شمار مؤسسه‌های ایرانی در ۱۸ نظام‌ رتبه‌بندی افزایش یافت

تهران- ایرنا- تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، نشان می‌دهد که شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی فراگیر جهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته؛ هر چند بخشی از این افزایش از تغییر روش‌شناختی نظام‌های رتبه‌بندی ناشی شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، با نام گزارش نمای فراگیر مؤسسه‌ها ۲۰۲۲ و بررسی گزارش ۱۸ نظام گوناگون رتبه‌بندی فراگیر جهانی، جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در آن‌ها را پایش کرده است.

بر اساس این گزارش، مؤسسه آموزش عالی تایمز در ویرایش ۲۰۲۳ که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده، نام ۶۵ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان شناسایی کرده است. نظام رتبه‌بندی شانگهای نیز در ویرایش ۲۰۲۲ میلادی ۱۱ مؤسسه ایرانی را در میان هزار مؤسسه برتر جهان رتبه‌بندی کرده است. نظام رتبه‌بندی کیو. اس. هم ۶ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر ویرایش ۲۰۲۳ میلادی خود جای داده است.

شمار مؤسسه‌های ایرانی در ۱۸ نظام‌ رتبه‌بندی افزایش یافت

افزون بر این، بر پایه گزارش سال ۲۰۲۲ میلادی نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایۀ عملکرد علمی یا یورَپ ۶۴ مؤسسه ایرانی در میان سه هزار مؤسسه برتر جهان هستند. در ویرایش ۲۰۲۲ میلادی نظام رتبه‌بندی لایدن هم نام ۴۴ مؤسسه ایرانی به چشم می‌خورد و ۲۶ مؤسسه نیز در میان برترین‌های یو ـ مالتی رنک در سال ۲۰۲۲ میلادی هستند.

همچنین در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۸ مؤسسه ایرانی در سیاهه پایانی نظام رتبه‌بندی تایوان، ۵۲ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی یو. اس. نیوز، ۴۰ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، ۱۵ موسسه در نظام رتبه‌بندی «راوند»، ۴۵ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی گرین‌متریک، ۵۸ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی آسیایی «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»، و ۱۸۵ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی سکیمگو جایگاهی جهانی به دست آورده‌اند.

گزارش نمای فراگیر مؤسسه‌ها ۲۰۲۲ یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانه «نما: جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان» است. سامانه نما که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی و بروزرسانی می‌کند، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha