۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85080659
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

روز جهانی به خاطر خطرات یک پشه

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85080659
روز جهانی به خاطر خطرات یک پشه

شهرکرد-ایرنا- گاهی موجودات ریز برای جوامع بشری تهدیدات بزرگ هستند، از جمله همین پشه‌ای که ناقل مالاریا است که نیش آن نوش زندگی را برای انسان دشوار می‌کند به همین خاطر برای شناخت بیشتر از بیماری انتقال شده از این پشه یک روز جهانی نیز به اسمش در تقویم جهانی گنجانده شده است.

از قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته شده در جهان همین "مالاریا" است که در قرن‌های مختلف، باعث مرگ و میر برخی از افراد در کشورهای مختلف شده است و بیشتر در مناطق گرمسیری این بیماری ثبت شده است.

روز جهانی مالاریا یا (World Malaria Day) WMD را به خاطر معرفی بیشتر این بیماری و موجود ناقل آن و ایجاد حساسیت در بین مردم ۲۵ آوریل انتخاب کرده‌اند، که برخی از اسناد تاریخی حکایت از کشته شدن تعدادی از کودکان و زنان باردار در کشورهای جهان در طول تاریخ توسط این بیماری دارد.

کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند: مالاریا یک بیماری انگلی است که عامل عفونت تک یاخته‌های انگلی تحت عنوان پلاسمودیوم هستند و بسته به نوع عامل انگلی انواع مالاریا را ایجاد می‌کنند. انتقال انگل به انسان به وسیله نیش پشه آنوفل ماده آلوده صورت می‌گیرد. مالاریا هنوز در بسیاری از کشورهای گرمسیری از مشکلات مهم بهداشتی است از مشکلات مهم کنترل مالاریا مقاومت دارویی در این بیماری است.

کارشناسان اعلام کرده‌اند: مالاریای نوع فالسی پاروم، شدیدترین نوع بیماری را ایجاد می‌کند که اشکال مختلف بیماری ممکن است به صورت تب، عرق، سرفه، اسهال، ناراحتی تنفسی و سردرد تظاهر کند و یا احتمال پیشرفت داشته و یرقان، اختلال انعقاد خون، شوک، نارسایی کبد و کلیه ، التهاب حاد مغزی و اغماء و مرگ را باعث شود.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به فعال شدن نظام مراقبت مالاریا گفت: پشه آنوفل (Anophele)، عمده‌ترین راه انتقال مالاریا است که از طریق نیش پشه آنوفل ماده، افراد به این بیماری‌ مبتلا می‌شوند.

علی احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶ گونه از پشه آنوفل در ایران وجود دارد که ۲ یا سه نوع به شکل فعال عامل انتقال بیماری در جنوب و جنوب شرقی و مابقی مخصوص شمال زاگرس هستند.

وی اظهار داشت: این پشه‌ها از غروب آفتاب تا هنگام طلوع، خون‌خواری می‌کنند و شایع‌ترین راه انتقال مالاریا گزش پشه آلوده است، اما در موارد نادر احتمال انتقال از راه استفاده از سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی نیز وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس سرما و سپس لرز می‌کنند و بعد دچار تب می‌شوند و عرق می‌کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود.

وی سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم‌خونی و دردهای عضلانی را از دیگر نشانه‌های ابتلا به مالاریا عنوان کرد و گفت: ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی بیماری آزمایش خون است.

رییس مرکز بهداشت استان ارائه آموزش بهداشت به مردم به منظور شناساندن علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از بیماری به آن‌ها، بیماریابی جهت قطع زنجیره انتقال بیماری و پیداکردن سریع مخازن آلوده و درمان به‌موقع و کامل آن که نقش مهم در کنترل این بیماری دارد، مبارزه با ناقل بیماری و جلوگیری از گزش توسط پشه آنوفل را از راههای پیشگیری از بیماری عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت استان گفت: ۲ نفر مبتلا به بیماری مالاریا شناسایی شد که این افراد در سفر به استان‌های دیگر مبتلا شدند و در استان ما کشف زودرس شدند.

احمدی اظهار داشت:هم‌استانی‌ها در صورت داشتن علائم مالاریا به‌ویژه داشتن تب و برگشت از مناطق مالاریا خیز و کشورهای پاکستان و افغانستان به استان چهارمحال و بختیاری به طور حتم برای آزمایش تشخیص زودرس مالاریا به مراکز بهداشتی درمانی و خانه‌های بهداشت محل سکونت مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، این روز برای آموزش مردم جهان و آگاهی آنها از این بیماری انتخاب شده است و در سال ۲۰۰۷ این بیماری را به عنوان بیماری جهانی در نظر گرفتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha