۲۲ فروردین ۱۴۰۲، ۱۷:۵۸
کد خبر: 85080228
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۴۰ زندانی استان بوشهر تحت نظارت پابند الکترونیک آزاد هستند

بوشهر - ایرنا - مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهرگفت: با تمهیدات انجام شده در سال گذشته ۲۴۰ نفر از زندانیان این استان تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک از زندان آزاد و محکومیت خود را طی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محتشم حسینی روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: استفاده از پابند الکترونیک بعنوان یک فناوری نوین و بهره‌بردن از تکنولوژی روز در حقوق کیفری به شمار می‌رود که موجب کاهش جمعیت کیفری و زمینه‌ای برای کمک به خانواده زندانیان است.

وی اضافه کرد: همانطور که تکنولوژی در مولفه‌های مختلف مردم وارد و بخشی از امور جامعه را پوشش و بسیاری از امور اجتماعی را آسان می‌کند طبیعی است که این تکنولوژی به خدمت زندان‌بانی آمده و به این صورت مجرم به جای پشت دیوارهای بلند در زندان مجازی در شعاع و محدوده مشخص در کنار خانواده نگهداری می‌شود.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و ترتبیتی استان بوشهر تصریح کرد: حبس افراد تحت نظارت الکترونیکی موسوم به پابند، بخش مهمی از سند تحول فناورانه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی است که تاکنون اقدام‌های خوب و موثری در این راستا صورت گرفته و این روند بر اساس وظایف با قوت پی‌گیری می‌شود.

حسینی از جمله مزایای طرح پایند الکترونیک را کاهش آسیب‌های اجتماعی، حضور فرد زندانی در کانون خانواده و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان کرد.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و ترتبیتی استان بوشهر ادامه داد: با اجرای طرح پابند الکترونیکی، محکومان به حبس در محدوده جغرافیایی مشخص تحت نظارت سامانه‌های الکترونیک قرار می‌گیرند و حضور مددجو در خارج از محدوده موجب هشدار این سامانه می‌شود.

وی یادآورشد: در اجرای سیاست‌های تحولی قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها سیاست پابند الکترونیک اجرا می‌شود و در این ارتباط مددجویانی که دارای شرایط خاصی هستند از جمله اینکه یک چهارم حبس خود را تحمل و حضور آنها در جامعه برای شهروندان مشکلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانند حبس خود را به صورت پابند الکترونیک تحمل کنند.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر یادآورشد: استفاده از پابند الکترونیک، مجازات سالمی به شمار می‌رود که فرد می‌تواند ضمن اینکه به معیشت خود رسیدگی کند، تحت نظارت سامانه الکترونیک زندان نیز باشد.

وی گفت: با هدف سرعت بخشی در رسیدگی به امور و تکریم زندانیان سال گذشته سه هزار و ۶۰۰ دادرسی معادل ۹۰ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی انجام شده است.

برخورداری ۱۲۰۰ نفر از خانواده زندانیان استان بوشهر زیر پوشش حمایت مالی و معنوی

حسینی اظهار کرد: در زمان حاضر یک هزار و ۲۰۰ خانوار زندانی به صورت خود اظهاری در سامانه حمایت از زندانیان این استان ثبت‌نام و زیر پوشش حمایت مالی و معنوی نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند.

به گفته حسینی براساس تاکید رئیس قوه قضائیه در مجازات باید فقط شخص مجرم مجازات شود و خانواده ایشان بیگناه هستند و نباید متضرر شوند؛ براین اساس خانواده زندانیان همواره باید مورد توجه قرار گیرند.

۲۴۰ زندانی استان بوشهر تحت نظارت پابند الکترونیک آزاد هستند

وی بیان کرد: خانواده زندانیان پس از ثبت نام و بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه از سوی مددکاران انجمن حمایت از زندانیان راستی آزمایی و وسع سنجی به کمیته امداد، بهزیستی و انجمن حمایت از زندانیان وصل و به صورت متمرکز برای آنها شماره حساب تعریف و کمک‌ها را به صورت مستمر، موردی و فاصله ۶ ماهه پرداخت می شود.

مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: سال گذشته به سه هزار و ۹۸ نفر خدمات نقدی و غیرنقدی، ارائه مشاوره و آموزش مهارت‌های زندگی به چهار هزار و ۵۰ نفر، معرفی ۲هزار و ۶۲۶ نفر به سازمان‌ها و ۱۷۸ نفر از خانواده زندانیان نیازمند به خدمات درمانی به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

وی یادآور شد: همچنین زمینه اشتغال ۲۶۴ نفر از خانواده زندانیان در استان بوشهر فراهم شده است.

به گفته مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر، حرفه‌آموزی به آن دسته از زندانیان که هیچ مهارتی ندارند از جمله برنامه‌های این سازمان است که در این راستا سال گذشته با انعقاد تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف، زندانیان استان آموزش و ۹۵۰ گواهی اشتغال صادر شد.

حسینی با اشاره به اینکه پارسال ۹۰۰ نفر از زندانیان استان بوشهر مشمول عفو رهبری شدند، اظهار کرد: بر این اساس زندانیانی که مورد لطف پدرانه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‌اند و آزاد شدند در سابقه کیفری آن‌ها ثبت نمی‌شود.

وی در خصوص اشتغال زندانیان گفت: بخشی از زندانیان در حوزه اشتغال نشسته در محیط اندرزگاهی و بخشی دیگر نیز در محیط کارگاهی و یا در قالب قراردادهایی با بخش خصوصی مشغول به کار می‌شوند که ماهانه به آنها ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه پرداخت می‌شود.

حسینی یادآور شد: در زمان حاضر ۳۶۰ نفر از زندانیان استان برای کار به بخش‌های مختلف خصوصی اعزام شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha