خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

مسکو - ایرنا- نمایشگاه بین المللی "سویاز ۲۰۲۳" به عنوان رویداد برتر سال روسیه در حوزه صنعت اطلاعات و ارتباطات در آیینی با حضور افزون بر ۱۷۰ شرکت در مسکو آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین آغاز به کار این نمایشگاه که سابقه برگزاری آن به سال ۱۹۷۵ برمی گردد، حضور فعال شرکت ها از جمهوری اسلامی ایران و چین و نیز نمایش آخرین دستاوردهای فناوری همچون ربات ها و خودروهای هوشمند توجه ها را به خود جلب می کرد.

این نمایشگاه بخشی از رخدادهای هفته فناوری های پیشرفته روسیه است که چند نمایشگاه، انجمن و کنفرانس در زمینه فناوری اطلاعات، مخابرات و ناوبری را شامل می شود.

خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

انتقاد ایران از تبدیل اینترنت به عرصه جنگ سرد دیجیتال
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه در سخنانی در آیین آغاز به کار این نمایشگاه بین المللی گفت: امروز، توسعه اینترنت روستایی، اینترنت ثابت و یا افزایش کیفیت دسترسی مردم به اینترنت نه تنها یک مشکل بلکه یکی از نقاط قوت عملکرد دولت در ایران است.
میثم عابدی افزود:این توسعه مطلوب در حالی محقق شده است که طی چند سال گذشته به طور فزاینده ای با چالشی به نام اقدامات قهری محدودکننده و یکجانبه در اشکال مختلف از تحریم گرفته تا رژیم های صادراتی مواجه بوده ایم.
وی اظهار داشت: استفاده گسترده از این نوع اقدامات علیه تعداد زیادی از اعضای سازمان ملل، عملاً اینترنت را وارد عرصه «جنگ سرد دیجیتال» کرده است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: جدیدترین نمونه، تصمیم آمریکا برای ممنوعیت کامل واردات تجهیزات چینی و اعمال محدودیت برای استفاده از پلتفرم چینی تیک تاک بود.
وی اظهار داشت: پیش از این نیز موارد مختلف جلوه‌های بی‌سابقه‌ای از استفاده «سلاح‌وار» از قابلیت‌های زیرساختی اینترنت را نشان داده بود که امروزه گسترش و تعمیق یافته و در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تحریم‌های گسترده‌ای از جمله تحریم‌ها علیه زیرساخت‌ها، پلتفرم‌های محلی، و شرکت‌های فناوری و نوآور مواجه هستیم.

خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

عابدی خاطرنشان کرد: در آخرین اقدام، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، دفتر صنعت و امنیت ایالات متحده یک رژیم جدید کنترل صادرات را به بهانه‌های واهی بر ایران تحمیل کرد که فراتر از تحریم‌های مالی، زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه‌ای را هدف قرار می‌دهد؛ این اقدام، مخالف اصول بنیادی اتحادیه بین المللی مخابرات، اصول اساسی منشور ملل متحد و روح این نشست است.
وی گفت: بررسی تأثیر اقدامات قهری محدودکننده و یک جانبه در لایه‌های مختلف فنی، مالی و حقوقی نشان می‌دهد که این اقدامات به شدت با منطق جهانی بودن اینترنت و روح اولیه آن به عنوان عاملی در ایجاد شبکه جهانی و ایجاد جامعه اطلاعاتی، زمینه را برای تکه تکه شدن اینترنت و تعمیق شکاف دیجیتال و دانش بیش از هر زمان دیگری مساعدتر کرده اند.
وی با بیان اینکه قبل از اینکه خیلی دیر شود باید برای مقابله با این چالش اقدام کرد، گفت:عاقلانه است که ایران و روسیه به طور مشترک به این چالش پاسخ دهند، به این چالش رسیدگی کنند و سازوکارهای مناسبی را با همکاری سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تخصصی مانند اتحادیه بین المللی مخابرات ایجاد کنند تا به امید کاهش شکاف دیجیتالی در جهان، این روند متوقف شود.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه فرصتی برای آشنایی بیشتر با آخرین دستاوردهای ایران و روسیه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین دیدار با فعالان بخش دولتی و خصوصی دو کشور با هدف تعمیق همکاری ها فراهم کند.
وی گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از برگزاری این نمایشگاه با حضور شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آمادگی شتاب بخشی در تعمیق و گسترش روابط دوجانبه تهران – مسکو را دارد.

خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

گپ و گفت فعالان ایرانی صنعت ارتباطات با مسئولان
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که با همراهی معاون برنامه ریزی و برخی مدیران این وزارتخانه و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مسکو سفر کرده است در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، در غرفه شرکت های ایرانی حضور یافت.
عابدی که در این بازدید از سوی کاظم جلالی سفیر و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در مسکو همراهی می شد، از آخرین دستاوردها و تلاش های شرکت های ایرانی برای توسعه بازار در سطح بین المللی مطلع شد.

خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

جلالی سفیر ایران در مسکو در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مذاکرات سطوح عالی کشورهای ایران و روسیه برای توسعه مناسبات، به سفر سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان به مسکو اشاره کرد و گفت: هم اکنون بستر فعالیت برخی شرکت های ایرانی در روسیه فراهم شده است و با توجه به مناسبات نزدیک دو کشور و توانمندی های داخلی، دستیابی به صادرات ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری به کشور روسیه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دور از دسترس نیست.

خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

این نمایشگاه به مدت چهار روز در مرکز نمایشگاه های بین المللی مسکو، پذیرای بازدیدکنندگان است.

خودنمایی رباتها و حضور فعال ایران و چین در بزرگترین رویداد ارتباطات روسیه + فیلم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha