسایی مسائل و مشکلات اصلی کشور، مجموعه‌ای از مستعدان علاقه‌مند را انتخاب کرده و به ‌صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی مشخص و در بازه زمانی معین به حل مساله‌ای واقعی می‌پردازند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha