۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۵:۳۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85080905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان اوکراینی اعتراض اروپایی‌ها به واردات غلات ارزان را «سیاسی» خواندند

تهران-ایرنا- اتحادیه تولیدکنندگان غذا در اوکراین امروز چهارشنبه با «سیاسی» خواندن اعتراض کشاورزان اروپایی به واردات غلات ارزان قیمت از اوکراین، اعلام کرد این امر سود تجارت آنها را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت: موانع لجستیکی باعث شده مقادیر هنگفتی از غلات اوکراین که ارزان تر از غلات تولیدی در اتحادیه اروپا است در کشورهای اروپای مرکزی اشباع شود که این امر قیمت محصولات را کاهش داده و اعتراض کشاورزان اروپایی را برانگیخته است.

لهستان هفته گذشته اعلام کرد به طور موقت واردات غلات اوکراین را متوقف می کند. بعد از اعتراض کشاورزان لهستانی، وزیر کشاورزی این کشور استعفا داد اما امکان ترانزیت این محصول همچنان وجود دارد.

دنیس مارچاک معاون رئیس شورای کشاورزان اوکراین (UAC) در بیانیه ای اعلام کرده که «ماهیت سیاسی اعتراضات کشاورزان اروپایی مشهود است. اوکراین بخشی از غلات خود را به لهستان می فروشد و این مقدار زیادی نیست».

وی گفت کاهش قیمت جهانی غلات و دانه های روغنی یک روند است و اوکراین از لهستان و رومانی به جای صادرات مستقیم به عنوان مسیرهای ترانزیتی استفاده می کند.

این مقام اوکراینی همچنین گفت ممنوعیت وارداتی لهستان می تواند در مناطق غربی بر کشاورزان تاثیر بگذارد زیرا آنها به طور سنتی محصول خود را به مشتریان لهستانی می فرشند و زمین های کشاورزی هنوز ۴۰ درصد از محصول سال گذشته خود را دارند و کشاورزان اوکراینی قصد دارند با فروش آنها، از آن ها برای فصل کاشت استفاده کنند.

تولید غلات اوکراین که یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده غلات است، در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵۳ میلیون تن کاهش یافت. در سال قبل از آن (۲۰۲۱) تولید غلات در این کشور به میزان ۸۶ میلیون تن، رکورد زد. مقامات افزایش درگیری های در مناطق شرقی، شمالی و جنوبی این کشور را دلیل این کاهش می دانند.

پس از بسته شدن بنادر دریای سیاه اوکراین در نیمه دوم فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱، میلیون ها تن غلات از برداشت این محصول در سیلوهای اوکراین باقی ماند.

این بنادر در پایان ژوئیه (تیر/ مرداد) پس از میانجیگری سازمان ملل و ترکیه برای توافق بین مسکو و کی‌یف باز شد.

تلاش‌ها برای تمدید این توافق پس از ماه آینده ادامه خواهد داشت و روسیه خواستار رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی خود است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha