۲۵ فروردین ۱۴۰۲، ۲۳:۲۸
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85082910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست سازمان ملل از روسیه، اوکراین و ترکیه برای ادامه صادرات غلات

تهران-ایرنا- سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به روسیه، اوکراین و ترکیه، نگرانی‌های خود را درباره توافق غلات دریای سیاه ابراز کرده و خواهان ادامه اجرای این توافق شده است.

به گزارش جمعه شب ایرنا از "رویترز", استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: دبیرکل به طرف‌های این توافق نامه نوشته است و ما در همکاری نزدیک با ترکیه برای ادامه اجرای این توافق مهم تلاش می‌کنیم.

وی گفته است که بر خلاف توافق امضا شده، روز سه‌شنبه هیچ کشتی بازرسی نشد، "زیرا طرف‌ها به زمان بیشتری برای توافق در مورد اولویت‌های عملیاتی نیاز داشتند. " بازرسی کشتی‌ها از روز چهارشنبه از سر گرفته شد.

این کشتی‌ها توسط مقامات روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در آب‌های نزدیک ترکیه در مسیر ورود و خروج از اوکراین بازرسی می‌شوند. سازمان ملل اعلام کرده است که ده‌ها کشتی همچنان پیش از ورود به آب‌های ساحلی در انتظار بازرسی هستند.

سخنگوی سازمان ملل توضیح داد: در مورد کشتی‌هایی که قرار است طی روزهای آینده ثبت و بازرسی شوند، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول، که متشکل از مقامات روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل است، "گفتگوهای فعال" در مورد این موضوع در جریان است.

دوجاریک گفت: ما از اجرای رویه‌های مورد توافق حمایت می‌کنیم و می‌توانیم گفت وگوها در مورد هر گونه تغییر پیشنهادی را تسهیل کنیم. با این حال، هر گونه تغییر باید با توافق همه طرف‌ها در چارچوب مرکز هماهنگی مشترک صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، ماه جولای سال گذشته معاهده‌ای بین روسیه و اوکراین با حضور ترکیه و نمایندگان سازمان ملل در استانبول برای صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه امضاء شد که هدف اصلی آن جلوگیری از بحران مواد غذایی در جهان بود. آخرین بار این معاهده در ماه نوامبر به مدت ۱۲۰ روز تمدید شد که تا ۱۸ ماه مارس سال جاری اعتبار دارد.

مسکو پیشتر اعلام کرده است که تنها در صورتی با تمدید موافقت خواهد کرد که محدودیت‌های مربوط به صادرات خود برداشته شود. بسیاری از دیپلمات‌ها و مقام‌های ارشد ترکیه از جمله خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور به تمدید این توافق خوش‌بین هستند.

مقام‌های روسیه می‌گویند، هرچند صادرات این کشور از دریای سیاه به طور مستقیم از سوی غرب جلوگیری نمی‌شود ولی تحریم‌های مربوط به بیمه و مسائل مالی پرداختی موجب کند شدن صادرات کود و غلات این کشور شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha